Iso pyyttoni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei miusta näytä kovin pystyltä penkiltä, kun istuu päälle ni loivenee aika makaavaksi :roll: Kovin lähellä miun Räyhäkkää - kyllä mie näillä omilla MBBpyörillä pystyn ajamaan ilman käsiä mutta en esim. lähtemään ja montut ym. tekee kovin epävarmaksi ja kädet hakeutuu tangolle :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

kyllä mie näillä omilla MBBpyörillä pystyn ajamaan ilman käsiä mutta en esim. lähtemään ja montut ym. tekee kovin epävarmaksi ja kädet hakeutuu tangolle :?

Normaali jättöinen onkin vaikea kun keula pyrkii "kaatumaan" hitaassa vauhdissa ja alkaa keskittymään vasta kun vauhtia on riittävästi. Jalkojen pitää siis toimia eri tavalla eri nopeuksissa.
Pyhton negatiivisine jättöineen toimii loogisemmin. Keula keskittää nopeudesta riippumatta ja sama logiikka toimii liikkeelle lähdöstä "rajanopeuteen" asti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

kyllä mie näillä omilla MBBpyörillä pystyn ajamaan ilman käsiä mutta en esim. lähtemään ja montut ym. tekee kovin epävarmaksi ja kädet hakeutuu tangolle :?

Normaali jättöinen onkin vaikea kun keula pyrkii "kaatumaan" hitaassa vauhdissa ja alkaa keskittymään vasta kun vauhtia on riittävästi. Jalkojen pitää siis toimia eri tavalla eri nopeuksissa.
Pyhton negatiivisine jättöineen toimii loogisemmin. Keula keskittää nopeudesta riippumatta ja sama logiikka toimii liikkeelle lähdöstä "rajanopeuteen" asti.

Jukka

Räyhäkässä on negatiivinen jättö, ei varmaan ihan sama ku tässä :roll: epäilen enemmän kykyjäni ku pyöriä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Räyhäkässä on negatiivinen jättö, ei varmaan ihan sama ku tässä :roll: epäilen enemmän kykyjäni ku pyöriä.

Joskus kun seurasin Python sähköposti listaa niin tulin siihen lopputulokseen että jos opettelee ajamaan pythonia tangon kans niin ilman tankoa ajamaan oppiminen on vaikeampaa kuin alusta asti ilman tankoa opetellessa. Joutuu tavallaan opettelemaan ajamisen kaksi kertaa. Olisiko tapauksessasi kyse sitten tästä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Tuosta kuvasta pongasin jalustimen, jos taita pyörän toiseen suuntaan niin pysyykö pystyssä jalustimen avulla?

Pysyy jalustinta, poljinta tai ratasta vasten ihan oman maun mukaan.

Ekan kokeilun tein tuolla narun mitalla. Ei ongelmaa. Lyhensin sitä kuitenkin sitä hieman - onpahan helpompi totutella pyörän tavoille.
Paljon helpompi tämä on liikkeellelähdössä kuin Kiiltomato tai airbike. Keula pysyy pystyssä itsestään. Jaloilla ei tarvi kannatella. Sen kun ohjaa vain.
Matala pyyttoni on taas omalla tavallaan helpompi lähteä liikkeelle, koska sen voi tehdä jalat valmiiksi polkimilla ja kädet maassa. Ajo-opetteluun tällainen korkea saattaisi olla aika vihulainen vaikka pystyssä pysyminen onkin "helppoa".
Kovin tuntuu tuovan nämä geometrian muutokset epävarmuutta ajotuntumaan. Pitää hetki totutella että osaa automaattisesti reagoida oikealla tavalla. Kai se johtuu siitä että jalat ovat vuosia jäljessä käsiä ohjaustuntumassa :?

PW kirjoitti:

Räyhäkässä on negatiivinen jättö, ei varmaan ihan sama ku tässä :roll:

Mutta onko riittävä eli joutuuko jaloilla kannattelemaan keulaa? Tämän seikan näen positiivisjättöisessä selvänä "ongelmana". Ehkäpä siihenkin tottuisi, jos yrittäisi :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuollainen. Käytin puntarilla: 15kg. Kohtuullinen paino isorenkaiseksi romupyöräksi :) Takajarru puuttuu vielä, mutta jalustin ja keskiöstä lähtevä vinoputki poistuvat.

ajokunnossa.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo ohut runkoputki yhdistettynä naruperään, on mielenkiintonen. Ranskalaiset jäykistäneet näitä ohutrunkosia MBBpyöriä olanyliputkella, naru korvaa tuon ja päästään oikeesti kevyempään rakenteeseen. Narua vois käyttää myös vaikkei takahaarukassa niveltä oliskaan - varastan tän seuraavaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Johan sulla on Räyhäkässä ohuet putket :wink:
Pengoin vanhoista Jorin viesteistä halkaisijan vaikutusta jäykkyyteen. Korottaa halkaisijat kolmanteen potenssiin niin saa vertailukelpoiset luvut. Yksi 30mm putki on siis vain hieman löysempi kuin kaksi 25 millistä. Penkin tasossa taivuttaessa ne rinnakkaiset putket ovat kuitenkin ylivoimaisia.
Samalla löytyi selitys siihen miksi runko voi olla olematon:

jori kirjoitti:

Flevo on ns. Jellybike, joten sen jäykkyydellä ei ole niin suurta merkitystä, kuin monen muun pyörämallin. Suurin voima, ketjuvoima, välittyy suoraan haarukan kautta ja muutkin suuret kuormitukset sijoittuvat eteen kampikeskiön ja etujousen välille. Ohjausnivelen ympäristössä riittää rungoltakin sama lujuus, kuin mihin akseli pystyy, eli aika vähäinen. Arvelisin 40 mm putken riittävän, varsinkin jos em. suurten voimien alue tehdään huolella. Jos saat jostain vieläkin ohutseinäisempää riittää sekin, varsinkin taaempana pyörässä. Putken halkaisijaa älä kuitenkaan pienennä tuosta 40, sillä vetelä ohjaus muuttuu rungon vääntö=kiertojäykkyyden puutteesta vieläkin vetelämmäksi. Kannattaa huomata, että seinämän vahvuuden muutos pudottaa painoa erittäin helposti, hitsauksen kanssa täytyy kuitenkin olla huolellinen. Jos materiaali on samaa, on 44,5x1,2 on 10% kevyempi, mutta 10% jäykempi ja lujempi, kuin 40x1,5

Aika pienet polkemisvoimat tuonne runkoon välittyy. Ohjauslaakerin väljyydet on normaaliajossa samoin päin kuin paikallaan seistessäkin. Vasta jarrutuksissa ja kovasti runtatessa menevät toiseen laitaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja PW »

Juu mutt siin on kahet rinnan, puolet vois poistaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Niinpä. Muista siirtää samalla keskelle :lol:
Tässäkin taitaa olla tarpeettoman paksu tuo runkoputki :shock: Pyörän pituusakselin suuntaisen kiertämisen vaikutuksesta ensin joustaa takahaarukka. Narun kanssa tulee kolmiorakenne, jonka kulmassa on ohjausnivel. Takahaarukan tuki on yläselässä ottamassa suurimman kuorman vastaan. Runkoputkella on siis lähinnä puristuskuormaa. Ohjausakseli pyrkii toki taivuttamaan sitä pystysuunnassa. Sivusuunnassa ei voi taivutusta ollakaan - kiitos ohjausnivelen. Ehkä seuraava putkikoko alaspäin 30mm-->25mm siirtäisi jouston jo haarukasta runkoon tai joustaisi havaittavasti pultin vierestä :? En uskaltanut kokeilla. Mielessä kyllä kävi.
No saattaahan tästä vielä löytyä joku karmaiseva piilevä virhe :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jori »

Täydennänpä vielä tuohon kolme viestiä ylempänä joosehan lainaamaan vanhaan kirjoitukseeni: Jalkaohjatussa (runko-ohjaus) ohjausliikkeet ovat kovin hitaita, mikä asettaa rungon vääntöjäykkyydelle pienemmät vaatimukset kuin nopea käsiohjaus, joten tässäkin mielessä runkoputkelle ei suuria vaatimuksia jalkaohjatussa tule; pyörä kun on joka tapauksessa "jelly bike". Jarrutusmomenttia ei kuitenkaan pakoon pääse. Se on rungon nivelineen joka tapauksessa kestettävä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jooseha kirjoitti:

Etenkin terävään monttuun ajaessa oli pientä haparointia, mutta se johtunee vain oudosta ajotuntumasta tai mellapellin puuttumisesta ohjauslaakerista.

Sanoisin molempien arvioiden pitävän paikkansa. Tuntuma on parantunut reilusti ja viimeinenkin epävarmuus teräviin monttuihin ajamisesta katoaa painamalla ohjauslaakerin välykset jaloilla valmiiksi toiseen laitaan.
Reilusti kaltevan rinteen suuntaisesti kun ajaa, tuntuu vetävän aavistuksen verran alamäkeen. Yritin vanhoista keskusteluista etsiä onko se hyvä vai huono asia. En löytänyt oikeaa kohtaa :(

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Laitoin säilykepurkkia ohjausnivelen laakeripesiin ja lukkopolkimet. Nyt kelpaa päästellä möykkelikössä, kun nivel ei heilu turhia ja jalat pysyy varmasti polkimilla :) Pitänee vielä holkittaa tuo ohjausnivelen pultti, jotta sen voi tiukata kunnolla. Pieni välys jäi pultin ja laakerin välille. Aukoa sitä ei tarvi, koska pyörä mahtuu renkaat paikallaankin autoon - takapenkille tai peräkonttiin.
Kävin tällä ensimmäistä kertaa "pidemmällä" lenkillä - reilu 30km. Tuntuu olevan selvästi vauhdikkaampi kuin Tikkurunkoinen, jossa on sama nojakulma ja vertailukelpoinen rengastus. Vaihdetta isommalla saa ajaa (maastopakka). Lyhyet ketjut ja rissojen puute taitaa aiheuttaa eron :? Unohduin katselemaan liian pitkäksi ajaksi maisemia, niin tuli ajettua kolmen kympin vauhdissa asvaltilta ulos soralle. Ei ongelmaa. Nostaa perää kovassa jarrutuksessa.
Peili olisi kiva. Keksisi vaan mihin sen kiinnittää.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pitää laitta tänne ylös ettei vaan unohdu. Tullut mietittyä eroja pikku pyyttoniin verrattuna. Tässä on ohjaus normaaliajossa herkempi vaikka ohjauskulma olisi suunnilleen sama. Voimalla ajaessa (perse kevennettynä) levottomuus katoaa. Runkoja rinnakkain verratessa on pikkuisessa ohjausnivel penkkiin nähden jonkun sentin etempänä ja erikulmassa. Saattaisi siis ohjaus vakautua havaittavasti penkin ja keskiön parin sentin taaksepäin ottamisella :? Lantion tukipiste siirtyisi taaemmas emäputkeen nähden. Ketjulinjaa tarvitsisi kyllä lyhentää. Saa nähdä tuleeko muutettua. Pitää ainakin ajaa ensin vähintään useampi sata kilometriä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iso pyyttoni

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitäs järjestää MBBtapaaminen, missä vois vertailla ja koeajaa kaikenlaisia MBBlaitteita, Cruzbikeistä Pythoneihin :mrgreen:
Mestarit neuvois ajon opettelussa ja muuta hauskaa.
Noita kommentteja ilmankäsiä ajosta mietiskelly, esim tuosta keskiön kannattelusta ja ohjaustangon kanssa opettelusta. Räyhäkän jättöä en oo mitannu ja nyt se ei oo kasassakaan - ei se miusta paljoo poikkee tästä pyörästä - ja sehän on säädettävissä naruilla oikeen pythonin jättöä vastaavaksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin