Te-klooni suomesta?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Hyvän kuvan antaa koe, jossa pyörää kallistetaan sivulle. Etupyörän ohjaussuunnan tulisi kääntyä tasaisesti kallistuksen mukana kallistuksen suuntaan. Pystypyörästä voi ottaa mallia millainen kääntökulma vastaa kutakin kallistuskulmaa.

hmm, ei toimi. Ilmeisesti ohjaustangon massa on sen verran suuri, että ohjaus pysyy kallistettaessa suorassa ja lopuksi alkaa kääntymään hieman ulkokurviin päin. Vai onko jättö sitten liian pieni?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

hmm, ei toimi. Ilmeisesti ohjaustangon massa on sen verran suuri, että ohjaus pysyy kallistettaessa suorassa ja lopuksi alkaa kääntymään hieman ulkokurviin päin. Vai onko jättö sitten liian pieni?

Jukka

Näin voi käydä, kun ohjaustanko ulottuu ohjausnivelestä kauas taakse. SWB pyörissä, joissa on pitkä taakse suuntautua ohjausvarsi näin käy kai poikkeuksetta ja siksi ohjaustanko täytyy kovavauhtisessa laskussa tukea vartaloon, jottei heilahtelu heräisi. LWBn etupyörän kuormitus on niin pieni ja akseliväli suuri, että tämä vaiva tuskin haittaa siinä.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, hyvä se on ajaa, paljon parempi ku vakio haarukalla, mutta ehkä tuo 10cm:n muutos rakeen on hieman suuri.
Asia vain tuli mieleen, kun netissä huomasin kuinka eri ihmiset päätyvät erilaiseen jättöön pyörissään vaikka runkogeometria on sama :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hyvän kuvan antaa koe, jossa pyörää kallistetaan sivulle. Etupyörän ohjaussuunnan tulisi kääntyä tasaisesti kallistuksen mukana kallistuksen suuntaan. Pystypyörästä voi ottaa mallia millainen kääntökulma vastaa kutakin kallistuskulmaa.

hmm, ei toimi. Ilmeisesti ohjaustangon massa on sen verran suuri, että ohjaus pysyy kallistettaessa suorassa ja lopuksi alkaa kääntymään hieman ulkokurviin päin. Vai onko jättö sitten liian pieni?

Jukka

Ei toimi mullakaan, kun vähänkin kallistaa niin tanko heilahtaa kallistuksen suuntaan ja menee kerralla siihen asentoon minne jää.
Nyt kun tuli lunta niin pääsi testaamaan. Ensin lenkki 26-26 mallilla ja perään vaimon 20-26 lwb:llä. Hyvin vähän eroja havaitsin, paitsi 20-26:n ohjaus tuntui keskittivän paremmin. Se onkin rakentamistani pitkärunkoisista paras, mikä johtunee siitä että painoa on etupyörällä eniten vaimon säädöillä. Ison etupyörän edut tulee esiin kovemmassa vauhdissa.

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Tour Easy ketjua nostaakseni, taas olen innostunut rakentamaan kloonia. Alkaa runko hahmottumaan, tosin rakentaminen on keskittynyt jigin tekoon. Nimittäin tahtoo tehdä hitsausjigistä pro-mallin. Vanhan juotoshomman hylkäsin ja tämä putki poltetaan kasaan TIG:llä. Selvis nuilta experimental-lentokones-rakentelijoilta kunnon lisäaine merkit ja hommasin 5 kg apulankoja, nyt on 4130 cromoon apulankoja loppuelämäksi.
Kuvia en kehtaa vielä laittaa, on senverran vaiheessa jigi rakentelu...
Penkki on jo valmis, istuinosan tein lasikuidusta. Siinä olis hyvä malli hiilarille!
Haarukanpäiden modifiointi onnistui suht ok, taidan suraavaan poltauttaa laserilla levarikorvakkeillisen :D
siis, kuvia tulossa, kunhan on kuvattavaa...

Viimeksi muokannut JTH, 04 Loka 2008, 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Parit kuvajaiset:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt kun vielä sais ton ihan suoraan hitsausta varten. Tuo sähkökouru alkaa arveluttamaan, tarttis olla tukevampaa kamaa...

Penkin selkänojasta tuli mielestäni hieno:
Kuva

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

JTH kirjoitti:

Kuvia en kehtaa vielä laittaa, on senverran vaiheessa jigi rakentelu...

:shock: Jaa vaiheessa!
Tigillä on hyvä laittaa heftejä riittävästi, ennen kuin pidempää saumaa vetelee, sitäpaitsi pitkän sauman vetämisestä ei tigillä hitsattaessa ole edes ulkonäöksellistä hyötyä. Kaikki liitokset ensin heftiin ja pätkä kerrallaan eri puolelle saumaa ja niin pysyy suorana. Sitäpaitsi tehdashitsatutkin rungot oikaistaan jälkikäteen oikaisujigissä pakottamalla.

Jori

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Toi on kyllä totta, oikeastaan tärkeintä on suoruuden suhteen ettei pyörä tee kahta renkaan jälkeä! :lol:

Aika monet oldskuul- rungon tekijät juottaa/hitsaa rungon kasaan ilman jigiä ja tekevät oikaisut myöhemmin.

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Miten ne sen oikaisun konkreettisesti tekee?

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Puulekalla ja vääntämällä...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Okei. Metodi on siis yhtä tieteellinen kuin mulla toi putken ohentaminen/litistäminen :)

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Meni jigi melko uusiksi, täytyy näköjään tehdä "etukolmio" ensin ja sitten sovitella uudestaan takahaarukka-jigi.
Nyt sain sen suoraan:
Kuva
Kuva

Ei muutakuin Tiigi tulille!

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Miten tuollaisella jigillä voi saada renkaat samaan tasoon :roll:

Eihän esim. se, että etuakseli on oikeassa tasossa takaa sitä, että välttämättä vanne on.

sh8 jigi on tällainen:

Kuva

Kun renkaat on sidottu jigiin, tulevat etu- ja takahaarukka oikeaan asentoon.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eturengas tulee keskelle ja suoraan, kun emäputki laitetaan keskelle ja suoraan. Tällöin vääntymätöntä haarukkaa käytettäessä eturengas tulee automaattisesti keskelle.
Sama takana, riittää että takarenkaan akselia esittävä pultti/kierretanko on keskellä ja suorassa. Suora kiekko ei voi mennä laitaan tai vinoon suorassa haarukassa.
Rungosta tehdään aina suora, jos rengas tai etuhaarukka ei asetu kohdilleen, niin ne vaihdetaan tai oikaistaan.
Tuossa sun jigissä on riskinsä, onko vanteet suorat? onko pinnat riittävän kireällä? Eihän laakereissa(ohjaus/pyörän) ole välystä? Vaikka kiekot näyttävät suorilta, niin pysyvätkö ne suorina vaikka hitsausjännitykset vähän väännättää? Uskoisin että kohdallasi asiat on kunnossa, mutta helpommalla pääsee kun jättää nuo epävarmuus tekijät rakennusvaiheessa pois kokonaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Jukka sanoikin jo oleellisen.
En edellisessäkään runkojigissä käyttänyt kiekkoja ja suora tuli.
Kaulaputki ja taka-akseli suoraan, niin suora tulee! Tietysti em. osien tulee olla toisiinsa nähden suorassa, ettei pöörä "kulje kylki edellä kuin kylärakki"

EasyRacerin jigi on aika simppeli, kaikki palikat kiinni ja hitsaamaan kerralla kasaan:
Kuva
Tommoista jo meinasin tehdä, mutta vaakaputki on kahdesta osasta. Tuotti liikaa heittoja.

Siisti tuo sh8 8) Matala ja nopee!

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Vastaa Viestiin