Sivu 1/3

Te-klooni suomesta?

Lähetetty: 22 Tammi 2008, 23:33
Kirjoittaja JTH

Tämän ketjun kuvalinkit ovat enimmäkseen kuolleet. Jos kirjoittajilla on kuvia tallella, olisi hyvä liittää ne viesteihin, niin eivät putoa kyydistä. Tässä yksi kuva, niin ymmärrätte, mistä on kyse. -jori

feb green side (600x306).jpg
feb green side (600x306).jpg (36.65 KiB) Katsottu 9778 kertaa

-------------------------------------------[/color]

Tästä olis kiva tietää lisää:
Kuva

http://www.recycledrecumbent.com sivulla oli kuva ja teksti:

"This picture came in Yesterday, WHILE I was putting together this page. Matti Ridell built this bike in Finland. His comment - "Maybe the very first one here in Finland!Goes like a train.. thanks for the drawings !"

Onko kellään tietoa ko kaverista?


rr:n rakentaja..

Lähetetty: 27 Tammi 2008, 20:13
Kirjoittaja masa

Morjens vaan kaikille alan miehille!(ja naisille..)
Rakentelin tuossa syysiltojen ratoksi kyseisen recun.Tarkoitus tälläkin
foorumilla esittäytyä,vaan käyhän se näinkin;nopeita bongareita täällä...
:) Elikkäs,pyörähän on jenkkikopio,ez-mallista värkkäilty.Mun pyörä
löytyy täältä; http://www.recycledrecumbent.com/new_page_1.htm ,ja
on siellä kuvia muutamasta muustakin toteutuksesta,aihe suurinpiirtein sama...
Vähän faktaa:runko tehty kahdesta n.25vuotta vanhoista retkipyöristä
yhdistämällä(tunturi+peugeot).Paljon uutta osaa,vaihteisto alkuperäinen.
Takana schwalben 26"pistosuojattu,edessä 20".Rungon hitsautin tutulla
"ammattimiehellä",ehkä seuraavan sitten teen itse...Piirustusten mukaan
etenin,suht kivasti kaikki osat natsasi.Penkki aiheutti eniten pohtimista,
lopputulokseen olen(ainakin vielä)suht tyytyväinen.Laminoin vanerimallin
päälle lasikuitua meleko monta kerrosta,pirusti hiontaa ja kunnon maali
päälle;avot,nätti sporttipenkki tuuletusreikineen(tällähän on tarkoitus tehdä
pitempiäkin reissuja..),painoa 2kg.Koko pyörälle tuli painoa 22kg,joten
mikään keijukainenhan se ei ole.Mutta ei se polkiessa niin tunnu,vaikka
tavoite ja toive oli n.15kg.. :x Ehkäpä alkuperäinen penkki olis kilon
kevyempi..Peilin ja tarakan tässä kevään aikana vielä laitan,ja oishan
tuulisuojakin kiva..
Aikaisempaa kokemusta reculla ajamisesta ei ole,mutta ihme virne siinä
kasvoille jää..lwb menee pehmeästi ja kovemmassa vauhdissa vakaasti.
Ohjaus on tosi herkkä,ns.kynäote riittää.Tosin ajankohdasta johtuen
vasta muutamia kymmeniä kilometrejä ajettu.Ihmeen hyvin myös lumella
toimii..jaa,mitäs vielä..niin,hintaa harrasteelle tuli n.450ecua.Uusihan
maksaa tehtaalla kaliforniassa 2500 taalaa..
Suosittelen lämpimästi projektia,jos rakentelu kiinnostaa.Pyörähän sijaitsee Oulun seudulla,ja onhan täällä muutama muukin projekti
näköjään valmisteilla.Jos on kysyttävää,niin vastailen mielelläni.
t:Masa


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 20:33
Kirjoittaja Pastori

Juu. Näitä sivustoja on niin vähän että sut bongattiin varmaan useammankin tyypin voimin heti tuoreeltaan.

Mukavannäköinen pyörä. Tämä kloonihomma näyttää kyllä kokeilemisen arvoiselta - jahka saa nämä muut projektit alta pois.

Hauska olisi nähdä vaikkapa työvaihekuvia teiltä molemmilta. JTH:llahan niitä onkin tuolla naapurifoorumilla. Mutta sielläkään ei taida olla viimeinen tilanne vielä näkyvillä.


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 21:13
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Mukavannäköinen pyörä. Tämä kloonihomma näyttää kyllä kokeilemisen arvoiselta - jahka saa nämä muut projektit alta pois.

Ehdottomasti. Vaikka itse en niin hirveästi tuosta TE-konstruktiosta(Polkimet alhaalla, pysty selkänoja ja pieni eturengas) välitä, niin LWB on aina kokeilemisen arvoinen pyörä. Jenkithän on tunnettuja mukavuuden ja helppouden tavoitelussa ja nämä ominaisuudet on tässä pyörämallissa yhdistetty loistavasti.

Jukka


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 21:52
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mukavannäköinen pyörä. Tämä kloonihomma näyttää kyllä kokeilemisen arvoiselta - jahka saa nämä muut projektit alta pois.

Ehdottomasti. Vaikka itse en niin hirveästi tuosta TE-konstruktiosta(Polkimet alhaalla, pysty selkänoja ja pieni eturengas) välitä, niin LWB on aina kokeilemisen arvoinen pyörä. Jenkithän on tunnettuja mukavuuden ja helppouden tavoitelussa ja nämä ominaisuudet on tässä pyörämallissa yhdistetty loistavasti.

Jukka

Se mikä noissa on kiintoisaa on kuiteskin tuo polkimien sijainti pyörän takana. Silloinhan näyttäisi olevan kivuttomampaa tuon ketjulinjan suunnittelu - vaikkapa suoralla linjalla ilman mitään rullia välissä?


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 21:59
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Se mikä noissa on kiintoisaa on kuiteskin tuo polkimien sijainti pyörän takana. Silloinhan näyttäisi olevan kivuttomampaa tuon ketjulinjan suunnittelu - vaikkapa suoralla linjalla ilman mitään rullia välissä?

Menee se "urheilullisempaankin" ajoasentoon kivuttomasti:

Kuva

Oma toteutukseni tuosta:

Kuva

Helpommin saisi toteutettua kun käyttäisi maastopyörän takakolmion kokonaisena.

Jukka


Lähetetty: 28 Tammi 2008, 00:17
Kirjoittaja JTH

Terve vaan Masa!
Rupesinkin jo huolestumaan, eikö fillarista löydy tietoja...
Laitahan lisää kuveja kehiin!

Mun klooni-projekti on ollut hieman jäissä, mutta pikkuhiljaa alkaa taas edistymään. Tänään tuli tehtyä penkin kiinnityspalikka ja rungon juottaminen on lähellä. Tosin joudun koulunpenkille muutamaksi viikoksi, taitaa sekin hidastaa rojektia.

Tarkoitus olisi saada klooni keväällä kuntoon, mutta se kevät on vissiin tullut jo tänne länsirannikolle, kiuruja on jo nähty täälläpäin :shock:

Kuvia tulee sitä mukaa, kun on jotain kuvattavaa...


Lähetetty: 28 Tammi 2008, 17:54
Kirjoittaja Jarcco

Laitetaan sitten kuva omasta 26-26 Te-Stratus kopiosta.
Kuva
Iso etufillari on osoittautunut paremmaksi kuin arvelinkaan. Enpä yllättyisi vaikka Kalifornian Freedomistakin tulisi jossain vaiheessa sellainen...


Lähetetty: 28 Tammi 2008, 20:43
Kirjoittaja JTH

Toi on ihan pelittävän näköinen klooni Jarcco! Mikä stonga siinä on? Aikalailla alkuperäisen oloinen...

Epäilen, että ER tekee 26 etukiekkoisen TE:n. Siitä on ollut debattia ER-foorumilla:
http://www.easyracers.com/vbb/showthrea ... t=26+front


Lähetetty: 28 Tammi 2008, 21:03
Kirjoittaja Jarcco
JTH kirjoitti:

Toi on ihan pelittävän näköinen klooni Jarcco! Mikä stonga siinä on? Aikalailla alkuperäisen oloinen...

Epäilen, että ER tekee 26 etukiekkoisen TE:n. Siitä on ollut debattia ER-foorumilla:
http://www.easyracers.com/vbb/showthrea ... t=26+front

Tanko on Helkama Jekun :)
Luonnollisesti puolustavat nykyistä malliaan, eikä siinä mitään hyvähän se on! Molemmissa on puolensa.
Katsoppa muuten Cycle Geniuksen sivulla on kuvia 28-28 Ravenista. Ei sekään hullummalta näytä.


Lähetetty: 29 Tammi 2008, 08:42
Kirjoittaja jviirret

No ei näytä pahalta. Pistän kuvan ni ei tarvi kaikkien erikseen käydä kahtoon :)

Kuva

Onko te-miehet jo talviajoa kokeillut? Voisi olettaa että penkkiä alempana olevat polkimet ja pysty istuma-asento tekee lumessa ajosta ja tasapainoilusta helpompaa kuin "makuupyörillä". Pitääköhän itsekkin vielä tämmöinen tehdä :)

Jukka


Lähetetty: 30 Tammi 2008, 08:21
Kirjoittaja jviirret

Lähinnä jarkolle, mutta varmaan muillekkin rakentajille hyötyä: Oletko havainnut että mikä jättö toimii LWB:ssä parhaiten? Näyttää noissa te-kuvissa olevan ihan laidasta laitaan, eli vakiohaarukoita ja vastaavasti myös niin paljon taivutettuja että jättö on negatiivinen.

Jukka


Lähetetty: 30 Tammi 2008, 10:57
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Lähinnä jarkolle, mutta varmaan muillekkin rakentajille hyötyä: Oletko havainnut että mikä jättö toimii LWB:ssä parhaiten? Näyttää noissa te-kuvissa olevan ihan laidasta laitaan, eli vakiohaarukoita ja vastaavasti myös niin paljon taivutettuja että jättö on negatiivinen.

Jukka

Kun ohjausakseli on kovin vino, alkaa ohjausstabiliteettiin vaikuttaa huomattavissa määrin myös kääntyvän rakenteen painopisteen asema.
Haarukan akselin etu ja yläpuolelle jäävä osa toimii samoin, kuin geometrinen jättö, taakse ja alapuolelle jäävä osa taas kuin negatiivinen jättö. Näiden summavaikutus on se, joka ratkaisee. Kovin vinoilla ohjausakselin kulmilla vaikuttaa merkittävästi myös renkaan leveys.

Tässä on jo niin paljon kaikenlaista yhteenlaskettavaa, että laskemisen sijaan, kannattaa vaan kokeilla. Hyvän kuvan antaa koe, jossa pyörää kallistetaan sivulle. Etupyörän ohjaussuunnan tulisi kääntyä tasaisesti kallistuksen mukana kallistuksen suuntaan. Kallistettaessa pyörää pitää hiljaa työntää, tai ainakin nytkytellä edestakaisin, jotta eturenkaan kitkavaikutus eliminoituu. Pystypyörästä voi ottaa mallia millainen kääntökulma vastaa kutakin kallistuskulmaa. Jos pystypyörän ohjausakseli on kovin pysty täytyy pyörää hiukan työntää, jotta renkaan kitkat antavat etupyörän kääntyä; tai ravistaa rungosta. Alustan pitää olla tasainen eikä pystypyörässä saa olla ylimääräisiä massoja kuten etukoria tms.

Yleisesti ottaen mitä kauempana etupyörä on, sitä vähemän jätöllä on vaikutusta ajokäyttäytymiseen. Pitkä keula on pitkä vipu kantamaan ajoneuvon rungosta tulevia sivuvoimia ja kääntyvän osan reagointi oman massansa tuottamiin sivuvoimiin nousee merkittävämmäksi.

Jori

Edit: Lisäsin opastusta testin suorittamiseen.


Lähetetty: 30 Tammi 2008, 11:29
Kirjoittaja Pastori

Tänks Jori.

Sun viesteistä kyllä tyhmenpikin noviisi (kuten minä) saa selkeyttä ymmärrykseen. Tämä edellinen on hyvä esimerkki asiasta.

Ja tällä köyhän miehen jussipalkinnolla en väheksy muiden palstalaisten mainioita viestejä.


Lähetetty: 30 Tammi 2008, 12:13
Kirjoittaja fw7854

Jorin kirjoituksessa piilee totuuden ydin, moottoripyöräpuolella nämä "koptereiden" ohjauskulmat tekevät niistä aivan hirveitä ajaa hitaalla nopeudella. Painopiste (joka näissä moottoripyörissä on todella alhaalla) heijaa hitaassa käännöksessä sivusuunnassa edestakaisin ennen kallistusta. Itse meinasin mennä nurin kaverin tehdas Viragolla (Yamaha) vuosia sitten juuri tästä syystä...

LWB pyörässä tuo painopiste on vaarallisen ylhäällä, kun siihen joku vielä laittaan jouston eteen ja taakse on viritys melkoinen heteka...

Silti olisi kiva ottaa tyypit noista vempaimista