Lokasuojat

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Lokasuojat

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Onko kukaan tehnyt lokasuojia itse? Jos on, millaisilla tekniikoilla ja materiaaleilla?

Minulla on tuon talvipyörän kanssa sellainen ongelma, että oikeastaan siinä olisi kiva olla lokaritkin, mutta maailmassa on vähän huonosti sarjatuotettuja 10 senttiä leveitä fillarin lokareita. Mikään hengen hätä ei ole, joten voisin hyvin alkaa askarrella prototyyppejä itse, jos vain saisi viisaammilta jonkun järkevän osoittimen siitä mikä voi ehkä toimia ja mikä ei ainakaan toimi.

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kkolja »

Heti tuli mieleen american chopperista, kun occ:n pojat oli vastaavan ongelman edessä. Hienoa lokaria ei ollut kuin liian kapeana. Eli lokari tarkasti keskeltä suoraan halki, ja sitten hitsattiin sopiva soiro väliin.

En nyt sitten tiedä onko tuo ihan paras saatika helpoin keino, jos pelkkää kurasuojaa kaipaa. Itsellä kun ei metallitöistä ole juuri kokemusta ala-asteella värkättyä saunakauhaa lukuun ottamatta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistä kaksi tavallista lokaria rinnakkain :)
Joskus oli kakarana mopossa sinkitty peltisuikale(0.5mm paksua). Toimi, mutta rumahan se on.
Ottaako rengas niin leveästi tiehen, että lennättää rapaa koko leveydeltään. Onhan noita fillarin lokareitakin aika leveinä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Leveimmät SKS:n lokarit on 65-milliset, mutta 26-tuumaisille tehtyinä säteissuuntainen taivutus on liian raju eikä niitä varmaan saa väännettyä tarpeeksi auki. Lisäksi rapaa kyllä varmaan lentää hieman laajemmaltakin alueelta. Pitää varmaan katsella jos jostain löytyisi sopivan ohutta peltiä ja sitten tehdä joku muotti jota vasten voi alkaa naputella.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Muutamissa pyörissä näkyy olevan puiset - ilmeisesti vanerista taivutetut lokarit.

Esim. tässä Mike Burrowsin uuden tavarapyörän protossa:
Kuva

Toinen valmis tuote jossa on vastaavat lokarit on Altena Bikesin lapsille tehty Estrellita.
Kuva

Tämä kuva ei ole niin havainnollinen kuin Velovisionin jutussa numerossa December/2007. En laita kuvaa tähän näkösälle - ettei tule sanomista. Mutta siellä on oikein havainnollinen kuva - miltä konstruktio näyttää.
Jos olet tilaaja - niin löydät sen heti webistä. Mikäli et - kröh virkayskää - niin jokuhan voi mahdollisesti toimittaa sulle kopion meiliin?

Samalla tekniikalla onnistunee leveämmät lokarit.
Tämmöisestä vaneri tekniikastahan täällä on asiantuntemusta tarjolla.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Vanerista taivuttamalla saisi varmaan jonkinlaisen version, tosin en ole ihan varma mahtuisiko täyslevyiset, voi olla että nuo kaaret on liian lähellä rengasta

Kuva

Jonkun levyiset nyt mahtuu varmasti.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos ottaa mallin tuosta kaaresta ja käy kysymässä lähiamiksen peltisepiltä löytyykö semmoista mankelia jolla tommoisen saisi taivutettua jostain pellistä. Siisti kantit siihen reunoihin.

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Juu, kröhöm, Pastori voi toimittaa mulle kuvajaisia eemeliin :D
dilligaf(at)elisanet(piste)fi

Tässä on mallia minkälaisia lokareita ajattelin tulevaan fillariin:

Kuva

Eikun viilua liimaamaan jne...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hyvät kuvathan tossakin on - ei ne Estrellita kuvat juuri paremmat ole.

Mutta tämä Sykes niminen valmistajahan mm. niitä väsää.

Tommosessa Ransin pyörässäkin näkyy semmoset olevan.
Kuva

http://www.sykeswoodfenders.com

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Nojoo, eikai tuosta ihmeempiä kuvia tarvita. Mulla on yksi veneenrakentaja tuttu, joka lupas jeesata lokarien teossa. Sanoi tosin, että ka niistä tehdään kuperat, niinkuin muovilokareista. Saas nähä miten onnistuu...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Leveimmät SKS:n lokarit on 65-milliset, mutta 26-tuumaisille tehtyinä säteissuuntainen taivutus on liian raju eikä niitä varmaan saa väännettyä tarpeeksi auki. Lisäksi rapaa kyllä varmaan lentää hieman laajemmaltakin alueelta. Pitää varmaan katsella jos jostain löytyisi sopivan ohutta peltiä ja sitten tehdä joku muotti jota vasten voi alkaa naputella.

No entäs näitä ns. "bigfoottien"(29" renkaisia maastopyöriä) lokareita?
Jos siitä pitää kupera saada, niin en lähtis pellistä naputtelemaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Vanerista taivuttamalla saisi varmaan jonkinlaisen version, tosin en ole ihan varma mahtuisiko täyslevyiset, voi olla että nuo kaaret on liian lähellä rengasta

Kuva

Jonkun levyiset nyt mahtuu varmasti.

:shock: Ohoh, onpa komeat renkaat!

Minä laittaisin noihin ainakin 100 mm leveät lokarit 3 mm lentokonevanerista loveamalla ne haarukoiden kohdalta jotta etäisyys pyörästä ei jäisi liian pieneksi. Lokareiden haarukoiden kohdat vahvistaisin liimaamalla niihin tukipalat samasta vanerista.

Pelkäänpä, että alumiinilevystä itse naputellen, tulee työlään äheltelyn jälkeen kuitenkin aika muhkuraiset roiskesuojat. :roll:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Kuva

Kannattaa ensin kokeilla, tarvitaanko täysleveitä lokareita. Se kura kun irtoaa kuitenkin valumalla ensin kohti keskikohtaa ja vasta sitten irtoaa renkaasta. Ajakaapa kaverin vieressä sadekelillä niin näette, kuinka kapealta alalta rapaa irtoaa. Tuossakin kuvassa on selvästi kapeampi lokari, kuin rengas.

Ps.
Peltisepällä on työkalu, käsimankeli, jolla lokarin voi tehdä teräs tai alumiinipeltisuikaleesta melko helposti, jos on taitava peltiseppä. Harvinaisia tahtovat kuitenkin olla taitavat peltisepätkin nykyään.

Jori

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jori kirjoitti:

Kannattaa ensin kokeilla, tarvitaanko täysleveitä lokareita. Se kura kun irtoaa kuitenkin valumalla ensin kohti keskikohtaa ja vasta sitten irtoaa renkaasta. Ajakaapa kaverin vieressä sadekelillä niin näette, kuinka kapealta alalta rapaa irtoaa. Tuossakin kuvassa on selvästi kapeampi lokari, kuin rengas.

Tämä on toki totta, mutta pitää muistaa, että sivutuuli siirtää sitä irtoamiskohtaa, ja läskissä renkaassa se siirtää sitä enemmän. Lisäksi sivutuuli vaikuttaa myös siihen suuntaan mihin se vesisuihku lähtee. Näistä seikoista johtuen perinteinen lokari on päätynyt niin leveäksi kuin se on. Yleensä se on tarpeettoman leveä, mutta se on sitä varmuusvaraa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Tämä kuva ei ole niin havainnollinen kuin Velovisionin jutussa numerossa December/2007. En laita kuvaa tähän näkösälle - ettei tule sanomista. Mutta siellä on oikein havainnollinen kuva - miltä konstruktio näyttää.
Jos olet tilaaja - niin löydät sen heti webistä. Mikäli et - kröh virkayskää - niin jokuhan voi mahdollisesti toimittaa sulle kopion meiliin?

Samalla tekniikalla onnistunee leveämmät lokarit.
Tämmöisestä vaneri tekniikastahan täällä on asiantuntemusta tarjolla.

Kröh..
Tuolta noita kuvia löytyy lisää.
http://www.flickr.com/photos/44642610@N00/page2/
Ykkössivulla (page1 loppussa) löytyy ainakin riittävän leveä takalokari ja runkoon integroitu etulokari.

Jori

Vastaa Viestiin