Kiertyväkettinkinen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4193
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Kesä 2015, 21:47

Mielessä on kummitellut kiinteäpuominen etuveto, mutta ketjun taittopyörä on ollut esteenä tekemiselle. Lopetin ongelman pitämistä esteenä pyörän teolle. Asia ratkeaa varmaankin lähes itsestään kunhan tarve tulee :mrgreen:
Aikalailla Pastorin Kuudee Sportin mitoissa on. Ohjauskulma kuitenkin pystympi, kiekot 507 ja runkoputki sitä ainoaa oikeaa tavaraa tällaiseen eli pakoputkea :P Etuhaarukka oikeni nätisti riittävän isolla vasaralla. En viitsinyt lähteä prässin luokse.

Tulee säädettävä puomi. Runko 45x1,5 ja poljinpuomi 40x1,5. Noiden väliin 1mm jotakin(luultavasti muovia). Kahdella m8 pultilla ajattelin laittaa kiristyksen. Mites pitkiä nuo puomin halkiot pruukavat olla?
Twistin ylivoimaa.jpg


Valmiina:
Kuva

edit romutettu 2016
Viimeksi muokannut jooseha, 08 Tammi 2019, 23:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2015, 22:14

Tässä on nyt toimivaksi osoittautunut versio, mutta halkio tosiaan minimoitu pituudeltaan. Tämä on tehty hitsaamalla pari 10 x1,5 putkea kiinni torven päähän rinnakkain ja ajamalla rälläkällä putket poikki ja isompi putki halki tämän jälkeen. Ruuvit ovat M8, koska putki oli noin ohutseinäistä ja M6 mutterin avainvälikin on vain tuon 10 mm, joten olisi jäänyt nolosti vinoon ja osa putken päästä näkyviin. Jos löydät jostain ohuempaa putkea, voi nuo ihan hyvin olla M6 ruuvejakin, kunhan putket ovat riittävän pitkät, jotta muttereille jää pyöritystilaa. Väliholkin pitää olla melko tarkasti oikean mittaista, jotta kiristettävää ei jää liikaa, sillä rälläkän kivessä ei ole liikoja paksuutta, eikä muutenkaan ole hyvä puristaa torvea liian paljon kartioksi. Tuossa näkyy kiristysvara käytetyn melko loppuun. En ollutkaan katsonut tuonne alle koskaan. :oops:
Puominjatko.JPG

Tuo ei näytäkään alkuperäiseltä välipelliltä, kun ei ole taottua kunnon kaulustusta, vaan ainoastaan tuo herrasmiehen kravattikaulusversio. :mrgreen: Voi olla, että se oli vain siinä alumiinisessa ensimmäisessä versiossa, joka liukui huonosti.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3755
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Kesä 2015, 22:47

Minä tekisin halkion kahdesta pidemmästä M6 tai M8 mutterista jotka hitsauksen jälkeen rälläkällä halki ja toisesta puoliskosta poralla jengat veks.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2015, 22:51

Pitkä kierre taivuttaa pulttia, jos se on kiinteästi kierteytetty, jos kiristys muuttaa muotoa merkittävästi. Ainakin pitää olla väljä reikä siinä toisessa puoliskossa, jos tekee kiinteällä mutterilla. Sinkitty on myös paskaa hitsattavaa. :(

Jooseha, onkos tämä pyörä Giagomettilainen veistos.
Kuva :mrgreen:
Alberto Giagometti

PS. Minulla on muutama ylimääräinen taittopyöräpari, tosin vähän hankalalle kuulalaakerikoolle isompi sorvattuna, mutta kuitenkin jo olemassa. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4193
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Kesä 2015, 23:03

Ai M6 passaa kanssa, kiva! Mulla onkin pätkä 11x2 putkea. Ihan noin lyhyttä en taida tehdä :D
jori kirjoitti:Jooseha, onkos tämä pyörä Giagomettilainen teos.

:lol: Käyttöesine.
Puomi katkomatta, koska pituus vielä arpomatta :wink: Mulle riittäisi varmaan 10 senttinen, mutta jos jättäisi kasvunvaraa :roll:
jori kirjoitti:PS. Minulla on muutama ylimääräinen taittopyöräpari, tosin vähän hankalalle kuulalaakerikoolle isompi sorvattuna, mutta kuitenkin jo olemassa. :roll:

Minkälaiselle laakerille?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2015, 23:07

En nyt muista laakerin tyyppiä, mutta se on kevyempi malli sisämitaltaan 17 mm laakerista. Pyörät ja piirustukset on työmaalla, kerron maanantaina tarkemmin. Vai onkohan täälläkin jossain "Taittopyöräketjussa" kuva ja tieto noista. :?

Tuolla on joku versio aiheesta. En nyt muista onko juuri tuo mitta, mutta melko varmasti. Pienemmän pyörän laakeri on juuri tuo, mikä kuvassakin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4193
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Kesä 2015, 23:41

jori kirjoitti:Tuolla on joku versio aiheesta. En nyt muista onko juuri tuo mitta, mutta melko varmasti. Pienemmän pyörän laakeri on juuri tuo, mikä kuvassakin.

Jos se on tuo, niin kyllähän siihen laakerin löytää. Voin ottaa jollet ihan nylkyri ole :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15763
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja PW » 13 Kesä 2015, 07:50

Hienolta näyttää, odottelen innolla taiteellisia kuvia tämän pyörän reissuilta :)
Mutta mistä motivaatio MBB-pyörien jälkeen kiertyväketjuiseen? Kyslen kun itsekin tartteis tuommosta motivaatiota, PW1:n kunnostuksessa - rissojen rassaaminen ei jotenkin ...
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Kesä 2015, 09:49

PW kirjoitti:Mutta mistä motivaatio MBB-pyörien jälkeen kiertyväketjuiseen? Kyslen kun itsekin tartteis tuommosta motivaatiota, PW1:n kunnostuksessa - rissojen rassaaminen ei jotenkin ...


Kokeile rissatonta ratkaisua. Loivakaarinen pelti ohjaamaan ketjua. Itseäni kiinnostaisi kokemukset tällaisesta, mutta ei jaksa nyt uhrata aikaa värkkäämiseen :oops:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jori » 13 Kesä 2015, 10:10

On mulla sullekin Petri sellaiset taittopyörät.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4193
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jooseha » 13 Kesä 2015, 10:13

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Jooseha, onkos tämä pyörä Giagomettilainen teos.

:lol: Käyttöesine.
Puomi katkomatta, koska pituus vielä arpomatta :wink: Mulle riittäisi varmaan 10 senttinen, mutta jos jättäisi kasvunvaraa :roll:

Onhan tämä muutenkin aika kuikelo. PIti päättää laitanko 507 renkaat vai 152mm kammet. Laitoin sitten molemmat niin mitoituksessa on mukavasti väljää, helpottaa rakentamista :D
PW kirjoitti:Mutta mistä motivaatio MBB-pyörien jälkeen kiertyväketjuiseen? Kyslen kun itsekin tartteis tuommosta motivaatiota, PW1:n kunnostuksessa - rissojen rassaaminen ei jotenkin ...

Eihän pyörän rakentamiseen syytä tarvita :mrgreen: Pitää saada sopiva ajopeli alle että voi maalata pyyttonin. Aatteelliseksi en tunnustaudu :roll:
Jostain syystä on mukavampi tehdä uutta kuin rassata vanhoja.
Viimeksi muokannut jooseha, 13 Kesä 2015, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jori » 13 Kesä 2015, 10:46

Noiden taittopyörien hinnoista.
Nolottaa, kun sorvari ei ollutkaan niin säästelijäs, kuin olin kuvitellut . Käytti paksua pistoterää ja tuhlasi ainetta ja halusi sorvauspalkkiotakin ihan käyvän hinnan. Hinnoista tuli siis huomattavasti korkeammat, kuin olin kuvitellut: Iso pyörä aine 12€+työstö10€, pieni aine 5€ + työstö 5€. Varsinkin tuo isomman pyörän hinta järkytti, kun ainespökäle maksoi 500€/metri. :shock: Pyöräpari ilman laakereita maksaisi siis 32€+postikulut. :oops:
Ne on siis tällaisia isommat pyörät
Kuva
ja tällaisia pienemmät.
Kuva
Laitan valokuvan maanantaina. Ulkohalkaisijatkin taisi olla kuvista poikkeavat (suuremmat), koska ainespökälettä ei löytynyt juuri tuota kokoa. Niin kallista ainetta ei kannata sorvata pois vain siksi, että suunnittelija on jotain piirtänyt. Iso taittopyörä pitää vähemmän ääntä, eikä tuhlaa tehoa. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4193
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jooseha » 13 Kesä 2015, 10:55

Sorvari on mennyt sieltä missä aita on matalin :evil: Aina tarttis itse olla vieressä katsomassa.
Mulle tommoset. Pelkäsin että voisi olla paljon kalliimmat. Sorvarit osaa monasti hinnoitella itsensä ulos.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4193
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja jooseha » 13 Kesä 2015, 23:02

jori kirjoitti:Laitan valokuvan maanantaina.

Pastori on ammattilaisena oletettavasti ehtinyt ensiksi 8)

Eilen pyörän runko jäi takahaarukka heftiin, kun en keksinyt miten sen saa linjattua suoraan. Tänään asiaa katsoi eri silmin ja ongelma oli kadonnut :lol:
Tein myös penkin kiinnikkeet ja keulapuomiin halkion.
halkio.jpg

Tuli myös mallailtua ohjaustangon ja keskiön paikkoja. Pari senttiä jää väliä kammen ja renkaan väliin. Mitoitus siis onnistui halutulla tavalla. Ohjaustangoksi tulee luultavastikin aerobar tai sitten sellainen Kuudee-tyyppinen. Sovittelin käsiä syliin ja ei tuntunut luontevalta.
Pyörä on ajateltu nojakulmille 25-35, jolloin 70-80 asteinen ohjauskulma antaa 1cm offsetin kanssa jätöksi 4,5-10cm. Aiemmassa kuvassa on loivin asento. Tässä pystyin.
98cm.jpg

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4009
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertyväkettinkinen

ViestiKirjoittaja Vilijami » 14 Kesä 2015, 00:24

jooseha kirjoitti:
Eilen pyörän runko jäi takahaarukka heftiin, kun en keksinyt miten sen saa linjattua suoraan. Tänään asiaa katsoi eri silmin ja ongelma oli kadonnut :lol:

Tuo on totta. Kun alkaa rakentaminen tuntumaan hankalalta, niin monesti auttaa kun nukkuu yön välillä :D
Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa