Kiertyväkettinkinen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

"Kusti" oli tuonut laatikkoon rissat. Kiitokset JorilleKuva
Ahtaan sorttista tulee ison vetopuolen pyörän ansiosta tuohon emäputken viereen :?

pyörät.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Ahtaan sorttista tulee ison vetopuolen pyörän ansiosta tuohon emäputken viereen :?

Pitää tehdä takaveto niin on tekniikka levällään koko pyörän pituudella ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Pitää tehdä takaveto niin on tekniikka levällään koko pyörän pituudella ;)

Terävää (itse)ironiaa Jukalta. :)

jooseha kirjoitti:

"Kusti" oli tuonut laatikkoon rissat. Kiitokset JorilleKuva
Ahtaan sorttista tulee ison vetopuolen pyörän ansiosta tuohon emäputken viereen :?

pyörät.jpg

Nopea Kusti, liekö nojapyörällä polkenut. :D

Älkääs nyt kaikki (Petri ja Pastori myös) moittiko ison taittopyörän kokoa. Tuossakin kuvan setupissa tilaa riittää kaikille, eikä putoa ketju niin herkästi pikkupyörän urasta, kun on ison pyörän ura kohdalla. Myös PW1 pyörässä tila riittää, samoin Pastorin Kuudeessä. Tiukille ottaa, mutta riittää silti. Ohjausneutraali vaihde vaihtuu Petrillä pienemmäksi, mutta niinhän se on, että suurimpia ketjuvoimia käytetään (ainakin pitäisi) pienemmillä vaihteilla. Kuudeehen pitää rakentaa uusi vetävän puolen taittopyöränakseli emäputken etupuolelle. :)

Iso taittopyörä maksaa kokonsa takaisin jokaisella polkaisulla, joista kaikista menee enemmän Jouleja vetävälle pyörälle, kestää paremmin kulutusta, kun pintapaineet ovat pienempiä ja vierintämatka suurempi, eikä paino siitäkään huolimatta ole kuin hitusen yli sata grammaa. Kaikki on tarkkaan harkittua. Odottakaahan vain, kun pääsette ajamaan isotaittopyöräistä kiertyväketjuista. Ylimääräinen tila, jota ei mihinkään käytetä, on turhaa tilaa, josta on vain haittaa. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Juu, ei ollut moite ja ahtauskin on vain näennäistä. Jalkojen välissä rissa on kuitenkin, joten sen asemointi korkeuden suhteen on varsin vapaata. Ylemmäs nostamalla ahdas kohta avartuu nopeasti. Tuossa kuvassa on "akselin" alapinta puomin yläpinnan tasolla ja mahtuisi alemmaskin :wink:

Katselin jo yksivaihteisen takaratasta sillä silmällä että siitä saisi helpolla taittopyörän. Keskireikä on 35mm. Pitäisi vaan viilata kolme nystyrää pois, että laakeri mahtuisi. Ovat vaan kovin pieniä.

jviirret kirjoitti:

Pitää tehdä takaveto niin on tekniikka levällään koko pyörän pituudella ;)

Jukka

Mielessä olisi kyllä tuollainen korkea pyyttoni kaksivaihteisella alentavalla KT-2 jalkajarrunavalla. Siitä voisi jättää kaiken tekniikan turhana pois :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja PW »

Oot maalannu rungon :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Niinpä. Ehtii kuivaa kunnolla. Rissan paikat joutuu tietysti paikkamaalaamaan.

Itseni tuntien jää pian maalaamatta, jos ei maalaa ennen kuin pyörä on ajokuntoinen :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hitsailin rissojen kiinnikkeet ja unohtuneen sakkelin paikan naruperää varten. Isommalle rissalle tuli 16 mm putki akseliksi ja pienemmälle M8 pultti. M6:sta olisi laakeri mahtunut putoamaan. Ohjaustangon mallailua kanssa. Pitää muokata vielä.

kettinki.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja PW »

Miten paksu seinämä 16mm putkessa? Millä estit laakerin sivutais liikkeen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tunturi Riderin takahaarukasta. Taisi olla 1,5 millistä. Laakerin liikettä ei ole estetty. Odotetaan ensin saapuvaksi. Taittopyörät tulee paljon nopeammin :roll: Putken läpi ajattelin laittaa pultin jonka päihin isot prikat.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Laakeri saapui vihdoin. Laitoin kuvassa näkyvän stemmin toisinpäin ja siihen mummiskan tangon ylösalaisin. Ketjut paikoilleen ja eikun kokeilemaan. Hankalampi kuin Iso pyyttoni. Sillä onnistui ensipolkaisusta. Tällä tarvi useamman :oops: Ensivaikutelma on sellainen että voisi todeta ettei ole mun juttu. Kaiken maailman ohjaustankoja ja jalatkin osuu renkaaseen :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Himpun verran jyrkkä ensiarvio :roll: Tullut ajettua kiinteäpuomisella toista tuhatta kilometriä sitten, niin oli alkuvaikeuksia :lol: Äkkiä löytyi jostain mielen sopukoista muisto miten jaloilla väistetään rengasta. Kauppakassikin mahtui paremmin renkaiden väliin kuin pyyttonissa.
Parikymmenen kilometrin ajon jälkeen voi pitää tuota hamsteri-ohjausta sellaisena että pistetään kokeillen se tässä kunnolla. Pitää vaan laittaa sarana stemmiin, niin voi istua pystyssä pyörän päällä. Nyt tanko ottaa rintalastaan. Leveä maastokumi ei ole kovin hyvä rengasvalinta eteen, mutta silläkin heittää uukkarin kadulla. 47 millinen odottaisi päälle laittoa ellen innostu hommaamaan Kojakkia :?
Jori-mallinen etuvaihtaja tuntuu toimivan kuin ajatus. Päihittää häkillisen huoltovarmuudellaan ja mahdollisuudella vaihtaa paikallaan. Todellinen grammanviilaajan unelma :mrgreen:

järvi.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja PW »

Siull on silmää valita hienot taustat pyörillesi - taidetta rannalla 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Siisti kuva ja asiallisen näköinen pyörä. Hamsteritangon parhaat edut saisi sitten kun stemmi olisi saranoitu kuten MP:ssä ja itse tanko sitten niin kapea kuin mahdollista. Kädet saa jalkojen "varjoon" ja sivuttaisheilahduksella silti pystyy hyvin ohjaamaan.

MP:ssä siis on saranoitu stemmi ja sitä tuntuu tarvivan pysähtyessä ja paikallaan ollessa, värkki kun on sen verran korkea. Lowracerissa on kiinteä stemmi ja siinä ei ole tullut koskaan edes mieleen että stemmi olisi saranoitu, pysähtyessä kun voi laittaa jalan kevyesti polvesta koukistamalla maahan tai sitten toisen käden...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pitää laittaa vaan onnistuneet kuvat näytille :lol:

Kyllä hamsterissa vauhtipotentiaalia olisi, kun kädet saisi jalkojen taakse piiloon. Nyt tuossa ei jää kuin nyrkit. Tanko ja paikka tuntuvat kuitenkin retkiajoon erittäin sopivilta. Pitänee tehdä aavistuksen siistimpi versio. Tangosta päät pois ja stemmi uusia. Nykyisessä ei putket mene senttiä enempää sisäkkäin :shock: Suoraputki emäputken päästä on myös nätimpi. Vähän kahden vaiheilla olen saranan kanssa. Ei sitä tässä ajamisen tai kyytiin menemisen kannalta tarvi, mutta retkiajossa sekä autoon mahduttamisessa siitä olisi iloa. Tekemisen vaivaa lisää ja saattaa tulla klappia :? Ajoasento on jokseenkin sama kuin pw1:ssä, kun 150 sylikulma näyttää muuttuneen rakentaessa 145:seksi.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuvia kuskin kanssa kaipailisin näistä siun viimeaikasista pyöristä, näkis vähän ajoasentoo ym.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin