Luggarion, matkalaukkutrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Kävipä tuuri, kun et laittanut 32-piikkistä eteen. :)

:lol: Tää on hyvä!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen nyt kevään-kesän poljeskellut tällä Luggarionilla. Kilometreistä en tiedä kun ei ole eikä tule mittaria, mutta ehkä jossain 1500-2000km paikkeilla? Ensimmäinen pyöräni mihin en kaipaa oikein mitään muutosta. Tuntuu välillä jopa henkeä salpaavan tylsältä, kun ei pääse tekemään parannuksia :D
Aika hyvin onnistunut laite siis. Jalkajarru ja handsfree meininki on ihan parasta. Tällä kokemuksella voin suositella tätä mallia kaikille, jotka haluavat leppoisan cruisailupelin. Kilpa- ja huippunopeuspyöräksi tämä ei ole paras mahdollinen.
Jos vängällä hakee jotain parannusta, niin ohjausnivel saisi olla korkeammalla, korkeasta kanttareesta hitaasti alas tulossa pultin pää raapaisee kiven reunaa. Mutta tämäkin on melko harvinainen tilanne.
Toinen muutos voisi olla kaksvaihteinen automaattinapa. Sopisi katkaistavan/taittopyörän henkeen mainiosti, koska pääsisi vaihdevaijerista eroon. Sellaisen automaatin haluaisin, että isompi vaihde olisi suora, vaan eipä taida löytyä? Kunto ja/tai polkemistekniikka on vissiin parantunut kesän mittaan, kun tuntuu että 95% lenkeistä menee isoimmalla vaihteella. Oikeastaan vain kanttareiden ylityksiin kaipaa pienempää pykälää.
Schwalben Trykerit ovat hyvä valinta kolmipyöräkäyttöön, rullaa yhtä kevyesti kuin Kojak mutta silti joustaa paremmin. Johtuu ilmeisesti vyörengas tekniikasta? Rengas on paljon kovempi suoraan kulutuspinnasta painettaessa kuin kyljestä. Yhtään rengasrikkoa ei ole ollut, joten pistosuojaus on ilmeisen hyvä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kyläkaupasta KT-2 napa. Kaksi vaihdetta ja jalkajarru. Isompi on suora ja pienempi alennusvaihde. On tosin potkuvaihteinen eikä automaatti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko tosiaan kt 2:ssa isompi vaihde suora? Sehän voisi olla hyvä vaihtoehto.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On. Hae pois vaan :wink: Hintakin oli vaan neljäkymppiä. Halpisnapa, mutta soiva peli kunhan vaihtaa varastorasvat pois.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Meninki haaveilemaan kaksvaihteisesta. Tämän illan lenkillä hajos jotain Nexus 3:sta. Jarruraudan kiinnityspanta katkesi ja jarrurauta pyörähti jarrutuksessa kierroksen ympäri. Onneksi oli pikkuliinanpätkä mukana, ni sain köytettyä jarruraudan kotimatkan ajaksi. Nyt tällä hetkellä kolmosella ei pyöri polkimet ollenkaan, ykkösellä ja kakkosella voi ajaa, mutta jarrun toiminta on liian pehmeä ja epämääräinen. Naksutustakin pitää jarruttaessa. Mitähän tuolta särkyi?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Aukaisin navan, mutta en löytänyt muuta varsinaista vikaa, kuin akselista oli kierre pyörähtänyt sileäksi jarruraudan puolelta.
Hyllyssä sattui olemaan uudehko 559 nexus 3 kiekko, josta vaihdoin sisuskalut 406 kiekkoon. Jarruraudan peltipannan vaihdoin pakoputkilemmari-lattarauta tyyppiseksi. Sanoisin että kestää.

Liitteet
20160714_193107.jpg
20160714_193107.jpg (170.63 KiB) Katsottu 7169 kertaa
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tää värkki tuli koeajettua Nokialla, ihan mahtavan rento fiilis. Rento asento, ja käsiä ei tarvi mihinkään. Käsinojata jos laittais niin vielä rennompi :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mä hekottelin huonoa tuuria, joka saattoi kerrankin tuoda hyötyäkin, kun keksin, että takakatetut miesten aikuisten divisioona oli invaluokka. Ja osallistujina oli vain käsivaivaisia. Meillä osallistujilla on yhteensä maksimissaan 2,5 hyvää kättä. Joista se 0-0,5 hyvää kättä voi halutessaan lepuuttaa käsinojalla, joka on oikealla puolella pyörässäni. Tosin ei monta sekuntia onnistunut Nokialla edes penkin säädön jälkeen, kun vasuri oli niin loppu, että oikealla kipeällä paikkasin tervettä kättä :roll: Vaikuttaa kipuna vieläkin oikeassa kädessä grr.

Kerrankin osui kohdilleen klisee invapyöristä, mitä sulla on rikki? Kädet meillä köh "tosi mestareilla ja suurilla urheilijoilla (Jopen äänellä paskapuhe tarttuu kurkkuun)", joten sopi olla kädetön kuski mutkailemassa puoliholtittomasti pythonin ja kyyn seurassa :lol: On se kivaa, että kerrankin vammaisurheilijat eivät joutuneet antamaan tasoitusta terveille :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuva

20160923_125808.jpg
20160923_125808.jpg (247.85 KiB) Katsottu 6097 kertaa

Käänsin pojinkeskiön puomin alapuolelle. 11cm laskeutu polkimet. Ilmat kylmenee ni saa vaatteille enemmän tilaa loiventuneen sylikulman ansiosta. Toinen vaihtoehto ois 20kg laihdutus :lol:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienon väriset ketjut :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Talven jälkeen kasasin pyörän, niin onhan tämä hieno peli ajella. Kulkee keveästi kuin ajatus, jalkaohjaus on vaan parasta ja ainoa oikea napa Nexus 3 jalkajarrulla :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Huomasin että Twisteri on huomattavasti kevyempi polkea 48-19 välityksellä, kuin tämä Luggarion. Luggarionissa on sama kokonaisvälitys 36-19 ja nexus 3 suurimmalla vaihteella.
No hyllyssä oli 170 kammet, joissa suurin ratas 48. Lyhensin kammet 145 milliseksi. Nyt kakkosvaihteella saadaan sama (eniten käytetty) kokonaisvälitys, eikä napavaihde syö tehoa koska suora. Niin jopa alkoi liikkua yhtä keveästi.
Myönnettävä se napavaihteen tehohäviö on :mrgreen:

Liitteet
20170626_194958.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ajattelin tehdä lyhytkampiuskovaisten ilean taka-akselin. Kammen pituus on 30mm. Eli 60mm kallistusta 800mm leveässä akselissa. Kallistus on niin suuri, että ainakin ajoradan sivukallistuksen saa tasattua. Kallistus on kuitenkin niin pieni, että pyörä pysyy itsekseen pystyssä -toisin kuin flevotrike- istuu kyydissä tai ei. Jukkaa on häirinnyt ilean akselin ackermanit. Tässä lyhytkampi-ileanissa sekin asia helpottuu.

Liitteet
20170627_222045.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Härski »

Luulisi hentoisempikin laakerointi piisaavan! Mä laittaisin pari nylon-tai korkeintaan pronssipuslaa keinuakselille.

Voi tulla mielenkiintoinen ajotuntuma..

Vastaa Viestiin