Luggarion, matkalaukkutrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tämä on hieno projekti. Tekisin itsekin tuon tyyppisen, mutta, kun on niin karvaat kokemukset jalkaohjauksesta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

irakas kirjoitti:

Tämä on hieno projekti. Tekisin itsekin tuon tyyppisen, mutta, kun on niin karvaat kokemukset jalkaohjauksesta.

Kylläpä Sakaria jaksaa korventaa jalkaohjaus :D
Ei siinä mitään vikaa oikeasti ole, mutta vaatii kieltämättä pitkän harjoittelun. Olen kertonut tämän ennenkin, mutta ensimmäiset 300km flevolla ajellessa päätin joka lenkillä, että kotiin päästyäni rälläköin palasiksi koko vehkeen, kun ei siitä ajamisesta tule yhtään mitään. 700km kohdalla alkoi jo olla pieniä ohi kiitäviä hetkiä, kun ajo alkoi sujua. 1000km jälkeen aloin ymmärtää miksi näitä flevoja on olemassa. Tunne on palkitseva ja hurjan epätodellinen, kun alkaa ajatuksen voimalla ohjaaminen onnistua. Siis koittaa ajaessa pitää vartalon paikoillaan, mutta ajattelee käännöstä oikeaan niin sinne se lähtee ihmeesti kääntymään vaikkei liikuta mitään osaa kropasta :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Väännetäämpä ohjausnivelen kulmaa :D
Eli teenkö Eskon suositteleman 53° vai Jürgenin suositteleman 65°? Toisaalta Flevon 45° tuntuu toimivan myös, mutta voiko sitä suoraan verrata, koska jättö on radikaalisti erilainen?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Väännetäämpä ohjausnivelen kulmaa :D
Eli teenkö Eskon suositteleman 53° vai Jürgenin suositteleman 65°? Toisaalta Flevon 45° tuntuu toimivan myös, mutta voiko sitä suoraan verrata, koska jättö on radikaalisti erilainen?

Onko jättö jo valittu, negatiivinen vai positiivinen? Kaikilla noilla kulmilla pystyy ajamaan, kolmipyörällä varsinkaan ei taida olla niin väliä.
Tee säädettävä ja sitten tutkimus eri kulmien vaikutuksesta ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä en menisi loivempaan kulmaan kuin Hipsun 53 astetta. Siinä on maksimi ohjauksen painolla keskittävyydelle. Loivempi kulma voisi kyllä tuoda kaarreajoon vakautta jalkojen liikkuessa enemmän sisäkurviin :?
Tekisin itse -15--20 cm jätöllä ja valitsisin ohjauskulman tuon ja nivelen paikan mukaan. Näin luulisin keulan nousevan jalkojen mukana itsestään pystyyn eli ohjauskumin voi jättää turhana pois. Toisaalta noin maltillinen negatiivinen jättö ei vielä aiheuta epävakautta.
Polkiessa riittäisi pienempikin keskittävyys, mutta rullatessa on kiva ettei jalat kaada keulaa - niitä voi pitää rennompana :wink:

Openbikessä on kuvaajia jätön ja ohjauskulman vaikutuksesta itsekeskittävyyteen. Niiden perusteella voi valita "tieteellisesti" "oikeat" arvot :)
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei noita käyriä ja laskelmia kannata ottaa kovin vakavasti. Ne perustuvat laskelmiin, joissa kuskin massa on massapiste istuimella, eikä ajoneuvolla ole lainkaan vauhtia. Vauhti nimittäin muuttaa massavoimien suuntaa ja sotkee tuon laskelman aivan toisenlaiseksi.

Minulla on kropassani varsin löyhästi toisiinsa kiinnittyneitä murikoita. Jalat esimerkiksi painavat polkimilla lähes 20% painostani. Myös selkäni painaa penkkiä takaa, eikä ruoto ole jäykkä. Tämä tarkoittaa, että moiset laskelmat pitäisi tehdä uudestaan oletuksella jakautuneesta massasta vähintäänkin näillä kolmella massakeskittymällä: jalat, takapuoli, yläselkä ja siinä pitäisi huomioida ajonopeus. Laskelmasta tulee radikaalisti monimutkaisempi, eikä tuloksetkaan ole noin helppoja esittää. Lisäksi realistisuuden nimissä pitäisi nämä kropan massat kytkeä toisiinsa jotenkin.

Suosittelenkin tähän samaa, kuin kaikkiin runko-ohjattaviin. Jättö 150-200 mm negatiiviseksi ja mahdollisimman pysty ohjausnivel. Mahdollisimman pystyhän tarkoittaa tässä melko vinoa, jotta jättö saadaan noinkin vähän negatiiviseksi. Kovin vinon ohjausakselin ongelma on hitaassa ajossa jyrkissä käännöksissä etupyörän kuormitus on huomattavan vinossa ja se rasittaa pinnoja ja vannetta rajusti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

20cm negatiivinen jättö tähän on kai tulossa ja pitänee laittaa tuo 53°? Ei kai Esko olisi viitsinyt ajaa 100 000km, jos se olisi pahasti pielessä. Tästähän ei ole huippunopeuspyörää tulossa, vaan ennemminkin poljettava aurinkotuoli ja "pelastusvene" auton peräkonttiin, joten teoreettinen vauhditon maksimikeskittävyys kelpaa hyvin.

Viimeksi muokannut Vilijami, 25 Loka 2015, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jori, Pastori näytti kuvaa etuvetodeltastasi ja pääsin käsitykseen että siinä olisi virtuaalinivel ohjauksessa. Ymmärsinkö oikein? Olisiko rakenteesta kuvia?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Ei noita käyriä ja laskelmia kannata ottaa kovin vakavasti. Ne perustuvat laskelmiin, joissa kuskin massa on massapiste istuimella, eikä ajoneuvolla ole lainkaan vauhtia.

Eihän noissa ole massaa huomioitu lainkaan Kuva Lasketaan vaan penkin korkeutta. Tekstissä kirjoittaja vielä epäilee ettei niillä ole yhteyttä stabiilisuuteen. Tuntuman takia on laskenut.

jori kirjoitti:

Minulla on kropassani varsin löyhästi toisiinsa kiinnittyneitä murikoita. Jalat esimerkiksi painavat polkimilla lähes 20% painostani. Myös selkäni painaa penkkiä takaa, eikä ruoto ole jäykkä.

Polkiessa jalkojen painolla ei ole oikeastaan väliä. Niitä liikutetaan aktiivisesti eikä roikoteta polkimista. Rullatessa taas on. Jaa, voihan niitä polkiessakin roikottaa kunhan runttaa :roll: Kokonaisuudessaan taitaa joutua tekemään liikaa oletuksia että laskelmasta saisi luotettavan. Kuskin ajotekniikka vaikuttaa liikaa.

Mikä teoria siitä on aiemmin ollut puhe muuten lisää stabiilisuutta persettä keventämällä? Mä olen hylännyt laskiessa tuon keventämisen. Vakaimmalta tuntuu, kun alaselkä on tukevasti penkkiä vasten. Yläselkä tietysti myös. Mun käsittääkseni siinä on kyse samanlaisesta oikaisusta kuin negatiivisen jätön aiheuttama penkin korkeuden nouseminen kääntäessä :? Pyörä pyrkii ainoastaan suoraksi - ei suoraan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vastaan ensin Vilijamille

Vilijami kirjoitti:

20cm negatiivinen jättö tähän on tulossa ja pitänee laittaa tuo 53°. Ei kai Esko olisi viitsinyt ajaa 100 000km, jos se olisi pahasti pielessä. Tästähän ei ole huippunopeuspyörää tulossa, vaan ennemminkin poljettava aurinkotuoli ja "pelastusvene" auton peräkonttiin, joten teoreettinen vauhditon maksimikeskittävyys kelpaa hyvin.

Tuo on varmasti oikein hyvä lähtökohta. Eskon pyörän jättö on 180 mm, joten jos tavoittelet samaa ajettavuutta, kannattaa pyrkiä pienempään kuin 200 mm jättöön, varsinkin kun kampipuomistasi tulee kevyempi kuin Hipsussa.

Vähän särähtää korvaan tuo "teoreettinen", kun tuo teoria on kotoisin mallista, joka on ihan muuta kuin polkupyörä, jota ajaa ihminen. Meillä töissä tuollaista teoriaa sanotaan hahmotusvirheeksi tai yliyksinkertaistetuksi malliksi, joka ei vastaa todellisuutta. Maksimikeskittävyys on tuon "teorian" mukaan laskettu vastaamaan tapausta, että istuimelle on lastattu sementtisäkkejä ja mitataan painottoman keulaosan "keskitysmomenttia". Olisi mielenkiintoista kokeilla tuon mallin pitävyyttä mittaamalla kalavaa'alla ja istuinosan päällä kyykkivän kuskin avulla miten malli pitää paikkansa. Renkaan leveyttä ainakaan ei ole otettu huomioon, joten tulos poikkeaa varmasti mitatusta. Joka tapauksessa, kun jalat nostetaan polkimille tilanne muuttuu aivan toiseksi. Sitäpaitsi sementtisäkkimitattuna keskitysmomentti on kaarteessa tai vinolla pinnalla yliohjausmomenttia. :shock:

Juu, onhan Iskiaspyörästä kuvia, mutta taitavat olla työkoneella, joten voisitko muistuttaa huomenna. :roll: Katson vielä kuitenkin tuolta yhdestä vanhasta koneesta, jos tärppäisi. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Mikä teoria siitä on aiemmin ollut puhe muuten lisää stabiilisuutta persettä keventämällä? Mä olen hylännyt laskiessa tuon keventämisen. Vakaimmalta tuntuu, kun alaselkä on tukevasti penkkiä vasten. Yläselkä tietysti myös. Mun käsittääkseni siinä on kyse samanlaisesta oikaisusta kuin negatiivisen jätön aiheuttama penkin korkeuden nouseminen kääntäessä :? Pyörä pyrkii ainoastaan suoraksi - ei suoraan.

Takapuolta keventämällä siirrät takapuolen painon kantamisen jalkojen ja lapaluiden varaan, jolloin jalkojen varaan siirytynyt paino tuottaa käätyvän etupään renkaan kontaktialueen etupuolelle massamomentin, joka kaarteessa pyrkii kääntämään kaarretta loiventavaan suuntaan. Toisaalta osa takapuolen painosta siirtyy lapaluiden kohdalle lähemmäs takapyöriä, jolloin tämänkin painon aiheuttama ohjausniveltä jyrkentävä massamomentti pienenee. Yliohjaavuutta aiheuttava momentti pienenee ja jalkojen painon aiheuttama aliohjaava momentti kasvaa, eli kokonaisuus muuttuu aliohjaavaan, stabiilimpaan suuntaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Yliohjaavuutta aiheuttava momentti pienenee ja jalkojen painon aiheuttama aliohjaava momentti kasvaa, eli kokonaisuus muuttuu aliohjaavaan, stabiilimpaan suuntaan.

Muuttuukohan tuo sitten jo liian aliohjaavaksi? Jaloilla pitää kun työntää eteenpäin ettei selkä valu alaspäin. Tämä aiheuttaa oikaisevan momentin niveleen polkimien pyrkiessä mahdollisimman kauaksi penkin yläosasta. Pyyttonini on meinaan selvästi vakaampi laskea keventämättä takapuolta. Pitäisiköhän kokeilla maton liukuesteen kanssa :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Muuttuukohan tuo sitten jo liian aliohjaavaksi? Jaloilla pitää kun työntää eteenpäin ettei selkä valu alaspäin. Tämä aiheuttaa oikaisevan momentin niveleen polkimien pyrkiessä mahdollisimman kauaksi penkin yläosasta. Pyyttonini on meinaan selvästi vakaampi laskea keventämättä takapuolta. Pitäisiköhän kokeilla maton liukuesteen kanssa :?

Ei se ole jokotai, vaan sekäettä. Eihän se takapuoli kokonaan irti tarvitse olla niin, että tuuli puhaltaa alta, vaan vain kevennetään ensimmäinen kymmenen senttiä läskijoustoa.:mrgreen:
Maton liukueste on varmasti pythonissa hyvä materiaali yläselän ohjauskyvyn maksimoimiseksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:

Vastaan ensin Vilijamille
Juu, onhan Iskiaspyörästä kuvia, mutta taitavat olla työkoneella, joten voisitko muistuttaa huomenna. :roll: Katson vielä kuitenkin tuolta yhdestä vanhasta koneesta, jos tärppäisi. :|

Juu, ei löytynyt kuvia kotokoneesta. Muistuta huomenna joskus päivällä, niin teen Iskiaspyörästä sivun kuvineen. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vastaan ensin Vilijamille
Juu, onhan Iskiaspyörästä kuvia, mutta taitavat olla työkoneella, joten voisitko muistuttaa huomenna. :roll: Katson vielä kuitenkin tuolta yhdestä vanhasta koneesta, jos tärppäisi. :|

Juu, ei löytynyt kuvia kotokoneesta. Muistuta huomenna joskus päivällä, niin teen Iskiaspyörästä sivun kuvineen. :|

Jess!

Vastaa Viestiin