Sivu 19/19

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 02 Heinä 2017, 18:34
Kirjoittaja Vilijami

Kävin eka oikealla lenkillä ja hienosti tämä vipuohjattu kallistus toimii. Kallistus on minulle aivan riittävä, jopa mutka-ajoon. Ehkä enemmän racing henkiselle kuskille pitäisi olla enemmän?
Mielenkiintoisen havainnon tein: Kallistelu suoralla tiellä ei vaikuta kulkusuuntaan mitenkään. Eli efektiivinen jättö on nolla. Normaalijätöllä kallistusvivulla voisi myös ohjata, mikä olisi varsin luontevaa. Pitääkö alkaa tämä keulakin tekemään uusiksi? :D


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 02 Heinä 2017, 20:25
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Positiivisena ominaisuutena tuli poikittaisten railojen ja kanttareiden ylityksien miellyttävyys epäsymmetrisen akselin ansiosta. TÖNKS, TÖNKS muuttui hienostuneeksi dadam, dadam menoksi.
Kaupallisissa kinnereissä ja tadpoleissa voisi ihan hyvin olla 50mm aseliväliero eturenkaissa, ilman että siitä tulisi mitään harmia.

Ennenvanhaan, kun autojen jousitusten ominaisuuksia suunniteltiin muunkin kuin vain asfalttirata-ajon vaatimusten mukaan, tehtiin tuollaisia eri puolilta erilaisia akselivälejä ja hieman telemark-asennossa kulkevia alustoja myös autoihin. Esimerkiksi Tipparellussa oli sellainen. :D
http://i47.servimg.com/u/f47/14/47/94/82/p1140424.jpg


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 02 Heinä 2017, 21:39
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Esimerkiksi Tipparellussa oli sellainen.

No niinpä on. 45mm ero akseliväleissä oikealla ja vasemmalla. Olin kuullut tästä huhua jo ennenkin, mutta merkiksi ja malliksi ilmoitettiin "joku ranskalainen".


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 04 Heinä 2017, 18:04
Kirjoittaja Vilijami

Kävin laskemassa mäkiä reilumpaa vauhtia ja oikein makustelin että vaikuttaako kallistus yhtään ohjaukseen. Niin tulipas hurjia liikkeitä, kun vauhdissa kallistin vivulla oikealle, niin keula kääntyikin vasemmalle. Negatiivinen jättö ei siis ole miellyttävä ohjatun kallistuksen kanssa. Tottakai sillä oppisi ajamaan, niin kuin millä vaan, mutta ei mielestäni ole järkevää.

Flevo jäykistetyllä kallistusnivelellä veti voimakkaasti kaltevuuden suuntaan. Kun nollasin flevosta jätön, niin tuo voimakas vetäminen rauhoittui, mutta ohjautui silti luontevasti kallistamalla. Flevon ongelma siinä on liian korkealla oleva kallistusnivel, joka vaikeuttaa hallintaa.

Entä jos yhdistäisi hyväksi havaitut ominaisuudet: Nolla jättö, 45 asteen ohjausakseli ja tämä lyhytkampinen ilean perä? Silloin saadaan ohjaukseen ihan pieni itsekeskittävyys hiljaisessa vauhdissa ja kovemmassa nopeudessa kallistusvivulla pystyy tekemään luontevia hallittuja ohjausliikkeitä. Tuohon vielä kaksivaihteinen napa, niin voitaisiin olla aika lähellä täydellistä(=itselleni mieluista :D ) pyörää?


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 18 Heinä 2017, 21:39
Kirjoittaja jooseha

Minkä kokoiset rattaat ja eturengassize=85[/size] tässä on? Välityksiä pohdin.


Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Lähetetty: 18 Heinä 2017, 22:12
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Minkä kokoiset rattaat ja eturengassize=85[/size] tässä on? Välityksiä pohdin.

48-19 ja nexus 3. 40-406 rengas.