Tandemin voimansiirto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tandemin voimansiirto

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Periaatteessa nuo perinteiset tandemien kampi, ratas ja ketjusysteemit on selvillä. Tavoitteena on se, että takana oleviin kampiin saisi vapaarattaan tms. systeemin, eli että takana polkeva voisi lepuuttaa vaikka kapteeni(?) polkee edessä. Rakenne saisi olla mahdollisimman simppeli, eli mitkään monen rataspakan+takanavan yhdistelmät ei nyt kiinnosta :)

Mielellään jos vielä jotain kuvaa löytys, joko valmiista tandemista, tai sitten osaluetteloa ja linkkiä tarvittaviin osiin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tandemin voimansiirto

Viesti Kirjoittaja jori »

Ainoa järkevä tapa lepuuttaa takana on nostaa jalat ylös. Voihan sinne rakentaa jalkatuet jos haluaa. Ei nimittäin ole toimiva ajatus ajaa tandemilla siten, että polkeminen ei ole tahdissa.

Jori

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Näissä lapsiperhetandemeissahan on juurikin tuonkaltaisella vapaarattaalla(?) tehty voimansiirto. Jos nassikka polkee - osallistuu hän voimantuottoon - mutta voi halutessaan lepuutella jalat polkimillla. Näin mä olen kässännyt.

http://www.familietandem.nl/
Kuva

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tandemin voimansiirto

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Tavoitteena on se, että takana oleviin kampiin saisi vapaarattaan tms. systeemin, eli että takana polkeva voisi lepuuttaa vaikka kapteeni(?) polkee edessä.

Anthrotechissäni on sähkömoottoriin liittyen tuollainen juttu, eli ketjut pääsevät pyörimään eteenpäin vaikka jalat olisivat paikallaan, tai pyörittelisi taakse päin. Tai oli, mutta se vapaaratas hajosi. Ei ehkä ihan riittävän järeää tekoa minun runtattavaksi. Ja nyt kun on ajellut vaan aikaa tappaakseen ei ole moottorillekkaan ollut tarvetta.

Ks http://www.leichtfahrzeuge.de/ ja sieltä Tretkurbelantrieb ja myös Preise. 'Freilauftretkurbel mit 1 Kettenblatt 52 Zähne oder kleiner (Gewicht: 0,1 kg)' 185 Euroa.

Hajonnut osa on hyllyssä, sitä voisi tutkia saisiko siitä selvää kenen tekemä ja mikä se onkaan, jos jostain saisi järjellisempään hintaan.

Tandemiin rakenne-ideaksi:
http://www.performer.com.tw/performer/p ... php?pID=40

Tuosta vielä sellainen muunnos, että etupolkijalla etuveto kuten Jorin Pakoputkipyörässä. Takapolkijalla takaveto. Molemmilla riippumaton mahdollisuus polkea, käyttää omia vaihteita, jne. Ja 100% painosta vetävillä pyörillä, kaikissa olosuhteissa!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tandemin voimansiirto

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoitin tuossa edellä siis tavallista tandemia, jossa polkijat ovat saman kokoisia ja ajetaan pystypyöräasennossa.
Tein joskus muinaisina vuosina useammankin tandempyörän. Aina ei osunut saman kokoiset eturattaat heti aluksi, mikä johti siihen, että edessä ja takana oli eri tahti. Runko vääntyili ja meno oli kankean nykivää.

Lasten kanssa, tai jos toinen polkee nojapyöräasennossa vaakasuuntaan, on tilanne toinen. Lapsen vartalon liikkeet ei tandemia paljon heiluta eikä nojapyöräpolkeminen sekään.

Jori

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tandemin voimansiirto

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

jori kirjoitti:

Tarkoitin tuossa edellä siis tavallista tandemia, jossa polkijat ovat saman kokoisia ja ajetaan pystypyöräasennossa.

Lasten kanssa, tai jos toinen polkee nojapyöräasennossa vaakasuuntaan, on tilanne toinen. Lapsen vartalon liikkeet ei tandemia paljon heiluta eikä nojapyöräpolkeminen sekään.

Jori

No kerrottakoon nyt se, että tässä on tullut vähän mietittyä myös tadpole tandemia :) Niitä ei tiettävästi löydy montaa suomesta. Ilmeisesti ko. tapauksessa se taakse kaavailtu vapaaratas systeemi voisi olla toteutuskelpoinen idea? Jotain mainintoja siitä löytyy, että tuommosia trikejä ois tehty, mutta mitään tarkempaa tietoa ei tunnu löytyvän mistään.

Toisaalta se kiinteä systeemi olisi ainakin huomattavan helppo toteuttaa + kevyt.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tandemin voimansiirto

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Jotain mainintoja siitä löytyy, että tuommosia trikejä ois tehty, mutta mitään tarkempaa tietoa ei tunnu löytyvän mistään.

Kaupallisia ainakin löytyy, esim Steitrikes magnum:
http://www.bike-revolution.at/03894398e ... index.html
Kuva

Ja täältä löytyy rutosti lisää:
http://home.mindspring.com/%7Ekb7mxu/trikes4.htm

Hase Kettwiesel on ketjutettavissa rajattomasti. Itselläni on tästä sovellus: Anthrotechiin on viritelty 'vetokoukku' johon saa kiinni Kettvieselin ketjutus-palasen, ja siihen vaimon Kettwieselin. Eli Tadpole+Delta yhdistelmä.

Etuna tandemiin verrattuna:

  • Molemmat pyörät ovat tarvittaessa käytettävissä yksittäisenä pyöränä
  • Kääntyy näppärämmin kuin pitkä tandemi
  • Yhdistemän saa helpommin kuljetettua auton kyydissä, toinen farmarin takaosaa, toinen katolle
  • Mahtuu paremmin varastoon. Ja etenkin, kaksi erillistä pyörää mahtuu paremmin varastoon kuin tandemi ja yksi ei-tandemi :-) Kerrostalon pyöräkellariin voi olla tandemin pujottelu mahdotonta.
  • Lyhyempi akseliväli mahdollistaa kapeamman raidevälin

Tandemin etuna on keveys. Tai voi olla, ainakin Steintrikes tandemi painaa vähemmän kuin kaksi erillistä pyörää.

Ja tietysti on tämäkin vaihtoehto:
http://atomiczombie.com/product-kyoto.htm
Kuva

Tuollahan olisi leppoisa ajella, kun pystyy juttelemaan kunnolla.

Haittana on kohtuuton leveys. Tuolla ei pyörätielle mahdu, ja taitaapa olla suomessa laitoinkin. Polkupyörän suurin sallittu leveys on 125 cm, eiköhän tuosta tule enemmän.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos haluaa yksinkertaisen rinnakkain istuttavan nojapyörän, niin pistää kaksi samanlaista LWB:tä rinnakkain ja yhdistää ohjaukset(nelipyöräinen) tai laittaa eteen vain yhden renkaan keskilinjalle(kolmipyöräinen).

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

äh :oops: Pientä epätarkkuutta teksteissäni näköjään.

Siis onhan noita tadpole tandemeita, ja sen suhteen ei mitään epäselvää.

Lähinnä meinasin sitä, että noista vapaaratas jne systeemeistä ei ole kovin tarkkoja tarinoita missään.

Niin ja edelleen tähtäimessä sellanen nopea pyörä, ei mikään rinnakkain ajettava, sellasta voi harkita eläkelläisenä -jos sinne asti selviää :D Tuo tandemi ihan vaan siksi, että pääsee liikkumaan kahdestaan ~ yhtä nopeasti.. ja tuonhan pitäs olla taas "yksikköä" nopeampi, riippuen siitä miten aktiivinen polkija takana on...

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Niin ja edelleen tähtäimessä sellanen nopea pyörä, ei mikään rinnakkain ajettava, sellasta voi harkita eläkelläisenä -jos sinne asti selviää :D Tuo tandemi ihan vaan siksi, että pääsee liikkumaan kahdestaan ~ yhtä nopeasti.. ja tuonhan pitäs olla taas "yksikköä" nopeampi, riippuen siitä miten aktiivinen polkija takana on...

No jos nopeus on tavoite, ei mitään kolmipyörää! Kaksipyöräisen nojakki-tandemin mallejakin löytyy runsaasti.

Hyvä kysymys on, onko ne kaksi peräkkäin kytkettyä pyörää oleellisesti hitaampi kuin yksi tandem? Renkaita on enemmän, leveitä kohtia on kaksi, painoa enemmän. Ehkä hieman hitaampi, mutta paljonko?

Katteiteilla ja tailboxilla tietty saa nopeutta lisää.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

tavasti kirjoitti:

No jos nopeus on tavoite, ei mitään kolmipyörää! Kaksipyöräisen nojakki-tandemin mallejakin löytyy runsaasti.

Hyvä kysymys on, onko ne kaksi peräkkäin kytkettyä pyörää oleellisesti hitaampi kuin yksi tandem? Renkaita on enemmän, leveitä kohtia on kaksi, painoa enemmän. Ehkä hieman hitaampi, mutta paljonko?

Katteiteilla ja tailboxilla tietty saa nopeutta lisää.

Tuossa tandemissa ei ole isoa rakoa polkijoiden välissä -> ilmanvastuksessa pääsee pärjäämään. Tosin pitkä akseliväli syö ketteryyttä, mutta sen kanssa voin elää. Onhan tuossa tosiaan sekin, että tandemiin on helpompi viritellä katetta/sateensuojaa ja muuta tarpeellista ja tarpeetonta..

Tämä hapatus lähti siitä, että mietittiin josko laittaisi auton kesäksi seisontaan, niin jotenkin vaan tuntus, että tolla tadpolella pärjäisi kauppareissut ja muutkin hyötyajot paremmin kuin kaksipyöräisellä. Tarvittaessahan tuommosella hoitaa muuttokuljetuksetkin ;) Ja uskosin kuitenkin että tuollakin konseptilla saa (riittävän) nopean kulkimen. Ja sitten kun tulee kiire, niin ottaa MP:n ajoon ja lähtee kiirehtimään :twisted:

Voihan se olla että mitään tandemia ei tule, auto on kesän ajossa ja ja.. mutta katotaan nyt mitä tässä saa aikaan. Niin ja sekin tuli varmistettua, ettei tarvi yksin ajella, niin se osaltaan lisäs intoa.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Janus tandem on se millä vauhti ja huomioarvo on suurin. :)
Tuosta linkistä löytyy tarkat rakennusohjeet mallia Flevo.
(Anleitung für das Rücken-an-Rücken-Tandem von Flevo)
http://www.construction-pool.org/downloads.htm

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jarcco kirjoitti:

Janus tandem on se millä vauhti ja huomioarvo on suurin. :)

Joo, sellainen tietenkin jos vauhti on tärkein. Tosin voi olla että kaikille ei sovi, jotkut voivat tulla pahoinvoivaksi matkustaessaan selkä menosuuntaan kyydissä.

http://www.bentrideronline.com/features ... oback.html

En ole vielä nähnyt kenenkään tehneen back-to-back tadpolea?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

visiopetteri kirjoitti:

Niin ja sekin tuli varmistettua, ettei tarvi yksin ajella, niin se osaltaan lisäs intoa.

Onneksi olkoon vaan! :D

Se backtoback asento on tässä pyöräilyhommassa kuitenkin ehkä miellyttävin. :wink: Voi keskustella huutelematta, eikä peilikään ole turvallisuuden kannalta välttämätön -saattaisi silti olla hauska lisävaruste takapolkijalle, ettei tule aivan yllätyksenä minne mennään.

Jori

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

jori kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Niin ja sekin tuli varmistettua, ettei tarvi yksin ajella, niin se osaltaan lisäs intoa.

Onneksi olkoon vaan! :D

Se backtoback asento on tässä pyöräilyhommassa kuitenkin ehkä miellyttävin. :wink: Voi keskustella huutelematta, eikä peilikään ole turvallisuuden kannalta välttämätön -saattaisi silti olla hauska lisävaruste takapolkijalle, ettei tule aivan yllätyksenä minne mennään.

Jori

Ei mee läpi toi selkämenosuuntaan :D -kysytty on ;) Mutta jossain tuli kyllä vastaan sellanenkin tadpole, pitää laittaa linkkiä josko tulee uudestaan vastaan. Oiskohan muuten ollut jossakin kirjassa kuva, mutta muistaakseni ainakin joku katettu kisapeli olisi ollut sellanen selätvastakkain mallinen.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Vastaa Viestiin