Kuudee Sport Evo

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eikse nyt mee niin että oikeet kilpurihaarukat on näitä retkipyörän haarukoita tiukempia = renkaan ja sen haarukan yläosan väliin ei jää niin isoa tilaa. Mulla on tuossa semmoinen teräksinen roskalavan malli. Luulin ensin että sen 650b mallinen mutta siihen taitaakin mennä tommoinen normi 622 kiekko.

Aika isoa ongelmointia on mulla henkisesti tän runkoputken kanssa:

  • 40 millin neliöstä tulisi helposti uusi runko.
  • 45 millisestä pyöreästä tulisi samalla painolla hitusen tanakampi - oliskohan se hyvä?
  • Jos sittenkin investoisi semmoiseen crmo pukteen joka on noin 45 millistä 1.3 millin seinämällä?

Jos siirtäisi ne kevennysjutut kuten alumiinirungon tekemisen vielä seuraavalle kaudelle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kannattaako cromoon investoida, jos aikoo tehdä seuraavanakin vuotena uuden pyörän?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Kannattaako cromoon investoida, jos aikoo tehdä seuraavanakin vuotena uuden pyörän?

Sanoppa muuta. Mieli tekis joskus tehä. Ja entäs jos siitä tuliskin hyvä? Kiva olisi tehdä se kevyt teräspyörä. Kauheeta tää pohtiminen. Lähen lasten kanssa salille.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

45 millinen pyöree putki onkin näköjään parisataa gramma kevyempi metrii kohden kuin 40x40 joka taasen onkin samanpainoista 2 tuumaisen pyöreen putken kanssa.

Tällähän se nyt sitten saatiin matsku valittua.

En nyt muista kun olen insinöörijutuissa lahopaa. Mutta miten se meni että pyöree putki oli jollain kätevällä laskukaavalla jäykempää/tanakampaa tai jollain muulla sanalla määriteltynä merkittäväsit edullisempaa kuin neliö. Eli nyt siis pyärän paino tippuisi noin puoli kiloa - mutta olisi samalla jäykempi?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pyöreä putki on joka suuntaan yhtä jäykkää. 45 pyöreän putken poikkileikkauspinta-ala on keskimäärin kauempana keskipisteestä kuin 40x40 kanttiputkessa, joten hieman on jäykempää.
Kanttiputkessa on etuna helpompi asemoida emäputket, haarukat, penkit ja kampikeskiöt suoraan toisiinsa nähden, mutta pitääkö aina mennä siitä mistä aita on matalin? :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jori »

Näyttäisi olevan 40x40 neliö hitusen jäykempää, kuin 45 pyöreä. Tässä Wikispacen taulukossa seinämänvahvuus on 2 mm, mutta suhteelliset osuudet saa kertomalla jäykkyys- ja painoarvot luvulla 0,65 (1,3/2) ja taipuman ja jännityksen jakamalla samalla luvulla.

Putkitaulukko.png

45x1,3 putki on varmasti riittävän lujaa, mutta ei enää kovin jäykkää. 50x1,5 mm putkeen nähden se taipuu samassa kuormituksessa lähes kaksinkertaisesti. Toisaalta twistiketjuinen ei ole kovin herkkä rungon taipumahaitoille. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

45x1.5 putkee olisi saatavilla - jos tekisi siitä takaosan (emäputkesta taakse) ja tekisi etuosan 51 millisestä? Mitäs siihen sanotte?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikös tuota kokoa ole muutkin käyttäneet? Mullakin on kaksi swb-runkoa kyseistä kokoa. Ei tunnu liian ohuelta, mutta sä olet isompi :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

SWB-pyörät tekisin pyöreästä 45x1,5 putkesta, jos minulla sellaista olisi. LWB:ssä pitää olla suurempi halkasijaista tai useampi ohut putki.
Pyöreä on ilmeisesti kiertojäykempää(vääntöjännitys jorin taulukossa?) kuin neliö, joka on minusta tärkeämpää kuin taivutusjäykkyys.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

SWB-pyörät tekisin pyöreästä 45x1,5 putkesta, jos minulla sellaista olisi. LWB:ssä pitää olla suurempi halkasijaista tai useampi ohut putki.
Pyöreä on ilmeisesti kiertojäykempää(vääntöjännitys jorin taulukossa?) kuin neliö, joka on minusta tärkeämpää kuin taivutusjäykkyys.

Etu- ja takavetoisissa on aivan eri kuormitukset ja jäykkyysvaatimukset. Ketjuvoima on iso voima, joka taivuttaa etupuomia oikealle. Takavetoisessa vastavoima on takarattaalla (ehkä hiukan sivuvoimia taittopyörien kohdilla), etuvetoisessa vastavoima on jo emäputken etupuolella, jolloin ketjuvoiman taivuttama runko-osuus on paljon lyhyempi. Kun taipuma vielä riippuu taivutettavan osuuden kuutiosta, on selvä, että koko runkoa edestä taakse ketjulla jännitettynä taipuu ratkaisevasti enemmän kuin pelkkä etupuomi, jonka pituus on vain noin kolmannes takavetoisen jännevälistä.

Pieni hetki, rakennan demon... :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos siis haluaisi maksimoida tehon siirron (ei siis hukkaisi sitä putken taipuiluun) ja tehdä twistiketjuiseen jäykän rungon koko voimansiirron mitalle - niin kantsisko siis oikeesti tehdä se etupuomi kahden tuuman putkesta (1.5mm) paksuisena.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos käytät kahta putkee , toinen ohuenpi jolla jäykistät isomman . Stern 3 jäykistin puomin näin .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

SWB-pyörät tekisin pyöreästä 45x1,5 putkesta, jos minulla sellaista olisi. LWB:ssä pitää olla suurempi halkasijaista tai useampi ohut putki.
Pyöreä on ilmeisesti kiertojäykempää(vääntöjännitys jorin taulukossa?) kuin neliö, joka on minusta tärkeämpää kuin taivutusjäykkyys.

Jukka

Samaa mieltä Jukan kans, että kiertojäykkyys on määräävämpi tekijä kuin taipuma. Mutta ei kiertymä pääty emäputkeen, vaan se lähtee hartioista asti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Jos siis haluaisi maksimoida tehon siirron (ei siis hukkaisi sitä putken taipuiluun) ja tehdä twistiketjuiseen jäykän rungon koko voimansiirron mitalle - niin kantsisko siis oikeesti tehdä se etupuomi kahden tuuman putkesta (1.5mm) paksuisena.

Yhtä jäykkä, mutta kevyempi ratkaisu on epäsymmetrisellä ja ohuemmalla rungolla oleva pyörä:

Kuva

Tällä tavalla ketju menee lähemmäs runkoa ja se taipuu vähemmän. Runko voi takaosan osalta olla myös perinteinen, kunhan etupuomi menee mahdollisimman lähellä ketjua. Runkoputki voi olla reunassa myös kampien puoli päässä ja mennä hammasrattaan ja taittopyörän välissä vaikka ketjun alle. Oikein jos haluat päätä rassata, niin laitat runkoputken niin että ketju menee sen sisällä :shock:
Putkea paksuntamalla runko menee lähemmäs ketjua, mutta vastakkaiselle puolelle tulee turhaa painoa, kun sen merkitys ketjuvoimien vastaanottajana on paljon vähäisempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jori »

....jatkuu.

Tässä demokuva juurikin tuolla Jukan edellä kuvaamalla tavalla tehtynä, eli runko on suora ja ketjuvoima rungon suuntainen. Tosin runkoa ei ole siirretty ketjulinjaan päin, vaan se on aivan normaalisti keskellä.

Vasemmalle jalalle on pantu poljinvoimaa 1 kN (miehen paino) ja ketjuvoimaksi tämä kaksinkertaisena 2 kN, eli kammen pituuden suhde eturattaan säteeseen 2:1, mikä vastaa esim. 175 kammilla 43 piikkistä eturatasta tai 150 mm kammilla 37 piikkistä tai 120 mm kammilla 30 piikkistä. Pienellä eturattaalla ja pienellä takarattaalla saa siis rungon taipumaan vielä paljon enemmän.

Polkemisvoiman vastavoima on keskemmällä, mutta silti tuon 60 mm sivussa keskilinjalta, mikä aiheuttaa myös etuvetoiseen pienen taipuman takapäähän. Vaihde on takapäässä pienimmällä rattaalla, eli uloimpana.

Kuvat ovat summittain mitallaan, mutta tipumat on kerrottu sadalla, jotta erot näkyisivät.

Takavetoisen nojapyörän rungon taipuma
Takavetoisen nojapyörän rungon taipuma
Etuvetoisen nojapyörän rungon taipuma
Etuvetoisen nojapyörän rungon taipuma

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin