Kuudee Sport Evo

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttää kilpanojakin sylikulmalta, menevän näkönen peli.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitoksia kommenteista.

Juu. Kilpuria yritin. Katotaan muten toimii. Hain kotoo ajokengät, kun unohtui. Säädän vähän lisää ja kerron sit miten toimii.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Näyttää siltä että voi olla sekä mukava että nopea! :P


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kivan näköinen :)
Riittäkö penkin yläkaari kunnolliseksi tueksi noin suurella sylikulmalla ja loivalla nojakulmalla?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei oo lenkkii takana vielä. Ei mahtunu kinttu liikkuun - piti tehdä uusi ohjainkannatin. Kommentoin kyssäriin huomenna.

On tää aika säätämistä kun yrittää mittojen mukaan väsätä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Illala ajelin pihalla (duunipaikalla riittää tota asfalttii) testiajoa hyvät pätkät. Säätöjä sai jo vähän kohdilleen. Tässä huomioita:

  • Penkin asento on aika kiva ja siitä tuntuisi saavan riittävää tukea.
  • 130 milliset kammet on ihan mahtavat - edelliset 152 tuntui myös olevan okei, mutta olipas miellyttävää polvivaiselle toi lyhempi liike.
  • Isolla ketjurissalla toi paluupuolen rissa on niin edessä. Pitää jotain prikkoja tms. laitella runkoputken ja rissa, väliin että saa sitä hitusen ulospäin, muuten jää toi kääntösäde oikealle kääntyessä aika isoksi - rengas napsii kiinni helposti.
  • Rissat on nyt tässä versiossa lähempänä runkoa, ei ahdistele kinttua yhtään.
  • Emäputken kulma on hyvä hitaassa ajossa, näin narujen perusasetuksella.
  • Aika pötköllään on nyt noillakin naruilla - tätä olisi mahdollista saada vielä alemmas ja siltikin toi emäputken kulma olisi sama kuin edellisessä kuudeessä.
  • Pari senttiä åpidempi uusi ohjainkannatin poisti jalkojen millintarkan ja vähän ahdistavan säätelyn - sai käänneltyä ohjaustangon ergonomisempaan asentoon. Tangon päähän tulevat jarrukahvat olis kivat - saisi vaijerit söpösti pois edestä.
  • Sylikulma/lonkkakulma tuntuisi kanssa aika kivalta, pitää tunnustella kun huomenna illalla pääsee pidemmälle lenkille.

Jotenkin tämä nyt liikkuu helpommin kuin edellisen malli, olisko toi iso ketjurissa niin paljon parempi? Vaiko lukuisata kokonaisuuden muutokset yhdessä? KIva huomenna päästä kokeilemaan kovemmassa vauhdissa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:
  • Isolla ketjurissalla toi paluupuolen rissa on niin edessä. Pitää jotain prikkoja tms. laitella runkoputken ja rissa, väliin että saa sitä hitusen ulospäin, muuten jää toi kääntösäde oikealle kääntyessä aika isoksi - rengas napsii kiinni helposti.

Olisi pitänyt itsekin laittaa iso rissa korkeammalle, niin pikkuisen saisi parempaan paikkaan.

Pastori kirjoitti:

- Emäputken kulma on hyvä hitaassa ajossa, näin narujen perusasetuksella.

Tämä on tosiaan Sport :mrgreen: Kuvasta mitaten nojakulma 15 astetta ja päälle istuessa vielä vähemmän :shock:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
  • Isolla ketjurissalla toi paluupuolen rissa on niin edessä. Pitää jotain prikkoja tms. laitella runkoputken ja rissa, väliin että saa sitä hitusen ulospäin, muuten jää toi kääntösäde oikealle kääntyessä aika isoksi - rengas napsii kiinni helposti.

Olisi pitänyt itsekin laittaa iso rissa korkeammalle, niin pikkuisen saisi parempaan paikkaan.

Joo. Pitää vielä harkita jos sen nostaisi siihen emäputken kylkeen kiinni.

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
  • Emäputken kulma on hyvä hitaassa ajossa, näin narujen perusasetuksella.

Tämä on tosiaan Sport :mrgreen: Kuvasta mitaten nojakulma 15 astetta ja päälle istuessa vielä vähemmän :shock:

Muutaman asteen se tosiaan siitä vielä putoo. Noi narut on tosin jos koeponnistettu senverran ettei ne enää hurjasti veny - mutta on siinä sitä joustoa vielä vähän.

Yllättävän hyvin näkee eteenpäin - siihen olen ihan tyytyväinen (toistaiseksi).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Yllättävän hyvin näkee eteenpäin - siihen olen ihan tyytyväinen (toistaiseksi).

Lyhyet ja alhaalla olevat kammet auttaa tähän kummasti ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Yllättävän hyvin näkee eteenpäin - siihen olen ihan tyytyväinen (toistaiseksi).

Lyhyet ja alhaalla olevat kammet auttaa tähän kummasti ;)

Jukka

Joo. Ei ollut ihan vahinko se.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En omista astemittaria. Onko jotain ilmaista appia tai Windows ohjelmaa, jolla saisi mitattua istuimen kulmaa, kun rakentelu ja taivaiden katselu on päällä jo nyt ja huvittaa kokeilla jo takakenoisen istuimen nojauksen jyrkentämistä. Kun vauhti kasvoi hurjasti nojakulmaa vaakatasoa lähemmäs muuttaessa. Ei ole kiva, kun aurinko paistaa silmään lipan alta ja ei voi muuten arvioida nopeutta kuin tuulen huminasta. Epätarkkaa minulla tällä kokemuksella. Muutenkin olisi kiva nähdä lähelle eteen. 15 astetta on jo tosi sporttinen ja nykyversioni ei ehkä ole niin kaukana siitä ja taidan tehdä vielä nojaavamman. Olisi kiva tietää, missä menen pyörälläni, jotta voi vertailla kokemuksia. Nyt jousituksesta huolimatta tärisyttää jo ja takakeno vaikuttaa epätasaisella tiellä varsinkin rytyyttäessä tasapainoon ja suoran viivan ajokykyyn. Nenä pystyssä siis. Se saattoi jo korjautua niskatukimuutoksella. Keskittymistä testaa pitkissä reissuissa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

En omista astemittaria. Onko jotain ilmaista appia

Tässä on Androidpuhelimille: https://play.google.com/store/apps/deta ... ractorfree ohjelma jolla voi mitata kulmia suoraan pyörästä.
Ensin nollataan mittari tasossa jossa pyörä seisoo ja sen jälkeen mitataan haluttu kulma.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
  • Emäputken kulma on hyvä hitaassa ajossa, näin narujen perusasetuksella.

Tämä on tosiaan Sport :mrgreen: Kuvasta mitaten nojakulma 15 astetta ja päälle istuessa vielä vähemmän :shock:

15 astetta on näköjään penkin kulma Metassa.

Kuva

Toi eutpuomin asento on niin paljon ylepänä että näyttää silmään loivemmalta kulmalta - mutta mittari ei valehdellut. Kuva on tosin niin pieni että saattoi jotain optista virhettä siitä tulla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jviirret kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

En omista astemittaria. Onko jotain ilmaista appia

Tässä on Androidpuhelimille: https://play.google.com/store/apps/deta ... ractorfree ohjelma jolla voi mitata kulmia suoraan pyörästä.
Ensin nollataan mittari tasossa jossa pyörä seisoo ja sen jälkeen mitataan haluttu kulma.

Jukka

Kiitoksia paljon! Pitää hakea ja opiskella tuon käyttö huomenna.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ekat viiskyt kilsaa takana.

Kuva

Ensifiilarit hyvät. Ajoasento on mukavan tuntuinen - senverran rutistaessa ottaa selkänojaan hartiat että keskiötä voisi siirtää sentin verran eteen - ehkä. Katotaan huomisen lenkin jälkeen.

130 millin kammet on kyllä mahtavat - jalat viuhuskelee kivasti.

Ajoasento on selvästi aeroodynaamisempi - pyörä lähtee alamäkeen kiihtymään kivemmin polkematta kuin edellinen.

Natinaa kuuluu helkatisti. Mulla ei tässä ole vielä kumilappusia siellä nivelessä. Jokainen liike natisuttaa konetta. No.Oli toki melkoinen sade taas ja kasteli miehen ja pyörän. Vesi voiteli sitten pahinta natinaa pois.

Vaihteisto-ongelma vaivasi. Teen siitä oman ketjun.

Hämmästyttävin tulos oli se että ajelin ongelmista huolimatta suurinpiirtein samaa vauhtia kuin qds:llä. Keskisyke oli kuiteskin parikyt lyöntiä matalampi. Tämä siis kuljee selvästi vähemmällä energialla/voimalla.

Toinen omituisuus oli ohjaustanko ja ohjaus. Ohjauksen tuntuma oli tosi hyvä. Emputken kulma on hiukan eri kuin edellisessä mallissa ja ohjaaminen on napakampaa. Kumpikohan nyt vaikuttaa enemmän, tuo kulma vai isompi ketjupyörä - vaiko molemmat yhdessä. Polkeminen ei vetele ohjausta yhtä paljon kuin ennen. Hyvä löydös tämäkin. Ohjaustanko on hiukan eri asennossa ja jarrut lähempänä tangon päätä - muuten hyvä mutta pikkurillit puutuilivat.

Toistaiseksi olen oikein tyytyväinen.

Vastaa Viestiin