Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

...Ab Tepon kampi Oy vois alkaa vaikka nuita tekeen :wink:

Ei tule valikoimiin, koska mun mielestä lisää turhan paljon riskiä rikkoa kammet. Kammen pään kuormitus poljinakselin reiän ympärillä lisääntyy, voi kovemmilla polkemisvoimilla aikaa myöten pettää.

Olen eri mieltä, koska lukkopolkimilla jalat tulevat luonnottoman lähelle kampia ja ilman lukkopolkimia jalat asettuvat luonnostaan samalle kohdalle kuin lukkojen ja levennyspalojen kanssa. Rasitus ei siten ole yhtään suurempi kuin 100kg ukko pystärillä ilman lukkoja seisoo ylämäessä polkimen päällä repien tangosta vielä voimaa.
Katsokaa jalkojenne luonnollista paikkaa ilman lukkoja ajettaessa, kukaan ei pidä jalkoja millin päässä kammista.
Lisäksi jalkojen luonnollinen asento ei ole suorassa niin kuin lukoilla, vaan jalkaterät osoittavat hiukan ulospäin.
Todennäköisesti näistä seikoista johtuen osa ihmisistä valittelee polvikipuja lukoilla ajettaessa.

Olen samaa mieltä, nykypyörissä on liian kapea Q-factori johtuen lähinnä kilpapyöräilijöiden ruumiinrakenteesta ja halusta tavoitella pientä leveyttä ja pientä ilmanvastusta. Nojapyörässä tuo lisäleveys ei lisää ilmanvastusta, joten kannattaa rekenteilijoiden -varsinkin peruskilpapyöräilijää raskaammalla ruumiinrakenteella varustetulle rakennettaessa- valita niin leveä Q, kuin kätevästi mahdollista. Vähintäänkin pidempi kasetti tai ainakin pidemmällä akselilla.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja PW »

Vihdoin selvis miullekin mistä tuo Q mitataan - siihen vaikuttaa siis myös kampien muoto.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
2015-08-11 08.46.30.jpg

Yks mahollisuus hitsata nykysen haarukan etupuolelle kapeempi ja rälläköidä eka pois.

Voithan käyttää nykyistäkin haarukkaa, kun siirrät yläpäätä sille kohdalle, jossa koipi on kapeimmillaan polven ylä- tai alapuolen kohdalle.
Kuva
Tuossa nuo optimipaikat haarukalle jotenkin näkyvät, vaikka jalat onkin kuvattu pystyssä eikä lantiosta ja jalkateristä vaakatsossa tukien, kuten nojapyörässä. Paras tila haarukalle on polven paksuimman kohdan yläpuolella tai polven alapuolella. Polven alapuolinen osa kuitenkin liikkuu monimutkaisesti, joten sinne sijoittaminen on vaikeampaa. :?

PW kirjoitti:

Vihdoin selvis miullekin mistä tuo Q mitataan - siihen vaikuttaa siis myös kampien muoto.

Kneesaferit eivät siis virallisesti mitaten lisää Q-arvoa, mutta todellisuudessa tekevät saman, joskin kampia enempi rasittaen, varsinkin polkimen kierteen kohdalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei q-factor ainakaan minulla kovin kaukana hyvästä ole vakiokammillakaan. Kinnerissä polkimia pystyi aluksi siirtämään:

Kuva

Aluksi polkimet siirtyivät istestään ulommas, mutta ajo tuntui oudolta joten piti aina pysähtyä ja potkia niitä keskemmäs. Polkimet ihan sisäreunassa vastasi vakio kampien leveyttä.
Toki siinä sentti pari saattaisi olla luonnollisenkin tuntoinen, mutta älyttömyyksiin ei kannata mennä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Toki siinä sentti pari saattaisi olla luonnollisenkin tuntoinen, mutta älyttömyyksiin ei kannata mennä.

Ei tietenkään älyttömyyksiin. Tarkoitus oli vain sanoa, että pystypyörissä on haluttu kaventaa niin paljon, kuin on kohtuudella voinut. Nojapyörällä tästä ei ole ilmanvastushyötyä, joten kannattaa lisäergonomia ulosmitata tästäkin seikasta. Polvet kiittää ja kadenssi nousee. Kokeilkaapa vaikka paikallaanjuoksua mahdollisimman nopeasti. Minne ne askeleenpaikat pyrkivät siirtymään, kun nopeus on äärimmillään, on juuri se paikka, jonne polkimetkin kannattaa sijoittaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja PW »

Räyhäkässä on Q-factori 245mm ja lukon keskikohta siitä 60mm 8) - ihan hyvältä tuo on tuntunu, alku totuttelun jälkeen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Räyhäkässä on Q-factori 245mm ja lukon keskikohta siitä 60mm 8) - ihan hyvältä tuo on tuntunu, alku totuttelun jälkeen.

Niin tuntui. Erittäin polkijaystävällinen vehje koeajon perusteella minun mielestäni -ja kropastani.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

Tuo Q-factor -asia lähti liikkeelle 1990-luvun alussa, jolloin Grant Petersen keksi koko käsitteen.

"Q-Factor. Yes, Q-Factor.
It's the distance between the pedals at the outside of the cranks. In other words, it's how far apart the cranks put your feet. Are you walking a tightrope, or giving birth? Pedaling a bicycle or walking like a duck? That's Q (quack)-Factor.
At the turn of the century, this crank dimension was called "tread," a term still adhered to by some. We call it Q-Factor because when "tread" was in vogue, tires were all smooth, and "tread" couldn't possibly have referred to the rubber pattern. But these days, "tread" means rubber pattern, so the discussion can't begin until you dig out of that hole.
In any case, Q varies from about 135 to 180, with most good road double cranks hovering around 140mm, and most mountain bike cranks around 173mm.
With the exception of Ritchey, crank makers do not list Q. Most make high-Q cranks, and would prefer that you not ask. There can be no arguing that a lower Q improves aerodynamics, but a far more compelling and practical reason for attending to your crank's Q is...how it feels.
Some riders are not sensitive to it at all. Others have physiological quirks that make them better off with their feet closer together (low-Q) or farther apart (high-Q) cranks. In general, road riders accustomed to the superb, low-Q professional grade Campy, Zeus, TA, and Stronglight cranks have a harder time adapting to modern cranks with higher Qs. They often hate them, and don't even realize what it is until somebody suggests the Q. On the other hand, riders raised on higher Q cranks often think the whole issue is silly, because they can't tell any difference.
If you're used to a low Q crank and you pedal a bike with a high Q, it's possible that you'll experience pain on the inside of your knees."

Ukkeli on kirjoittanut erittäin hyvän kirjan, jossa käsitellään asiaa: Just ride! (Grant Petersen).

Ihmisen fysiologian kannalta katsottuna asia on niin, että terveellä ihmisellä jalat tulevat kävellessä melko lähelle keskilinjaa. Jalat leveällä sivuttain keikkuen käveleminen ei ole tervettä.

Recumbent goes bujubuju...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jori »

Bujubuju kirjoitti:

Ihmisen fysiologian kannalta katsottuna asia on niin, että terveellä ihmisellä jalat tulevat kävellessä melko lähelle keskilinjaa. Jalat leveällä sivuttain keikkuen käveleminen ei ole tervettä.

Tuo johtuu siitä, että jalka palautetaan heilurilla takaa eteen väistäen lantiolla maahan tukevan jalan puolelle sivulle. Kävelyssä jalat ovat lähes suorana koko ajan. Normaalimittaisilla kammilla polkien polvet käyvät alle 90 asteen kulmassa, eli jalat käyvät asennossa, joka vastaa varsin syvää kyykkyä. Kokeilepa käydä syvässä kyykyssä jalat vierekkäin ja sitten jalat sopivasti harallaan. Toinen koe. Nouse portaita kaksi porrasta kerrallaan ja tarkkaile, miten lähellä toisiaan ovat jalkojen ladut. Kaksi porrasta kerrallaan vastaa normaalimittaisilla kammilla pyörittämistä (175 mm porraskorkeus on jo melko korkea). Kolmas koe. Juokse paikallaan polvennostojuoksua niin, että polvet käyvät vähintään tuossa 90 asteen koukussa. Mitä nopeammaksi tempo tulee, sitä varmemmin jalat käyvät maassa selvän matkan päässä toisistaan. Vaikka tosiaan kävellessä ja varsinkin reippaassa juoksussa jalat kulkevat lähes samaa uraa.

Noilla kokeilla voi päätellä, mille raideleveydelle oma fysiologia parhaiten asettuu. Rantahiekalla polvennostojuoksua ja kyykistelyä ja sitten mittaamaan jälkien etäisyyttä toisistaan tai märkiä jälkiä portaisiin ja taas mittaamaan. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja PW »

20151113_113714.jpg
20151113_113714.jpg (207.03 KiB) Katsottu 2635 kertaa

Siivosin pyöräromut pihalta pois, etteivät jää talven alle. Yks rakennelma palkkien väliin kuitenkin jäi. Sommitellu sit eri asentoihin lähinnä dropparit mielessä. Automaattivaihteinen kiekko alla.
Droppareiden tekeminen ja haarukoiden kiinnitykset niihin suoraan tuntuu välillä vaikeilta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä olen näitä usein miettinyt, että eikös tuossa kannattaisi laittaa kiekko kiinni tuohon takahaarukan droppariin, jonka sitten hitsaa takareunastaan kiinni etuhaarukan dropparin etureunaan näin:

Takadroppari.jpg
Takadroppari.jpg (4.39 KiB) Katsottu 2626 kertaa

Samalla pääset eroon liiasta jätöstä. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jori kirjoitti:

Minä olen näitä usein miettinyt, että eikös tuossa kannattaisi laittaa kiekko kiinni tuohon takahaarukan droppariin, jonka sitten hitsaa takareunastaan kiinni etuhaarukan dropparin etureunaan näin:

Takadroppari.jpg

Samalla pääset eroon liiasta jätöstä. :roll:

"Sporttimbb" tein juuri noin päin. Tosin katkaisin etuhaarukan dropparit pois ja hitsasin ne sen jälkeen kiinni...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja PW »

Pari ongelmaa- ketjuhaarukan droppareilla ei pysty säätämään ketjun kireyttä ja se on alumiinia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Pari ongelmaa- ketjuhaarukan droppareilla ei pysty säätämään ketjun kireyttä ja se on alumiinia.

Eihän se ole vielä kiinni mitenkään. Vaihda teräksiseen säätödropparilliseen. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mua epäilyttää tuon etuhaarukan kestäminen noin loivalla ohjauskulmalla :?
Omassani vastaava ei kestänyt ennen vahvistamista ja Härskilläkin hajosi twistiketjuisesta. Hitsaa vähintään saumat kokonaan umpeen, niin kuormitus jakautuu laajemmalle alueelle.

Vastaa Viestiin