Clwb 2.1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Noniin, kehitysversion kehitysversiota tulemaan.. oli tarkoitus tehdä jonkunlainen ruoska vanhoista rungoista ensin mutta tehdään sitä sitten syssymmällä :D

Eli eli, tämä pyörä toimi pohjatyönä:
Kuva

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3229

Seuraavilla palikoilla olis tarkoitus kasata:
Rigida 507 vanteet
Shimano Xt-navat
Trp spyre levyjarrut 140mm (ihanan kallista)
Manitou radium iskari 165x38mm
Voimansiirroksi jotain halpaa mutta toimivaa
Ebaystä tilasin laakereita linkkuun ja niveliin. Säästöä tuli 80% suomen hintoihin ja aivan hyviä olivat..

Kuva0098.jpg

3d mallinnus näyttää tältä: (puutteita mallinnuksessa on)

3dmalli1.png
3dmalli1.png (98.06 KiB) Katsottu 8878 kertaa
3dmalli2.png
3dmalli2.png (70.22 KiB) Katsottu 8878 kertaa

Paljon pieniä muutoksia jotka hieman lisää sovitusten haastavuutta. 3d mallinnusohjelma ei suostunut millään antamaan sovitteiden kulmia suoraan eli käsipelillä haettava kohdilleen. Rungon pitäisi laihtua n. 1.5kg näillä muutoksilla..

Vanteet pitäis opetella pinnaamaan :roll: valmiita kiekkoja ei tuolla kokoonpanolla saa MISTÄÄN :evil:

Ja tämä pyörä olis tosiaan tarkotus saada myyntiin. Runkoja teen useamman jos pystyn, mutta ostan osat seuraavaan pyörään vasta, jos edellinen menee kaupan :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Puhuin Jorin kansa , että ensi talvena voisi pitää taas pinnaus kursin . Siellä ne tulisi pinnattua ja samalla kokoonnuttas yhdessä . :wink:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nojanalle kirjoitti:

Puhuin Jorin kansa , että ensi talvena voisi pitää taas pinnaus kursin . Siellä ne tulisi pinnattua ja samalla kokoonnuttas yhdessä . :wink:

Joo, pinnaus kurssi olis tarpeen. Viimeksi luovutin ja vein yhdelle huissilaiselle pinnattavaksi - 10e/kiekko ei sekään paha. Mutta olis kiva oppia tuokin homma. Sen verran pitää ite testata että pinnat on oikean mittaiset :D

Ne pinnojen pituudet mitä saa helposti kaupasta on n. 150-200 ja sitten tulee väli tyhjää kunnes alkaa taas 224----niin pitkiä kuin tarvii. EDD:llä https://leonard.io/edd/ laskin pinnan pituudeksi 222/220 mutta jouduin ottamaan tuota 224:ää..

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Syväri kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Puhuin Jorin kansa , että ensi talvena voisi pitää taas pinnaus kursin . Siellä ne tulisi pinnattua ja samalla kokoonnuttas yhdessä . :wink:

Joo, pinnaus kurssi olis tarpeen. Viimeksi luovutin ja vein yhdelle huissilaiselle pinnattavaksi - 10e/kiekko ei sekään paha. Mutta olis kiva oppia tuokin homma. Sen verran pitää ite testata että pinnat on oikean mittaiset :D

Ne pinnojen pituudet mitä saa helposti kaupasta on n. 150-200 ja sitten tulee väli tyhjää kunnes alkaa taas 224----niin pitkiä kuin tarvii. EDD:llä https://leonard.io/edd/ laskin pinnan pituudeksi 222/220 mutta jouduin ottamaan tuota 224:ää..

Eri vanne ja/tai navat niin voit saada sellaisia kiekkoja joissa on <=200mm tai >=224mm pinnat. Sulla taitaa olla sen kokoiset kiekot että voisit harkita laittaa vain kaksi ristiin kolmen sijasta jolloin pinnojen pituus muuttuu aika paljon lyhyemmäksi
Mä olen törmännyt tällaiseen liikeeseen: http://en.hollandbikeshop.com/bicycle-w ... l-24-inch/
Sieltä saisi noita kiekkoja ihan valmiinakin, tosin valikoima ei ole ihan maata järisyttävä

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kiekkojen osalta tilanne auki, ei oo pinnat löytäneet perille asti. Keskirungon uutta jigiä rupesin väsäämään, kun aika moni asia muuttui viime mallista.

Liitteet
Kuva0101.jpg
Kuva0101.jpg (206.19 KiB) Katsottu 8667 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pinnat tuli joten kasasin kiekot, tarkempi rihtaus vielä tekemättä. Etukiekossa pinnojen pituus oli sopiva, takakiekossa odotan kauhulla meneekö pinna pohjaan asti ennenku kiristyy.. Samalla tuli huomattua että trp:n spyret ei ainakaan ilman spacereitä mahdu paikalleen, koska ottaa pinnoihin. Sen verran leveät satulat. Itse tekemässä haarukassa on onneksi paljon tilaa levylle joten prikkaa väliin vaan..

Hieman haastavia tällaiset sovitukset kun putki kaartuu joka suuntaan, sovitus ei ole keskellä putkea eikä ole mitään mihin vertaa :D mutta kyllä sekin onnistui kun aikansa hieroi.

Kuva0110.jpg

Penkin tukiputkiin tulee reikä linkun kiinnitykselle, jonka oikealle paikalleen saamiseksi en keksinyt muuta vaihtoehtoa, kuin porata jigissä paikalleen. Piti keksiä tollanen säädettävä poraustuki. :)

Kuva0105.jpg
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tavarankuljetuskapasiteettia pitäisi suunnitella tähän pyörään, joko putkikassia roikkumaan rungon alle tai sitten penkin taakse laukuille tuet. Painojakauman suhteen olis parempi saada kassi keulaan tai keskelle - ongelmana on kuitenkin ehkä hinkkaavat ketjut? Paluuketjun voi onneksi laittaa rungon myötäisesti

Tänään hitsasin toisen penkin tukiputkista, rupes vaan esabissa lanka niin pahoin tökkimään että meni hermo :evil: 0.6 lanka on turhankin herkkää. Mutta 1mm seinämäiseen putkeen toimii hienosti. Jos ei tökkis.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Tänään hitsasin toisen penkin tukiputkista, rupes vaan esabissa lanka niin pahoin tökkimään että meni hermo :evil: 0.6 lanka on turhankin herkkää. Mutta 1mm seinämäiseen putkeen toimii hienosti. Jos ei tökkis.

Onhan sinulla nollakutoselle tarkoitettu langanohjausputki. Erityisesti alumiinilla oli ehdottoman välttämätöntä vaihtaa ohjainputki. Paljon helpottaa, kun asettaa koneen niin, että kaapeli tulee mahdollisimman suoraan kahvalle. Mitä useampi lenkki, sitä enemmän lanka kykenee siirtyilemään ulko- tai sisälaidalle kurvissa, mikä tietyisti näkyy suuttimella nopeuden vaihteluna. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Tänään hitsasin toisen penkin tukiputkista, rupes vaan esabissa lanka niin pahoin tökkimään että meni hermo :evil: 0.6 lanka on turhankin herkkää. Mutta 1mm seinämäiseen putkeen toimii hienosti. Jos ei tökkis.

Onhan sinulla nollakutoselle tarkoitettu langanohjausputki. Erityisesti alumiinilla oli ehdottoman välttämätöntä vaihtaa ohjainputki. Paljon helpottaa, kun asettaa koneen niin, että kaapeli tulee mahdollisimman suoraan kahvalle. Mitä useampi lenkki, sitä enemmän lanka kykenee siirtyilemään ulko- tai sisälaidalle kurvissa, mikä tietyisti näkyy suuttimella nopeuden vaihteluna. :?

No ei ollut, ostin uuden ja kevyemmän kaapelin missä on 0.6-0.9 langanohjausputki. Helpompaa myös hitsata kun hitsauspilli ei ole mallia telakka. :roll:

Nykiminen ei kuitenkaan kadonnut mihinkään, joten siirsin hitsauskoneen toiselle puolen huonetta niin rupes pelaamaan. Ei se pahoin mutkalla ollut aiemminkaan mutta näköjään kokonaisastemäärä taittumisessa ratkaisi. Mä jo mietin että enhän mä osaa hitsata ollenkaan..

Keskirungon jigi lähes kokonaan valmis, puuttuu enää teleskooppiliitoksen kiristykselle tuet. On kyllä ollu sopivan haastava projekti :shock: kaikki pitää miettiä myös siltä kantilta, että on helppoa purkaa ja kasata. Ja osan tuista pitää olla helposti irrotettavissa, jotta saa riittävän laajalta alalta hitsattua kiinni vetelyn välttämiseksi. Tämän jälkeen täytyy tehdä se yksiputkirunkoinen, ja miettiä miksi piti tehdä näin vaikeasti :D

Liitteet
Kuva0116.jpg
Kuva0116.jpg (65.98 KiB) Katsottu 8216 kertaa
Kuva0114.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Nykiminen ei kuitenkaan kadonnut mihinkään, joten siirsin hitsauskoneen toiselle puolen huonetta niin rupes pelaamaan. Ei se pahoin mutkalla ollut aiemminkaan mutta näköjään kokonaisastemäärä taittumisessa ratkaisi. Mä jo mietin että enhän mä osaa hitsata ollenkaan..

Mä oon suhauttanut joskus ohutta voiteluöljyä suojaputkeen kun lanka on meinannut takkuilla. Ennen suhautusta kannattaa puhaltaa paineilmalla läpi, öljyttynä sieltä ei pölise lika ulos ennen kuin kuivaa taas kokonaan. Voisi kai tähän olla oikeitakin aineita?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itse pidän migin letkun aina mahdollisimman suorana eli hitsauskoneen mahdollisimman kaukana. Langan syöttö ongelmat ja hitsauksen takkuilu vähenee huomattavasti. Jo 20 vuotta sitten totesin tämän asian ja olenkin ihmetellyt siitä asti miksi monet ammattilaisetkin pitävät letkua monella mutkalla? Kouluissakaan asiaan ei kiinnitetty mitään huomiota :shock:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kertauksena - mikäs oli se rungon pääputken koko. Näyttäisi ohuemmalta kuin kaksi tuumaa - mutta johtuuko se pyörän pituudesta?

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Mä oon suhauttanut joskus ohutta voiteluöljyä suojaputkeen kun lanka on meinannut takkuilla. Ennen suhautusta kannattaa puhaltaa paineilmalla läpi, öljyttynä sieltä ei pölise lika ulos ennen kuin kuivaa taas kokonaan. Voisi kai tähän olla oikeitakin aineita?

Jukka

Kiitti vinkistä, ilmatyökaluöljyä löytyy sitä vois kokeilla. :)

Pastori kirjoitti:

Kertauksena - mikäs oli se rungon pääputken koko. Näyttäisi ohuemmalta kuin kaksi tuumaa - mutta johtuuko se pyörän pituudesta?

50x1.5 on isompi putki, 45x1.5 sisällä. Tuntui tarpeeksi tukevalta ajossa, kovempi polkeminen aiheuttaa kuitenkin pientä ohjauksen tarvetta. 50mm putki on tehty tässä seuraavassa mallissa 100mm pidemmäksi, ettei kiinnityskohtaan tulisi niin paljoa painoa. :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Vähän todellista edistystä mutta laitetaan nyt kuvia. Rungon keskiosa hitsattu ja jigi siis valmis.. Takahaarukan niveleen ajattelin ensin vain liimata laakerit, mutta tein sitten kuitenkin 28x1 putkesta takahaarukan nivelputkeen sopivan sovitteen, jonka hitsasin putken sisään. Laakerit on kokoa 6000 eli 26x10x8.

Nivelen sisään olisi pitänyt laittaa tuurna(t) hitsauksen ajaksi, nyt laakeripesä venähti hieman joten joutuu ehkä hiomaan vähän pois.

Liitteet
Kuva0120.jpg
Kuva0119.jpg
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Clwb 2.1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kaikki putkien sovitukset keskirunkoon tehty, nyt vaan täppäillään kaikki 5kpl kasaan. Hidasta on kun 4-5 tuntia viikossa ehtii tehdä..

Sellasta pohdin tuossa, että vaatisiko jotain muutoksia runkoon jos tekisi yhteen näistä trike perän? Laakeriväli on aika leveä, 150mm eli sen puolesta luulisin että toimii. Toimiiko jousitus yhdellä iskarilla vai vaatiiko tuollainen delta erillisjousituksen, että on mukava ajaa? Mitäs jos käyttäis puolijäykkää rakennetta kuten vaikka mopoauton taka akselissa?
Voimansiirtopuoli vaatisi vähän enemmän väkertämistä, yhdellä ketjulla tarvitsisi laakeroidun akselin taakse ja spesiaali osia, väliakseli voisi olla toinen ratkaisu mutta ongelmansa siinäkin.. :roll:

Sitten vois sen kolmipyörän vaikka kattaa tuolla suksiboksi muotilla :lol:

Vastaa Viestiin