Etu vai takavetonen? Ja muita kysymyksiä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Tomi
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Loka 2007, 20:48
Paikkakunta: Vitoria-Gasteiz (Euskal Herria)

Etu vai takavetonen? Ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Oon nyt siis päättänyt rakentaa nojiksen itte Euroopan läpi reissua varten ja jotain rikkinäisiä pyörän osia oon jo löytäny, että nyt vaan enemmän suunnittelemaan. Takavetosta olin ajatellu, mutta sitten mietin, että jos ei onnistukaan hitsaus kovin hyvin ni etuvetonen olis varmaan helpompi ja kans noin niinku yksinkertasempi muutenkin, mut sit vähän pistää mietityttämään yks juttu tollasessa etuvetosessa:

Et ku se etupyörä mitä poljetaan myös kääntyy, jolloin myös polkimet kääntyy, ni eiks siin sit se meno muutu sellaseks heilumiseks kun polkee??? Ja varsinkin jos täytyy vähän voimakkaammin polkee kuten vaikka ylämäkee ja varsinkin jos on YLÄMÄKIMUTKA niin pystyykö sillä etuvetosella menemään ylämäkeä jos tarttee vielä samaan aikaan kääntää niitä polkimia viistottain????

Onko olemassa yhtään etuvetoista kaupallista nojapyörää, vai onko ne vaan tee-se-itse valmisteisia? Ja niillä kaupallisilla etuvetosilla (jos niitä on) ni niillä voi ylämäkimutkaa mennä??

Jotain muuta erityistä muistettavaa etuvetosta nojapyörää rakentaessa, verrattaessa takavetosen rakentamiseen????

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Naapurifoorumilla on asiasta hyvää juttua.

http://keskilinkki.com/hpv/yabb/YaBB.pl?num=1184101610

Valitettavasti foorumin ideologia on senverran hanurinsoittajan kiertokirjeestä lainattua, että sinne joutuu kirjautumaan päästäkseen lukemaan siellä olevia juttuja.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vai euroopan turneelle nojapyörällä joka on kasattu rikkinäisitä pyörän osista hitsaamatta, et ainakaan halua siis mitenkään helpolla päästä? Tarkoitat ilmeisesti tuollaista cruzbike rakennetta www.cruzbike.com ? Mun mielipiteen voit lukea tästä ketjusta: http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=431

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etu vai takavetonen? Ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tomi kirjoitti:

Onko olemassa yhtään etuvetoista kaupallista nojapyörää, vai onko ne vaan tee-se-itse valmisteisia? Ja niillä kaupallisilla etuvetosilla (jos niitä on) ni niillä voi ylämäkimutkaa mennä??

Esimerkiksi zox tekee etupyörävetoisia: http://www.zoxbikes.com/main/sframe26.htm#low

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Vai euroopan turneelle nojapyörällä joka on kasattu rikkinäisitä pyörän osista hitsaamatta, et ainakaan halua siis mitenkään helpolla päästä?

Semmoisen pyörän voi sitten hyvällä omallatunnolla panna kierrätykseen ja jatkaa junalla loppumatkan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei tuo minusta mikään mahdoton projekti ole. Cruzbike-tyyppinen pyörä on ihan mahdollinen tehdä ilman hitsejä, joskin vaikeampi ilman hitsausta. Cruzpyörästä on kyllä paljon myönteisiäkin mielipiteitä. Matti Salo Järvenpäästä (viherpolku) on ollut hyvin tyytyväinen. Täytyy myös muistaa, että mikään pyörätyyppi ei ole täydellinen.

Jos et saa hitsauksia aikaiseksi ennen lähtöä, ne voi hyvin tehdä vasta matkalla. Oma kokemukseni on, että hitsauskoneita ja hitsareita löytyy kyllä muutaman kilometrin välein mistä tahansa euroopassa ja romukasoja vähintään yhtä tiheästi.

Älä usko pelottelijoita. Oikeastaan voisit lähteä kävellen ja tehdä pyörän vasta matkalla. :D

Rohkeasti vaan!
Jori

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

. Oikeastaan voisit lähteä kävellen ja tehdä pyörän vasta matkalla.

Tommosesta vois löytyy jo jutun juurta johonkin aikakausilehteen - ja sponssi tulis romun ostoon.

Romurunkohan maksaa tosin vaan 2 euroo, mutta silti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei tuo minusta mikään mahdoton projekti ole. Cruzbike-tyyppinen pyörä on ihan mahdollinen tehdä ilman hitsejä, joskin vaikeampi ilman hitsausta. Cruzpyörästä on kyllä paljon myönteisiäkin mielipiteitä. Matti Salo Järvenpäästä (viherpolku) on ollut hyvin tyytyväinen. Täytyy myös muistaa, että mikään pyörätyyppi ei ole täydellinen.

Mun negatiivinen asenne pyörätyyppiä kohtaan johtuu pitkälti Pythonista. Jos opettelee jaloilla ohjaamisen, niin miksei sitä taitoa voisi käyttää Pythonin ajamiseen, vaan "tyytyy" korkeaan SWB:n johon on yhdistetty jalkaohjauksen heikkoudet?
Ok, onhan tuollainen cruzbike aika helppo tehdä, mutta paljon on kuitenkin tehtävää. Esim. kaikki vaijerit menee uusiksi ja penkki pitää hankkia ja sille säädöt ja kiinnikkeet. Takapyörän eteen kiinnittäminenkään ei ole ihan ongelmatonta, kun se napa on tuumaa leveämpi kuin etunapa. Hallitunkillahan se haarukka kätevästi levenee, mutta leveneekö tasaisesti? Polimien etäisyyssäätö, hmm... Jos vielä käyttää vakio naisten pyörän runkoa, niin istumakorkeus on turhan suuri. Jos taas lähtee runkoa muokkaamaan, niin eipä ole enään kokonaisuutena yhtään helpompi tehdä kuin kiinteillä polkimilla oleva perus SWB/LWB. Tietääkö kukaan kauanko Matti käytti pyöränsä tekemiseen aikaa? Aika viimeistellyn näköinen se kyllä on, sitä ei käy kieltäminen.

jori kirjoitti:

Älä usko pelottelijoita. Oikeastaan voisit lähteä kävellen ja tehdä pyörän vasta matkalla. :D

Rohkeasti vaan!
Jori

Oikeassa olet, pitäisi osata olla kannustavampi, mutta minkäs sitä perus pessimisti luonteelleen mahtaa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Tomi
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Loka 2007, 20:48
Paikkakunta: Vitoria-Gasteiz (Euskal Herria)

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No tänään jo hieman viisaampi, että suunnitelmat muuttunu, eli ei tollasta cruzbikkiä ei. Oootte puhunu tollasesta Python pyörästä muissa ketjuissa ja rupeskin se kiinnostaa. Ohjaus ilman käsiä ja matala ja nopee ja näyttivät kivoilta ja viimenen niitti oli se kun oli tuol jossain kuvassa joku lähdössä kamppeiden kanssa matkalle sellasella. Mutta edelleen jotain kysymyksiä...

Onko siis mahdollista tuolla Pythonilla nousta ylämäkikurvia, et kun ylämäessä tulee mutka ja täytyy kääntää ja polkea samaan aikaan rutistaen???

Ja sitten rungosta... Kun ei oo mulla mitään hitsausvälineitä niin, en tiiä et onnistuukohan toi hitsaus sit ollenkaan. Löysin rautakaupasta sellasia outoja hitsauspuikkoja (niinku tähtisädetikkuja, mut isoja) ja niillä sit pystys niinku hitsaamaan (saapa nähdä miten). Ja toinen vaihtoehto oli tollanen retkikeittimen kaasupulloon kiinnitettävä juttu, mistä sit tulis "hitsausliekki" ja vois hitsaa. En sit tiiä siitäkään et se todella toimis, oli aika kalliskin, mut ne puikot tosi halpoja, mut lukee että pitäs sähkövirralla sytyttää ne, mut en sit tiiä miten mä sen oikeen tekisin. Aattelin et jos ihan vaan retkikeittimien liekillä jos sen vois sytyttää niinku tähtisädetikun.

No niin, et siis jos toi hitsaus ei onnistu ni sit aattelin, et jos mä sen rungon yrittäisin yhdistellen puuta ja metallia. Mut jokatapauksessa, yks ongelmakohta mul on mielessä hitsaten tai puusta, on toi nivelmistä kohtaa se pyörä kääntyy, et en tiiä mistä ja miten mä sen tekisin????? JOllain jotain neuvoja apuja????

Ainiin ja oiskohan siitä hyötyä ton Pyyttonin ajamisen oppimisessa et osaa ajaa ykspyöräsellä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vai tähtisädetikkuja :-) Alkaa jo epäilyttämään että kyseessä on trolli.

Tomi kirjoitti:

Ainiin ja oiskohan siitä hyötyä ton Pyyttonin ajamisen oppimisessa et osaa ajaa ykspyöräsellä?

On. Yks kaveri joka osaa ajaa yksipyöräisellä oppi muutamassa minuutissa sen mihin minulla meni viikko.
Mutta en minä sitäkään retkipyöräksi oikein voi varauksetta suositella. Riippuu ihmisestä, itse en ajoon koskaan saanut sellaista varmuutta että ihan ventovieraalle reitille uskaltaisin lähteä. Itse kehittelijä ja muutama muu on kyllä ajaneet pitkiäkin reissuja.
Jos tie mutkittelee ylämäkeen, niin ajo onnistuu, mutta mikään 90asteen tiukka risteys ei välttämättä mene. Lisäksi mahdoton taluttaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ruåttalaismiehen sivustolla on tuommoinen pieneen kasaan menevä "matkalaukkumalli". Voipi liftata sitten pahimmat ylämäet.

http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html

Hitsaukset voit teettää paikallisen ammattiopiston poikasilla. Valmistuu kesäksi, ehkö jo tämän vuoden.

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Tomi kirjoitti:

No tänään jo hieman viisaampi, että suunnitelmat muuttunu, eli ei tollasta cruzbikkiä ei. Oootte puhunu tollasesta Python pyörästä muissa ketjuissa ja rupeskin se kiinnostaa. Ohjaus ilman käsiä ja matala ja nopee ja näyttivät kivoilta ja viimenen niitti oli se kun oli tuol jossain kuvassa joku lähdössä kamppeiden kanssa matkalle sellasella. Mutta edelleen jotain kysymyksiä...

Onko siis mahdollista tuolla Pythonilla nousta ylämäkikurvia, et kun ylämäessä tulee mutka ja täytyy kääntää ja polkea samaan aikaan rutistaen???

Ja sitten rungosta... Kun ei oo mulla mitään hitsausvälineitä niin, en tiiä et onnistuukohan toi hitsaus sit ollenkaan. Löysin rautakaupasta sellasia outoja hitsauspuikkoja (niinku tähtisädetikkuja, mut isoja) ja niillä sit pystys niinku hitsaamaan (saapa nähdä miten). Ja toinen vaihtoehto oli tollanen retkikeittimen kaasupulloon kiinnitettävä juttu, mistä sit tulis "hitsausliekki" ja vois hitsaa. En sit tiiä siitäkään et se todella toimis, oli aika kalliskin, mut ne puikot tosi halpoja, mut lukee että pitäs sähkövirralla sytyttää ne, mut en sit tiiä miten mä sen oikeen tekisin. Aattelin et jos ihan vaan retkikeittimien liekillä jos sen vois sytyttää niinku tähtisädetikun.

No niin, et siis jos toi hitsaus ei onnistu ni sit aattelin, et jos mä sen rungon yrittäisin yhdistellen puuta ja metallia. Mut jokatapauksessa, yks ongelmakohta mul on mielessä hitsaten tai puusta, on toi nivelmistä kohtaa se pyörä kääntyy, et en tiiä mistä ja miten mä sen tekisin????? JOllain jotain neuvoja apuja????

Ainiin ja oiskohan siitä hyötyä ton Pyyttonin ajamisen oppimisessa et osaa ajaa ykspyöräsellä?

Ratkaisu ongelmaan, jos ei ole hitsauslaitteita eikä -kokemusta, on se, että leikkaa osat valmiiksi ja vie ne esim. johonkin ammattikouluun hitsattavaksi. Ainakin Jyväskylän ammattikoululla ovat tehneet ihan hyvää työtä eikä ole maksanut juuri mitään.

Pythonia en tekisi pitkän matkan kulkuneuvoksi. Myös kaupunkiajossa sen kanssa menisi hermot. :(

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Yks vaihtoehto on myös kansalaisopiston metalli kurssi. Siellä on pelit ja pensselit ynnä hitsaustaitoinen vetäjä joka kyllä auttaa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Heh. Ehdottelin itsekin noita ammattiopistoja ja nyt vielä kansalaisopistoja sataa siihen päälle.

Tomin kotipaikkahan onkin Vitoria-Gasteiz, joten onkohan tuolla Espanjassa ihan samanlaisia opinahjoja tarjolla. Kyllä varmaan jotain amiksen kaltaisia toki - jossainhan se hitsaaminen pitää sielläkin oppia, että pääsee Seateja rustaamaan?

Tomi
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Loka 2007, 20:48
Paikkakunta: Vitoria-Gasteiz (Euskal Herria)

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Niin,mulla tuntuu olevan täällä vähän ongelmana löytää tarvittavia osia ja sillee,ku tääl on vähä eri systeemi. Täällä ei juurikaan ole rikkinäisiä pyörän jämiä siellä täällä ympäri metsiä ja ojanpenkkoja kuten Helsingissä, joista helposti sais tarvittavat osat. Että aika tuuria on, että löytää kadulta tarviitavat osat. Eikä täällä myöskään ole samanlaista koulukulttuuria kuten Suomessa,että joka koulussa on puukässäluokka ja metallityötilat, niitä ei siis ole yhdessäkään koulussa. Jos haluat oppia sellasia juttuja täällä, et opi niitä pienestä pitäen koulussa,vaan joskus parikymppisenä voit sitten mennä johonkin pajalle töihin missä opit tai työvoimatoimiston kurssille.

No aiheesta toiseen. Eli eilen illalla aloin miettimään ihan vakavissani,että käyttäisin puuta rungon valmistamiseen johon sitten pulteilla kiinni metallista haarukka takarenkaalle. Penkinkin saisi pùuhun helposti kiinni. Mutta edelleen mietityttää toi ohjausnivel, et miten sen tekis parhaiten.

Jos mä haluisin tehdä tollasen pyyttonin, ni voisko sen ohjausniveleksi käyttää tavallisen pyörän ohjausniveltä siihen kohtaan jollain tavalla?

Ja sit toinen juttu, et jos tekisin tollasen pitkän mallisen nojapyörän ,missä eturengas on polkimia edempänä,niin miten mä oikein kiinnittäisin ne polkimet puurunkoon. Reikä vaan puunläpi ja sinne polkimet, vai joku niistä metalliputkista polkimien kohdalta lähtevistä tavallisessa pyörässä ni sellasesta kiinni puuhun jollain tavalla?

Ja jos taas tekisin sellasen lyhyenmallisen nojiksen,että polkimet on eturengasta edempänä niin kuinkas mä parhaiten tekisin sen ohjauksen siihen, että reikä vaan läpi puuhun ja ohjausnivel sen läpi? Mut jotenkin tuntuu, et ei se ihan noin toimi...

Vastaa Viestiin