PWyytton

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyörän akseliväli 132cm, keskiön korkeus 44cm, penkin reunan korkeus 29cm, ohjauskulma n. 62 astetta ja penkin kulma n.35 astetta - ehkä vähän alle.

Viimeksi muokannut PW, 18 Elo 2015, 09:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Laakerin ja laakeripesän välin saa välyksemättömäksi ohuilla peltiliuskoilla siellä välissä. Mulla on tuumaisen putken ja millisten laakereiden välissä säilykepurkkia sen verran tiukasti että laakeri piti lyödä paikoilleen. Laakerin ja pultin välissä oli aavistuksen verran välystä. Sen liikkumisen estin laittamalla holkin laakereiden väliin ja tiukkaamalla mutterin kunnolla. Nyt välyksiä ei voi havaita :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

[attachment=0]2015-08-17 19.58.39.jpg[/attachment]

Liitteet
2015-08-17 19.58.39.jpg
2015-08-17 19.58.39.jpg (236.85 KiB) Katsottu 3404 kertaa
2015-08-17 19.58.34.jpg
2015-08-17 19.58.34.jpg (230.58 KiB) Katsottu 3404 kertaa
2015-08-17 19.58.26.jpg
2015-08-17 19.58.26.jpg (214.02 KiB) Katsottu 3404 kertaa
2015-08-17 19.58.19.jpg
2015-08-17 19.58.19.jpg (181.59 KiB) Katsottu 3404 kertaa
2015-08-17 19.58.07.jpg
2015-08-17 19.58.07.jpg (250.33 KiB) Katsottu 3404 kertaa
2015-08-17 19.58.00.jpg
2015-08-17 19.58.00.jpg (173.3 KiB) Katsottu 3404 kertaa
2015-08-17 19.57.45.jpg
2015-08-17 19.57.45.jpg (249.18 KiB) Katsottu 3404 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jori »

Hee, hienoja yksityiskohtia. Upeaa korutonta mutta johdonmukaista taloudellisuutta. :D
Kuva loppuu kesken. Ohjausnivelen alareunasta lähtee alas jotain, mitä?
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Hee, hienoja yksityiskohtia. Upeaa korutonta mutta johdonmukaista taloudellisuutta. :D
Kuva loppuu kesken. Ohjausnivelen alareunasta lähtee alas jotain, mitä?
Kuva

No eipä oo tullut mieleen, että nivelen vois noinkin tehdä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Hee, hienoja yksityiskohtia. Upeaa korutonta mutta johdonmukaista taloudellisuutta. :D
Kuva loppuu kesken. Ohjausnivelen alareunasta lähtee alas jotain, mitä?
Kuva

Kiitos kehuista. Se vaan jatkuu tuo teräs kiila tuonne alas, ai montaa milliä kuvan alle - katkasta joutas. Laakeripesäkin jatkuu alas aika pitkälle koska mutteri ei näy - ehkä siihen tulpan vois vuolla, ni ei menis laakeriin hiekkaa niin paljoo.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Miksi tuo on rakennettu noin? Simppelimpi olisi jos pultti olisi hitsattu takarunkoon niin että laakerit tulisivat runkoputken alapuolelle ja laakeripesä eturunkoon. Vähän niin kuin flevossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Miksi tuo on rakennettu noin? Simppelimpi olisi jos pultti olisi hitsattu takarunkoon niin että laakerit tulisivat runkoputken alapuolelle ja laakeripesä eturunkoon. Vähän niin kuin flevossa.

Jukka

Nyt tuli vaikee kysymys - en tiedä miks se nyt noin meni :wink: Kai mie tein tuota enempi etupään ehdoilla, suorat putket, ei taivutuksia. Alunperin laakeri oli yläpuolella mutt Jorin ehotuksesta käänsin noin päin ja keskiön sain alemmas, suorilla keulaputkilla. Perää aloin suunnitella vasta sitten ja nyt siitä tuli tommonen :roll: Keula ja perä ei välttämättä oo samantyyliset, silti oon ulkonäköön aika tyytyväinen 8)
Työssä oon tällä käyny tuoll alatalon maalaustyömaalla tänään 3*150m, ala ja ylämäkeen. Lentokoneasentoon joutuu välillä turvautumaan ja ylämäkeen ei meinaa tien leveys riittää, aina kun usko riittää ja polkee, homma toimii mutt jos usko loppuu, loppuu menokin :mrgreen:
Kyllä MBB-ajosta on selvää hyötyä miulle ollu, pyyttonin ajo-opetteluun.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

...aina kun usko riittää ja polkee, homma toimii mutt jos usko loppuu, loppuu menokin. :mrgreen:

Pythonhommat on hengellisiä asioita ja tavoite on Zen. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Penkin tuet, naruille lenkit, ketjut päälle, rengas alle jotain muuta - äskön ajoin korttelin ympäri parisataa metriä 8) Laakerissa tuntu klappia, olisko kiristyksellä hoidettu, vai tartteeko sen keskiputken sinne akselille - se tietyst puuttuu :oops:

Ei se kiristys auta tuohon klappiin. Eikös sinulla ole siinä tavalliset urakuulalaakerit. Klappi tulee välyksistä sisäkoolin ja akselin ja ulkokoolin ja laakeriputken välistä. Se on se syy, jonka takia laakerointi (noin oikeasti tehden) mitoitetaan pienelle krympille. Saat vähennettyä klappia työntämällä oluttölkkipeltiä laakerin ja laakeripesän ja akselin väliin.

Mitä tarkottaa "pienelle krympille" ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Penkin tuet, naruille lenkit, ketjut päälle, rengas alle jotain muuta - äskön ajoin korttelin ympäri parisataa metriä 8) Laakerissa tuntu klappia, olisko kiristyksellä hoidettu, vai tartteeko sen keskiputken sinne akselille - se tietyst puuttuu :oops:

Ei se kiristys auta tuohon klappiin. Eikös sinulla ole siinä tavalliset urakuulalaakerit. Klappi tulee välyksistä sisäkoolin ja akselin ja ulkokoolin ja laakeriputken välistä. Se on se syy, jonka takia laakerointi (noin oikeasti tehden) mitoitetaan pienelle krympille. Saat vähennettyä klappia työntämällä oluttölkkipeltiä laakerin ja laakeripesän ja akselin väliin.

Mitä tarkottaa "pienelle krympille" ?

Tässä se tarkoittaa, että pitää vähän pakottaa paikoilleen, ettei mene niin sanotusti heittämällä, jottei muodostu välystä ja kolise. Laakereissa käytetään yleensä sovitetta H7/m7, mikä tarkoittaa, että menee sisäkkäin, kun vähän pakottaa. Laakerit on mitoitettu sisäkooliltaan H7 ja ulkokooliltaan js7 mittaisiksi. Tuollainen sovite tarkoittaa noin puolesta yhteen tuhannesosaa laakerin halkaisijasta ahdistusta, eli tuon kokoiselle laakerille noin 1-5 sadasosamilliä laakeripesä ulkokoolia pienempi tai akseli 0,5-2 sadasosamilliä sisäkoolia suurempi. Tuollainen ahdistus (krymppi) tarkoittaa, että lämmittämällä reikäpuolta 50-100 astetta sisälle pantavaa osaa lämpimämmäksi menee paikalleen työntämällä käsin. Kokoonpano onnistuu myös saman lämpöisenä ruuvipenkillä, vasaralla ja tuurnalla ja tietenkin hydraulipuristimella puristamalla paikalleen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Jätöstä on tulossa pythoniksikin aika isosti negatiivinen. Siinä on vaara, että pyörälle tulee nopeusrajoitus. Pienipyöräiset pythonit ovat luonnostaan stabiileja alle -200 millin jättönsä takia. Isopyöräiseen on vaikea saada noin pientä etäisyyttä ohjausnivelen ja etupyörän maakosketuspisteen välille, mutta yrittämällä sen saa aika lähelle 200 mm. Isopyöräisen pythonin jättö kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman suureksi, eli vähän negatiiviseksi. Jättöä on tuossa helppo vielä muuttaa siirtämällä droppareita taakse päin.
Tässä aiempien pythonien mittoja.

Tähän tuli nyt 25-26cm negatiivinenjättö, jäi vielä kaivelemaan mikä Jorin mielestä olis optimi Pyyttonin jättö?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vaikiahan tuohon on kovin paljon pienempää negatiivista jättöä tehdä. :?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

Vaikiahan tuohon on kovin paljon pienempää negatiivista jättöä tehdä. :?

Saa sen tiukalla puristuksella 20 senttiin. Muttei toi nyt mikään kovin mahdoton taida olla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Vaikiahan tuohon on kovin paljon pienempää negatiivista jättöä tehdä. :?

Saa sen tiukalla puristuksella 20 senttiin. Muttei toi nyt mikään kovin mahdoton taida olla.

Ei varmasti, mulla oli samaa luokkaa eikä se ainakaan täällä rannikon "lakeuksilla" aiheuttanut ongelmia. Yli 50km/h nopeuksiin kun täällä ei pääse avopyörillä mun voimilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin