Sivu 1/10

PWyytton

Lähetetty: 15 Elo 2015, 11:15
Kirjoittaja PW

Kuva
Etupää kasassa
Kuva
Sommittelua
Kuva
Ohjausnivel käännetty alapuolelle.
Kuva
Hepattu
Kuva
Ready to go

Yksityiskohtia
Kuva
Kampikammio (ilman kattovaloa)
Kuva
Etudropparit, kiekkossa automaattinapa 2V
Kuva
Ohjausnivel
Kuva
Penkin etukiinnitys
Kuva
Takapää
Kuva
Penkin takakiinnitys
Kuva
Takadropparit

Pwyytton.JPG
Pwyytton.JPG (42.98 KiB) Katsottu 6400 kertaa

Esikuvana Pastorin pyton ylläolevassa kuvassa.
Pastorilla niin hieno ja yksinkertanen pythoni ett jos semmosen - tietysti hiukan pitää muuttaa kun kopioidakaan en ossaa. Se osa jonka ympärille pyörä ja idea rakentuu on tuo 2-vaihteinen automatic 622 kiekko - tämäkin idea on Pastorilta varastettu mutta kiekko on kuitenkin rahalla ostettu :mrgreen:
Punainen etusilmukka tullee 2525mm putkesta jos ei mitään kapeampaa löydy. Kampisysteemiksi hyllyssä oleva itsetehdyt kampiakselipaketti jossa ratas on runkoputkien välissä - muistaakseni 120mm kammet tuossa. Ehkä noilla kammilla mahtuu tuo 622 kiekko jalkojeni väliin.
Sininen täppä kuvassa on 30
30mm putken pätkä - poikittain - johon etusilmukan putket tulis kiinni. Etuosa tulis siis akseliin kiinni ja takaosa laakeripesään.
Kamatkin on melkeen kaikki kerättynä samaan paikkaan - alottamista vaille valmis siis :mrgreen:


Re: PWyytton

Lähetetty: 15 Elo 2015, 11:55
Kirjoittaja jooseha

Vielä simppelimmän näköisen saat samanlaisella penkin alle piiloon jäävällä takarungolla kuin Jukan keltaisessa oli. Rakentaminen on kyllä työläämpää :roll:


Re: PWyytton

Lähetetty: 15 Elo 2015, 13:33
Kirjoittaja Härski

Mahtuuks vetävä pyörä tulemaan ulos etukolmiosta? VAi oliks sul meininki korvata noi ylemmät mutkaputket noilla punasilla? Jotenkin haisee siltä et jos tekee niin pienihalkaisiaisesta putkesta tulee keulasta vetelä. Isoompi putki antais vääntöjäykyyttä rakenteeseen. Neljä ohkasta keulaputkea puolestaan tuntuis jo riittävän "topakalta" ajatukselta.

Vaikkakaan minä mittää noista phyyttonoista tiä..


Re: PWyytton

Lähetetty: 15 Elo 2015, 15:50
Kirjoittaja PW
Härski kirjoitti:

Mahtuuks vetävä pyörä tulemaan ulos etukolmiosta? VAi oliks sul meininki korvata noi ylemmät mutkaputket noilla punasilla? Jotenkin haisee siltä et jos tekee niin pienihalkaisiaisesta putkesta tulee keulasta vetelä. Isoompi putki antais vääntöjäykyyttä rakenteeseen. Neljä ohkasta keulaputkea puolestaan tuntuis jo riittävän "topakalta" ajatukselta.

Vaikkakaan minä mittää noista phyyttonoista tiä..

Joo tarkotus oli vetää ne keulan putket punasten viivojen mukaan, eli oikasta Pastorin versiosta. Mikäs se Pastorin käyttämä putki olikaan - tarttee kattoo.


Re: PWyytton

Lähetetty: 15 Elo 2015, 16:07
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Mahtuuks vetävä pyörä tulemaan ulos etukolmiosta? VAi oliks sul meininki korvata noi ylemmät mutkaputket noilla punasilla? Jotenkin haisee siltä et jos tekee niin pienihalkaisiaisesta putkesta tulee keulasta vetelä. Isoompi putki antais vääntöjäykyyttä rakenteeseen. Neljä ohkasta keulaputkea puolestaan tuntuis jo riittävän "topakalta" ajatukselta.

Vaikkakaan minä mittää noista phyyttonoista tiä..

Joo tarkotus oli vetää ne keulan putket punasten viivojen mukaan, eli oikasta Pastorin versiosta. Mikäs se Pastorin käyttämä putki olikaan - tarttee kattoo.

Pastorin keula 3010mm - kai miun käytös 2525mm kestää :roll:


Re: PWyytton

Lähetetty: 15 Elo 2015, 21:28
Kirjoittaja Pastori

Tuleeks dropparit putken yläpuolelle? Jos tulee alle niin aika korkeelle männöö jalat?


Re: PWyytton

Lähetetty: 15 Elo 2015, 22:02
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

Tuleeks dropparit putken yläpuolelle? Jos tulee alle niin aika korkeelle männöö jalat?

Yläpuolelle meinasin - tai siis hitsasin jo.


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 11:19
Kirjoittaja PW
2015-08-16 11.18.09.jpg
2015-08-16 11.18.09.jpg (251.44 KiB) Katsottu 6223 kertaa

Keula olis hepattu tommoseen muotoon. Tyyli huutas saman mallista eli Räyhäkkää perää mutt tuleeko painoo liikaa :? Ei kai, Räyhäkässäkin se ylimääränen paino taitaa olla keulassa. Jos siis kaks rinnan kulkevaa 25*25mm putkee menis rinnan - penkiksi riittäs ohut vanerilevy ja jos viel naruperä, jäykkään verrattuna tippuu muutkin normipenkin tuet pois - eikä tästä kilpapyörää kuitenkaan, vaan tyylikkään elvistelypyörän ja mukaan otettavan taittopyörän yhdistelmä 8)


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 11:50
Kirjoittaja jori

Jätöstä on tulossa pythoniksikin aika isosti negatiivinen. Siinä on vaara, että pyörälle tulee nopeusrajoitus. Pienipyöräiset pythonit ovat luonnostaan stabiileja alle -200 millin jättönsä takia. Isopyöräiseen on vaikea saada noin pientä etäisyyttä ohjausnivelen ja etupyörän maakosketuspisteen välille, mutta yrittämällä sen saa aika lähelle 200 mm. Isopyöräisen pythonin jättö kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman suureksi, eli vähän negatiiviseksi. Jättöä on tuossa helppo vielä muuttaa siirtämällä droppareita taakse päin.
Tässä aiempien pythonien mittoja.


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 12:07
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Jätöstä on tulossa pythoniksikin aika isosti negatiivinen. Siinä on vaara, että pyörälle tulee nopeusrajoitus. Pienipyöräiset pythonit ovat luonnostaan stabiileja alle -200 millin jättönsä takia. Isopyöräiseen on vaikea saada noin pientä etäisyyttä ohjausnivelen ja etupyörän maakosketuspisteen välille, mutta yrittämällä sen saa aika lähelle 200 mm. Isopyöräisen pythonin jättö kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman suureksi, eli vähän negatiiviseksi. Jättöä on tuossa helppo vielä muuttaa siirtämällä droppareita taakse päin.
Tässä aiempien pythonien mittoja.

No niinpä tietysti :oops: Lähinnä yritin laittaa nivelen mahollisimman lähelle rengasta ja kopsata Pastorin valitseman 55asteen ohjauskulman. Tuossa kuvassa nivelen asentoa en mitannu - Pikkasen jos lasken niveltä alaspäin ni jättö n. -27cm, tuommosia tais pyyttoni listassa kumminkin olla :roll:
Jos droppareita siirrän taakse, rengas ei mahdu tai pitää valita tosi kapee rengas.
Ei tätä jättöhommaa meinaa oikeen tajuta - välillä sitt sanotaan ett liian suuri jättö, siksi ei toimi kuten pyyttonin pitäisi :?


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 12:18
Kirjoittaja PW

Kattelin taas kerran nuo listan pyyttonit - 28" etukiekkojahan siellä ei taida olla yhtään, 3pyörää 27" - se taitaa olla milli kooltaan kyll aika lähellä 622mm:ä.
Ehkä tarttee sitt laittaa mahollisimman kapeet kumit - tosin tuo vanne ei oo mikään kapee :roll: Joutuu viel heittään sen alkuperäsen osan pois, josta koko idea lähti :roll:


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 12:58
Kirjoittaja jooseha

Magesilla on -27 cm jättö ja rajanopeus on 50 km/h. Riittää aika moneen käyttöön kunhan rajoitteen tiedostaa.
Mua mietityttää enemmän tuo ohjauskulma. Magesin kokeilujen perusteella isorenkainen tulee ajettavaksi vasta 63 asteen ohjauskulmalla. Loivemmalla keulan kaatuilu aiheutti heiluriliikkeen puolelta toiselle. Kai tässäkin on joku monen tekijän summa, koska pienirenkaiset on tyypillisesti 60 asteen ohjauskulmalla :?


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 13:06
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Magesilla on -27 cm jättö ja rajanopeus on 50 km/h. Riittää aika moneen käyttöön kunhan rajoitteen tiedostaa.
Mua mietityttää enemmän tuo ohjauskulma. Magesin kokeilujen perusteella isorenkainen tulee ajettavaksi vasta 63 asteen ohjauskulmalla. Loivemmalla keulan kaatuilu aiheutti heiluriliikkeen puolelta toiselle. Kai tässäkin on joku monen tekijän summa, koska pienirenkaiset on tyypillisesti 60 asteen ohjauskulmalla :?

Joo, kattelin just tuon Jorin laittaman listan ohjauskulmia 60asteen molemmin puolin näyttivät olevan - mistäs Pastori tempas omaansa 55 astetta? ja miksi? Vai muistanko tuonkin väärin - mentävä katsomaan.


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 13:22
Kirjoittaja PW

Laakeripesän laitoin paikalleen ja 47mm jää vanteen ja pesän väliin tilaa rengasta varten - sentti jopa kaks on varaa tuota väliä lyhentää.
Ohjausakselin kun laitoin n. 59 asteen kulmaan, ni jättöä on n. -26cm.


Re: PWyytton

Lähetetty: 16 Elo 2015, 13:40
Kirjoittaja PW
2015-08-16 13.38.39.jpg
2015-08-16 13.38.39.jpg (306.95 KiB) Katsottu 6135 kertaa

Luova tauko.