PWyytton

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Teet tietysti molemmat, niin voit vertailla :wink:

Härski kirjoitti:

Selittäkääs tyhmälle miten tehdään - matala - mbb tekettä siitä pyyttonia :?

Speculoos. Pyyttoni tarvitsee negatiivisen jätön ollakseen pyyttoni.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Ei tarvii. Korkeelta on pitempi matka kaatua maahan joten tasapainon korjausliikkeille on enemmän aikaa.

Selittäkääs tyhmälle miten tehdään - matala - mbb tekettä siitä pyyttonia :?

Riittävän pieni etukiekko, ei kai siinä muuta. Onhan noita tehty.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Kyl se osittain jätöstäkin tulee. PWyyttonissa on niin reilu negatiivinen jättö että painopisteen väärään suuntaa liikkumisen kääntäessä tuntee selvästi. Se haittaa varmasti ennen kuin pyörällä oppii ajamaan sujuvasti.

Onko -250mm jättö pythonissa reilu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jori »

Pannaanpas taas kuvat näkyviin, niin on helpompi mielikuvitella. :) Ylempi on vielä vähän kesken, mutta kuva on perempi rakenteen hahmottamisen kannalta.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt kun kuvasta voi tilanteen tarkastaa, väittäisin, että vaikeampi ajettavuus johtuu keskinivelen, ja toisaalta välirungon, liiasta joustavuudesta. Varsinkin väännön* välittyminen etu- ja takapään välillä vaikuttaa erittäin paljon ajon helppouteen -sitä enemmän tällä on väliä, mitä matalampi pyörä. Matalan pyörän ohjaamisessa on "kiireempi", joten liika joustavuus on kiireen kannalta haitallista. :mrgreen:

*Vääntö on kappaleen vastakkaisten päiden kiertymistä vastakkaisiin suuntiin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Must tuntuu ja että tämä vekotin joustaa kaikkialta. Niin omanikin tekee. Sen käytös on parantunut joka kerta, kun olen jäykistänyt sitä. Vieläkin olisi tarve.

PW kirjoitti:

Onko -250mm jättö pythonissa reilu?

Se on ihan normaali matalan isorenkaisen jättö. Magesin alkuperäisessä on -27cm.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vielä sananen noista matalista mbb:istä. Niissä rengas kääntyy jalkojen välissä eikä jalkojen mukana kuten pyyttonissa. Tämä taitaa olla pitkälti syy ettei niitä juurikaan ole. Etenkin isorenkaisena eturengas mahtuu kääntymään niin vähän, että pyörän kääntösäde on aivan järkyttävän suuri.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja Härski »

Niinpä. Munkin mielestä mahdoton yhtälö tehdä matala mbb. Renkaan täytyy olla epäkäytännöllisen pieni, tai runkoniveltä täytyy siirtää taaksepäin. Ja kun runkonuvelen siirtää lonkan paikkeille syntyykin..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Niinpä. Munkin mielestä mahdoton yhtälö tehdä matala mbb. Renkaan täytyy olla epäkäytännöllisen pieni, tai runkoniveltä täytyy siirtää taaksepäin. Ja kun runkonuvelen siirtää lonkan paikkeille syntyykin..

Voi miten rajoittunutta ajattelua :D
Kuka sanoo, että eturengas on oltava kampien takapuolella?

Liitteet
67FAE6F7-F59F-48FA-BA89-7CC64FF68C2E.png
67FAE6F7-F59F-48FA-BA89-7CC64FF68C2E.png (278.89 KiB) Katsottu 3943 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

Ja kun runkonuvelen siirtää lonkan paikkeille syntyykin..

Flevolowracer :mrgreen:
Kuva
Käytänöllinen ja matala on sellainen yhdistelmä ettei sen tekeminen kaksirenkaisena oikein onnistu - edes pyyttonina tai kiinteäpuomisena :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Käytänöllinen ja matala on sellainen yhdistelmä ettei sen tekeminen kaksirenkaisena oikein onnistu - edes pyyttonina tai kiinteäpuomisena :?

Eikä pystypyöränä, eikä edes moottoripyöränä... No, ei edes nelipyöräisenä... Väkisin tulee ainakin iso kun ihminen on osittaisen pystyasennon sijaan pitkällään.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei oo kerenny reenata lajia. Isopyyttoniasetelma on kuitenkin jonkun aikaa ootellu inspiraatiota. Katkenneesta Piirakka 3:sta otin keulan josko siitä sais toimivan kärmeen keulan :mrgreen:

3242020192952.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sehän on huomenna ajokunnossa, jos/kun löydät inspiraation :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos tuo etupyörä Ängeslevän entinen takapyörä?

Muistathan huomioida, että molempien kiekkojen keskitasot ovat samassa tasossa, ennen kuin kyhäät rungon tuohon väliin, jotta tulee suora. Jos rengas on paikallaan, pitää ainakin ilma olla pois, jotta tukee vanteen reunaan, ja vanteet yhtä leveät.

Minä en hahmota, mikä tuo sinun jikipalkki on. Onko se puuta, onko se moniosainen...?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PWyytton

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Onkos tuo etupyörä Ängeslevän entinen takapyörä?

Muistathan huomioida, että molempien kiekkojen keskitasot ovat samassa tasossa, ennen kuin kyhäät rungon tuohon väliin, jotta tulee suora. Jos rengas on paikallaan, pitää ainakin ilma olla pois, jotta tukee vanteen reunaan, ja vanteet yhtä leveät.

Minä en hahmota, mikä tuo sinun jikipalkki on. Onko se puuta, onko se moniosainen...?

Joo Tapsan värithän siinä on. Jigin toinen sivu on puuta ja toinen kulmarauta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin