Ketjulinja

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mites Pastori ajatteli hoitaa ketjun kiristyksen? Vai jätätkö vaan sen verran löysälle että voi kääntää radalla tarvittavan määrän?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Mites Pastori ajatteli hoitaa ketjun kiristyksen? Vai jätätkö vaan sen verran löysälle että voi kääntää radalla tarvittavan määrän?

Nykyisessä pyörässä ketju kiristyy kivasti sillä takavaihtajalla. Mikäli tulevassa pyörässä on vaihteita - käytän sitä. Mikäli ei ole, on mulla pari vaihtoehtoa:

  • sinkulan ketjunkiristäjä, tommoinen on jemulissa
    Kuva

  • mikäli etupuomi on kiinteä mitaltaan, voisin laittaa siihen epäkeskon poljinkeskiön (eccentric bottom bracket) - tämmöinen on jo melkein hankittu, (kunhan Teppo löytää sen varantonsa kätköistä)

Kuva

  • tai sitten teen perinteiseen tapaan hitusen liikutteluvaraa puomiin
    Kuva

  • tai sitten teenkin semmoisen dropoutit joilla säädön voi tehdä = ratadroppien tyyppiset:
    Kuva

EDIT: Ja kiitos kyssäristä, koska vastatessani muistin tämän viimeisen vaihtoehdon :) Sehän olisi kaikista kevein. Jos siitä tätä painojuttua tässä miettii.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja PW »

Konstit on monet :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Ajelin taas Nokialla vain kahdella vaihteella. Jos nyt saisi vähän lenkkii alle ja optimoisi vauhtia ensivuonna sopivaksi > niin tekisi mieli ajaa ja rakentaa sinkula ylämäkeen vähän puristusta ja muuten sopivasti pyörivä välitys. (eemeli taisi kommentoida samaa).

Millä välityksellä pastorin ja eemelin sinkulakilpurit ensivuonna nähdään?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ajelin taas Nokialla vain kahdella vaihteella. Jos nyt saisi vähän lenkkii alle ja optimoisi vauhtia ensivuonna sopivaksi > niin tekisi mieli ajaa ja rakentaa sinkula ylämäkeen vähän puristusta ja muuten sopivasti pyörivä välitys. (eemeli taisi kommentoida samaa).

Millä välityksellä pastorin ja eemelin sinkulakilpurit ensivuonna nähdään?

Perhana. Näinkö tää jo on päätetty.

15 hamppia on näköjään helpoiten tarjolla sinne taakse. Näköjään mun tän kesän 44 hampin eturattaalla sitten pääsee sitä hitusen alle kolmeekymppii n 90 kadenssilla. Tämä nyt edellyttää pientä suoritustason nosto. Mutta noin vuoden levollahan sen pitäisi tulla.

EDIT: Toi olis valmiina. Mutta 45 ja 16 olis mun tämän hetken voinnille parempi. Katotaan sitten. Varmaan pitää vähän varautua eri eturattailla.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja KPS »

Pastori kirjoitti:

Mitä hyötyä sillä tässä tapauksessa saavutetaan. Muuta kuin se ettei varaosia ole missään saatavilla. Onko siinä jotenkin parempi hyötysuhde kuin ketjussa?

Plussat ja miinukset:

  • kevyt

  • hiljainen

  • huoltovapaa ja "puhdas" ketjuun verrattuna

  • kallis

  • hankala asentaa tavalliseen pyörän runkoon (hihnaa ei saa poikkasta asentaessa => takakolmiossa oltava aukko)

  • ei myynnissä joka kaupassa

http://reviews.mtbr.com/gear-review-gat ... ive-system

Jos ja kun hihnavetoiset lisääntyvät saatavuus paranee ja hinta laskee. Hyötysuhteista ei ole havaintoa.

Onkos Jorilla tietoa professori Mantovaaran variaattorikokeilujen tuloksista?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Moottoripyörissähän hihnaveto on yleisesti käytössä ja ainakin minun käsityksen mukaan niiden paras ominaisuus on puhtaus. Eli käytetään krominkiiltoisissa custom-pyörissä joissa paino ja tehohäviöt ovat toissijainen juttu, mutta siisteys ja tekninen yksinkertaisuus arvossaan.
Kevytmoottoripyörissä, crossi- ja enduropyörissä käytetään ketjua, vaikka keveydelle voisi olla kysyntää.
"kyykypyörissä" myös ketju, eli kuminauha ei joko kestä tai syö takapyörätehoa
Isoissa matkapyörissä kardaani jolla kai saavutetaan vielä pidempi ja paremmin ennakoitavissa oleva huoltoväli. Pieni sorasiirtymä, sopiva kivi remmin väliin ja remminvaihtoväli lyhenee dramaattisesti...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja tm »

KPS kirjoitti:

Onkos Jorilla tietoa professori Mantovaaran variaattorikokeilujen tuloksista?

Mantovaarallahan oli "tavallinen" kiilahihnavariaattori, ainakin se minkä joskus jossain messuilla näin. Nämä tuoreemmat tulokkaat on hammashihnoja -> yksi vaihde, variaattori ei mahdollinen. Kiilahihnan hyötysuhde on heikompi.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

KPS kirjoitti:

Plussat ja miinukset:

  • kevyt

  • hiljainen

  • huoltovapaa ja "puhdas" ketjuun verrattuna

  • kallis

  • hankala asentaa tavalliseen pyörän runkoon (hihnaa ei saa poikkasta asentaessa => takakolmiossa oltava aukko)

  • ei myynnissä joka kaupassa

Tässä tapauksessa (Kuudee Sport Evo) pitää ehdottomasti lisätä miinuksia

- huonompi hyötysuhde (mahdollisesti huononee vielä lisää eturengasta käännettäessä, kun hihna ei ole optimaalisella linjallaan)

- leveämpi kuin ketju eli osuu jalkaan helpommin

Ketjusta saa muuten "puhtaan" käyttämällä parafiinia öljyn sijaan. Ilmeisesti kaupallisilla vahoillakin, mutta niistä en omaa kokoemusta.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja KPS »

jooseha kirjoitti:

Tässä tapauksessa (Kuudee Sport Evo) pitää ehdottomasti lisätä miinuksia

  • huonompi hyötysuhde (mahdollisesti huononee vielä lisää eturengasta käännettäessä, kun hihna ei ole optimaalisella linjallaan)
  • leveämpi kuin ketju eli osuu jalkaan helpommin

Ketjusta saa muuten "puhtaan" käyttämällä parafiinia öljyn sijaan. Ilmeisesti kaupallisilla vahoillakin, mutta niistä en omaa kokoemusta.

Linkissä esitelty hammashihna voimansiirto edellyttää että hihna on koko matkaltaan saman suuntainen, eli etuvetoisissa soveltuu vain MBB ratkaisuihin. "Hihnassa" on keskellä sisäpintaa ura, joka varmistaa hihnan pysymisen paikallaan. Eli sinkulassa tai napavaihteeseen yhdistettynä vaikuttaa siistin kompaktilta voimansiirtopaketilta. Hihnan leveys taisi olla 12 mm, joten mahtaakohan tuo leveyskään olla ongelma.

Hammashihnoja on kaiken maailman koneissa ja monissa autonmoottoreissa. Joten tuota jviirretin "kuminauha" vertausta ei paikallinen remmikauppias ehkä suosittele.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

KPS kirjoitti:

Hihnan leveys taisi olla 12 mm, joten mahtaakohan tuo leveyskään olla ongelma.

Kiertyväkettinkisissä joissa taittopyörä on syvällä haarojen välissä ei ole millejä hukattavaksi, mutta tilaa on riittävästi. Mulla on 4 milliä ketjun taittopyörän ja rungon välissä tilaa. Reisi hipsii välillä rissaan. 2" runkoputkella ei olisi yhtään ylimääräistä tilaa :wink:
Mutta pieni ongelma tuo leveys, jos muuttuvasta linjauksesta tulee isompia ongelmia :roll:

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja samuel »

Pastori kirjoitti:

- mikäli etupuomi on kiinteä mitaltaan, voisin laittaa siihen epäkeskon poljinkeskiön (eccentric bottom bracket) - tämmöinen on jo melkein hankittu, (kunhan Teppo löytää sen varantonsa kätköistä)

Tuo Tepon varasto on paha paikka :) . Mulle sieltä löytyi yhden pystärin lisäksi ilmakeula seuraavaan pyörään.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Eikös tämä nyt tarkoittaisi sitä että pitäisi hankkia tai rakentaa kapeampi keskiö?

Mites tämä nyt hoidetaan himaan?

Nojailijan esimerkin mukaan? Keskiöputken lyhentäminen käynee vastaavalla tavalla :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eikös tämä nyt tarkoittaisi sitä että pitäisi hankkia tai rakentaa kapeampi keskiö?

Mites tämä nyt hoidetaan himaan?

Nojailijan esimerkin mukaan? Keskiöputken lyhentäminen käynee vastaavalla tavalla :?

Rotta versio teeitekampiakseli - mitat itse valittavissa 8)

Liitteet
2015-08-17%2019_58_39.jpg
2015-08-17%2019_58_39.jpg (236.85 KiB) Katsottu 3670 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Saako eturatasta siirrettyä keskemmälle vaikka pidentämällä kiinnityspultteja ja laittamalla sinne holkit väliin?

Mä olen kanssa kattellu kietyväkettinkisellä ajaessani että pitäisi kääntää etulehdet toisin päin eli pienin ja suurin vaihtaisivat paikkaa. Ketjut olisivat silloi suurimman osan aikaa suoremmassa, mutta hankaloittaisi varmaankin jalalla vaihtamista ylämäessä :(

Minusta tämä idea hylättiin liian hepoisin perustein. Jooseha tarjosi tuolla yhtenäistä rinkulaa, joka hoitaisi leikkausvoimat, mutta sellainen on aika vaikea tehdä ja tulee helposti painava. Siksi ehdottaisin liuskakytkimessä käytettävää tekniikkaa momentin siirtämiseen siinä kiertävän pulttirivin edellisen pultin tyvestä lähtee peltiliuska, joka päätyy seuraavan pultin yläpäähän, jonka pultin alapäästä taas toinen liuska seuraavan yläpäähän. Vaatii siis viisi (4) peltiliuskaa, joissa reiät sopivan etäisyyden päässä. Hyvällä tuurilla käy pätkä reikänauhaa. :mrgreen:

Liuskakytkimessä pultit ovat erilliset liuskan ylä- ja alapäässä.
Liuskakytkimessä pultit ovat erilliset liuskan ylä- ja alapäässä.
Liuskakytkin.png (3.8 KiB) Katsottu 3656 kertaa

Tuon voi siis tehdä joko holkilla (violetti) tai useammalla mutterilla samassa pultissa. Mutterisysteemi antaa mahdollisuuden (ja pakosta vaatii) säätää tarkasti oikea offsetti ja vieläpä ratas suoraan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin