Ketjulinja

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No ni. Tätä mietin eilen ja jo toki vähän aiemminkin.

Mulla on siis normaalin kokoinen poljinkeskiö - nelikanttilkeskiö tässä tapauksessa.

Nyt kun ajelee etuvetoisella on tietysti kiva että se taittopyörä on mahdollisimman lähellä runkoa. Noo. Tässähän on toki ketjuvaihteen ketjut jotka kestää ja säästää ja voi olla vähän sinne tänne vinossa.

Mutta eikse nyt mee niin että, jos tästäkin haluaisi maksimoida sen tehon, niin tämäkin linja voisi olla suora. Eiks vaan.

Ohessa mallikuva. Nyt ketju on jotenkin tuontyyppisesti vinossa.

ketjulinja.jpg

Eikös tämä nyt tarkoittaisi sitä että pitäisi hankkia tai rakentaa kapeampi keskiö?

Optimaalista siis olisi että linja on suora ja se menisi sitten siellä kiekossakin parhaiten suorassa olevalle rattaalle.

Tässä haen nyt takaa tämmöistä juttua. Ajelin taas Nokialla vain kahdella vaihteella. Jos nyt saisi vähän lenkkii alle ja optimoisi vauhtia ensivuonna sopivaksi > niin tekisi mieli ajaa ja rakentaa sinkula ylämäkeen vähän puristusta ja muuten sopivasti pyörivä välitys. (eemeli taisi kommentoida samaa). Eilisen lenkin ajoin kokonaan yhdellä vaihteella - tai no sen mäen toisella. Mutta oli vähän eri luokkaa kuin Nokialla.

Ei siis olisi haitaksi jos se ketjulinja olisi trimmissä?
Mites tämä nyt hoidetaan himaan?

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tekase Mbb :D . Sopiva sinkulapyörä aihioksi niin ei tartte soveltaa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

eemeli kirjoitti:

Tekase Mbb :D . Sopiva sinkulapyörä aihioksi niin ei tartte soveltaa...

Joo. Tottahan toikin on :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Saako eturatasta siirrettyä keskemmälle vaikka pidentämällä kiinnityspultteja ja laittamalla sinne holkit väliin?

Mä olen kanssa kattellu kietyväkettinkisellä ajaessani että pitäisi kääntää etulehdet toisin päin eli pienin ja suurin vaihtaisivat paikkaa. Ketjut olisivat silloi suurimman osan aikaa suoremmassa, mutta hankaloittaisi varmaankin jalalla vaihtamista ylämäessä :(

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hmm. Tosi pitkät pultit vois auttaa. Hyvä idea. Kiitos.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Huono idea , joskus kokeillut . Pultit ei kestä , ilmeisesti ovat liian kaukana tuennasta. Mulla on sama ongelma nyt Stern 3:ssa. Olen ajatellut että vaihdan siihen kapeemman keskiön . Saan ketjut kulkeen suorempaan .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kovin pitkillä pulteilla tulee pultille taivutusrasitus, joka pahimmillaan särkee kammen ja rattaan :( Tämän voi ehkäistä käyttämällä yhtenäistä rengasta jossa on jokaiselle pultille oma reikä. Tällöin pulteille tulee vain leikkausrasitus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Olen ajatellut että vaihdan siihen kapeemman keskiön . Saan ketjut kulkeen suorempaan .

Sitten jalat tulevat kapeammalle ja taittopyörä on taas haitoilla :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Olen ajatellut että vaihdan siihen kapeemman keskiön . Saan ketjut kulkeen suorempaan .

Sitten jalat tulevat kapeammalle ja taittopyörä on taas haitoilla :(

Jukka

Nallella on pedaalinlevittimet auttamassa tuohon ongelmaan.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei tässä pyörässä . Vaan ne tuli Stern 5:seen . Tähän 3:vaihdoin nyt kapeeman keskiön . Huomenna näkee paljonko homma muuttu . Noin 2.5mm puolellensa kapeni . Vielläkin kapeempi olisi mennyt . Ainkin silmämääräisesti ketju kulkee nyt luonikkaammin .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään ajoin lenkin ja jotenkin tuntu paremmalta . Hain Bilsusta pikkusen kapeeman viellä ja huomenna koitan sillä ajaa sit lenkiä . Jotenkin tuntuu että suuremmilla nopeuksilla jalatkin pyörii herkemmin. Voi olla että se on pelkää mutua vaan .
Tästä aiheesta omalta kohdalla lisää sit. :P

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja KPS »

Napavaihde (ja hammashihna).

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Napavaihde on . Se pelaa hyvin . Tuota hammashihnaa ei taira kukaan kokeillut etuverossa. En tierä kuinka sen siihen sais pelittään . Löytyykö eres sopivia hihnoja mistään . :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mitä hyötyä sillä tässä tapauksessa saavutetaan. Muuta kuin se ettei varaosia ole missään saatavilla. Onko siinä jotenkin parempi hyötysuhde kuin ketjussa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjulinja

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Mitä hyötyä sillä tässä tapauksessa saavutetaan. Onko siinä jotenkin parempi hyötysuhde kuin ketjussa?

Epäilen ett päin vastoin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin