SH27

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH27

ViestiKirjoittaja irakas » 23 Elo 2015, 22:40

SH27 23.8.2015.jpg
Syksyllä, kun kansalaisopistot taas aukeavat, aloitan tekemään SH27:ää, joka on edelleen tarkoitettu lähinnä ikääntyneille käyttäjille.

Se poikkeaa aikaisemmista tekemistäni tadpoleista mm:

Etupyörien raideleveys on suurempi eli 75 cm. Kokonaisleveys 88 cm. Kun pyörät ovat 26" mahtuvat ne näin paremmin kääntymään. (Runkoputket 50,8 x1,5 mm:n pyöröputkea. Takahaarukka 20 x40 x 1,5 mm:n suorakaideputkea. Etuhaarukat 30 x 15 x 1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea.)

Laitteessa on kaksi ketjua, eturattaita on vain yksi, takarattaistoa kaksi, vaihteita 7 x 7 = 49. Etuvaihtajaa on yleensäkin osoittautunut vaikeammaksi saada toimimaan ja on usein jäykkä. Takavaihtajat toimivat aina paremmin ja ovat kevyet vaihtaa.

Etupyöriin ei tule jousitusta. Takahaarukka on paljon pitempi kuin aikaisemmissa tadpoleissani. Tavoitteena on ottaa enempi hyötyä takajousituksesta koko nojakkia varten. Piirustuksesta muuten jäi pois takahaarukasta varsien välinen jäykiste. (Jori vois siitä huomauttaa :wink:) Etupyörien ohjausnivelet on tarkoitus tehdä 10 tai 12 mm:n pulteilla ja urakuulalaakereilla.
Viimeksi muokannut irakas, 24 Elo 2015, 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

ViestiKirjoittaja irakas » 23 Elo 2015, 22:58

Vielä yksi muutos aikaisempaan: Istuin on huomattavasti korkeammalla, normaali-istuin korkeudella eli 45 cm. Se helpottaa huomattavasti ikääntyneen istumaan menoa ja nousua.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH27

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Elo 2015, 23:17

Saisit kilon painosta pois kun jättäisit väliakselin vaihteineen laittamatta. Lisäksi rakenne yksikertaistuisi ja arvatenkin herkästi rikkoontuva vaihtaja jäisi pyörän keskeltä pois. Kuvasta näyttää että vaihtaja on 10cm maasta, eli kun laskee alas sen korkuiselta korokkeelta niin vaihtaja raapii sitä.
Tuollainen vaihdejärjestely antaa joko paljon nopeita vaihteita _tai_ paljon hitaita vaihteita, riipuen siitä kummasta reunasta pakkaa ketju lähtee välivaihteistosta taakse. Jos haluaisi laajan vaihdeskaalan pitäisi ketjut pystyä vaihtamaan vauhdissa ristiin väliakselilla. Ainoat kaupalliset ratkaisut joissa tätä käytetään on 20" vetävällä renkaalla olevia ja niissä tällaisella ratkaisulla saadaan riittävän nopeat välitykset vaikka edessä käytettäisiin pienehköä hammasratasta.
Eli suora ketjulinja ja eteen kolmirattainen kampirataspaketti, ilman vaihtajaa. Voi ostajan kunnon ja käyttötarpeen mukaan laittaa ketjun sopivan kokoiselle rattaalle kauppoja tehdessä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6292
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH27

ViestiKirjoittaja Pastori » 23 Elo 2015, 23:35

Eiks tässä nyt olisi paikka Sramin Dualdrivelle sinne taakse.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4110
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH27

ViestiKirjoittaja jooseha » 23 Elo 2015, 23:53

Tuo istuinkorkeus kuulostaa oivalliselta. Helppo istua ja nousta pois sekä näkyvyys on erinomainen :)

Jollei kerran ole tarkoitus laittaa kuin yksi eturatas, ei kaarenkaan tarvitse toimia vaihtajatolppana. Poljinetäisyyden säätöä ajatellen olisi helpompaa, jos kaari ei yltäisi poljinpuomin liikkuvaan osaan. Kaari ei myöskään "pakenisi" poljinten mukana pitkällä kuskilla, vaan olisi aina penkin vieressä.

Aika paljon ketjulinja takahaarukan nivelen yläpuolella. Rupeaakohan pompottamaan :?

Onko olkatappijousituksen kanssa ollut vetelyä töyssyissä, kun jätät sen pois? Mitä jousia muuten käytit niiden kanssa?

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1387
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: SH27

ViestiKirjoittaja ajarmala » 24 Elo 2015, 01:20

irakas kirjoitti:Etupyörien raideleveys on suurempi eli 75 cm. Kokonaisleveys 88 cm.


Kun se tulee noin leveäksi, niin miten sen saa kulkemaan pyörävarastojen ynnä muiden ovista, jotka ovat yleensä vain 80 cm leveitä?

Milania valitessani pidin tärkeänä sitä, että se on vain 69,5 cm leveä ja kulkee siken helposti 80 cm leveästä ovesta.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6292
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH27

ViestiKirjoittaja Pastori » 24 Elo 2015, 08:20

Kestääkö ikäihmisten kädet suoraa ohjausta haarukan yläpäästä nyt kun jousitusta ei ole?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH27

ViestiKirjoittaja jori » 24 Elo 2015, 08:29

irakas kirjoitti:Takahaarukka on paljon pitempi kuin aikaisemmissa tadpoleissani. Tavoitteena on ottaa enempi hyötyä takajousituksesta koko nojakkia varten.

Hyviä huomioita tullut tähän ketjuun. Minua kummastutti tuo ylle lainattu. Eikös pitkä takahaarukka aiheuta sen, että takapyörä menee kauemmas taakse, etäämmäs kuskin ja pyörän painopisteestä, eli vaikuttaa vähemmän joustoon, jonka kuski tuntee. Jukan huomio pompotusvaarasta on myös huomioitava. Ei se, että ketju menee väliakselin rattaalle mitään pelasta, olennaista on, miten kaukaa se kulkee takahaarukan nivellinjasta.

Minusta tuo istuinkorkeuden korottaminen on senioripyörää varten erinomainen ajatus. Mutta, kuten itsekin huomaat, aiheuttaa se kolmipyörässä entisestään suurenevan raidevälin. Nuo molemmat ongelmat voi korjata tekemällä nelipyöräisen. Takapyörät lähelle, jolloin niiden jousto vaikuttaa kunnolla kuskin tuntemaan joustoon. Kenties etupyöriä voisi sitten viedä kauemmas eteen, kun ei niillä ole niin paljon kaatumisenestovaitutusta. Nelipyöräisessä takapyörät voi tuoda edemmäs, sillä rengas ei ota heti kiinni istuimen selkänojaan, jos vähän joustaa, pyörästä tulee lyhyempi.

Sinulla on kokemusta sekä delta-, että tadpole-pyöristä. Yhdistä tällaiset, niin pyörästä ei tarvitse tehdä liian leveätä, mutta istuinkorkeuden saa helposti riittävän korkealle, kuten pyörätuolista voi helposti havaita. Nelipyöräisyys on tulevaisuutta myös nojapyörissä! :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3882
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH27

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Elo 2015, 09:38

Nelipyörässä pitää olla riittävän notkea runko, että se kiertyy epätasaisuuksissa, jolloin pääsee eroon nivelöidystä akselista.
2T3 rakenne yhdistää kolmi- ja nelipyörän edut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH27

ViestiKirjoittaja jori » 24 Elo 2015, 09:55

Vilijami kirjoitti:Nelipyörässä pitää olla riittävän notkea runko, että se kiertyy epätasaisuuksissa, jolloin pääsee eroon nivelöidystä akselista.

No, ei se jousitetuilla pyörillä niin nuukaa ole rungon jouston kanssa. Tämä mikään kuorma-auto ole. Henkilöautoissakin on jäykä(hkö)t rungot. :)

Vilijami kirjoitti:2T3 rakenne yhdistää kolmi- ja nelipyörän edut.

Älä nyt heti paljasta. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Elo 2015, 14:03

Kiitoksia vinkeistä! Täytyy ottaa monet kohdat uudelleen harkintaan.

Minkälainen se on tämä 2T3-rakenne. On kai jossain ketjussa, mutta on päässyt livahtamaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH27

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Elo 2015, 14:16

irakas kirjoitti:Minkälainen se on tämä 2T3-rakenne. On kai jossain ketjussa, mutta on päässyt livahtamaan.


http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=4344

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1729
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH27

ViestiKirjoittaja Jarcco » 24 Elo 2015, 14:29

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Minkälainen se on tämä 2T3-rakenne. On kai jossain ketjussa, mutta on päässyt livahtamaan.


viewtopic.php?f=3&t=4344

Jukka


Löytäisikö joku tähän videon missä oli korkeampi 2T3, taisi olla jonkun puolalaisen tekemä? Oli ehkä tuolla linkkiosastolla.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH27

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Elo 2015, 15:06

Jarcco kirjoitti:Löytäisikö joku tähän videon missä oli korkeampi 2T3, taisi olla jonkun puolalaisen tekemä? Oli ehkä tuolla linkkiosastolla.


Ainakin tässä videossa kohdassa 1:55 https://www.youtube.com/watch?v=0pRyz0et7Pw

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1001
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: SH27

ViestiKirjoittaja Saukki » 24 Elo 2015, 16:36

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Löytäisikö joku tähän videon missä oli korkeampi 2T3, taisi olla jonkun puolalaisen tekemä? Oli ehkä tuolla linkkiosastolla.


Ainakin tässä videossa kohdassa 1:55 https://www.youtube.com/watch?v=0pRyz0et7Pw

Jukka


Tässä sama pyörä vähän pitemmässä videossa: http://youtu.be/C95mZfqS8Lg
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa