Syksyllä, kun kansalaisopistot taas aukeavat, aloitan tekemään SH27:ää, joka on edelleen tarkoitettu lähinnä ikääntyneille käyttäjille.
Se poikkeaa aikaisemmista tekemistäni tadpoleista mm:
Etupyörien raideleveys on suurempi eli 75 cm. Kokonaisleveys 88 cm. Kun pyörät ovat 26" mahtuvat ne näin paremmin kääntymään. (Runkoputket 50,8 x1,5 mm:n pyöröputkea. Takahaarukka 20 x40 x 1,5 mm:n suorakaideputkea. Etuhaarukat 30 x 15 x 1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea.)
Laitteessa on kaksi ketjua, eturattaita on vain yksi, takarattaistoa kaksi, vaihteita 7 x 7 = 49. Etuvaihtajaa on yleensäkin osoittautunut vaikeammaksi saada toimimaan ja on usein jäykkä. Takavaihtajat toimivat aina paremmin ja ovat kevyet vaihtaa.
Etupyöriin ei tule jousitusta. Takahaarukka on paljon pitempi kuin aikaisemmissa tadpoleissani. Tavoitteena on ottaa enempi hyötyä takajousituksesta koko nojakkia varten. Piirustuksesta muuten jäi pois takahaarukasta varsien välinen jäykiste. (Jori vois siitä huomauttaa ) Etupyörien ohjausnivelet on tarkoitus tehdä 10 tai 12 mm:n pulteilla ja urakuulalaakereilla.
Re: SH27
Lähetetty: 23 Elo 2015, 22:58
Kirjoittaja irakas
Vielä yksi muutos aikaisempaan: Istuin on huomattavasti korkeammalla, normaali-istuin korkeudella eli 45 cm. Se helpottaa huomattavasti ikääntyneen istumaan menoa ja nousua.
Re: SH27
Lähetetty: 23 Elo 2015, 23:17
Kirjoittaja jviirret
Saisit kilon painosta pois kun jättäisit väliakselin vaihteineen laittamatta. Lisäksi rakenne yksikertaistuisi ja arvatenkin herkästi rikkoontuva vaihtaja jäisi pyörän keskeltä pois. Kuvasta näyttää että vaihtaja on 10cm maasta, eli kun laskee alas sen korkuiselta korokkeelta niin vaihtaja raapii sitä.
Tuollainen vaihdejärjestely antaa joko paljon nopeita vaihteita tai paljon hitaita vaihteita, riipuen siitä kummasta reunasta pakkaa ketju lähtee välivaihteistosta taakse. Jos haluaisi laajan vaihdeskaalan pitäisi ketjut pystyä vaihtamaan vauhdissa ristiin väliakselilla. Ainoat kaupalliset ratkaisut joissa tätä käytetään on 20" vetävällä renkaalla olevia ja niissä tällaisella ratkaisulla saadaan riittävän nopeat välitykset vaikka edessä käytettäisiin pienehköä hammasratasta.
Eli suora ketjulinja ja eteen kolmirattainen kampirataspaketti, ilman vaihtajaa. Voi ostajan kunnon ja käyttötarpeen mukaan laittaa ketjun sopivan kokoiselle rattaalle kauppoja tehdessä.
Jukka
Re: SH27
Lähetetty: 23 Elo 2015, 23:35
Kirjoittaja Pastori
Eiks tässä nyt olisi paikka Sramin Dualdrivelle sinne taakse.
Re: SH27
Lähetetty: 23 Elo 2015, 23:53
Kirjoittaja jooseha
Tuo istuinkorkeus kuulostaa oivalliselta. Helppo istua ja nousta pois sekä näkyvyys on erinomainen
Jollei kerran ole tarkoitus laittaa kuin yksi eturatas, ei kaarenkaan tarvitse toimia vaihtajatolppana. Poljinetäisyyden säätöä ajatellen olisi helpompaa, jos kaari ei yltäisi poljinpuomin liikkuvaan osaan. Kaari ei myöskään "pakenisi" poljinten mukana pitkällä kuskilla, vaan olisi aina penkin vieressä.
Aika paljon ketjulinja takahaarukan nivelen yläpuolella. Rupeaakohan pompottamaan
Onko olkatappijousituksen kanssa ollut vetelyä töyssyissä, kun jätät sen pois? Mitä jousia muuten käytit niiden kanssa?
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 01:20
Kirjoittaja ajarmala
irakas kirjoitti:
Etupyörien raideleveys on suurempi eli 75 cm. Kokonaisleveys 88 cm.
Kun se tulee noin leveäksi, niin miten sen saa kulkemaan pyörävarastojen ynnä muiden ovista, jotka ovat yleensä vain 80 cm leveitä?
Milania valitessani pidin tärkeänä sitä, että se on vain 69,5 cm leveä ja kulkee siken helposti 80 cm leveästä ovesta.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 08:20
Kirjoittaja Pastori
Kestääkö ikäihmisten kädet suoraa ohjausta haarukan yläpäästä nyt kun jousitusta ei ole?
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 08:29
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
Takahaarukka on paljon pitempi kuin aikaisemmissa tadpoleissani. Tavoitteena on ottaa enempi hyötyä takajousituksesta koko nojakkia varten.
Hyviä huomioita tullut tähän ketjuun. Minua kummastutti tuo ylle lainattu. Eikös pitkä takahaarukka aiheuta sen, että takapyörä menee kauemmas taakse, etäämmäs kuskin ja pyörän painopisteestä, eli vaikuttaa vähemmän joustoon, jonka kuski tuntee. Jukan huomio pompotusvaarasta on myös huomioitava. Ei se, että ketju menee väliakselin rattaalle mitään pelasta, olennaista on, miten kaukaa se kulkee takahaarukan nivellinjasta.
Minusta tuo istuinkorkeuden korottaminen on senioripyörää varten erinomainen ajatus. Mutta, kuten itsekin huomaat, aiheuttaa se kolmipyörässä entisestään suurenevan raidevälin. Nuo molemmat ongelmat voi korjata tekemällä nelipyöräisen. Takapyörät lähelle, jolloin niiden jousto vaikuttaa kunnolla kuskin tuntemaan joustoon. Kenties etupyöriä voisi sitten viedä kauemmas eteen, kun ei niillä ole niin paljon kaatumisenestovaitutusta. Nelipyöräisessä takapyörät voi tuoda edemmäs, sillä rengas ei ota heti kiinni istuimen selkänojaan, jos vähän joustaa, pyörästä tulee lyhyempi.
Sinulla on kokemusta sekä delta-, että tadpole-pyöristä. Yhdistä tällaiset, niin pyörästä ei tarvitse tehdä liian leveätä, mutta istuinkorkeuden saa helposti riittävän korkealle, kuten pyörätuolista voi helposti havaita. Nelipyöräisyys on tulevaisuutta myös nojapyörissä!
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 09:38
Kirjoittaja Vilijami
Nelipyörässä pitää olla riittävän notkea runko, että se kiertyy epätasaisuuksissa, jolloin pääsee eroon nivelöidystä akselista.
2T3 rakenne yhdistää kolmi- ja nelipyörän edut.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 09:55
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Nelipyörässä pitää olla riittävän notkea runko, että se kiertyy epätasaisuuksissa, jolloin pääsee eroon nivelöidystä akselista.
No, ei se jousitetuilla pyörillä niin nuukaa ole rungon jouston kanssa. Tämä mikään kuorma-auto ole. Henkilöautoissakin on jäykä(hkö)t rungot.
Vilijami kirjoitti:
2T3 rakenne yhdistää kolmi- ja nelipyörän edut.
Älä nyt heti paljasta.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 14:03
Kirjoittaja irakas
Kiitoksia vinkeistä! Täytyy ottaa monet kohdat uudelleen harkintaan.
Minkälainen se on tämä 2T3-rakenne. On kai jossain ketjussa, mutta on päässyt livahtamaan.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 14:16
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
Minkälainen se on tämä 2T3-rakenne. On kai jossain ketjussa, mutta on päässyt livahtamaan.