Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:

Hienolta näyttää! Näitä alkaa tulemaan kuin sieniä sateella :)
jos jollain muullakin alkaa läskipolte heräämään niin multa saattas löytyä 559 kokoiset läskikiekot 80 mm leveällä vanteella :)

Mitä maksas nuo kiekot? Minkälaiset ja levyiset navat?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Hienolta näyttää! Näitä alkaa tulemaan kuin sieniä sateella :)
jos jollain muullakin alkaa läskipolte heräämään niin multa saattas löytyä 559 kokoiset läskikiekot 80 mm leveällä vanteella :)

Mitä maksas nuo kiekot? Minkälaiset ja levyiset navat?

Hintaa en ole vielä pähkäillyt kun pikku ideanpoikanen on ollut takaraivossa mutta siihen ei tartteisi tätä kokoa kuin etukiekon ja jos minusta "sähkömies" tulee niin semmoinen jää yli toisesta satsista.

Kyseessä on siis nämä vanteet http://www.best-bike-parts.de/Laufraede ... -7757.html tarjouksessa oli 199€ + rahti.

Edessä 135 mm ja takana 175 mm leveä napa. Sen verran paketista olen käyttänyt ulkona, että painot on 1,65 kg ja 1,9 kg, linkut 137g ja mukaan tulee myös vannenauhat joiden paino on heitelly 78 ja 112g välillä, värin saa valita punaisesta tai keltaisesta :) 4,8" renkaankin tuonlevyiseen ihan onnistuneesti olen saanut.

Tarjoa jotain yv:nä niin katotaan :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Hieman päivitystä hiljaiselon jälkeen. Tontut on kovasti ahertaneet ja paketteja on muutamia tullut. Välillä on myös penkin puiset tuet hajonneet, metalliset tehty - enimmäkseen valmiiseen muotoon, hyvin vähän ajettu, sairasteltu ja tehty kaikkea muuta turhaa..

Sitten asiaan: Kampien osalta ajatus oli hieman lyhemmistä, ja rataskooltaan pienemmistä. Päädyin tm:n lyhennyspalveluun, josta tulivat myös aihiona toimineet sram s600 kammet 22/32/42 ratastuksella.

Lyhennetyt kammet
Lyhennetyt kammet

135mm mittaisiksikin nuo vielä näyttävät pitkiltä ilman vertailukohtaa :o

Hieman samaa välityksiin liittyvää ongelmaa korjaamaan tuli best-bike-parts.de:stä o-lite napa 32 reikäisenä 190mm pitkänä 12mm läpi akselille, 12-36 9-pakka, sekä pikalokarit.

Puolaus
Puolaus

osoittautui hieman haastavammaksi kuin ajatelin, koska mistään ei tunnu löyvän 32h 100mm leveää 24" vannetta. Levein minkä löysin olisi 80mm, joka varmaan jollain tavoin renkaan profiiliin vaikuttaisi? Pinnat hain "lähikaupasta" tasapaksuja DT swiss pinnoja pituuksissa 224, 230 ja 234,. Kuviona nyt 2 vetävää, 2 jarruttavaa, 1/4 kierroksen välein tyhjä reikä vastakkaisilla puolilla kehää. Jos tuolle joutuu rihtauksen jälkeen jotain tekemään, niin harkitsen vahvasti kiinasta kuituvannetta oikealla reikämäärällä, joskin kapeampana..

Seuraavat ongelmat lie olisi 12mm akselin kehittely, 7-vaihtajan saaminen toimimaan 9-pakan kanssa (tai vaihtajan korvakkeen teko) sekä vanteen rihtaaminen käyttökuntoiseksi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja Wacky »

4" läskeillä 100 mm vanteen ja 80 mm vanteen vaikutus leveydessä on n. 3 mm eli ei mitään, mutta renkaan profiili muuttuu 100 mm vanteella alkaa mennä jo vähän kantikkaan puolelle joka voi ilmetä kantatessa muljahtamisena, mutta rengas toimii alhaisilla paineilla aavistuksen paremmin.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Wacky kirjoitti:

4" läskeillä 100 mm vanteen ja 80 mm vanteen vaikutus leveydessä on n. 3 mm eli ei mitään, mutta renkaan profiili muuttuu 100 mm vanteella alkaa mennä jo vähän kantikkaan puolelle joka voi ilmetä kantatessa muljahtamisena, mutta rengas toimii alhaisilla paineilla aavistuksen paremmin.

Näinhän se tietty on, periaatteessa siis paremmin voisi toimia käyttötarkoituksessaan tuo 80mm vanne. Pidetään tuo mielessä jatkoa ajatellen. Mahdollisen vanteen vaihdon yhteydessä voisi harkita rengaskoon kasvatamista 26" -kokoon.. Dropparien muokkaus ja pienehkö korkeuden kasvu olisi toki kärsittävä silloin.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Pyörä taas vaihteeksi kasassa. Pari kertaa on ajamaan kerennyt vuoden vaihduttua. Töissä kerran kävin ja maastossa muutaman kerran. Työmatkalla tuntui jalat jäävän jatkuvasti koukkuun, jonka jälkeen säädin klossit taaemmas ja samalla ulommas koska Q-factor on tuossa aika suuri. Rungon pidennyksen tarve on vieläkin harkinnassa, ainakaan pidempiä matkoja ei näin pitkän nojailutauon jälkeen ollut kovin mielyttävää ajaa.

Eilen Keskuspuistossa polkuja etsiessä tuntui aluksi ettei tästä mihinkään ole, mutta tänään hieman helpommilla poluilla ajamisesta alkoi jo tullakin jotain. Renkaista on valutettu ylimääräistä ilmaa useamman kerran, painetta en valitettavasti mittaamaan pysty kun ei autoventtiiliin ole mittaria. Pitoa löytyy hieman, mutta ojissa ollut jää ja liukkaat kalliot hieman veivät luottoa tänään.. välityksissä 22x36 alkaa jo maastossa riittämään, joskin välillä pienempääkin olisi kaivannut. Lyhyet kammet tuntuivat sopivilta maastoon, hieman renkaan väistelyä polkeminen ja tasapainottelu välillä oli silti.

Hieman tunnelmakuvaa loppuun:

Talvi tulee
Talvi tulee
Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Tälle vuodelle mittariin on kertynyt vasta 500km, osittain lyhyen talven takia. Tuskin olisin silti sähkölläkään edes lähellä terpan lukujen puoliväliä..

Penkki natisee ja tarvitsisi hieman korkeammat kiinnikkeet että syväriltä tullut ketjupyörä mahtuisi paikalleen.. Posti taaskin on tuomassa Saksasta uudet/kelvolliset levyjarrut ja muuta pikkuosaa. Kesäkengillä pituuskin varmaan on passeli ja niihin voisi kohtapuoliin siirtyä kunhan metsässä hieman kuivuisi maa.

Ohjauksessa on pienillä paineilla vahva haukkaus tasaisella pyörätiellä, mutta maastossa sitä ei juuri kerkeä huomaamaan. Kovin haastavaan maastoon ei minun taidoilla kannata mennä tai menee pelkäksi tunkkaamiseksi..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

juuva kirjoitti:

Posti taaskin on tuomassa Saksasta uudet/kelvolliset levyjarrut ja muuta pikkuosaa.

Mitäs vikaa jarruissa? Katsoin että vaijerit menevät koko pituudeltaan kuorissa. Ei kai vika ole niissä? Kai nuo jarrut toimiva alkuperäisessä rungossa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

jviirret kirjoitti:
juuva kirjoitti:

Posti taaskin on tuomassa Saksasta uudet/kelvolliset levyjarrut ja muuta pikkuosaa.

Mitäs vikaa jarruissa? Katsoin että vaijerit menevät koko pituudeltaan kuorissa. Ei kai vika ole niissä? Kai nuo jarrut toimiva alkuperäisessä rungossa?

[url http://bicycle.china-direct-buy.com/v/4 ... rotor.html ]Alkuperäisjarrut on jotakuinkin tällaiset[/url] ja jarrukengän säätäminen on hieman haastavaa. Noissa tuntuu aika suuret valmistustoleranssitolevan, joten osat hieman lonksuvat. Tarkemmin en ole jaksanut ongelmaan perehtyä kun ajamaan kuitenkin pystyy. Sinänsä tehoa kyllä löytyy noistakin..

Kuorta taakse menee tosiaan pitkälti, eikä edessäkään lyhyt ole. Ne kuitenkin ovat uusia ja matkat kohtuullisen jouhevasti kulkevia.

Kovin suurella priotiteetilla ei vaihto ole, mutta kun toisen pyörän koko voimansiirto piti uusia niin laitoin bb7 jarruparin samaan matkaan tulevaisuuden varalta.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Lonksuu ne BB7:nkin osta kun sitä käsissä pyörittelee, eli siinä suhteessa tulet pettymään :) Mutta säätäminen on helppoa.

Markus Heikkilä

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Tuli sitten vähän isompi remontti keskiön kanssa. Perjantaina töihin mennessä vähän raksui jokin. Oletin että ääni tulisi takavaihtajasta, kuitenkaan pikainen säätö ennen nojapyörätapaamista ei poistanut ongelmaa ja se paikantui keskiöön.

Tänään kun sain sen auki niin sisältä paljastui tällaista:

Kulmikkaita laakereita
Kulmikkaita laakereita

Mistähän tuohon löytäisi uudet laakerit? Pallon koko lieneen 6,34. Irrallaan löytyisi mm. Fillarikellarista. Tarvinneeko noita kehikkoja, kai ne pallot pelkällä rasvallakin sinne saisi?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jori »

Neljännestuuman kuulia saa kaikista pyöräliikkeistä. Laitat rasvalla kiinni kuulauraansa yhden kuulan enemmän puolelleen, kuin kannattimessa oli kiinni, kokoat ilman kannatinrengasta ja se on siinä. Itse olen tuon remontin tehnyt ainakin kymmeneen etukiekkoon, emäputkeen ja kampilaakeriin. Lopputulos on paljon luotettavampi ja kestävämpi kuin alkuperäinen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

jori kirjoitti:

Neljännestuuman kuulia saa kaikista pyöräliikkeistä. Laitat rasvalla kiinni kuulauraansa yhden kuulan enemmän puolelleen, kuin kannattimessa oli kiinni, kokoat ilman kannatinrengasta ja se on siinä.

Pitääpä näin tehdä. Huomenna siis kuulia hommaamaan.

Ajattelin sitten samalla purkamisen vaivalla siistiä pois ketju- ja satulaputken jämät keskiön ympäriltä. Tiedossa oli että siellä on reikiä, mutta oletin että keskiö olisi hitsattuna etukolmion alaputkeen, sen sijaan sieltä paljastui tällainen:

Satulaputki jatkuu keskiöön asti
Satulaputki jatkuu keskiöön asti

Pitäisiköhän tuolle tehdä jotain? Hitsauttaa kiinni ja paikka päälle vai kestääkö tuollaisenaan? Puomina toimiva putki on n. 50mm, hieman litistettynä keskiötä kohti. Suurin reikä siis on satulaputki n. 30mm halkaisijalla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En olisi huolestunut tuon kestävyydestä. Hepattunakin kestää ajamista ja onhan tuo satulaputki hitsattu keskiöön ja puomiin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä se kestää nonkin tuo keskikohta ei joudu tiukoille, vaan reunat. Ei tuo muuta tarvitse kuin pakkelia reikiin ja maalia päälle. ja vesireiän alapintaan. Vai onko tuo satulaputken kohta tarpeeksi alaspäin. Taitaa olla, joten on vain hyvä, että siinä on tuo satulaputken istutusosa ympärillä. Ketjuhaarukkaputkien päiden kohdalta reiät umpeen vaikka super epoxilla tai vastaavalla pakkelilla ja maalit päälle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin