SH28

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin. Viimeks tänään sain "käsivoimin" paukkumaan poikki noin 10 cm aliseostettua saumaa. Ei kannata leikkiä ainakaan runkorakenteissa.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

irakas kirjoitti:

Niin, pintaan vaan kirkas lakka, mutta miten on ruostumisen kannalta, kun ei ole ruostesuojapohjamaalausta? :roll:

Teräs ruostuu, jos se on kosketuksissa hapen ja veden kanssa. Poista niistä kumpi tahansa, niin ei ruostu. Lakkana voisi käyttää vaikka vesiohenteista PVDC-lakkaa, jonka muodostama kalvo on erittäin tiivis vettä vastaan. Ne taitavat autotehtaatkin käyttää nykyisin juuri tätä pohjusteena. Mutta teepäs siihen yksikin naarmu, niin siitä se lähtee ruostumaan... Suomessa sitä on enempi käytetty höyrysulkuna ja vesieristeenä rakennuksien märkätiloissa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja irakas »

ajarmala kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Niin, pintaan vaan kirkas lakka, mutta miten on ruostumisen kannalta, kun ei ole ruostesuojapohjamaalausta? :roll:

Teräs ruostuu, jos se on kosketuksissa hapen ja veden kanssa. Poista niistä kumpi tahansa, niin ei ruostu. Lakkana voisi käyttää vaikka vesiohenteista PVDC-lakkaa, jonka muodostama kalvo on erittäin tiivis vettä vastaan. Ne taitavat autotehtaatkin käyttää nykyisin juuri tätä pohjusteena. Mutta teepäs siihen yksikin naarmu, niin siitä se lähtee ruostumaan... Suomessa sitä on enempi käytetty höyrysulkuna ja vesieristeenä rakennuksien märkätiloissa.

Ei tunne Google PVDC-lakkaa. Haku ohjautuu PVAC-liimoihin http://www.kiilto.com/fi/teollisuus/tuo ... b_group=43

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Tässä hieman teoriaa, miksi sauma ei aina kestä mustan ja kirkkaan teräksen välillä.
Koska hitsiin sekoittuu lisäainelangasta erityyppistä terässeosta, hitsin mikrorakenne muuttuu hauraaksi. Tässä Shaefflerin kuvaajassa esitetään millaiseksi hitsin mikrorakenne muuttuu. Mustan raudan hitsilisäaine sijoittuu tuossa kuvaajassa teräksen lisäainemääristä lasketun kromi- ja nikkeliekvivalenttien suhteen vasemmalle alas. Tyypillinen ruostumaton teräs oikealle ylemmäs. Kun hitsissä nämä sekoittuvat, seostunut kohta joutuu halkeamaherkälle alueelle.

Liitteet
Shaefflerin diagrammi.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Jukka

16 vuotta sitten hitsasin mustan lehtijousen korvakon peräkärryn ruostumattomaan runkoon ja mua viisaammat kävi kertomassa, että irtoaa noin vuoden päästä. Vieläkin odottelen sitä irtoamista, vaikka muualta oon joutunut ratkeamia korjaamaan rungosta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Jos kirkkaasta jotai rakentelee, tai yhdistelee mustaan-varsnkinin kantavia rakenteita- ei parane mennä hitsaamaan pelkällä mustalla tms "aliseostetulla". Murtuu hetken päästä.

Liitoksen lujuus ainoastaan murto-osia verrattuna kunnolliseen hitsiin.

Oho, hyvä että sanoit. Itse oon joskus hitsannut haponkestävää mustaan normaali langalla, mutta kun ei ole ollut mikään lujalle rasitukselle joutunut sauma niin on kestänyt :oops:

Jukka

16 vuotta sitten hitsasin mustan lehtijousen korvakon peräkärryn ruostumattomaan runkoon ja mua viisaammat kävi kertomassa, että irtoaa noin vuoden päästä. Vieläkin odottelen sitä irtoamista, vaikka muualta oon joutunut ratkeamia korjaamaan rungosta.

Tuossa ei ole mitään ongelmaa, jos hitsin lisäaineena on riittävän korkean nikkeliekvivalentin seosta. Yleensä rosteria hitsataan yliseostetuilla puikoilla, joten ne sietävät melko hyvin myös mustaan liittämistä. Jos hitsauslisäaineena käytetään mustan raudan lisäainetta, on halkeaman ilmaantuminen hitsiin erittäin todennäköistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

irakas kirjoitti:

Ei tunne Google PVDC-lakkaa. Haku ohjautuu PVAC-liimoihin http://www.kiilto.com/fi/teollisuus/tuo ... b_group=43

Pelkkä pvdc -haku antaakin kovin monenlaisia tuloksia. Mutta pitääkin tietää suurimman eurooppalaisen valmistajan Solvayn sivut ja heidän tuotteensa Diofan nimi:
http://www.solvay.com/en/markets-and-pr ... iofan.html
niin alkaa löytyä tietoa. Entisessä elämässäni olin tekemisissä näiden vesieristeiden ja höyrysulkujen kanssa...

Jos joku haluaa kommenttia kosteusvaurioista, homealtistumisesta tai ilmastoinnin hankaluuksista, niin ottakoon yhteyttä minuun...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH28 on nyt tällaisessa vaiheessa:

Liitteet
SH28 2.2.2016.jpg
SH28 2.2.2016.jpg (177.03 KiB) Katsottu 2772 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja PW »

Taattua SH-tyyliä!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja jori »

Onpa kurvikas! :P
Oikeaoppinen hitsattu rakenne. Monta hitsausliitosta korvattu putkeen tehdyllä mutkalla. Erittäin edullinen sarjatuotannossa tällainen tapa, sillä monimutkainenkin putkitaivutus on helposti automatisoitavissa toisin kuin erilliset kappaleet ja niiden hitsaaminen yhteen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Todellakin helppo katsoa tuota muotoilua ja plussana iso tavarankuljetuskapasiteetti.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH28 on tullut kansalaisopistolle lastattuna SH26:n peräkärryyn eilen illalla.

Liitteet
SH28 lastattuna.jpg
Viimeksi muokannut irakas, 10 Helmi 2016, 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahtava kuorma. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: SH28

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä katoin eka, että nyt on tullu pajasta ulos nelipyöräinen tavaranojakki :D Kännykkä ja pieni ruutu... :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin