Sivu 1/6

SH28

Lähetetty: 21 Marras 2015, 14:59
Kirjoittaja irakas

Kun SH11 onnistui aikanaan aika hyvin, olen ajatellut tehdä seuraavaksi vastaavanlaisen rahtikoneen eli SH28:n. Kaksoisrunko on 25x1,5 mm:n putkea, tarakkaosalta saman mittaista AL-putkea. Puomi 50x1,5 mm. Piirustuksessa jäi etupyörä liian lähelle runkoa. Ohjausakselin kulma on 72 astetta. Sitä voi vähän loiventaa. Ja härpäke tietenkin sähkövarustetaan. Kun takapyörään asennetaan napamoottori, siitä tulee 2-pyörävetoinen niin kuin SH11 oli. :mrgreen:


Re: SH28

Lähetetty: 21 Marras 2015, 15:23
Kirjoittaja irakas

Nyt huomasin, että ohjaustangot ovat hiukan liian ylhäällä, ja niiden välistä kulmaa täytyy suurentaa.


Re: SH28

Lähetetty: 21 Marras 2015, 16:42
Kirjoittaja irakas

SH11 lienee nykyään Karkkilassa. Sen rakennushistoria löytyy täältä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... hilit=SH11


Re: SH28

Lähetetty: 22 Marras 2015, 14:45
Kirjoittaja irakas

SH11:ta suunnitellessa vilahti tällainenkin suunnitelma

Frame.png

Piirsin tuolta pohjalta uuden SH28 suunnitelman:

SH28 22.11.2015.png

Runkoputki olisi joko 19x1,5 tai 22x1,5 mm


Re: SH28

Lähetetty: 22 Marras 2015, 15:01
Kirjoittaja jviirret

Putkentaivuttajan taidonnäyte :) Hieno tulee jos onnistuu.

Jukka


Re: SH28

Lähetetty: 22 Marras 2015, 15:25
Kirjoittaja irakas

Onneksi on mahdollista tehdä sopivista pätkistä. :mrgreen:


Re: SH28

Lähetetty: 22 Marras 2015, 16:04
Kirjoittaja jooseha

Oliko se juuri sh11 missä jalka osui takavaihtajaan? Tässä näyttäisi keskiö tulevan vielä lähemmäs napaa.


Re: SH28

Lähetetty: 22 Marras 2015, 17:21
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:

Oliko se juuri sh11 missä jalka osui takavaihtajaan? Tässä näyttäisi keskiö tulevan vielä lähemmäs napaa.

Joo, kylläpä hyvin muistat. Pian kuitenkin tottui pitämään oikeaa kantapäätä hiukan ulompana. Täytyy muistaa tässä asentaa keskiö enemmän vasemmalle, ja yrittää löytää pitempi keskiön akseli.


Re: SH28

Lähetetty: 25 Marras 2015, 02:01
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Oliko se juuri sh11 missä jalka osui takavaihtajaan? Tässä näyttäisi keskiö tulevan vielä lähemmäs napaa.

Joo, kylläpä hyvin muistat. Pian kuitenkin tottui pitämään oikeaa kantapäätä hiukan ulompana. Täytyy muistaa tässä asentaa keskiö enemmän vasemmalle, ja yrittää löytää pitempi keskiön akseli.

Reippailijalla on taittopyörässään takavaihtaja, jonka mekanismi on sisäpuolella ja rakenne tosi matala, mikset käyttäisi sellaista. Sori en muista merkkiä ja mallia, mutta eiköhän tuo googlaamalla löydy. :oops:


Re: SH28

Lähetetty: 25 Marras 2015, 14:26
Kirjoittaja PW

Re: SH28

Lähetetty: 25 Marras 2015, 15:00
Kirjoittaja jori

Tällaista takavaihtajamallia tarkoitin, jossa vaihtaja ei tule juuri haarukan ulkoreunaa ulommas.
Kuva
Kuva


Re: SH28

Lähetetty: 25 Marras 2015, 17:28
Kirjoittaja irakas

Onkohan tässä uudempi versio:


Re: SH28

Lähetetty: 25 Marras 2015, 17:53
Kirjoittaja Wacky

Kaikki Shimanon Shadow Plus takavaihtajat ovat profiililtaan samanlaisia kuin tuo kuvissa esiintynyt Zee sarjan vaihtaja joten sinun ei välttämättä tarvitse ostaa juuri sen sarjan vaihtajaa jos et halua. Katsot vain että mainitaan tuo Shadow Plus.
Plus on erittäin tärkeä olla siinä shadow vaihtajista puuttuu paluu ketjun parempi kiristin.
Muita osasarjoja joista Shadow Plus vaihtajia löytyy on ainakin SLX, XT ja XTR


Re: SH28

Lähetetty: 25 Marras 2015, 20:19
Kirjoittaja irakas

Tilaiskohan tuommoisen? Hinta on ainakin kohtuullinen moniin muihin verrattuna.

http://www.wiggle.co.uk/shimano-slx-m67 ... erailleur/


Re: SH28

Lähetetty: 26 Marras 2015, 09:20
Kirjoittaja Wacky
irakas kirjoitti:

Tilaiskohan tuommoisen? Hinta on ainakin kohtuullinen moniin muihin verrattuna.

http://www.wiggle.co.uk/shimano-slx-m67 ... erailleur/

Tämä liike myy hieman halvemmalla vielä, eli homma on kiinni toimituskuluista aika pitkälti
Keskipitkä häkki: http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... /wg_id-451
Pitkä häkki: http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... /wg_id-451

Tässä liikkeessä toimitus on nykyisin 9,95 kun valitsee DHLän eli normaalin postin.