Muattava putkikamelj

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Ite oon varmaan foorumin hitain pyöräilijä, kun tosi harvoin ajan raskaammalla vaihteella/välityksellä kuin Gain ratio 4 (90 kadenssilla noin 20km/h).

Olisi hyvä kuvata välityssuhteet mieluummin metreinä, jonka pyörä kulkee poljinkierrosta kohti. Pelkkä välityssuhde ei huomioi vetävän pyörän kokoa mitenkään ja voi siksi olla kymmeniä prosentteja erilainen, eli kovin huono vertailukohta. Siksi mieluummin välitykset metreinä per poljinkierros. Tuossahan se toki oli kryptattuna 90 kadenssin taakse, eli välityksesi oli 20km/h (1000/3600)/(90/60) = 3,7m/poljinkierros. Tuon mukaan vetävän pyöräsi ympärysmitta on 3,7m/4 = 0,93m, eli halkaisija vain 30 cm. Tästä syystä mieluummin mitataan yhden poljinkierroksen etenemä ja ilmoitetaan tulos metreinä. Tulee varmemmin oikein. :D

Hups. :oops: Olikohan tuo nelonen vain painovirhe, eikä siis tarkoittanut mitään. Anteeksi! :oops: No, joka tapauksessa paras yksikkö välityssuhteen ilmoittamiseen on metriä per poljinkierros. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja PW »

20160412_194411.jpg
20160412_194411.jpg (203.44 KiB) Katsottu 2277 kertaa
Liitteet
20160412_194423.jpg
20160412_194423.jpg (205.2 KiB) Katsottu 2277 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuohan se vasta menevän näköinen peli on. Varmaan tarvitaan niskatuki, mutta kaikenkaikkiaan simppeli ja liukkaan näköinen peli –kuin nojapyörien fixipyörä. :mrgreen:

Kädet on tuollaisenaan suoralla tangolla ihan hyvin, mutta jos haluaa aerodynamiikkaa parantaa, voi laittaa nousukahvat. Varmaan ohjaustankoa voisi vähän lyhentää, kun on muutenkin fixin estetiikkaa. :mrgreen:

Olikos nuo täyspitkät kammet, vai jotkut hitusen lyhennetyt, 160 tai jotain?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja Syväri »

On kyllä hieno. Kehitys kehittyy mbb tehtaalla :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ite oon varmaan foorumin hitain pyöräilijä, kun tosi harvoin ajan raskaammalla vaihteella/välityksellä kuin Gain ratio 4 (90 kadenssilla noin 20km/h).

Olisi hyvä kuvata välityssuhteet mieluummin metreinä, jonka pyörä kulkee poljinkierrosta kohti. Pelkkä välityssuhde ei huomioi vetävän pyörän kokoa mitenkään ja voi siksi olla kymmeniä prosentteja erilainen, eli kovin huono vertailukohta. Siksi mieluummin välitykset metreinä per poljinkierros. Tuossahan se toki oli kryptattuna 90 kadenssin taakse, eli välityksesi oli 20km/h (1000/3600)/(90/60) = 3,7m/poljinkierros. Tuon mukaan vetävän pyöräsi ympärysmitta on 3,7m/4 = 0,93m, eli halkaisija vain 30 cm. Tästä syystä mieluummin mitataan yhden poljinkierroksen etenemä ja ilmoitetaan tulos metreinä. Tulee varmemmin oikein. :D

Hups. :oops: Olikohan tuo nelonen vain painovirhe, eikä siis tarkoittanut mitään. Anteeksi! :oops: No, joka tapauksessa paras yksikkö välityssuhteen ilmoittamiseen on metriä per poljinkierros. :D

Tuo gain ratio huomioi renkaan- ja kammenmitan. Metriä per poljinkierros ei kerro kammenmitasta mitään, mutta vaikutus välitykseen on suuri.
Sheldonilta kopsittua:

An Example:

A road bike with 170 mm cranks: (The usual generic diameter value for road wheels is 680 mm, so the radius would be 340 mm.)

340 mm / 170 mm = 2.0. (The radius ratio)

2.0 X 53 / 19 = 5.58

This number is a pure ratio, the units cancel out. I call this a "gain ratio" (with thanks to Osman Isvan for suggesting this term.) What it means is that for every inch, or kilometer, or furlong the pedal travels in its orbit around the bottom bracket, the bicycle will travel 5.58 inches, or kilometers, or furlongs.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Tuohan se vasta menevän näköinen peli on. Varmaan tarvitaan niskatuki, mutta kaikenkaikkiaan simppeli ja liukkaan näköinen peli –kuin nojapyörien fixipyörä. :mrgreen:

Kädet on tuollaisenaan suoralla tangolla ihan hyvin, mutta jos haluaa aerodynamiikkaa parantaa, voi laittaa nousukahvat. Varmaan ohjaustankoa voisi vähän lyhentää, kun on muutenkin fixin estetiikkaa. :mrgreen:

Olikos nuo täyspitkät kammet, vai jotkut hitusen lyhennetyt, 160 tai jotain?

Kammet on 170mm, ohjaustanko on eka mikä käteen sattu - kapeempi vois olla, omassa automaatissa on tuntunu aika hyvältä kippurasarvi, josta pätkitty kippurat pois ;) "lehmänsarvitanko". Tuossa makaavimmassa asennossa niskatukea tosiaan alkaa kaivata, pystyssä asennossa ei.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hyvin onnistuneelta kokonaisuudelta vaikuttaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oikein hieno. Hyvää duunia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hieno on kyllä. En osaa hahmottaa mikä tuossa näyttää niin hyvältä, mutta tätä pyörää on erittäin helppo katsoa :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Hieno on kyllä. En osaa hahmottaa mikä tuossa näyttää niin hyvältä, mutta tätä pyörää on erittäin helppo katsoa :D

Kuski varmaan :lol:
Kiitos kiitoksista ja kehuista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

Uujaa! Se on hieno! MBB FWD -koneissa on sekin hieno piirre, että niissä on tuo seisontatuki jo valmiina. :D

Recumbent goes bujubuju...

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

Kammet ovat 170mm, takaratas on 18 ja eturatas 46 hampainen. Kiekot ovat perinteiset usalaiset maastopyöräkokoiset 559mm 32mm leveillä renkailla (ovat kuin kuminauhat ja lyhentää välitystä hieman 50mm renkaaseen verrattuna). Takana Sturmey Archer eturatanapa ja edessä Sturmey Archer S1C -napa jalkajarrulla ja alumiinikuorella.
Minulla on jo kotona odottamassa huippukevyt fixitanko (kapea). Tuolla on kiva kurvata yöpyöräilyyn ja ehkäpä KHP:n kevätkulkueeseen.

Recumbent goes bujubuju...

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

Pyöräilyn avantgarde elää Nojapyöräfoorumin kaltaisissa pienryhmissä!

Ai niin, milloin paat tulemaan sen Kuopioon?
Käyn Saksassa 27.4.-1.5.2016.

Recumbent goes bujubuju...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onpas tasapainoisen näköinen pyörä kuskin kanssa :)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Muattava putkikamelj

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

An Example:

A road bike with 170 mm cranks: (The usual generic diameter value for road wheels is 680 mm, so the radius would be 340 mm.)

340 mm / 170 mm = 2.0. (The radius ratio)

2.0 X 53 / 19 = 5.58

This number is a pure ratio, the units cancel out. I call this a "gain ratio" (with thanks to Osman Isvan for suggesting this term.) What it means is that for every inch, or kilometer, or furlong the pedal travels in its orbit around the bottom bracket, the bicycle will travel 5.58 inches, or kilometers, or furlongs.

Noinhan se menee ja niin toki voi laskea. Mutta onko sillä nyt paljoakaan merkitystä, mikä on fillarin etenemän ja poljinkammen kierroksen pituuden suhde? Jokainen voi vapaasti valita poljinkampiensa pituuden, kunhan vaan ottaa yhteyttä Nokialle tm:ään... Jos on heikkojalkainen ja sietää suuria lonkka- ja polvikulmia, niin siitä vaan ostamaan pitkät kammet, jolloin gain ratio tulee pieneksi. Monet taas eivät tykkää suurista kulmista lonkassa ja polvissa, jolloin kammet tulevat typistetyiksi, jolloin kampikierroksen pituus lyhenee ja gain ratio kasvaa. Kuitenkin samalla kadenssilla lopputulos on sama, eli fillari etenee samalla nopeudella. Tällöin fillarin etenemä per poljinkierros on sama. Miksi pitäisi sotkea kammen pituus näin yksinkertaiseen asiaan?

Kammen pituus on kammen pituus, joka ilmaistaan (milli)metreinä.
Etenemä on taas metriä per poljinkierros, ihan riippumatta siitä, miten pitkillä kammilla poljetaan.
Tarvittava vääntömomentti on ihan sama riippumatta kampien pituudesta, kun fillarin nopeus on sama.
Polkemiseen tarvittava voima on tietenkin kääntäen verrannollinen kampien pituuteen. Mutta pitää aina muistaa, että polkupyörää ei ajeta voimalla vaan teholla. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin