Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
VR
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 18:20
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja VR »

jviirret kirjoitti:
VR kirjoitti:

No, entä Kataja, sehän olisi lujaa, eikä niin painavaakaan.

Vähintään yhtä joustavaa kuin muutkin puulajit. Ainakin siitä tulee parhaat jousipysyt :lol:

Jukka

Juurikin näin ! :oops:

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja KPS »

Poistettu by KPS

Viimeksi muokannut KPS, 16 Helmi 2016, 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Uskaltaako alumiinista oikeasti tehdä joustavan rungon?

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Reippailija kirjoitti:

Uskaltaako alumiinista oikeasti tehdä joustavan rungon?

Alumiinirungot on jäykkiä juurikin siksi ettei ne väsyisi eli kestävyyden kustannuksella :(

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja KPS »

Poistettu by KPS

Viimeksi muokannut KPS, 16 Helmi 2016, 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Uskaltaako alumiinista oikeasti tehdä joustavan rungon?

Alumiinirungot on jäykkiä juurikin siksi ettei ne väsyisi eli kestävyyden kustannuksella :(

En kyllä suosittele. Kokemusta on... mikään joustava alumiini kestä etenkään jos siinä on hitsaussaumoja...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Selän kolhuista kuntoutuessa pyörät ovat vaihtuneet ja ekat kaksi olivat jäykkiä alumiinisia. Mummo ja citypyörät 20 kiloisia. Alu lommahtaa tai murtuu, joten kaupalliset tehdään tuhdeiksi. Ja hakkaaviksi. Joten jos saa kätsysti alua ja on hitsausvälineet, ei tarvitse automaattisesti jättää väliin, jos käyttää pohjana kuidutukselle. Apuja kyllä tarvitsee.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Alumiinia ei kannata käyttää kuidutuksenpohjana. Muista että hiilikuitu ei saa päästä kosketukseen alumiinin kanssa. Finnfoam on erittäin paljon kätevämpää kuin alumiini. Maksaa vähemmän on kevyempää ja sitä on yhtä helppo käsitellä kuin puuta käsityökaluilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

sitä on yhtä helppo käsitellä kuin puuta käsityökaluilla

Lukuunottamatta pölyongelmaa. Foam pölisee - joten sitä kantsii leikkailla mieluummin kuumalla langalla = sulattaa sähköllä.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja KPS »

mhelander kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Uskaltaako alumiinista oikeasti tehdä joustavan rungon?

Alumiinirungot on jäykkiä juurikin siksi ettei ne väsyisi eli kestävyyden kustannuksella :(

En kyllä suosittele. Kokemusta on... mikään joustava alumiini kestä etenkään jos siinä on hitsaussaumoja...

En mä nyt ihan noin totaalisesti olis alumiinin käyttöä vastaan .... Catrike, HP Velotechnik, Challenge .... mistähän niiden rungot on tehty ???

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja mhelander »

KPS kirjoitti:

En mä nyt ihan noin totaalisesti olis alumiinin käyttöä vastaan .... Catrike, HP Velotechnik, Challenge .... mistähän niiden rungot on tehty ???

Kun ei ole käytössä isojen poikien lämpökäsittelyyn sopivia kaappeja joilla hitsauksen jälkeiset jännitykset päästetään pois, niin ihan omaan kokemukseen nojaten voin sanoa että en suosittele.

No olenhan ajanut omalla alumiinista hitsatulla etuvetosella himpun vajaat 7 tonnia sitten 2012 syksystä. Olisin ajanut varmaan tuplat jos ei olisi jatkuvasti runko murtunut tai murtumassa jostakin sauman vierestä... toki jos vaan hissuttelee ja tekee ylipaksusta ylipehmeästä alumiinista niin sitten ehkä kestäisi paremmin.

Ja ihan varmasti seuraavaa ei tule tehtyä alumiinista vaan laadukaasta sekä ohutseinämäisestä CrMo-putkesta sekä muista nippeleistä. Painoa ei tule enempää, lujuutta on riittävästi ja ei tarvi pelätä jatkuvasti että mistä porsii. Ja on enemmän mahdollisuuksia tuunata ratkaisuja ja muotoja kuten monet taitavammat tälläkin foorumilla ovat tehneet.

Mutta kukin tavallaan. Omat vehkeet saa runtua aina ihan riittävästi, kaikkia kun käytetään kisaamiseen ja maasturia ympärivuotiseen ajamiseen kaikissa olosuhteissa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja KPS »

mhelander kirjoitti:
KPS kirjoitti:

En mä nyt ihan noin totaalisesti olis alumiinin käyttöä vastaan .... Catrike, HP Velotechnik, Challenge .... mistähän niiden rungot on tehty ???

Kun ei ole käytössä isojen poikien lämpökäsittelyyn sopivia kaappeja joilla hitsauksen jälkeiset jännitykset päästetään pois, niin ihan omaan kokemukseen nojaten voin sanoa että en suosittele.

No olenhan ajanut omalla alumiinista hitsatulla etuvetosella himpun vajaat 7 tonnia sitten 2012 syksystä. Olisin ajanut varmaan tuplat jos ei olisi jatkuvasti runko murtunut tai murtumassa jostakin sauman vierestä... toki jos vaan hissuttelee ja tekee ylipaksusta ylipehmeästä alumiinista niin sitten ehkä kestäisi paremmin.

Ja ihan varmasti seuraavaa ei tule tehtyä alumiinista vaan laadukaasta sekä ohutseinämäisestä CrMo-putkesta sekä muista nippeleistä. Painoa ei tule enempää, lujuutta on riittävästi ja ei tarvi pelätä jatkuvasti että mistä porsii. Ja on enemmän mahdollisuuksia tuunata ratkaisuja ja muotoja kuten monet taitavammat tälläkin foorumilla ovat tehneet.

Mutta kukin tavallaan. Omat vehkeet saa runtua aina ihan riittävästi, kaikkia kun käytetään kisaamiseen ja maasturia ympärivuotiseen ajamiseen kaikissa olosuhteissa...

Joo toi lämpökäsittelyn hankaluus / mahdottomuus on ongelma kotirakentajille. Pätevä ratkaisu olis käyttää 7020 aluseosta, joka palautuu hitsauksen jälkeen huoneen lämmössä alkuperäisiin lujuusarvoihinsa. Mutta kun sitä ei saa mistään pieniä eriä ja jos saa niin hinta on rupinen. Lisäksi luulen että yleisellä tasolla operoitaessa alumiinin käyttö vaatii vähän enemmän osaamista kuin teräsrakenteet. Toisaalta ei tota CrMo-putkeakaan joka rautakaupasta saa pieniä eriä. Summa summarum alumiinin käyttö runkorakenteissa on hankalampaa ja kalliimpaa kuin teräsmateriaalien käyttö.

Mitä toi ylipaksu ylipehmeä alumiini on?

Tuosta "muotokielestä" olisin vähän erimieltä, jos teräsputki taittuu niin kyllä homma pelaa myös alumiinin kanssa.

Kyllähän se syö miestä jos rensselit on jatkuvasti pajalla, mutta eihän se pelkästään materiaalin vika ole.

Jos palikoiden massat kiinnostavat niin merkittävää painonsäästöä saa helposti käyttämällä alumiinia esim. penkin kiinnitysrensseleissä, ohjauksen osissa ja mm. kiekkojen akseleissa. 20 mm pultti / 7075 sorvattu akseli kestää ja on lähes 3 kertaa kevyempi. "Kotikonsteilla" aluputkesta on helpompi taivutella esim. ohjaustankoja, -vipuja. RautaSoinilla Tampereella on aika hyvä valikoima erilaisia aluprofiileita nähtävästi Purson tekemiä. Niitä myydään myös pieniä eriä. Niistä saa mm. penkin kiinnitykseen soveltuvia osia. Jos palikat liitetään ilman hitsausta alupalikat kestänevät näissä kohteissa samoilla dimensioilla kuin kotirakentajan teräskomponentit ovat. Lisäksi alumiinin työstäminen on helpompaa.

Mutta kukin tavallaan. Nää oli mun mielipiteitä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Työstämisessä taitaa olla se vaatimus alulla, että vaatii enemmän hitsausvälineistöltä kuin teräs minimitasolla alkuun pääsyyn. Ihan vain lukujuttujen perusteella, mitä netistä ja parin mallin mainospuheista olen lukenut. Hitsauskokemukset viimeksi perskoulusta muulta vuosituhannelta. Kuulemma halvemmilla ja tyhmemmillä malleilla pärjää teräksen kanssa kuin alulla plus taitovaatimuksissakin saattaa olla eroa. Sellaista kuulin aikanaan, että alu ei ole kiva palaessaan ja jenkit tekivät panssaroidun joukkojenkuljetusajoneuvon alusta alkuperäisen terässpeksin sijaan. Muuten kiva, mutta myrkkykaasua tulee kuulemma alupalosta. Pitää siis osata enemmän turvahommiakin alun kanssa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja mhelander »

KPS kirjoitti:

Joo toi lämpökäsittelyn hankaluus / mahdottomuus on ongelma kotirakentajille. Pätevä ratkaisu olis käyttää 7020 aluseosta, joka palautuu hitsauksen jälkeen huoneen lämmössä alkuperäisiin lujuusarvoihinsa. Mutta kun sitä ei saa mistään pieniä eriä ja jos saa niin hinta on rupinen. Lisäksi luulen että yleisellä tasolla operoitaessa alumiinin käyttö vaatii vähän enemmän osaamista kuin teräsrakenteet. Toisaalta ei tota CrMo-putkeakaan joka rautakaupasta saa pieniä eriä. Summa summarum alumiinin käyttö runkorakenteissa on hankalampaa ja kalliimpaa kuin teräsmateriaalien käyttö.

Hyvin summattu, samaa mieltä.

KPS kirjoitti:

Mitä toi ylipaksu ylipehmeä alumiini on?

Tuosta "muotokielestä" olisin vähän erimieltä, jos teräsputki taittuu niin kyllä homma pelaa myös alumiinin kanssa.

Siis romiskon pehmeästä ja riittävän paksuseinämäisestä tavarasta kun tekee niin se tasoittaa hieman elastisuudellaan jännityksiä ja voimia. Muusta ei juuri ole kokemusta.

KPS kirjoitti:

Kyllähän se syö miestä jos rensselit on jatkuvasti pajalla, mutta eihän se pelkästään materiaalin vika ole.

Jep. Oma vikahan se on mistä rojuista näitä lähtee pykäämään. Sen verran parempaa materiaalia oli tuon luovuttajapyörän alumiini ettei siinä ole pahemmin murtumia ollut. Ja on noita nojakeita useampia joten ei kaikki ajot jää jos tämä pettää.

KPS kirjoitti:

Jos palikoiden massat kiinnostavat niin merkittävää painonsäästöä saa helposti käyttämällä alumiinia esim. penkin kiinnitysrensseleissä, ohjauksen osissa ja mm. kiekkojen akseleissa...

Jos palikat liitetään ilman hitsausta alupalikat kestänevät näissä kohteissa samoilla dimensioilla kuin kotirakentajan teräskomponentit ovat. Lisäksi alumiinin työstäminen on helpompaa.

Mutta kukin tavallaan. Nää oli mun mielipiteitä.

Näin se menee. Oma oppi on juuri sama, alumiinista ilman hitsausta kaikki joissa tarvitaan enemmän vahvuutta tai helppoa työstettävyyttä.

Ja onhan noi osto-osien komponentit lähes pelkästään alumiinia, kammet, keskiön ontto 30mm:n akseli, napojen rungot ja ylikoon akselit jne. Lopputulos erittäin alhainen paino, suuri lujuus ja kaiken kaikkiaan laadukkaita ovat olleet.

Näistä meidän kommenteista muut, tuoreemmat, rakentajat tehkööt omat johtopäätöksensä. Niin minäkin tein aikanaan ja kaikesta huolimatta jotakin toimivaa on tullut väsättyä lopulta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Paikallisesta rautakaupasta 16 millin sähköputki 251 cm pitkä 1,8 € painoa 196 g. On vähän lötköä pitkänä pelkkä tanko, mutta toivottavasti katteen rungoksi rakenettuna kestää. Monta metriä menee, muttei määrättömästi paina. Ostin noin kapean pätkän kokeiluun, kun eka kiinnike, johon törmäsin on verhotangon pidin (Clas Ohlsonista), jossa on valmiina puolikupin kyljen läpi ruuvi. Olin katsellut, että vähän hilkulla olisi 20 millisen putken uppoaminen riittävän syvälle kuppiin. Yllärinä kävi niin, että 16 millinen upposi kuppiin niin syvälle, että ruuvi hipoo yläosaa putkesta. Kupin ja putken väliin voi laittaa korokkeen, jolloin alkuperäisen suunnitelman mukaan ruuvin voi pistää putken kyljen läpi. Verhotangon pituus on hieman säädettävä ja kuppia vastapäätä on 90 asteen kulma, jossa on ruuvipaikat.

Etolassa ei speksattua painoa eripaksuisille metrimitassa myytävälle 1,5 m leveälle harmaalle solumuoville hinta hyvä muistaakseni alle 7 € metri. 3 mm paksu on ohuin, 6 seuraava ja paksumpiakin löytyy. Kestäisiköhän 3 mm paksu tälleissä kai taipuvan sähköputkirungon päällä? En varmaan yli 60 km/h näillä tehoilla ylitä usein ainakaan ja paljolla, jos ylitän.

Vastaa Viestiin