SH29

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

janx kirjoitti:

Tuli heti tämä ruumisarkku mieleen, joka on tehty Coroplast pp-kennolevystä: http://www.instructables.com/id/Facet-V1-Velomobile/
Näkyyköhän tuo edes tutkassa? :lol:

Tuon sivun kommenteissa varoitellaan aukon reunan muuttumisesta giljotiiniksi törmäyksessä. Sama aihe ollut täälläkin esillä. Reunaan kannattaisi laittaa jotain pehmeää, vaikka vaahtomuovia. Laittaisin myös pään taakse pienen turvakaaren joka toimisi samalla niskatukena. Kaupallisissa tuotteissa onkin aina kulkuaukon takana evä, vai mikä sen nimitys nyt on?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH29 muokkautumassa paperilla värityssuunnitelmaa myöten. Kinnerin ulko-ulottuvuuksia määrittää hissin koko, jonka äärikulmat on merkitty katkoviivoilla ja jolla kuljetan tavaroita toisen kerroksen verstaaseen.

Liitteet
SH29 19.2.2016.5.png
SH29 19.2.2016.6.png
SH29 19.2.2016.3.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Johonkin se pitää suunnittelun perustua. Oven leveydet ja hissin koko vapauttaa kivasti luovuutta kun on reunaehdot selvillä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Onko painon vähennyksen ja valmistuksen yksinkertaisuuden lisäksi muu syy sille, että pään takana ei ole koteloa vähentämässä ilman vastusta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Onko painon vähennyksen ja valmistuksen yksinkertaisuuden lisäksi muu syy sille, että pään takana ei ole koteloa vähentämässä ilman vastusta?

Vähentääkö se ilmanvastusta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Onko painon vähennyksen ja valmistuksen yksinkertaisuuden lisäksi muu syy sille, että pään takana ei ole koteloa vähentämässä ilman vastusta?

Vähentääkö se ilmanvastusta?

Jukka

Oonpa tietenkin sitä koettanut muotoilla mukaan, mutta jotenkin kokonaisuuden kannalta en ole saanut sitä istumaan, enkä näe siitä juuri mitään etua. Lisäpainon ja -vaivan lisäksi hankaloittaa se kypärän käyttöä ja näkyvyyttä taakse, jos ja kun käyttää kypärään kiinnitettyä taustapeiliä. Ilman koteloa sivuprofiili on näin paljon sutjakkaamman näköinen.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja terppa »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Onko painon vähennyksen ja valmistuksen yksinkertaisuuden lisäksi muu syy sille, että pään takana ei ole koteloa vähentämässä ilman vastusta?

Vähentääkö se ilmanvastusta?

Jukka

Oonpa tietenkin sitä koettanut muotoilla mukaan, mutta jotenkin kokonaisuuden kannalta en ole saanut sitä istumaan, enkä näe siitä juuri mitään etua. Lisäpainon ja -vaivan lisäksi hankaloittaa se kypärän käyttöä ja näkyvyyttä taakse, jos ja kun käyttää kypärään kiinnitettyä taustapeiliä. Ilman koteloa sivuprofiili on näin paljon sutjakkaamman näköinen.

Jos jostain onnettomasta sattumasta johtuen saa jäsenyyden kinneristien kattokerhossa niin silloin pään takana olevasta pahkasta voi olla iso ilo kun on ottamassa ensimmäistä iskua vastaan.

Itsellä se sattuma oli takarenkaan puhkeaminen ja sivuluisussa takarenkaan tipahdus kanttikiveltä

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

terppa kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Onko painon vähennyksen ja valmistuksen yksinkertaisuuden lisäksi muu syy sille, että pään takana ei ole koteloa vähentämässä ilman vastusta?

Vähentääkö se ilmanvastusta?

Jukka

Oonpa tietenkin sitä koettanut muotoilla mukaan, mutta jotenkin kokonaisuuden kannalta en ole saanut sitä istumaan, enkä näe siitä juuri mitään etua. Lisäpainon ja -vaivan lisäksi hankaloittaa se kypärän käyttöä ja näkyvyyttä taakse, jos ja kun käyttää kypärään kiinnitettyä taustapeiliä. Ilman koteloa sivuprofiili on näin paljon sutjakkaamman näköinen.

Jos jostain onnettomasta sattumasta johtuen saa jäsenyyden kinneristien kattokerhossa niin silloin pään takana olevasta pahkasta voi olla iso ilo kun on ottamassa ensimmäistä iskua vastaan.

Itsellä se sattuma oli takarenkaan puhkeaminen ja sivuluisussa takarenkaan tipahdus kanttikiveltä

Joo, olen itsekin heittänyt tuntemattomiksi jääneet ympäripyörähdykset Saimaan ekotripillä, kun pitkässä alamäessä deltan takapyörä eksyi pyörätieltä ajoradalle.

Jos laittais vain tukikaaren pääaukon taakse, ja antaahan niskatukikin hyvän tuen.

Liitteet
SH29 19.2.2016.7.png
Viimeksi muokannut irakas, 20 Helmi 2016, 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Jos laittais vain tukikaaren pääaukon taakse?

mun mielestä se lisää vähemmän painoa ja vähemmän ilmanvastusta kuin tällaisesta päästä irti oleva kuupa:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ilmanvastuskerroin putoaa, jos pään takana on koteloa. Mielellään 20+ cm ja puolet lisää on vielä kuulemma edukasta. En pistänyt mieleen kommentin käyttäjätunnusta, luulen brol foorumia lukupaikaksi.

Mitä paremmin kypärä integroituu koteloon, sitä parempi. En ikinä muista sveitsiläisen sikahintaisen ennätyspyöräksi tarkoitetun härvelin nimeä, kun noin 9000€ hintalappu ei hotsita. Mukaan saa kypärän, joka uppoaa saumattomasti koteloon. Kiva kääntää päätä liikenteessä...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

Suojakaaresta saisi samantien komean peräevän.

Liitteet
SH29 19.2.2016.9.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

mun mielestä se lisää vähemmän painoa ja vähemmän ilmanvastusta kuin tällaisesta päästä irti oleva kuupa:

Tuon Mangon kuupan luulisin lisäävän vastusta. Iso rako pään takana ja pyöreä pysty takareuna varmistaa että ilma pyörteilee. Kuskin päässä on sentään karhennuksia, joten ilmavirta saattaa irrota siitä hallitusti vrt. golfpallo.
Kuva

irakas kirjoitti:

Suojakaaresta saisi samantien komean peräevän.

Tulee veneiden targakaaret väkisinkin mieleen :roll:

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Näyttää istuvan Mangossa kyllä aika edessä.
Ei saa niska tukea kyllä yhtään.
Itse istun taaempana ja kypärä on lähes kiinni tuossa kuupassa.
T: Jere

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:

Suojakaaresta saisi samantien komean peräevän.

Tuollaisen suojakaaren saamiseksi riittävän lujaksi ympäri-pyörähdykseen, taitaa olla aika vaativa temppu, ettei mene lyttyyn eikä aiheuta lisää ilmanvastusta eikä ole painava.

Jos laittaisi kaareen vaijerit ristiin?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Suojakaaresta saisi samantien komean peräevän.

Tuollaisen suojakaaren saamiseksi riittävän lujaksi ympäri-pyörähdykseen, taitaa olla aika vaativa temppu, ettei mene lyttyyn eikä aiheuta lisää ilmanvastusta eikä ole painava.

Jos laittaisi kaareen vaijerit ristiin?

Rippuu mihin kaaren kiinnität. Jos se on ohutviiluvanerikopassa kiinni, tuskin kestää - koppa menee ruttuun. Jos se olis penkin jatkeena ja penkki laipiona?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin