Evo-mbb

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kaivoin romukasasta vanhan ohjaustangon ja laitoin sen väärinpäin paikoilleen, niin sain sarvet helpolla. Eihän noi ole kuin sinnepäin, mutta malli pitää selvittää ennenkuin käyn vääntämässä lopullisen.

sarvet.jpg

Ja eikun ajamaan :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saisko kuvan kuskin kans.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Rupesi tuo 32 millin yläputki olemaan aivan spagettia, kun laitoin ohjaustangon. Taipuu voimalla polkiessa ainakin puolet paksuudestaan :shock:
Jarrua vasten paikallaan polkiessa sama juttu. Ilman käsiä ei taivu kuin juuri sen verran että voi havaita eli millin ehkä kaksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja PW »

Laita kapeempi ohjaustanko;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Rupesi tuo 32 millin yläputki olemaan aivan spagettia, kun laitoin ohjaustangon. Taipuu voimalla polkiessa ainakin puolet paksuudestaan :shock:
Jarrua vasten paikallaan polkiessa sama juttu. Ilman käsiä ei taivu kuin juuri sen verran että voi havaita eli millin ehkä kaksi.

Hyvä, kun selvisi tässä vaiheessa. Minä tuota jo vähän ounastelin, kun näistä MBB-pyöristä on tullut puheita, että yhdysputki joka versiossa muuttuu paksummaksi. Käsillä polkemiseen saa lisää lihaksia käyttöön, joten ei se aivan hukkaan mennyttä työtä ole se putken taivuttaminen. Tuossa voisi harkita myös poikittain litteän putken kokeilemista. Hyödyt ja haitat pitää punnita verrattuna pythoniin, jossa moista rakenneosaa ei mukana raahata lainkaan. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Epäilin minäkin, mutta kun joskus aiemmin toin epäilyni ilmi vakuuteltiin puomin taipumisen johtuvan polkemisesta. Ei käsillä vetämisestä :lol:
Pistin sitten kokeillen, kun entisessä oli 29 millinen putki enkä senkään taipumista ajaessa huomannut. Paikallaan en koittanut. Ranskalaisella geometrialla riittää siis ohuempi putki kuin vendetta-geometrialla ainakin jos johtaa ohjaustangon kääntöliikkeen stemmiä pitkin alas. Retkimallin Cruzeissa näyttää kanssa riittävän ohuempi.
Litteä putki olisi varmaan parasta tuohon, mutta sen saatavuus on vaikeaa. Pistän luultavasti 40 millisen pyöreän, niin jäykkyys tuplaantuu. Luulisi riittävän.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja PW »

Kumpi siinä enemmin anttaa periksi, yläputki vai ketjuputket? Jälkimmäiset on aika pitkät :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eihän tuollaiset ruipelot ketjuputket, jotka on poikittain suurimpaan polkemisvoimaan nähden, vastusta juuri muuta kuin puristus- tai vetorasitusta. Keskiön liike pystyakselinsa ympäri pitää siis estää riittävä tukevalla yläputkella. Keskiö-etuakseli-väli on 49 senttiä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tai ylöskin kaksi ohutta putkea rinnakkain?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Voisi se kahdellakin mennä kunhan yhdistäisi ristikkorakenteeksi. Jalkojen välissä olevaa ei vaan voi hirveästi levittää, joten painossa saattaisi tulla jopa takkiin :?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Voisit harkita myös vasemman haarukkaputken siirtoa ylemmäs, liitos haarukkaan heti jarrutapin alta. Varmaan putken pitäisi olla myös nykyistä paksumpi. Omassa Mbb:ssä on haarukka melko jäykkä nyt kun siinä kaareva tuki keskiöputkesta kruunuun. Eniten siinä joustaa kaulaputki, kun ei ole yläputkea ohjainkannatinta tukemassa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Epäsymmetriset ketjuputket saattaa riittää polkuvoiman vastaanottamiseen, mutta käsillä vetäminen tekee tässä suuremman jouston. Siihen ei ketjuputket auta :(

Tarkemmin kun ajattelee ovaaliputki tai kaksi putkea rinnakkain ratkaisutkaan eivät varmaan olisi kovin hyviä. Käsillä tulee luonnollisesti vedettyä lähinnä olkapäitä kohti eli vaakasuoraan. Yläputki taipunee siis myös pystysuunnassa :?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Saisko kuvan kuskin kans.

mbb.jpg

Meinasin että otan vasta sitten kun lopullinen ajoasento on selvinnyt, mutta nyt tuntuu siltä että tää oli tässä.

Vastaa Viestiin