Sivu 1/3

Evo-mbb

Lähetetty: 17 Maalis 2016, 17:52
Kirjoittaja jooseha

Kevät tulee. Tarvii uuden pyörän :roll:

evo.jpg

Takarengasta parikymmentä senttiä taapäin, jolloin painojakauma on suunnilleen fifty-fifty ja naruperä tietysti :)
Tarkoitus olisi saada sellainen jokapaikanhöylä, jolla olisi myös mukava ajaa. Vähintään kahdet kiekot - toiset maantielenkeille ja toiset retkiajoon. Jos sitten pärjäisi kahdella pyörällä ainakin kesäkauden. Pyyttonista en kyllä raaski luopua :mrgreen:
Hieman kahden vaihella olen pitäisikö runkoon tehdä samanlainen teleskooppijatkos kuin Raptobiken midracerissä. Sillä saisi poljinten etäisyydelle (helpon) hienosäädön ja pyörän saisi tarvittaessa poikki :? Tekemisen vaivaa sekä painoa siitä tulisi.

edit "valmiina":
Kuva

romutettu 2016


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 18 Maalis 2016, 10:59
Kirjoittaja PW

Jos takarengasta siirtää taaksepäin miun pyörissä paino lisääntyy entisestään etupyörällä :? Onko siun edellisessä MBB:ssä enempi painoo takapyörällä?


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 18 Maalis 2016, 18:13
Kirjoittaja jooseha

Tarkoitin tuon tikkurunkoisen takarengasta. Siinä on paino yli 60% takana ja vain metrin akseliväli.
Mbb:ni on etupainoinen 125cm akselivälillä. Suunnilleen 55/45. Pyyttoni taas oli Nokialla 52/48 ja siinäkin riittää vetopito jyrkässäkin soramäessä kunhan ei ole juurakkoja pomputtamassa. Tästä vedän johtopäätöksen että puolet painosta eturenkaalla riittää mulle. Maastopyörän pitäisi kyllä olla takavetoinen. Ehkä talvipyöränkin :?


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 21 Maalis 2016, 21:39
Kirjoittaja jooseha

Takarungon putkikoko on mietityttänyt. Josko siitä arvaisi tehdä penkin takana olevalta osalta ohuemman? Tuostahan menee osa takapään kuormasta naruja pitkin ohi :? 50mm putken ohennus 40mm:iin ei kylllä keventäisi kuin 150 grammaa eli ei niin paljoa että huomaisin. 40 millinen kyllä kestää varmasti olenhan sen pyyttonilla testannut, mutta tämän tarttis olla jäykkäkin.


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 22 Maalis 2016, 14:22
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

50mm putken ohennus 40mm:iin ei kylllä keventäisi kuin 150 grammaa eli ei niin paljoa että huomaisin.

Huomaa sen lompakossa. Jos yrität saman painonsäästön saada jossakin komponentissa niin setelirahaa vaatii ;)

Jukka


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 22 Maalis 2016, 14:30
Kirjoittaja PW

Eikös 40millinen kestä siun alla koko matkan?


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 22 Maalis 2016, 16:14
Kirjoittaja Vilijami

Onhan flevo raaseriki kokonaan 40mm putkea ja joose kehu juuvan raceria jämäkäksi.


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 22 Maalis 2016, 18:03
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Onhan flevo raaseriki kokonaan 40mm putkea ja joose kehu juuvan raceria jämäkäksi.

Kehuin kyllä, mutta verrattuna sun trikeen ja ne on vielä kanttiputkesta, phyi :)
Pyyttonissa mulla on 40mm runkoputki ja pyörä on tehoilla ajaessa hyytelöä. Se kyllä joustaa kaikkialta. No asia ratkesi ainakin toistaiseksi kannibalisoimalla Kiiltomadon perä(2"putkea).

1.jpg

Näyttää aivan hirveältä. Pitänee muokata rankalla kädellä. Emäputki taaemmas penkkiin nähden eli melkein kaikki menee uusiksi.


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 27 Maalis 2016, 19:34
Kirjoittaja jooseha

Osien uudeelleen järjestelyn jälkeen näyttää heti paremmalta :D

uusittu.jpg

Hyvä esimerkki siitä kuinka pikkuasioissa oikaisu aiheuttaa surkean lopputuloksen ja se pitää korjata lisätyöllä. Olisi pitänyt jo alunperin jatkaa ketjuhaarukkaa, kun se ei sopinut kunnolla siihen mitä halusin. Ei ollut ensimmäinen eikö varmasti viimeinenkään kerta :lol:


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 08:58
Kirjoittaja jooseha

Käteviä nämä mbb:t, kun voi koeajaa heti rungon tekemisen jälkeen. Ei tarvi mitään turhia härpäkkeitä :mrgreen:

koeajolla.jpg

Eli puolenkymmentä kilometriä kävin kokeilemassa ja huomasin jo aiemmin oppimani asian uudelleen. Keskiön etäisyys on kopioitu tähän suoraan kiinteäpuomisesta ja se on edelleen liian vähän. Jospa 7 milliä pitemmät kammet olisivat sopivat :?


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 09:12
Kirjoittaja PW

Onkos se 7millin päälle? Tarkka päivä menossa;)
Joosen näkönen pyörä tämäkin:)


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 09:49
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Onkos se 7millin päälle? Tarkka päivä menossa;)

7millin muutos kammen pituudessa siirtää keskiötä 7mm ja vastakkaisella puolella olevan polkimen etäisyyttä 14mm. Jooseha on muistaakseni melkein puolta lyhyempi kuin PW, eli tuollainen muutos saattaa olla hyvinkin merkittävä.

Jukka


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 10:05
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Eli puolenkymmentä kilometriä kävin kokeilemassa ja huomasin jo aiemmin oppimani asian uudelleen. Keskiön etäisyys on kopioitu tähän suoraan kiinteäpuomisesta ja se on edelleen liian vähän. Jospa 7 milliä pitemmät kammet olisivat sopivat :?

Saman huomion olen tehnyt itsekin, vaikka tuntuisi että kiinteäpuomisessa voisi kammet olla kauempana?


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 10:32
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onkos se 7millin päälle? Tarkka päivä menossa;)

7millin muutos kammen pituudessa siirtää keskiötä 7mm ja vastakkaisella puolella olevan polkimen etäisyyttä 14mm. Jooseha on muistaakseni melkein puolta lyhyempi kuin PW, eli tuollainen muutos saattaa olla hyvinkin merkittävä.

Jukka

Tässä tapauksessahan keskiötä ei siirretä mihinkään. Ei mee miun kaaliin ett toinen poljin siirtys enemmän ku toinen? Mihin verraten?
Joo, ymmärrän ett kammen pituus on tarkka - mie siirrän persettä 7mm - helpompaa;)


Re: Evo-mbb

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 10:45
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tässä tapauksessahan keskiötä ei siirretä mihinkään. Ei mee miun kaaliin ett toinen poljin siirtys enemmän ku toinen? Mihin verraten?

Kuskiin verraten.
JOS siis keskiötä siirretään niin että suorana olevan jalan polkimen etäisyys pysyy samana niin lähempänä olevan polkimen etäisyys muuttuu tupla määrän koska se on kahden kammen pituuden verran eri etäisyydellä.
En lukenut niin ajatuksen kans että olisin hoksannut että tässä tapauksessa keskiön etäisyyttä ei muuteta :oops:

Jukka