Sprinttipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tämä saattaa jo keulia :mrgreen:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Itse ainakin haen tuommoiset heti kun on asiaa Ideaparkkiin. Onneksi ei ole kovin usein asiaa. :roll:

Tuolta ne tulee 6eurolla omaan postilaatikkoon ni saa jättää Ideaparkin väliin kokonaan
http://www.dx.com/p/lazy-s-lying-horizo ... wlCfkePBaU

Jukka

Tilasin ebaystä, jotain 4 euroa maksoi :D

Mietin tähän jopa alaohjausta niin että kahvat saisi kääntää vatsan päälle kun istuu kyytiin, mutta osoittautui turhan vaativaksi kun sitä paperilla hahmottelin. Ihan vaan siksi, että näkis vähän paremmin.. Jostain projektista oli "pistoolikahvat" jäänyt jotta ehkä niistä värkkään näköesteen itselleni.

Laitoin myös continentalin sportcontactit tilaukseen kun nuo "greenspeedit" vai mitkä lie nyt on alla rullaa todella huonosti.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Viime vuoden nojaavammalla istuimella pään kääntely vaikutti kallistuskulmaan, jos nopeasti heitti päätä sivuun kiristämättä keskivartaloa. Noin tylyllä nojakulmalla periskoopein ajaessa lienee kapeahko näkökenttä ja onnea vain kaupunkiliikenteeseen. Tosiaan radalle yksin ajettavaan sprinttiin jättäisin moisen.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Olis pitänyt ostaa tällainen jo aikaa sitten eli putkileikkuri motonetistä:

Kuva0176.jpg

Jos tarvii joku putki leikata suoraan niin helpottaa hommaa. 32mm max menee ohjeen mukaan. Vielä kun riittäis emäputken katkaisuun..

Pyörän kanssa pientä takapakkia, joudun ainakin paluupuolen rissan laittamaan, ketju osuu etuhaarukkaan ja vaikkei osuiskaan niin kääntäessä renkaaseen. Vetopuolella oon kahden vaiheilla rupeanko vääntelemään runkoa vai laitanko vaan suosiolla rissan..

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikö nuo molemmat ketjuongelmat katoa taittamalla keulapuomia hiukan ylöspäin? Ja ei kai suuri kääntöympyrä sprinttipyörässä ole iso ongelma :? Käyttöpyörää tästä ei taida olla tarkoituskaan tehdä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Eikö nuo molemmat ketjuongelmat katoa taittamalla keulapuomia hiukan ylöspäin? Ja ei kai suuri kääntöympyrä sprinttipyörässä ole iso ongelma :? Käyttöpyörää tästä ei taida olla tarkoituskaan tehdä.

Isompi eturatas. Tulis samalla lisää nopeutta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikä sinut sai kääntämään takahaarukan haaran mutkat toisin päin. Näin siinä käy, kun ei noudata suunnitelmaa. Nyt ei ketju mahdu. :wink:
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jooseha kirjoitti:

Eikö nuo molemmat ketjuongelmat katoa taittamalla keulapuomia hiukan ylöspäin? Ja ei kai suuri kääntöympyrä sprinttipyörässä ole iso ongelma :? Käyttöpyörää tästä ei taida olla tarkoituskaan tehdä.

Ei katoa, ottaa haarukkaan leveyssuunnassa. Jos paluuohjurin haluais välttää pitäis nostaa vähintään 5cm. 3cm olis varaa laskea ettei ota eturenkaaseen - vetopuolen sais suoraksi ja kammet alemmas

Näyttäis kuitenkin vetopuoli mahtuvan nytkin, tai ehkä jonkun liukuohjurinkin voisi laittaa kun on niin loiva taitos.

Pastori kirjoitti:

Isompi eturatas. Tulis samalla lisää nopeutta.

Itseasiassa pienemmällä eturattaalla ongelma ainakin vetopuolelta häviäis, pitää kattoa sitten kun saa ekat tyypit otettua onko välitys oikea..

jori kirjoitti:

Mikä sinut sai kääntämään takahaarukan haaran mutkat toisin päin. Näin siinä käy, kun ei noudata suunnitelmaa. Nyt ei ketju mahdu. :wink:

Rakentaessa tulee kaikenlaisia hyvii ideoita jotka ei toimi käytännössä :oops: Joku ongelma siinä alkuperäisessä suunnitelmassakin oli, en vaan enää muista mikä..

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kuva0178.jpg

Ohjaustanko suunnilleen valmis. Näyttääpä kuvassa olevan korkealla :shock: joku 5cm vatsasta irti ajoasennossa. Noista kahvojen välistä näkee eteen odotettua paremmin :)

Tein myös ketjupyörille paikat, käytti niitä tai ei. Pitääny kattoa..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei tule olemaan helppoa ajamine tuolla heilurilla ja noin loivalla nojakulmalla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Tällaiset päähän ja ajamaan, niin nousee nojapyörän aerodynamiikka uudelle tasolle.
Kuva
Kuva
http://www.teknikmagasinet.fi/tuotevali ... zy-goggles
Itse ainakin haen tuommoiset heti kun on asiaa Ideaparkkiin. Onneksi ei ole kovin usein asiaa. :roll:

Osui silmääni WRRA:n säännöistä kohta, joka kieltää tällaiset kapistukset, lainaus alla. Siis jos Nokian kisoissa mennään WRRA:n mukaan, niin ... heads up! Kyselen lisää näitä aerohärpäkejuttuja tuolla RRF osiossa vielä kevään aikana... asiat kiinnostaa.

Vision
The rider may not use mirrors or video vision for primary navigation but they are acceptable for rear or side view.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Osui silmääni WRRA:n säännöistä kohta, joka kieltää tällaiset kapistukset, lainaus alla. Siis jos Nokian kisoissa mennään WRRA:n mukaan, niin ... heads up!

Nojakki kisoissa taitaa olla enemmän sääntöjä kaluston ja ajovarusteiden suhteen kuin pystypyöräkisoissa :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
vph kirjoitti:

Osui silmääni WRRA:n säännöistä kohta, joka kieltää tällaiset kapistukset, lainaus alla. Siis jos Nokian kisoissa mennään WRRA:n mukaan, niin ... heads up!

Nojakki kisoissa taitaa olla enemmän sääntöjä kaluston ja ajovarusteiden suhteen kuin pystypyöräkisoissa :D

Jukka

Mutta ei kai tarkoiteta ett toi asento on kielletty ? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja ES »

jviirret kirjoitti:
vph kirjoitti:

Osui silmääni WRRA:n säännöistä kohta, joka kieltää tällaiset kapistukset, lainaus alla. Siis jos Nokian kisoissa mennään WRRA:n mukaan, niin ... heads up!

Nojakki kisoissa taitaa olla enemmän sääntöjä kaluston ja ajovarusteiden suhteen kuin pystypyöräkisoissa :D

Jukka

UCI:n sääntöjen pelkässä hakemistossa on enemmän tekstiä kuin WRRA:n koko säännöissä :shock:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Sprinttipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Ei tule olemaan helppoa ajamine tuolla heilurilla ja noin loivalla nojakulmalla...

Jukka

Joo ei ole. Tänään otin ekat tyypit. Hauskuus on siinä että tangolla ei ole kovin paljon liikkumavaraa reisien välissä joten liikkeellelähtö on aika mielenkiintoosta. Yksivaihteisuus ei ainakaan helpota asiaa. :D Etäohjaus olis kova jos keksis miten sen rakentais tuohon. Pitää vielä tarkistaa onko vanteet linjas, tuntuu vähän hakevan oikealle.

Ilman jarruja ei kehdannut hirveästi vauhtia kelata mutta ihan hyvin tuntui halkovan ilmaa :D Nojakulma ei tunnu niin pahalta kuin aluksi. Penkissä liukuu tosin helposti taaksepäin, pitää ne stopparit rakentaa. Ja kuten kuvasta ja tuskallisesta ilmeestä näkyy, jonkunlainen niskatuki olis kans kova :mrgreen:

Paino 12.8kg eli 13-13.5kg tulee olemaan valmiina.

Kuva0184.jpg
Vastaa Viestiin