jupetMBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Et voi jatkaa ketjuhaarukkaa, vaan jatkon pitää olla siinä etuhaarukan puolella. Ketjuhaarukan voimat ovat todella suuret, eikä niiden kantamiseen voi käyttää muuta kuin ketjun suuntaista lattaa. Etuhaarukan puolella voimat ovat pienemmät. Suosittelen taivuttamaan etuhaarukkaa tai laskemaan kampikeskiötä jatkopalan sijaan tai siirtämään penkkiä taaemmas, jos vieläkin täytyy lisätä poljinetäisyyttä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja PW »

61astetta on paras ohjauskulma ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

61astetta on paras ohjauskulma ;)

Jürgenin mielestä 63, pythonissa toki, mutta lähellä ollaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

61astetta on paras ohjauskulma ;)

Jürgenin mielestä 63, pythonissa toki, mutta lähellä ollaan.

MIkä on Jürgen Magesin mielestä paras jättö? Näissä MBB-pyörissä jättö on posittiivinen ja pyhtoneissa rajusti negatiivinen. Eroa on pirusti. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Keula laskee hieman kunhan siirrät rengasta eteenpäin ja asemoit sen niin että jarrutappeja ei tarvitse siirtää. Samalla jätöstä tulee kohtuullisempi :wink:
Ranskalaiset tekee vielä loivemmalla ohjauskulmalla, joten siitä ei ole isompaa huolta. Liian loivalla rupeaa keula kaatumaan jalkojen painosta.

Vilijami kirjoitti:

Jürgenin mielestä 63, pythonissa toki, mutta lähellä ollaan.

Tuo perustuu negatiivisen jätön itseoikaisun maksimointiin 26" renkaalla. Positiivisella jätöllä itseoikaisua ei edes tapahdu :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jürgenin mielestä 63, pythonissa toki, mutta lähellä ollaan.

Tuo perustuu negatiivisen jätön itseoikaisun maksimointiin 26" renkaalla. Positiivisella jätöllä itseoikaisua ei edes tapahdu :wink:

Ei aivan näin. Itseoikaisun maksimi saadaan 53 asteella. EskoM käyttää tätä hipsussa. Jürgen sanoo sen keskittävän liian rajusti. Rengaskoko ei vaikuttane nivelen kulmaan.
Omat kokemukset ovat lähinnä kolmipyöräisistä, mutta pyörätyypistä ja jätöstä riippumatta 60-65 astetta tuntuu huomaamattomimmalta eli luultavimmin parhaalta?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Ei aivan näin. Itseoikaisun maksimi saadaan 53 asteella. EskoM käyttää tätä hipsussa. Jürgen sanoo sen keskittävän liian rajusti. Rengaskoko ei vaikuttane nivelen kulmaan.
Omat kokemukset ovat lähinnä kolmipyöräisistä, mutta pyörätyypistä ja jätöstä riippumatta 60-65 astetta tuntuu huomaamattomimmalta eli luultavimmin parhaalta?

Penkin nousemiselle kääntäessä maksimikohta on tuo 53⁰. Jürgenin kokeilujen perusteella jalat kuitenkin painavat keulan kumoon kunnes jyrkentää keulaa 63⁰:een. Toteaa kuitenkin että asteluku on jokaiselle pyörälle eri. Mikä on aivan loogista, koska pikkurenkaiset pyyttonit ovat usein loivemmalla 60⁰:een ohjauskulmalla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ei aivan näin. Itseoikaisun maksimi saadaan 53 asteella. EskoM käyttää tätä hipsussa. Jürgen sanoo sen keskittävän liian rajusti. Rengaskoko ei vaikuttane nivelen kulmaan.
Omat kokemukset ovat lähinnä kolmipyöräisistä, mutta pyörätyypistä ja jätöstä riippumatta 60-65 astetta tuntuu huomaamattomimmalta eli luultavimmin parhaalta?

Penkin nousemiselle kääntäessä maksimikohta on tuo 53⁰. Jürgenin kokeilujen perusteella jalat kuitenkin painavat keulan kumoon kunnes jyrkentää keulaa 63⁰:een. Toteaa kuitenkin että asteluku on jokaiselle pyörälle eri. Mikä on aivan loogista, koska pikkurenkaiset pyyttonit ovat usein loivemmalla 60⁰:een ohjauskulmalla.

Eihän tuossa ole mitään järkeä. :?

Annetaan asteentarkka kulma ja se on silti "jokaiselle on pyörälle eri". Vähintään pitäisi jättö ilmoittaa sehän tuolle nousulle toimii vipuna. Nuo ohjausgeometriat riippuu ohjauskulman lisäksi vähintäänkin offsetista ja renkaan paksuudesta ja akselivälistä.

Pystypyörässäkin se on näin tarkkaa, puhumattakaan pythonista ja MBB-pyöristä, joiden ohjaukseen vaikuttaa myös kuskin painojakauma, erityisesti jalkojen paino ja vielä takapuolen painon suhde yläkroppaan ja takapyörän sijaintiin puhumattakaan pyörän painojakaumasta.

Tarkoitan, että kannattaa ottaa toimivasta pyörästä mallia enemmän kuin vain yksi kulma. Ihan tarpeeksi on epävarmuustekijoitä tämänkin jälkeen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä. :?

Annetaan asteentarkka kulma ja se on silti "jokaiselle on pyörälle eri".

Äläs nyt. Asiayhteydestään irroitettuna kuulostaa pöljältä. Kyseinen 63⁰ on "alkuperäistä" pythonia tehdessä kokeilemalla saatu luku, jonka esittäjäkin (Jürgen) tietää pätevän vain ja ainoastaan kyseisessä tapauksessa ja antaa siksi varauksen että se on jokaiselle pyörälle ja kuskille eri.

Jürgen Mages kirjoitti:

So 63° is the best pivot angle?

Not really, but it is close: The optimal pivot angle is exactly the one where the weight of the whole front part (including the riders legs) is in equilibrium with the rest of the bike (including the rest of the rider). This is different with every bike and rider.

Tässä yhteydessä on täkeää muistaa että pythonin ohjausgeometria määräytyy erilailla kuin normaalin mbb:n. Kulman kopiointi, sillä perusteella että on pythonissa hyvä, ei ole järkevää.
Itse en edes näe tuota pythonin ohjauskulmaa samallalailla. Turhaa sitä keulan nousemisvoimaa on maksimoida kunhan on vaan riittävä :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mun pyörässä [p300] on tieteellisen tarkka 59 astetta.

ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja ES »

jori kirjoitti:

Pystypyörässäkin se on näin tarkkaa, puhumattakaan pythonista ja MBB-pyöristä, joiden ohjaukseen vaikuttaa myös kuskin painojakauma, erityisesti jalkojen paino ja vielä takapuolen painon suhde yläkroppaan ja takapyörän sijaintiin puhumattakaan pyörän painojakaumasta.

Minä en edes tiedä oman pyöräni ohjauskulmaa :oops: . Onneksi tarkkojen optimaalisten mittojen ympärillä on epämääräisen laaja käyttökelpoisten mittojen alue.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoitukseni oli sanoa, ettei yksi numero riitä, vaan kulmat ja mitat kulkevat yhdessä. Jos Jurgen Magesin kulma koskee vain hänen tietyllä rakenteellaan tekemää pyörää, ei siitä tietenkään kannata ottaa yksittäistä mittaa esimerkiksi. Jos halutaan ottaa mallia, otetaan sitten koko geometria, eikä puhuta mistään asteentarkoista lukemista irrallisina. Kaikki joka tapauksessa toimii, kunhan on vähänkään sinne päin, kuten ES jo mainitsikin. :D

Miten muuten tuon u-umlautin saa näppäimistöltä?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

ü tätäkö tarkoitat. :shock: Tän saa kun painaa ensin ruotsalaisen Å vieressä olevaa kaksoispistettä. Sakari opetti aikanaan . Sitten painaa sitä U:ta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Miten muuten tuon u-umlautin saa näppäimistöltä?

Entterin vieressä tähden yläpuolella on näppäin, jossa on kaksi pistettä vierekkäin. Paina sitä ja sen jälkeen u:ta.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: jupetMBB

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nojanalle kirjoitti:

ü tätäkö tarkoitat. :shock: Tän saa kun painaa ensin ruotsalaisen Å vieressä olevaa kaksoispistettä. Sakari opetti aikanaan . Sitten painaa sitä U:ta.

Kokeilinpa kaikki qwerty -näppäimet läpi. Seuraavanlaiset umlautit löytyivät Ubuntun näppiksestä:

ẅëẗÿüïö
äḧ

Ei sitten ole kyllä mitään hajuakaan siitä, miten esimerkiksi tuo pisteellinen h lausutaan...

Ja sitten ihan suoraan suominäppiksestä löytyy tietenkin: äö.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin