SH30

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Tässä on paljon ideaa. Takapaikkoihin istumaan meno oli iäkkäälle vähän hankalaa, kun joutuu nostamaan jalan rukoputken yli. Etupaikkoihin meno on helppoa, jos laittaa alaohjauksen. Täytyy tehdä taas luonnos asiasta. :roll:

Runkoputki on tuossa vain rakenteen minimoinnin takia. Sen voi siirtää alemmas. Tietenkin täytyisi sitten takakampikeskiölle tehdä korkeampi pukki.

Jos tuo tehdään 406 kiekoilla, ei istuimen korkeus olisi juuri tavallista tuolia korkeampi, jolloin kyytiin meno onnistuisi ensin istuutumalla poikittain penkille ja nostamalla jalat sen jälkeen kyytiin. Etupenkin sekänojasta saa vielä hyvin tukea tähän operaatioon. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Pastori »

sakarille.jpg
sakarille.jpg (91.59 KiB) Katsottu 1775 kertaa

Spezissä 2016.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
sakarille.jpg

Spezissä 2016.

Tuosta voi arvioida, kolmen ihmisen tarvitsemaa tilaa hyvin. pitää olla pidempi jos takimmaisetkin polkee. Jos taas etummainen sijoittaa takamuksensa toisten väliin, leveys kasvaa huomattavasti.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kuva
Tuosta voi arvioida, kolmen ihmisen tarvitsemaa tilaa hyvin. pitää olla pidempi jos takimmaisetkin polkee. Jos taas etummainen sijoittaa takamuksensa toisten väliin, leveys kasvaa huomattavasti.

Samoin, että rungon rakenteista tulee raskaat ja monimutkaiset ja pyörästä painava ja kiikkerä. Siksi päädyttiinkin nelipyöräiseen kaksi rinnan-istuttavaan, jossa akseliväli lyhenee kuvaan verrattuna noin puoli metriä MBB-keulojen takia ja reunimmaisten kohdalla sijaitsevien sivurunkojen takia myös kapenee puolisen metriä, takaistujat polkevat ja rungoista tulee ratkaisevasti yksinkertaisempi ja kevyempi ja pärjätään peruspolkupyörän osilla. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

Teinpä piirroksen Jorin ehdotuksen pohjalta. Jos ei ole jousitusta, joutuu runko aika koville.

Liitteet
SH30 luonnos 25.4.2016.1.png
SH30 luonnos 25.4.2016.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jäi pois yksi tärkeä keskelle tuleva runkoputki, joka on merkitty piirrokseen punaisella.

Liitteet
SH30 luonnos 25.4.2016.1.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko tuo piirretty 305-kokoisilla pyörillä. Kyllä tuo kestää 406-kiekotkin. Minä kyllä uskaltaisin laskea takapolkijan kampikeskiötä alemmas, jotta etukuski ei nouse noin ylös. Takakammet tulevat etupyörän takana, joten ei ole vaaraa, että kantapää helposti osuisi tiellä oleviin kiviin. Kinnereissäkin käy kantapää vain muutman sentin päässä maasta. Tässä idea on ememmän tavallisen polkupyörän kampikorkeus, jonka ei tarvitse olla niin korkea, kun ei kallisteta. Toinen temppu, jolla kuskia saa alemmas on takakampien lyhentäminen. Sen luulisi olevan vain miellyttävää vanhemmille ihmisille, että vo polkea vähän pienemmin liikkein.

Samoin korvaisin lisäämäsi runkoputken vähän paksummalla perusrunkoputkella, jotta vältytään taakse kyytiin menon vaikeutukselta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Just olin sanomassa ettei sitä punaista putkee tarvi kun on riittävän tanakka se päärunko alhaalla.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Onko tuo piirretty 305-kokoisilla pyörillä. Kyllä tuo kestää 406-kiekotkin. Minä kyllä uskaltaisin laskea takapolkijan kampikeskiötä alemmas, jotta etukuski ei nouse noin ylös. Takakammet tulevat etupyörän takana, joten ei ole vaaraa, että kantapää helposti osuisi tiellä oleviin kiviin. Kinnereissäkin käy kantapää vain muutman sentin päässä maasta. Tässä idea on ememmän tavallisen polkupyörän kampikorkeus, jonka ei tarvitse olla niin korkea, kun ei kallisteta. Toinen temppu, jolla kuskia saa alemmas on takakampien lyhentäminen. Sen luulisi olevan vain miellyttävää vanhemmille ihmisille, että vo polkea vähän pienemmin liikkein.

Samoin korvaisin lisäämäsi runkoputken vähän paksummalla perusrunkoputkella, jotta vältytään taakse kyytiin menon vaikeutukselta.

Kyllä kiekot ovat piirretty 406 koolla, vaikka minustakin näyttävät kumman pieniltä. Joo, kyllä takakampikeskiöitä kannattaa laskea alemmas. Lisäämäni punaisella merkitty runkoputki tulee istuinten väliin keskelle, jolloin se vaan helpottaa istumaan menoa ja tukevoittaa runkoa.

Liitteet
SH30 luonnos 25.4.2016 x.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Härski »

Notta eikös tästä ollut tarkoitus tulla kaupungilla pörräävän riksapalvelun työkalu, jossa pystymetästä revityt kuskit kuskaa sattumanvaraisia asiakkaita pitkin mäkimaastoista jyväskylää..

Mietin vaan mbb- ratkaisun järkevyyttä yleiseen satunnaiseen käyttöön. Voi olla asiakkaalle(ja kuskille) turhan korkea kynnys lähteä polkemaan täysin vieraalla systeemillä, tai ainakaan apukuljettajalta ei voida olettaa ekalla mbb- ajokerralla kummoisia tehoja.

Muuten hieno mbb-ratkaisu voi ajamisen hankaluudellaan painaa laitteen käyttöasteen alakanttiin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Notta eikös tästä ollut tarkoitus tulla kaupungilla pörräävän riksapalvelun työkalu, jossa pystymetästä revityt kuskit kuskaa sattumanvaraisia asiakkaita pitkin mäkimaastoista jyväskylää..

Mietin vaan mbb- ratkaisun järkevyyttä yleiseen satunnaiseen käyttöön. Voi olla asiakkaalle(ja kuskille) turhan korkea kynnys lähteä polkemaan täysin vieraalla systeemillä, tai ainakaan apukuljettajalta ei voida olettaa ekalla mbb- ajokerralla kummoisia tehoja.

Muuten hieno mbb-ratkaisu voi ajamisen hankaluudellaan painaa laitteen käyttöasteen alakanttiin.

Tuo ongelma ratkeaa ohjausvaimentimella raidetangon ja rungon väliin. Offsettiä laittaisin reilusti, tai melko pystyn ohjausakselin, jotta jättö ja ennen kaikkea wheel flop jäisi pieneksi eikä etupää itsestään kääntyisi parkissa kovin vinoon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Notta eikös tästä ollut tarkoitus tulla kaupungilla pörräävän riksapalvelun työkalu, jossa pystymetästä revityt kuskit kuskaa sattumanvaraisia asiakkaita pitkin mäkimaastoista jyväskylää..

Mietin vaan mbb- ratkaisun järkevyyttä yleiseen satunnaiseen käyttöön. Voi olla asiakkaalle(ja kuskille) turhan korkea kynnys lähteä polkemaan täysin vieraalla systeemillä, tai ainakaan apukuljettajalta ei voida olettaa ekalla mbb- ajokerralla kummoisia tehoja.

Muuten hieno mbb-ratkaisu voi ajamisen hankaluudellaan painaa laitteen käyttöasteen alakanttiin.

Lähtökohtana ei ollut tarkoitus tehdä riksapalvelun työkalua, vaan vanhusten palvelutaloihin liikuntaväline, jolla talon asiakkaat pääsevät nauttimaan pyöräilystä ja jopa polkemaan halutessaan. Miten mbb-ratkaisu on vaikeampi ajaa, jos ei ole kaatumisvaaraa eikä toisen etumaisen tarvitse ohjata.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Muuten hieno mbb-ratkaisu voi ajamisen hankaluudellaan painaa laitteen käyttöasteen alakanttiin.

Tuo ongelma ratkeaa ohjausvaimentimella raidetangon ja rungon väliin. Offsettiä laittaisin reilusti, tai melko pystyn ohjausakselin, jotta jättö ja ennen kaikkea wheel flop jäisi pieneksi eikä etupää itsestään kääntyisi parkissa kovin vinoon.

Ohjausiskarin laittaisin kyllä, mutta kun tästä ei oo kilpapyörä tulossa, niin kallistuisin negatiivisen jätön puoleen.
Miten muuten käytännössä toimisi pieni (5cm?) negatiivinen jättö? Onko kukaan kokeillut?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

Piirsin raakalaismaisen aksonometrisen kuvan, josta näkyy ehdotus rungon rakenteeksi. Tuli kovasti leveä. Riittäisiköhän pääputkiksi 50x1,5 mm:n ohutseinäputki?

Nykyään saa jopa Biltemasta 406 BMX takakiekkoja 14 mm:n pitkällä akselilla 46 €:n hintaan. Niinpä ajattelen ripustaa kaikki tuollaiset kiekot toispuolisesti. Takapyöriin olisi tarkoitus laittaa jousitus iskunvaimentimilla, jotka olisivat kiekkojen sivulla epäsymmetrisesti. Mahtuvat niin paremmin.

Liitteet
SH30 luonnos 26.4.2016 aksonometrinen.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja PW »

Neliveto! Tommonen pitäs tehdä ittellekin :mrgreen: Ehkä ensin teen sen tandemin ja jos toimii ni toinen rinnalle :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin