SH30

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitenkäs tuo käyttäytyy montuissa ja epätasasella jos ei tuu jousitusta? Sutiiko joku rengas aina jäädessään ilmaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Sakari juuri kirjoitti, että laittaa takapyöriin jousituksen.

Mistä syystä haluat laittaa tuonne kokonaisleveydeltään vain metrin ajokin keskilinjalle pitkittäisputken?
Kuva
Kuva
50 mm ohutseinäputki riittää mennentullen. Jos haluaa varmistaa, että kaikki pyörät ovat aina maassa, vaikka ei ole jousitusta, voi poikkiputket kiinnittää sivurunkoihin hitsattuihin holkkeihin niin, että pääsevät pyörimään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja PW »

Sori jäi ymmärryksestä pois - jousitus :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Sakari juuri kirjoitti, että laittaa takapyöriin jousituksen.

Mistä syystä haluat laittaa tuonne kokonaisleveydeltään vain metrin ajokin keskilinjalle pitkittäisputken?

50 mm ohutseinäputki riittää mennentullen. Jos haluaa varmistaa, että kaikki pyörät ovat aina maassa, vaikka ei ole jousitusta, voi poikkiputket kiinnittää sivurunkoihin hitsattuihin holkkeihin niin, että pääsevät pyörimään.

Ajattelin, että se hyvinkin jäykistäisi rakennetta. Kun ei osaa laskemalla määrittää lujuuksia, kaikki on vaan arvioitava intuitiivisesti. Niin, jos olet sitä mieltä, että tuon putken voi jättää pois, niin jätän sen pois. Tuo holkkiehdotus on mielenkiintoinen, mutta, jos laittaa taakse jousituksen, se on kai tarpeeton?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sakari juuri kirjoitti, että laittaa takapyöriin jousituksen.

Mistä syystä haluat laittaa tuonne kokonaisleveydeltään vain metrin ajokin keskilinjalle pitkittäisputken?

50 mm ohutseinäputki riittää mennentullen. Jos haluaa varmistaa, että kaikki pyörät ovat aina maassa, vaikka ei ole jousitusta, voi poikkiputket kiinnittää sivurunkoihin hitsattuihin holkkeihin niin, että pääsevät pyörimään.

Ajattelin, että se hyvinkin jäykistäisi rakennetta. Kun ei osaa laskemalla määrittää lujuuksia, kaikki on vaan arvioitava intuitiivisesti. Niin, jos olet sitä mieltä, että tuon putken voi jättää pois, niin jätän sen pois. Tuo holkkiehdotus on mielenkiintoinen, mutta, jos laittaa taakse jousituksen, se on kai tarpeeton?

Takajousitus auttaa, mutta tuskin joustovara riittää kulmittain esim. rotvallin ylitykseen. Kuorma-autoissakin on jouset, mutta niissäkin on vääntösuuntaan joustava runko. Minä ainakin kokeilisin ensin irtoputkilla hoikkeihin työnnettynä ja hitsaisin ne kiinni, jos on tarpeen. Tuo irtoputkirakenne mahdollistaa sivurunkojen käyttämisen kaksipyöräisinä tandemeina ja helpottaa varastointia.

Tuon yhdyssillan ei tarvitse olla jäykkä, mutta sen täytyy kantaa taivutusmomentteja, jotka johtuvat sivukiihtyvyyksistä, kuten kaarreajosta ja ajosta vinolla pinnalla, samoin sen täytyy kantaa tilanne, jossa toinen runko tökkää rotvallinreunaan, mutta toinen ei. Tuollaisessa törmäyksessä jäykkyydestä on vain haittaa, sillä rakenteen täytyy niellä toisen runkopuoliskon liike-energia jousienergiaksi. MInä laittaisin 40-50 mm yhdysputket ja ristivaijerit keskirungon alle hieman löysälle, mutta niin, että tukevat pahimmissa törmäyksissaä. Tuo ristivaijeri pitää myös putket holkeissaan ilman muuta kiinnitysrakennetta. Sivusuuntaisia kiihtyvyyksiä varten vaijeriristikon voi virittää etuistuinten väliin.

Oikeastaan tuossa käytössä naru olisi vaijeria parempi materiaali joustavuutensa takia, mutta en kehdannut sitä enää ehdottaa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sakari juuri kirjoitti, että laittaa takapyöriin jousituksen.

Mistä syystä haluat laittaa tuonne kokonaisleveydeltään vain metrin ajokin keskilinjalle pitkittäisputken?

50 mm ohutseinäputki riittää mennentullen. Jos haluaa varmistaa, että kaikki pyörät ovat aina maassa, vaikka ei ole jousitusta, voi poikkiputket kiinnittää sivurunkoihin hitsattuihin holkkeihin niin, että pääsevät pyörimään.

Ajattelin, että se hyvinkin jäykistäisi rakennetta. Kun ei osaa laskemalla määrittää lujuuksia, kaikki on vaan arvioitava intuitiivisesti. Niin, jos olet sitä mieltä, että tuon putken voi jättää pois, niin jätän sen pois. Tuo holkkiehdotus on mielenkiintoinen, mutta, jos laittaa taakse jousituksen, se on kai tarpeeton?

Takajousitus auttaa, mutta tuskin joustovara riittää kulmittain esim. rotvallin ylitykseen. Kuorma-autoissakin on jouset, mutta niissäkin on vääntösuuntaan joustava runko. Minä ainakin kokeilisin ensin irtoputkilla hoikkeihin työnnettynä ja hitsaisin ne kiinni, jos on tarpeen. Tuo irtoputkirakenne mahdollistaa sivurunkojen käyttämisen kaksipyöräisinä tandemeina ja helpottaa varastointia.

Tuohan olisi hieno juttu, kun voisi kärryn muuttaa kahdeksi tandemiksi. Minun Toyottaankin sisällepakkaaminen olisi silloin mahdollista. Kannattaa kyllä laittaa noin ehdottomasti. Täytyy vaan keksiä sopiva lukitusmekanismi, joka estää ajon aikana puoliskojen karkaamista tandemeina omille teilleen. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä täydensin tuon yhdessäpitomekanismin edelliseen viestiini samaan aikaan kun sinä kirjoit vastausta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Minä täydensin tuon yhdessäpitomekanismin edelliseen viestiini samaan aikaan kun sinä kirjoit vastausta. :)

Kiitos taas vinkistä! Noinpa varmaan kannattaa tehdä, hoituu sekä sopiva jäykistys että tandemien yhdessäpysyminen.

Kun laittaa vetävän kiekon yksipuoliseen haarukkaan, kannattaako laittaa rattaisto haarukan puolelle vai vastakkaiselle puolelle? :roll:

Veikkaan, että haarukan puolelle?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Katso mallia Jukan Highracerista. http://www.nojapyora.tk/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Jos haluaa varmistaa, että kaikki pyörät ovat aina maassa, vaikka ei ole jousitusta, voi poikkiputket kiinnittää sivurunkoihin hitsattuihin holkkeihin niin, että pääsevät pyörimään.

Taas pikkumaista insinöörisaivartelua, mutta sivurunkojen liikkuessa toisiinsa nähden, muuttuu auraus haritukseksi yhtenäisen raidetangon vuoksi. Liike saattaa olla niin pieni ja vauhti niin hidas kanttareen ylityksessä, ettei tuolla ole käytännön merkitystä?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jos haluaa varmistaa, että kaikki pyörät ovat aina maassa, vaikka ei ole jousitusta, voi poikkiputket kiinnittää sivurunkoihin hitsattuihin holkkeihin niin, että pääsevät pyörimään.

Taas pikkumaista insinöörisaivartelua, mutta sivurunkojen liikkuessa toisiinsa nähden, muuttuu auraus haritukseksi yhtenäisen raidetangon vuoksi. Liike saattaa olla niin pieni ja vauhti niin hidas kanttareen ylityksessä, ettei tuolla ole käytännön merkitystä?

Miten auraus voi muuttua haritukseksi, kun sivurunkojen liike toisiinsa nähden tapahtuu pystysuuntaan?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jos haluaa varmistaa, että kaikki pyörät ovat aina maassa, vaikka ei ole jousitusta, voi poikkiputket kiinnittää sivurunkoihin hitsattuihin holkkeihin niin, että pääsevät pyörimään.

Taas pikkumaista insinöörisaivartelua, mutta sivurunkojen liikkuessa toisiinsa nähden, muuttuu auraus haritukseksi yhtenäisen raidetangon vuoksi. Liike saattaa olla niin pieni ja vauhti niin hidas kanttareen ylityksessä, ettei tuolla ole käytännön merkitystä?

Miten auraus voi muuttua haritukseksi, kun sivurunkojen liike toisiinsa nähden tapahtuu pystysuuntaan?

Vilijami tarkoittaa sitä, että raidetanko ei enää yletä niin hyvin, kun sivurungot eivät olve enää täsmälleen rinnakkain.
Noilla ristinaruilla tuo liike rajoittuu muutamaan senttiin, joten raidetangon kulmanmuutos on pieni. Parin sentin sivuliike 60 cm raidetangossa muuttaa pituutta noin puoli milliä siksi ajaksi, kun vinous on olemassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Ohjausiskarin laittaisin kyllä, mutta kun tästä ei oo kilpapyörä tulossa, niin kallistuisin negatiivisen jätön puoleen.

Miksi negatiivinen jättö korkeaan pystyllä ohjausakselilla varustettuun ohjaustangolliseen pyörään? Ei keula tuolla ohjauskulmalla häiritsevästi pyri kaatumaan ja liikkeelle lähdettäessä sen voi oikaista ohjaustangolla. Vauhdin tuoma ohjauksen keskittävyyskin katoaisi :(
Matalassa ja/tai ohjaustangottomassa negatiivisesta jätöstä on oma hyötynsä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Juu, kyllä positiivinen jättämä on tässä eduksi. Korjaa jopa tuon edellä kuvatun ongelman aurauskulman muutoksesta kuoppaisella tiellä, kun tekee vähän väljillä nivelillä niin, että siinä on välystä ulkosuuntaan. Antaa pyörien hakea suoraan ajaessa oman asentonsa ja käyttää raidetangon "pakko-ohjausta" vain kääntyessä. Tässähän se on mahdollista, kun käytössä on nollapisteohjaus. Toinen eturunko ohjaa aivan kuskin haluamalla tavalla tarkasti, vain toinen keula seuraa väljän raidetankovälityksen kautta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ohjausiskarin laittaisin kyllä, mutta kun tästä ei oo kilpapyörä tulossa, niin kallistuisin negatiivisen jätön puoleen.

Miksi negatiivinen jättö korkeaan pystyllä ohjausakselilla varustettuun ohjaustangolliseen pyörään? Ei keula tuolla ohjauskulmalla häiritsevästi pyri kaatumaan ja liikkeelle lähdettäessä sen voi oikaista ohjaustangolla. Vauhdin tuoma ohjauksen keskittävyyskin katoaisi :(
Matalassa ja/tai ohjaustangottomassa negatiivisesta jätöstä on oma hyötynsä.

No ehkä vertaan vaan flevoon ja papan jopo deltaan, kun kummassakin keula kaatuu häiritsevästi ilman keskitinjousitusta, mutta niissä onkin ohjausakseli 40-45 asteen kulmassa.

Vastaa Viestiin