CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja jori » 04 Elo 2016, 23:19

Vilijami kirjoitti:Kuva
Vaarallisen näköinen miekankärki lävistää keuhkon kolaritilanteessa? :shock:

Yritetään nyt tiukasti välttää kolaria ensi yön aikana, kun pyörä nojaa pajan seinää vasten, ettei tapahdu noin kauheita asioita.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja vaaka » 05 Elo 2016, 10:46

Referenssi otettiin väärään reikään, joten vielä ehtii korjata perseestä olevat mitat 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja jori » 05 Elo 2016, 17:43

jori kirjoitti:Tänään saatiin istuimet istumakuntoon ja kunnolla kokeiltua liikeratojen sopivuuksia. Näyttää siltä, että etustemmiä pitää taivuttaa heiman eteen päin ja vaihtaa suora tanko Bilteman käyrään, (sama kuin Pakoputkipyörässä). Myös takakuskin istumakorkeutta madalletaan vielä huomenna, jotta pitkän polkijan polvet mahtuvat paremmin selkänojan taakse ja lyhyempi ulottuu paremmin polkimille. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Myös etuhaarukan päitä pitää hieman muuttaa. Alunperin oli tarkoitus laittaa etuhaarukan päät kiinni takahaarukan taaempiin tarakanreikiin, mutta mittausvaiheessa referenssi otettiin väärään reikään ja haarukan päitä lyhennettiin liikaa. Tämä aiheutti offsetin pienenemistä ja liian ahtaan rungon ja eturenkaan välin. Korjataan huomenna tekemällä uudet haarukanpääkorvakkeet. Eiköhän se sitten ole jonkunlaisessa kokeilukunnossa illalla Nokialla.

Tänään sitten toteutettiin eilen uhkaamamme muutokset. Homma saatiin valmiiksi neljäksi, kun kuudeksi mennään Nokialle esittelemään rakkinetta. Tässä pari kuvaa päivän koeajosta pyörän juuri valmistuttua ajokuntoon. Jarruja on vielä vain yksi ja sekin epämääräisellä vaijerilla, joka ei riittänyt ohjaustangon reunaan asti, vaan piti kahva piti laittaa tyveen.
Samoilla säädöillä saattoi ajaa molemmin päin. :D
05082016300.jpg
05082016304.jpg

Vaikuttaa ihan toimivalta peliltä. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3783
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja irakas » 05 Elo 2016, 20:58

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Ja akseliväli on?

Akseliväli on siinä 1300 mm paikkeilla, mutta siinä on ehkä sata milliä liikaa. Madaltamalla takaistuinta lokarikaaren yläpintaan saakka saadaan lyhytjalkaisempikin ulottumaan takapolkimille, mutta pitkäjalkaisemman reidelle jää enemmän tilaa alempana. Paras rakenne olisi kaksiosainen istuinrunko, jossa takarenkaan ja istuinvanerin välissä ei olisi tukirautaa, vaan raudat olisivat sivussa renkaan vieressä. Istuinkorkeutta saisi tuon kuvan tilanteesta jopa 15 cm alemmas.

Myös SH30:n akseliväli on 1300 mm. Istuimet ovat puurakenteiset ja kaksoisrunkoiset.
Liitteet
SH 6.6.16.1.jpg
SH30 6.6.16.jpg
Viimeksi muokannut irakas, 14 Elo 2016, 09:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja jori » 08 Elo 2016, 17:48

Tuo muutosperjantain viesti jäi vajavaiseksi kun en saanut kuvia. Nyt sain kuvat, joten laitan tähän pyörästä päivänkohtaisia kuvia.

Muutoksia tehtiin siis takaistuimen korkeudelle ja etuhaarukan korvakkeille.
Tässä muutokset tekeillä.
20160805_003.jpg


Näin paljon alemmas takaistuin saatiin.
20160805_006.jpg


Tällainen pyörästä sitten tuli ja tällaisena se esiteltiin Nokian kisoissa.
20160805_008.jpg

20160805_011.jpg
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja vaaka » 08 Elo 2016, 18:59

Alennetulla penkillä vaikutti ihan ok peliltä vakaudeltaan, kun huomio sen, etten silti ylettynyt kuin nilkoista ojentamalla polkimille takana istuen, mikä tarkoitti kananmunan päällä istumiseen verratavaa käärmetanssia istuimella, kun jalat eivät tukeneet kroppaa tarpeeksi. En epäile hetkeäkään, etteikö olisi ollut tukevampi ja rennompi istua, jos olisi mitoitukset sopineet näin lyhyelle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja jori » 10 Elo 2016, 23:17

Tänään perhepyörä siirtyi nimensä mukaisiin hommiin. Tässä kuvia uuden kyömynenän ja lastenistuimen saaneesta pyörästä. Käyrä stemmiputki toimii (vähän takellellen) kampikeskiön säätömekanismina. Stemmin puolella on 120 mm pitkä 20 mm putki hitsattu stemmin kylkeen ja yhdysputken sisältä tuleva kaareva putki tulee sen päälle kiinni pakoputkiklemmarilla. Keskiön etäisyyttä voi säätää, kun löysää molemmat klemmarit.
20160810_018.jpg


Lastenistuin on tuossa kiinni vasta nippusiteellä, mutta toimi noinkin auttavasti monta koeajoa. Se mahtuu olemaan tuossa haittaamatta aikuistensatulassa polkemista. Jarruun saatiin oikea vaijeri, mutta vaihteet ja takajarru niitä vielä kaipaavat. Mistähän yli kaksimetrisiä jarruvaijereita voisi yrittää metsästää.
20160810_002.jpg

20160810_006.jpg

20160810_012.jpg

20160810_013.jpg

Lastenistuimelle tehdään vielä kunnollinen kiinnitys ja asennetaan hieman ylemmäs.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1113
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja samuel » 11 Elo 2016, 08:26

Omassa tekeleessä on vaijeri jatkettu kohdalta jossa vaijeri menee suoraan.
Kuorien päälle sopivan halkasijainen muoviputki ja kuoret nippusiteillä runkoon kiinni.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15573
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja PW » 11 Elo 2016, 08:46

Hienolta ja toimivalta perhepyörältä näyttää!
Mihin noin lyhyessä pyörässä tarviit yli 2m jarruvaijeria, ei meijän tandemissa tarvinnu?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja jori » 11 Elo 2016, 10:30

PW kirjoitti:Hienolta ja toimivalta perhepyörältä näyttää!
Mihin noin lyhyessä pyörässä tarviit yli 2m jarruvaijeria, ei meijän tandemissa tarvinnu?

Kuva
Tuon etujarruvaijerin ostin 90 cm mittaisena tuosta kun laskee, että vaijerin pitää kiertää runkoputkea pitkin takajarrulle, tulee vaijerille jarruvoimankuljetusmatkaa 2,3 m.
Liitteet
PP-mitat.png
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2016, 14:23

SJS:llä on kaikkee = pitkii kaapeleita https://www.sjscycles.co.uk/search/?ter ... 20Cable%20 ja kuorii: https://www.sjscycles.co.uk/search/?term=brake%20outer

Mä ostin just pitkää kuorta CRC:ltä - sitä saa siis metrikamana. http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod27660

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja yaana » 11 Elo 2016, 17:14

Takarenkaaseen pitäisi laittaa hameverkko. Polkijan tyylistä ei tarvitse tinkiä 8)
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15573
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 08:48

10373715_1074413662586023_3408614457253336800_n.jpg

Saman tapanen tandemi, lähinnä mitotuksen ja kuskien sijoituksen/asennon puoleen.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija