Sivu 1/12

CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 04 Touko 2016, 12:50
Kirjoittaja jori

Tältä CF-MBB-tandem perhepyörän puolikas näyttää nyt.
Kuva
.................................................................................
Innostuin Sakarin SH30-projektista nelipyöräiseksi vanhusten retkeilyvälineeksi. Itse en vielä niinkään vanhusten -, vaan kaupunkilaisperheiden käyttöön. Tuolla periaatteella voisi rakentaa melko yksinkertaisesti neljänpoljettavan nelipyörän, jolla voisi kulkea koko perheellä yhdellä ajoneuvolla. Taakse paikat lapsille pitkällä kampikeskiönsiirtovaralla ja Vanhemmille MBB-keulat eteen.

Ideana olisi tehdä kaksi CF-MBB-tandemia, jotka kytkettäisiin kahdella yhdysputkella ja naruristikolla nelipyöräiseksi kulkupeliksi, johon vielä lisättäisiin takakiekkojen väliin kaukalo pienimpiä matkustajia varten. Tytär valittaa, ettei voi käyttää pyörää, kun ei saa koiria mukaan.

Pohdin ylimääräistä mahdollisuutta, että nelipyörään voisi laittaa etupolkimien väliin vinon nivelöidyn yhdysputken siten, että tuolla voisi istuimen siirtämällä asettua polkemaan kampipuomien välissä keskellä istuen. Toinen jalka vasemman puomin oikeaa kampea, ja oikea jalka oikean puomin vasenta kampea.

Hämmentävää, mutta näinkin pieneen runkoon mahtuu CF-MBB-tandem-rakenteella kaksi keskimittaista (xseam 114) polkijaa.
Hämmentävää, mutta näinkin pieneen runkoon mahtuu CF-MBB-tandem-rakenteella kaksi keskimittaista (xseam 114) polkijaa.
CF-MBB-tandem.png (751.44 KiB) Katsottu 7670 kertaa
Tässä neljän poljettava 406-50 versio
Tässä neljän poljettava 406-50 versio
Perhepyörän näkymä takaa sivulta.png
Perhepyörän näkymä takaa.png
Kyllä siinä tosiaan mahtuu polkemaan takanakin.
Kyllä siinä tosiaan mahtuu polkemaan takanakin.
Tässä vielä, enempi kahden poljettavaan käyttöön, 559-kokoinen tandemrunko, jota voi keulaa vaihtamalla käyttää yksin LWB-nojakkina
Tässä vielä, enempi kahden poljettavaan käyttöön, 559-kokoinen tandemrunko, jota voi keulaa vaihtamalla käyttää yksin LWB-nojakkina

Monenlaista uutta mahdollisuutta tarjoaa tuollainen rakenne. Luultavasti ensimmäinen yritelmä tulee olemaan jäykkäperäinen ja kiekkokooltaan 559. :D

PS. Älkää kiinnittäkö liikaa huomiota yksityiskohtiin. Olen käyttänyt valmiita osia ja niitä yhdistellyt tuohon tandemrunkoon kiinni. Tohon on laitettu python-haarukka, vaikka varmaankin PW-tyyppinen yhdysputki-MBB-keula on helpompi toteuttaa ja varmaan helpompi ajaakin.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 04 Touko 2016, 15:44
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Pohdin ylimääräistä mahdollisuutta, että nelipyörään voisi laittaa etupolkimien väliin vinon nivelöidyn yhdysputken siten, että tuolla voisi istuimen siirtämällä asettua polkemaan kampipuomien välissä keskellä istuen. Toinen jalka vasemman puomin oikeaa kampea, ja oikea jalka oikean puomin vasenta kampea.

Avaa vähän tätä, vaikka piirroksella. Olen tuota hommaa miettinyt itse etuvetokinneriä ajatellen, mutta en ole keksinyt hyvää rakennetta.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 04 Touko 2016, 15:59
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Ideana olisi tehdä kaksi CF-MBB-tandemia, jotka kytkettäisiin kahdella yhdysputkella ja naruristikolla nelipyöräiseksi kulkupeliksi, johon vielä lisättäisiin takakiekkojen väliin kaukalo pienimpiä matkustajia varten.

Tuohon saa hyvän teho-painosuhteen, kun on vaan puoli pyörää per polkija. :D


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 04 Touko 2016, 16:57
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pohdin ylimääräistä mahdollisuutta, että nelipyörään voisi laittaa etupolkimien väliin vinon nivelöidyn yhdysputken siten, että tuolla voisi istuimen siirtämällä asettua polkemaan kampipuomien välissä keskellä istuen. Toinen jalka vasemman puomin oikeaa kampea, ja oikea jalka oikean puomin vasenta kampea.

Avaa vähän tätä, vaikka piirroksella. Olen tuota hommaa miettinyt itse etuvetokinneriä ajatellen, mutta en ole keksinyt hyvää rakennetta.

Hatara aavistus oli kokeilla yksinkertaisesti päistään pallonivelöityä sauvaa sisempien polkimien päiden välissä. Vaatiihan se tietysti erillisen –melko jämynkin– raidetangon, eikä synkronoi polkimia kovin jäykästi, mutta jospa se riittäisi. Samalla periaatteellahan ne synkronoidaan höyryjunan akselitkin kaikki vetämään.

Veturi.png

Oikeasti varmaan tarvitaan ristinivelillä päistään sisempien kampien tilalle vaihdettu kampiakselirakenne, jollaisen näin joskus vanhassa videossa jollain venäläisellä ukolla. Oli kytkenyt kaksi pythonia yhteen nelipyöräksi.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 04 Touko 2016, 23:21
Kirjoittaja PW


Tätäkö tuplapyyttoniako Jori tarkotit?


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 04 Touko 2016, 23:58
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:


Tätäkö tuplapyyttoniako Jori tarkotit?

'Tuota juurikin. Siinä raidetankona toimii nelipolvinen kampiakseli, joka on jollain nivelellisesti toimivalla mekanismilla kiinni eturattiden keskiöissä.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 08:49
Kirjoittaja irakas

SH30:n luonnostelu on nyt tällaisessa vaiheessa. Istuimet ovat vanerirakenteiset. Niiden kaksoisrungot leikataan 18 mm:n vanerista. Vaakasuuntaisesta piirroksesta jäi piirtämättä nivelöidyt tukivarret, joiden varassa istuimet ovat.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 09:10
Kirjoittaja jori

Onpa sulavalinjainen ja kevyen näköinen. :D

Ahaa, jäykkä runko ja jousitetut penkit. Voisi olla tosiaan olla hyvä idea, niin saa kevyemmän rungon, mutta istuma-asennossa ei töyssyt nyrjäytä selkää. Taakse on ehkä syytä varata kuitenkin enemmän joustovaraa ennen kuin takapuoli hankaa renkaaseen. ;)

Ohjainvarret pitää olla molemmin puolin Ackermankulmassa. Vasemmassa rungossa on nyt ohjainvarsi aivan suoraan taakse. Ackermankulmat saat nätisti asentamalla raidetangon pään oikean rungon ohjaustangon vasempaan haaraan sopivaan paikkaan ja vasempaan runkoon asentamalla stemmiin kiinnitetyn varren saman verran vinoon.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 09:29
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Onpa sulavalinjainen ja kevyen näköinen. :D

Ahaa, jäykkä runko ja jousitetut penkit. Voisi olla tosiaan olla hyvä idea, niin saa kevyemmän rungon, mutta istuma-asennossa ei töyssyt nyrjäytä selkää. Taakse on ehkä syytä varata kuitenkin enemmän joustovaraa ennen kuin takapuoli hankaa renkaaseen. ;)

Ohjainvarret pitää olla molemmin puolin Ackermankulmassa. Vasemmassa rungossa on nyt ohjainvarsi aivan suoraan taakse. Ackermankulmat saat nätisti asentamalla raidetangon pään oikean rungon ohjaustangon vasempaan haaraan sopivaan paikkaan ja vasempaan runkoon asentamalla stemmiin kiinnitetyn varren saman verran vinoon.

Ei nyt kyllä mennyt jakeluun miten Ackerman-kulmat aikaansaadaan. Saisko kuvaa?


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 10:17
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onpa sulavalinjainen ja kevyen näköinen. :D

Ahaa, jäykkä runko ja jousitetut penkit. Voisi olla tosiaan olla hyvä idea, niin saa kevyemmän rungon, mutta istuma-asennossa ei töyssyt nyrjäytä selkää. Taakse on ehkä syytä varata kuitenkin enemmän joustovaraa ennen kuin takapuoli hankaa renkaaseen. ;)

Ohjainvarret pitää olla molemmin puolin Ackermankulmassa. Vasemmassa rungossa on nyt ohjainvarsi aivan suoraan taakse. Ackermankulmat saat nätisti asentamalla raidetangon pään oikean rungon ohjaustangon vasempaan haaraan sopivaan paikkaan ja vasempaan runkoon asentamalla stemmiin kiinnitetyn varren saman verran vinoon.

Ei nyt kyllä mennyt jakeluun miten Ackerman-kulmat aikaansaadaan. Saisko kuvaa?

Jotenkin näin


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 11:04
Kirjoittaja Wacky

Takapäässä vetopuolen ketju kulkee liian kaukana nivelpisteestä. Sen pitäisi olla n. 20 mm nivelen läpuolella jotta pompotukselta vältytään.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 11:38
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Takapäässä vetopuolen ketju kulkee liian kaukana nivelpisteestä. Sen pitäisi olla n. 20 mm nivelen läpuolella jotta pompotukselta vältytään.

Olet tavallaan oikeassa, vaikka ilmeisesti väärästä syystä. Tuossa Sakarin rakenteessa on jäykkä takahaarukka ja runko ja tuo nivelpiste on istuimen joustonivel. Pompotusta tosiaan tulee, mutta ei ketjuvoimien, vaan poljinvoimien takia. Istuimen joustonivelen pitäisi olla paljon korkeammalla jopa istuimen etureunaa, jotta tuo pompotus vältettäisiin.


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 12:24
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onpa sulavalinjainen ja kevyen näköinen. :D

Ahaa, jäykkä runko ja jousitetut penkit. Voisi olla tosiaan olla hyvä idea, niin saa kevyemmän rungon, mutta istuma-asennossa ei töyssyt nyrjäytä selkää. Taakse on ehkä syytä varata kuitenkin enemmän joustovaraa ennen kuin takapuoli hankaa renkaaseen. ;)

Ohjainvarret pitää olla molemmin puolin Ackermankulmassa. Vasemmassa rungossa on nyt ohjainvarsi aivan suoraan taakse. Ackermankulmat saat nätisti asentamalla raidetangon pään oikean rungon ohjaustangon vasempaan haaraan sopivaan paikkaan ja vasempaan runkoon asentamalla stemmiin kiinnitetyn varren saman verran vinoon.

Ei nyt kyllä mennyt jakeluun miten Ackerman-kulmat aikaansaadaan. Saisko kuvaa?

Jotenkin näin

Ai joo. Enpä tajunnut, että piste, johon ohjaustangon varret suunnataan, on takapyörien keskivälissä. :oops:

Hienostippa osasit korjata piirustustani! Kiitos!


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 05 Touko 2016, 12:58
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Onpa sulavalinjainen ja kevyen näköinen. :D

Ahaa, jäykkä runko ja jousitetut penkit. Voisi olla tosiaan olla hyvä idea, niin saa kevyemmän rungon, mutta istuma-asennossa ei töyssyt nyrjäytä selkää. Taakse on ehkä syytä varata kuitenkin enemmän joustovaraa ennen kuin takapuoli hankaa renkaaseen. ;)

Ohjainvarret pitää olla molemmin puolin Ackermankulmassa. Vasemmassa rungossa on nyt ohjainvarsi aivan suoraan taakse. Ackermankulmat saat nätisti asentamalla raidetangon pään oikean rungon ohjaustangon vasempaan haaraan sopivaan paikkaan ja vasempaan runkoon asentamalla stemmiin kiinnitetyn varren saman verran vinoon.

Eli näinkin?


Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Lähetetty: 10 Touko 2016, 16:51
Kirjoittaja jori

PW herättelee omaa tandemprojektiaan ja kommentoin hänelle poljinkampien pituuden merkityksestä nimenomaan tandempyörän rakenteisiin. Laitan sen tähän, vaikka tuleekin hieman toistoa, koska kyse on tandemnojakin tekemisessä niin moninkertaisesti vaikuttavasta suunnitteluparametrista.

Petrin 2WR-tandemi on niin lähellä perhepyörän puolikasta, että siitä saamme lisää kokemusta ja kiritystä perhepyörän rakentamiseen. Itse asiassa kävin äsken Rautasoinilla katsomassa runkoputkea. Eihän siellä ole puolitoistasella seinämällä oikein mitään järkevää. Kaikissa kaksimillinen seinämä. Mistä siis saisin ohuhtseinäistä torvea. :(

Tarkoitus on tehdä tukevan tuntuinen laite, joten olen pyrkinyt minimoimaan rungon pituutta ja käyttänyt hieman paksumpaa runkoputkea. Kuvissa mitat vastaavat 60x40x1,5 suorakaideputkea. Pyöreä olisi ihan kiva, mutta rungon muotoon tarvitaan tällä kertaa terävät kulmat alakulmiin, joten jiirisauman käyttö taivutuksen sijaan on perusteltua. Jiirisauma on taas helpompi tehdä suorkaideputkeen.
Kuva
Tässä kuvassa rungossa on huomioitu vanhojen ihmisten tarve päästä kyytiin nostamatta jalkaa kovin korkealle.

Takahaarukan nivelen / alahaarukan tyven kohdan jälkeen runkoputkea voisi kaventaa ja ehkä taivuttaakin väistämään takapyörää. Kuviin on nyt piirretty pätkä suoraa 60x40-putkea ylös, joka muuttuu 40x40 putkeksi viisto-osaksi ja myöhemmin vaakasuoraksi. Ideana on tehdä ajajakohdainen pituussäätö siirtämällä penkkiä vaaka-aisan päästä pitkäjalkaisen asennosta ensin eteen päin vaaka-aisaa pitkin, mikä riittänee aikuisten säätövaraksi ja tehdä viistoon osaan kiinnityspaikka lasten istumapaikaksi. Istuimen siirto tulisi "tappi reikään" tekniikallla, samoin takaistuimen kallistuskulma.
Kuva
Tässä rungon jalannostokorkeus on suurempi, vaikkei vielä kovin korkea. Tällä on saatu rungon painoa vähäisemmäksi ja joustavaa pituuttä pienemmäksi.

Hieman kangastelee mielessä takapenkin kiinnittämiseen tarvittavan vaaka-aisan tekeminen kaksiosaisena siten, että istuimen korkeus saadaan mahdollisimman matalaksi takarenkaan mennessä joustossa vaakapalkkiparin väliin. Haarukan sijaan vaakapalkki voisi olla alas avautuva kouru, jotta kura ei kastele remmipenkkiä alta, eikä töyssyissä pelota renkaan raapaisu istuimen läpi.

Kammet pitää tandemissa olla lyhyet, ainakin takana. Ne pienentävät tilantarvetta etuistuimen alla ja etuselkänojan takana. Tämä pienentää rungon pituutta etuistuimen korkeusvaatimusta, selkänojan kallistusrajoitusta, kampikeskiön alimman korkeuden vaatimusta ja paljon muutakin. Ehdottomasti tandem kannattaa tehdä lyhyillä kammilla, jotta paino ja tilantarve pienenee, ketjuvoimat pienenevät ja liikkuvien massojen nopeudet pienenevät ja kulku on tasaisempaa. :D

Sanonpa tässä saman tien muistaessani, että jos Vilijamilla on asiaa etelään kesän korvalla, tai milloin taas on, voisit käydä hakemassa neljät ysivitoset lastenkammet minulle sieltä pyöräliikkeestä, missä niitä oli hyllyssä.