Sivu 1/1

Korpinojakki

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 20:16
Kirjoittaja ES

Etsiskelin ketterään jarrulänkiä mutta löysinkin jotain muuta.
Nimittäin ehjän joustokeulan ja melko loppuun ajetun täysjoustomaasturin, joiden näkeminen välittömästi muistutti minua Helanderin maastonojakkia kohtaan tuntemastani kateudesta.

IMG_20160617_184739.jpg

Taidan tosin laittaa muutaman mutkan suoraksi ja yksinkertaistan rakennetta ohjauksen ja takajousituksen osalta.
Tätä tuskin siltikään saa yhtä nopeasti ajokuntoon kuin ketterän.


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 13:25
Kirjoittaja ES

Hitsasin emäputken ja etupuomin paikalleen.
Kampikeskiö on vasta narulla kiinni.

IMG_20160617_230553.jpg

Laitoin putken ja puupalikan esittämään penkkiä jotta pääsisin kärryille siitämitä olen tekemässä.
Suora yläohjaus näyttäisi onnistuvan.
Kampikeskiötä voisia nostaa hieman ja akseliväliä venyttää kymmenisen senttiä.

Takapään rakenne tuottaa vähän hankaluuksia kun sen pitäisi joustaa ja sinne pitäisi vielä jotenkin saada mahtumaan ketjut, jarrut ja vielä se hemmetin jousikin :? .


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 12:14
Kirjoittaja PW

Jos laitat taakse vaan paksun renkaan?


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 15:56
Kirjoittaja vaaka

Jousi tuo hajoavan huollettavan hintaa ja painoa nostavan osan. Jotta rengas tekee oikeaa vaimennusta, sen pitää olla leveä. 2,5 Bar lukee minimipaineena Schwalbe Big Apple 559-50 renkaassa ja ei se huonosti jousitetussa pyörässä täysin suojaa asfaltin reikäisiin kohtiin lujaa ajamiselta jne. Tämä vielä nylonpistosuojatulla ohuen sivuseinämän versiolla, joka on selvästi joustavampi kuin kevlarpistosuojattu paksukylkinen yksilö.

60 millin 406 omppu 1,5 Bar joustaa jo mukavasti.


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 24 Heinä 2016, 22:03
Kirjoittaja ES

Minulta loppui kiinnostus koko viritykseen ja heitin osat takaisin samaan läjään mistä ne kaivoinkin :x .

Mutta heti seuraavana päivänä ajoin ketterän vanteen solmuun metsäautotien pinnasta törröttävää kiveä vasten ja laskeuduin vähemmän ketterästi ojaan.
Onneksi siellä oli mutaa kivien ja terävien kantojen sijaan.

Piti rakentaa jotain mikä kestää paremmin kivä ja kuoppia joten kaivoin varastoläjästä korpinojakkiin ajattelemani pyörät. Päätin käyttää myös korpinojakin nimeä ettei joka toinen foorumin ketju käsittele jotain minun kesken jättämääni kyhäelmää :oops: .
Ja MBB:hän siitä on taas tuli.
Kuvia en kauheasti kerennyt räpsimään kun rytistelin rungon mahdollisimman nopeasti kasaan kummallisen ilon ja raivon sekoituksen vallassa :twisted:.
Kopioin rungon mallin ketterästä lisäten siihen naruperän.

IMG_20160629_133257.jpg

Seuraavana päivänä laitoin pyörän ajokuntoon ja totesin sen olevan tähänastisista ylivoimaisesti paras ajettava mutta näyttävän aivan hirveältä.

IMG_20160716_215820.jpg

Pyyhin rälläkällä ylimääräiset sojottavat raudat pois ja maalasin koko roskan. Tämän jälkeen se näyttikin yllättävän hyvältä :D.

IMG_20160724_190633.jpg

Selkänojan putki menee runkoputken sisään ja on kiinni kahdella pultilla, helpottaa paljon pyörän kuljetusta autolla.
Takahaarukka oli järkyttävän vetelä joten sitä piti vahvistaa parilla putkella. Tietysti olisi ollut helpointa tehdä koko haarukka alusta asti itse eikä väkisin käyttää liian hentoista etuhaarukkaa.

IMG_20160724_191735.jpg

Re: Korpinojakki

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 08:00
Kirjoittaja Vilijami

Tämä on hienompi kuin alkuperäinen suunnitelma :D
Minkälainen on ajaa? Naruperässä taitaa olla aika pitkä joustoliike, ottaako rengas tarakkaan kiinni kuopassa?


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 08:34
Kirjoittaja PW

Hyvältä se miustakin näyttää;)


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 13:42
Kirjoittaja vaaka

On näköä hyvinkin.


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 13:56
Kirjoittaja ES
Vilijami kirjoitti:

Minkälainen on ajaa? Naruperässä taitaa olla aika pitkä joustoliike, ottaako rengas tarakkaan kiinni kuopassa?

Todella helppo ajaa, heti ensimmäisellä koeajolla pystyin ajamaan pelkillä jaloilla ohjaten. Ketterän akseliväli on 111cm ja tämän 121.5cm ja sen huomaa heti paljon parempana suuntavakautena vaikkei ketteräkään ole mitenkään huono ajettava. Liinat suorina renkaan ja tarakan väliin jää noin 2cm rako.


Re: Korpinojakki

Lähetetty: 17 Elo 2016, 20:56
Kirjoittaja ES

Hieman pyörän nykytilanteesta.
Pienin vaihde oli turhan raskas jyrkempiin ylämäkiin ja isoimpia vaihteita pystyi käyttämään vain alamäissä joten vaihdoin eturattaaksi jonkun lastenpyörän eturattaan, nyt vaihdeskaala asettuu juuri sopivalle alueelle.

Naruperän pressukumit alkoivat haurastua ja katkeilla joten vaihdoin ne kahteen sisäkumiin. Nyt perä on huomattavasti jäykempi ja näyttääkin paremmalta.

Maastorenkaat vaihtuivat hieman sileämpiin 47mm renkaisiin ja pumpullekin löytyi paikka selkänojan runkoputken takaa.

oranssi vehje.jpg
oranssi vehje.jpg (184.34 KiB) Katsottu 4004 kertaa

Re: Korpinojakki

Lähetetty: 17 Elo 2016, 21:04
Kirjoittaja Premnas

Tyylikäs oranssi :) !