RR Imatranajot - MBB-road and racing

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onpas kivan näköinen. Ketjulinja on samansuuntainen kuin takahaarukka ja penkki on keulan yläputken suuntainen.
Mua kyllä arveluttaa onko keula riittävän jäykkä. Noille ohuille putkille, jotka menevät etunavasta emäputkelle, tulee taivutusta. Keskiö voinee myös taipua polkemisen mukana :? Koeajolla tuo sitten selviää. Voi olla että maalailen pirua seinälle, mutta kun omani notkuu mielestäni liikaa :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

28mm rengas mahtu just ja just pyörimään. Ohjausnivelen kiristäminen ja kireellä pysyminen voi olla ongelma.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Ohjausnivelen kiristäminen ja kireellä pysyminen voi olla ongelma.

Mikäs ongelma tuo on. Kierrät laakerin hieman liian tiukkaan. Kiristät yhdysputken klemmarin tiukasti sen yläpuolelle vaikka vähän vasaralla näputtamalla ja löysäät sitten laakerikuppia sen verran, että laakeri pyörii herkästi. Tuossahan on yhdistelmä sisä- ja ulkopuolisesta stemmistä. Ulkopuolisessa stemmissähän laakerin kireys on aina tuollaisen puristimen varassa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ohjausnivelen kiristäminen ja kireellä pysyminen voi olla ongelma.

Mikäs ongelma tuo on. Kierrät laakerin hieman liian tiukkaan. Kiristät yhdysputken klemmarin tiukasti sen yläpuolelle vaikka vähän vasaralla näputtamalla ja löysäät sitten laakerikuppia sen verran, että laakeri pyörii herkästi. Tuossahan on yhdistelmä sisä- ja ulkopuolisesta stemmistä. Ulkopuolisessa stemmissähän laakerin kireys on aina tuollaisen puristimen varassa. :)

Onnistui se kiristys mutta kun se on kierteetön, piti laakerit ensin kiristää puristimen avulla pakettiin ja sitten klemmari tiukalle, lopuksi stemmi :mrgreen:
Ajamassakin kävin pari kilsaa, en tietenköään kauheesti runtannu, enkä kovia vauhteja yrittäny mutta vaikka renkaan ja ketjuhaarukan väliä oli minimaalisesti, ei rangas polkiessa ottanu haarukkaan - hyvä merkki.
Vähän äkkinäistä ja outoa meno, ilman käsiä ajo epävarmaa - syitä: Pystympi ohjauskulma?, hyvin makaava asento, pitkästä aikaa, renkaat ei välttämättä samassa linjassa, luotto pyörään hakusessa.
Renkaan ja rungon mutkan välissä n. 3mm rako kun käyn penkille, rako kasvaa n. 2mm - ohuet haarukat taipuvat sen verran.
Mutta ei huono! 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

20160717_200628.jpg
20160717_200628.jpg (170.42 KiB) Katsottu 2243 kertaa

Ekan ajon jälkeen. Painoo n. 14kg, kahen kilon penkillä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

RR yksit.jpg
RR yksit.jpg (113.21 KiB) Katsottu 2237 kertaa

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Liitetiedosto RR yksit.jpg ei ole enää saatavilla

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?

Voihan sen noinkin tehdä, mutta enemmän on raudasta hyötyä, kun laittaa näin. (oranssi) Nyt on veto ja jarrutusvoimat pelkästään tuon (entisen) takahaarukan yläputkien taivutuksen varassa. Taivutusjäykkyys lisääntyy toki tuolla ehdottamallasi, mutta se lisääntyy paljon enemmän, kun kootaan yläosa kolmioksi oranssin viivan kohtaan lisätyllä putkella.

Liitteet
RR yksit.jpg
RR yksit.jpg (145.88 KiB) Katsottu 2233 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Pastori »

MItes arvioit sen penkin kulman merkityksen?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

MItes arvioit sen penkin kulman merkityksen?

Jaa, miten sen osaisin arvioida - onkohan se makaavampi ku aikasemmassa, tähän samaan runkoon perustuneessa kääntyväkeskiöisessä? Oon tottunu ajamaan hyvin makaavassa asennossa mutta viimeaikoina vähemmän, joten tarttee totutella.
Jos päivittäiseen käyttöön teet, ni kai se kannattaa vähän pystympi olla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

RR Imatran.jpg
RR Imatran.jpg (170.42 KiB) Katsottu 2213 kertaa
kääntyväkeskiöinen.jpg
kääntyväkeskiöinen.jpg (268.45 KiB) Katsottu 2213 kertaa

Piällekkäin arvioitavana eka maantiembb ja uus.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Painoo n. 14kg, kahen kilon penkillä.

Pyörästä jos puristas parikiloo ja kuskista saman ni yhteispaino, alle 100kg - mie oon kohta höyhensarjassa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Painoo n. 14kg, kahen kilon penkillä.

Pyörästä jos puristas parikiloo ja kuskista saman ni yhteispaino, alle 100kg - mie oon kohta höyhensarjassa :mrgreen:

Mä olin ekalla Nokian reissulla 100+ sarjassa. Nyt oon ollu vuosia höyhensarjassa = alle 90kg.

Sinkuloi kone ja elä laita yhtä jarruu enempää (siitä ei tosin tainnu pelkoo ollakaan). Vuolet vähän penkistä pois ja puolitat karhuntaljan. Eiköhän sillä nyt pari kiloo lähde.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
RR yksit.jpg

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?

Voihan sen noinkin tehdä, mutta enemmän on raudasta hyötyä, kun laittaa näin. (oranssi) Nyt on veto ja jarrutusvoimat pelkästään tuon (entisen) takahaarukan yläputkien taivutuksen varassa. Taivutusjäykkyys lisääntyy toki tuolla ehdottamallasi, mutta se lisääntyy paljon enemmän, kun kootaan yläosa kolmioksi oranssin viivan kohtaan lisätyllä putkella.

Yritän tätä ymmärtää, miks oranssi on parempi ku punanen :? Mistä muualta etukolmio taipuu ku takimmaisista haarukkaputkista? Yhdysputken kiinnityksestäkö?
Ajattelen tässä nyt vain tuota taipumaa joka tulee käydessäni penkille - etuhaarukka taipuu eteenpäin. Piirtämäni punainen putki on tosin lyhyt mutta jäkistäisi sitä heikointa putkiparia :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
RR yksit.jpg

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?

Voihan sen noinkin tehdä, mutta enemmän on raudasta hyötyä, kun laittaa näin. (oranssi) Nyt on veto ja jarrutusvoimat pelkästään tuon (entisen) takahaarukan yläputkien taivutuksen varassa. Taivutusjäykkyys lisääntyy toki tuolla ehdottamallasi, mutta se lisääntyy paljon enemmän, kun kootaan yläosa kolmioksi oranssin viivan kohtaan lisätyllä putkella.

Kuva
Yritän tätä ymmärtää, miks oranssi on parempi ku punanen :? Mistä muualta etukolmio taipuu ku takimmaisista haarukkaputkista? Yhdysputken kiinnityksestäkö?
Ajattelen tässä nyt vain tuota taipumaa joka tulee käydessäni penkille - etuhaarukka taipuu eteenpäin. Piirtämäni punainen putki on tosin lyhyt mutta jäkistäisi sitä heikointa putkiparia :?

Se alhaalta tuleva kuorman aiheuttama pystyvoima menee nätisti ohi tuon risteyksen yläkiinnitykselle, joka paljon jäykempänä kantaa (lähes) kaikki pystyvoimat. Takahaarukan yläputket (sinulla pystyputket) ovat kuitenkin liian hoikat kantamaan eteen-taakse-voimia, joita tulee polkemisesta ja jarrutuksesta ja joita yläkiinnitys pistemäisenä ei kanna lainkaan.

Oranssi putki siirtäisi pystyille haarukkaputkille tulevan eteen-takse-kuormituksen paksummalle yhdysputkelle ylös ja loisi lisäksi yläpäähän jäykän kolmion, joka siirtäisi kuormaa kantavan voimaparin itsensä alapuolelle. Eteen-taakse-voimia kantaisi nyt haarukkaputkien taivutuskapasiteetin sijaan yli 20 cm etäisyydellä oleva voimapari, jossa putket siirtävät voimia lähinnä puristus-veto-suuntaan taivutuksen ollessa sekundaarinen voimienkantotapa.

Sivuvoimiin tai pystyvoimiin ei tämä korjaus auta mitään, muttei tarvitsekaan, sillä se osasto on kunnossa, kunhan klemmari pysyy kiinni ja haarukkaputket kantavat sivuvoiman. Tuo oranssi putki voisi varmaan olla jopa vain yksi ohut putki lokasuojankiinnityskaaren ja yhdysputken välissä. Kokeile!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Voimapari on hyvä tiimin nimi tandempyöräilijöille :D

Vastaa Viestiin