RR Imatranajot - MBB-road and racing

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Ei kai nykyinenkään takahaarukka ole heikon- tai rumannäköinen?

Voi kerpele, täähän tuli ihan väärään ketjuun - liian monta "pyörää tulessa" :oops: ja tarkoitin entistä takahaarukkaa - joka tulee tässä eteen. Jatkanpa tuolla oikeessa ketjussa :mrgreen:

Viimeksi muokannut PW, 07 Heinä 2016, 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Etupäätä muokkasin, siirtämällä taaempaa haarukkaputkea, lähemmäs emäputkee. Vahvistaako rakennetta? Ulkonäkö saattas vähän parantua/yksinkertastua.
Nuo tummanvihree ja sammaleenvihree, ei siis ole pyörän rakennetta vaan yritin pyyhkiä, vanhanhaarukkaputken pois.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

:mrgreen:

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: RR Imatran ajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

PW kirjoitti:

Aloitin penkomalla osavarastoa ja punnitsemalla etukiekkoja - löytyi 9-pakalla 559*17mm levyjarrulla, Vanha 622 maantiekiekko 6-lehtisellä pakalla ja neuvosto maantiepyörästä (27" tai 28"?) tuubikiekko 5-lehtisellä. Punnitsin kiekot ja yllätyin neuvostokiekko kevyin 1230g, vanha maantiekiekko 1560g ja uusin kiekko 1780g - jarrulevy tekee osan painosta ja isorataspakka loput. Tuubikiekossa myös sitten kevyemmät kumit - oletan, eli painossa säästäs aika paljon.
Normaalissa maantieajossa, tuo 9-pakkakiekko olis fiksuin valinta, Nokian kisassa pärjäis varmaan vähemmilläkin vaihteilla ja viois sillon pistää alle tuubikiekon.
Pyörä pitäs vaan rakentaa niin ett molemmat mahtuu pyörimään, kovin suurta toleranssia ei varmaan tartte jättää jos 559 rengas on paksuudeltaan esim 28-35mm ja tuubirengas 22mm :? :roll:
Paitsi että pyörään pitäs varustaa kahdet jarrut :?

Nyt on 17x622mm punavanteiset levarikiekot tulossa. Laita niistä kisakoneeseen hyvät kiekot. Mukana on 50mm renkaat, mutta kisamalliin kannattaa ostaa vaikkapa Continentalin Gatorskinit 28x622mm. Kyllä kulkee! Avid BB7-levyjarrusatulat vain sitten kaupasta ja kiinnittämään. Hyvä tulee. Mukana on myös yksi 559-levyjarrukiekko etunavalla eli FWD-mallia varten siis takanavalla :)!

Recumbent goes bujubuju...

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

PW kirjoitti:
20160629_140550.jpg

Siniset olis narua.

Entäs sinisten narujen paikalle hitsaisit 16mm halkaisijaltaan olevaa teräsputkea. Sellaista ohutseinämäistä. Ne ohuet putket ja 38mm keskusputki muodostaisivat kolmiorungon.

Recumbent goes bujubuju...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Bujubuju kirjoitti:
PW kirjoitti:
20160629_140550.jpg

Siniset olis narua.

Entäs sinisten narujen paikalle hitsaisit 16mm halkaisijaltaan olevaa teräsputkea. Sellaista ohutseinämäistä. Ne ohuet putket ja 38mm keskusputki muodostaisivat kolmiorungon.

Naru on kevyempi;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatran ajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Bujubuju kirjoitti:
PW kirjoitti:

Aloitin penkomalla osavarastoa ja punnitsemalla etukiekkoja - löytyi 9-pakalla 559*17mm levyjarrulla, Vanha 622 maantiekiekko 6-lehtisellä pakalla ja neuvosto maantiepyörästä (27" tai 28"?) tuubikiekko 5-lehtisellä. Punnitsin kiekot ja yllätyin neuvostokiekko kevyin 1230g, vanha maantiekiekko 1560g ja uusin kiekko 1780g - jarrulevy tekee osan painosta ja isorataspakka loput. Tuubikiekossa myös sitten kevyemmät kumit - oletan, eli painossa säästäs aika paljon.
Normaalissa maantieajossa, tuo 9-pakkakiekko olis fiksuin valinta, Nokian kisassa pärjäis varmaan vähemmilläkin vaihteilla ja viois sillon pistää alle tuubikiekon.
Pyörä pitäs vaan rakentaa niin ett molemmat mahtuu pyörimään, kovin suurta toleranssia ei varmaan tartte jättää jos 559 rengas on paksuudeltaan esim 28-35mm ja tuubirengas 22mm :? :roll:
Paitsi että pyörään pitäs varustaa kahdet jarrut :?

Nyt on 17x622mm punavanteiset levarikiekot tulossa. Laita niistä kisakoneeseen hyvät kiekot. Mukana on 50mm renkaat, mutta kisamalliin kannattaa ostaa vaikkapa Continentalin Gatorskinit 28x622mm. Kyllä kulkee! Avid BB7-levyjarrusatulat vain sitten kaupasta ja kiinnittämään. Hyvä tulee. Mukana on myös yksi 559-levyjarrukiekko etunavalla eli FWD-mallia varten siis takanavalla :)!

Ok, jännityksellä odottelen pakettia :P Ja vielä punaset 8) Joutuuko maalaamaan pyörän? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

Maalaa pyörä vihreällä niin saat vastavärikontrastin!

Recumbent goes bujubuju...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

20160715_103842.jpg
20160715_103842.jpg (251.78 KiB) Katsottu 2941 kertaa

Semmonen asetelma - jääkö poljinkeskiö liian alas, ilmanvastuksen kannalta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kuva
Semmonen asetelma - jääkö poljinkeskiö liian alas, ilmanvastuksen kannalta?

Voisihan se varmaan hitusen ylempänäkin olla, mutta muuten käypäisen näköinen asennelma. :)

Tuo kytkös ohjausnivelen alapäästä haarukan kylkeen pitää olla riittävän tukeva sivusuunnassa, joksi silti riittää n. 10 mm putket haarukan kyljistä kolmiomaisesti kaveten nivellattaan. Ehkä on tarpeen laittaa samanlainen ohut putki myös haarukan puoliskojen väliin niin, että siihen tulee kolmio. Jos siinä haarukassa on jo valmiina poikkiputki lokasuojan kiinnittämiseen, ei tuota poikkiputkea tietenkään tarvita.

Jos käytät haarukan ruotoputkea ohjauslaakerina, niin sitten suoraan ruotoputken alapäähän hitsaat pikkukolmion päät kiinni. Saahan nivelen purettua yläpäästä, jos stemmin ja satulaputken väliin tekee klemmariliitoksen Pastorin MBB Kosto-tyyppisesti.

Tässä tuoksahtaa ratkaisu, joka tulee vielä mullistamaan MBB-omavalmisteiden etuosien rakenteet. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kuva
Semmonen asetelma - jääkö poljinkeskiö liian alas, ilmanvastuksen kannalta?

Voisihan se varmaan hitusen ylempänäkin olla, mutta muuten käypäisen näköinen asennelma. :)

Tuo kytkös ohjausnivelen alapäästä haarukan kylkeen pitää olla riittävän tukeva sivusuunnassa, joksi silti riittää n. 10 mm putket haarukan kyljistä kolmiomaisesti kaveten nivellattaan. Ehkä on tarpeen laittaa samanlainen ohut putki myös haarukan puoliskojen väliin niin, että siihen tulee kolmio. Jos siinä haarukassa on jo valmiina poikkiputki lokasuojan kiinnittämiseen, ei tuota poikkiputkea tietenkään tarvita.

Jos käytät haarukan ruotoputkea ohjauslaakerina, niin sitten suoraan ruotoputken alapäähän hitsaat pikkukolmion päät kiinni. Saahan nivelen purettua yläpäästä, jos stemmin ja satulaputken väliin tekee klemmariliitoksen. Tässä tuoksahtaa ratkaisu, joka tulee vielä mullistamaan MBB-omavalmisteiden etuosien rakenteet. :)

On siinä vähän mahollista keskiötä nostaa.
Siellä on se poikkiputki olemassa, jonkinlaista kotelorakennetta tai latan reunoille putket, oli tarkotus askarrella.
Ohjausnivelen kiristys ja kiinnitys systeemi, vaatii vähän pohdiskelua ja värkkäämistä - niin ett olis purettavissa helposti.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos siellä on se poikkiputki jo valmiina, sehän suorastaan huutaa pelkkiä 10 mm putkenpätkiä reunoille kolmioksi. Tuo kannattaa rakentaa siten, että pystykuormat kantaa stemmin puolen kiinnitys, jolloin alapäässä tosiaan riittää pelkät putkenpätkät.

Minä tuossa yritin jo sitä purettavuusasiaa kuvailla. Laita siis ruotoputkeen normaali kiilastemmi ja sen yläpäähän Pastorin Kosto-tyyppinen klemmari satulatolpan ympäri. Kun tuo klemmari löysätään, voi satulatolpan vetää pois rungon satulaputken sisältä ja nivel purkenee alas, kuten pyörissä normaalisti. Vähän vaikea selittää, mutta tuohon takarunkoon jätetään siis kiinni satulatolppa, johon tehdään ohjaustanko ja tuo satulatolppa irrotetaan niveltä purettaessa.:?

Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo ruotoputki on alunperin kiristetty "kävyllä" - siis kierteetön. Lyhensin putkea ja käpy meni samalla kun se oli hitsattu kiinni. En tiedä, onko tuohon kokoon kiilamutteria - ehkä on.
Jotain tuon kaltaista päässä pyörii jos ymmärsin ajatuksesi oikein.
Meinasitko tuon nivelen alapään rakenteen putkikolmiolla, ilman siinä nyt olevaa lattaa vai pitäskö se latta kuitenkin jättää?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tuo ruotoputki on alunperin kiristetty "kävyllä" - siis kierteetön. Lyhensin putkea ja käpy meni samalla kun se oli hitsattu kiinni. En tiedä, onko tuohon kokoon kiilamutteria - ehkä on.
Jotain tuon kaltaista päässä pyörii jos ymmärsin ajatuksesi oikein.
Meinasitko tuon nivelen alapään rakenteen putkikolmiolla, ilman siinä nyt olevaa lattaa vai pitäskö se latta kuitenkin jättää?

Käpy ja stemmin puristin tai kiilamutteri, ei sillä väliä. Tarkoitin vain, että puretaan tuosta välistä kuten tuo rakenne on tarkoitettukin purettavaksi. Stemmin yläpuolelle luodaan purkutilaa irrottamalla satulatolppa satulaputkesta. Jarrutapit käyvät sellaisenaan ja jättö pienenee mukavasti tuolla emäputkioffsetilla. Täydellinen ratkaisu. :D

Hieno homma, että löytyi näin upea rakenne juuri kun olemme alkamassa rakentaa Perhepyörään MBB-keuloja lauantaina. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

20160715_120930.jpg
20160715_120930.jpg (269.78 KiB) Katsottu 2898 kertaa

Lötyihän tuollekin säätöstemmille sopiva paikka - halvalla oikein kaupasta ostin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin