STERN 7

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva

vph kirjoitti:

Mikä on tuon edessä yhdysputken päällä olevan taivutetun putken ja siihen liittyvän pystyputken tarkoitus? Onko se Tyyliseikka, Bonk-putki? :D

Anjovisöljykierron pääpalautusputki. :)
Minä arvelen sen olevan ohjaustangon kovemmankin repimisen mahdollistava tuki –anjovisöljykierron lisäksi. :) Tuo stemmiin kiinnitetty ohjaustanko ei kai ole mahdollinen tuossa kohdin ja on siirtymässä open cockpit-tyyppiseksi tuonne maston huippuun. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vaikka aiemmin sanoin, etten ymmärrä muuta kun funktionaalista taidetta, niin olin väärässä. Bonk meiniki on tosi jees. Kieli poskessa kerrottu hyvä tarina ja totuuden varomaton käsittely on kyllä Taidetta :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tarkoitus on jäykistää ylä rakenne tolla , siinä ei ole viellä kaikkia putkia sovitettu .
Kun tuo etukolmio on aika hento .
Tarkoitus olisi saada siittä ohjaustankolle lisätuki , se on viel ratkasematta miten .
Ensin suunittelin samanlaista ohjausta kuin Pastorin MBB:ssä . Mutta lähdin omille teilleni .
Tapani mukaan . :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hirmuinen jättö :shock:
Tuolla ei tarvi alle kahtakymppiä ajella, no, kisapelihän tästä olikin tulossa .

Miten niin hirmunen . Onhan mun Stern 5 lähes sama . Kyllä sillä on pärjännyt kaupunki nopeuksissakin . :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja PW »

Jättö miehen mukaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sitä mä vaan että kantsisko sit tehdä toi etukolmio paksummasta yhdestä putkesta. Jos vielä tavoittelee sitä kevyen kisakoneen ideaa. Aika hieno tosin toi mutkaputki tuolla on - mutta klassinen "yksi paksu on enemmän kuin kaksi ohutta".

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sitä mä vaan että kantsisko sit tehdä toi etukolmio paksummasta yhdestä putkesta. Jos vielä tavoittelee sitä kevyen kisakoneen ideaa. Aika hieno tosin toi mutkaputki tuolla on - mutta klassinen "yksi paksu on enemmän kuin kaksi ohutta".

Kun on valmis etukolmio ja siinä valmis paikka yhdelle ylimääräselle jäykisteell.
Niin kyse on sen hyväksi käytöstä .

Toinen juttu on paljonko tuollainen yksi kilpapyörän putki joustaa siinä . Onko se liian melto . Vai rakennanko koko etupään kokonaan toisenlaiseksi on kysymys .
Jota en ole viellä ratkaisut .

Tietysti voin jättää pois tuon putken ja kokeilla yhtä . Jos joustaa , niin aina pystyy rakentaan paksunmasta putrkesta uuden .

Stern3:sessa ei joustoo tunnu ja siinä hainkin mahdollisemman suurta jäykkyyttä :mrgreen:

Tätähän tämä rakentaminen on kokonaisuudessaan . Missä tehdä komromissi ja missä tehdä rarikaali muutos . Ken sen tietää , niin kertokoon . :idea:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sori :mrgreen: Tän pyörän voi poistaa ketjusta . Tairan rakentaa tän ilman kyselyitä ja neuvoja .
Kaikenlainen viistoilu siihen , ei auta tän kehittelyä. :evil: :evil: :evil:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Pastori »

En mä kyllä ite viistoillut - ääneen vaan pohdiskelin. Eikä mun mielestä muutkaan. Mutta mä en olekaan kyllä siinä asiassa herkkävaistoinen.

Tää on hyvä ketju. Jatka tässä vaan, niin saadaan oppia taas yhdessä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

En mä kyllä ite viistoillut - ääneen vaan pohdiskelin. Eikä mun mielestä muutkaan. Mutta mä en olekaan kyllä siinä asiassa herkkävaistoinen.

Tää on hyvä ketju. Jatka tässä vaan, niin saadaan oppia taas yhdessä.

Mie oon sammaa mieltä, keskustelu ja erilaiset näkemykset vaan lisää sitä oppia ja mielenkiintoa.
Jos viistoilu tarkottaa, kettuilua eli pottuilua - en miekään sitä tässä keskustelusta huomannu tai omilla kommenteillani tarkottanu :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sori olen tavallista herkemmälläpäällä . Joskus vaan ei kaikki mene jakoon . Niinkuin "Bonk" ja "Anjovi............." :roll:
PW ja Pastori meni jakoon .
On vaan tuo V...........käyrä nykyään sen verran korkeella . :?
Ei johdu foorumista ,elämä on vaan sellaista välillä .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Sori olen tavallista herkemmälläpäällä . Joskus vaan ei kaikki mene jakoon . Niinkuin "Bonk" ja "Anjovi............." :roll:
PW ja Pastori meni jakoon .
On vaan tuo V...........käyrä nykyään sen verran korkeella . :?
Ei johdu foorumista ,elämä on vaan sellaista välillä .

Olen pahoillani, että intoiluni Bonk taiteesta aiheutti tällaista. En älynnyt edes pyytää heti anteeksi, kun en arvannut, että kyse oli täysin päinvastaiseksi tarkoittamastani kommentista. Anteeksi! :oops:

Arvostan suuresti Alvar Gullichsenin Bonk taidetta, ja samasta syystä Nojanallen käsityötaidetta. Ne kutittelevat designhistorian ja -kulttuurin seikkoja, joita ei yleensä tunnuta ymmärtävän. Anjovisöljy on yksi Bonk taiteen keskeinen elementti, joka toistuu lukuisissa teoksissa. Siksi varomattomasti otin sen vertauksena kommenttiini Nojanallen pyörästä. Tarkoitukseni oli kunnioittaa, ei suinkaan väheksyä.

Olen tällä foorumilla viitannut aiemminkin Bonk-taiteeseen ja anjovisöljyyn, joka on tässä taiteen genressä yleisesti tunnettu käsite. Viittaus on ilman muuta minun puoleltani nimenomaan arvostava ja olen pahoillani jos se loukkasi. Missään tapauksessa ei ollut tarkoitus.

Arvostan äärimmäisen korkealle Nojanallen tapaa tehdä pyöriä ja kärryjä. Ehkä ennen kaikkea siksi, että niissä on toteutettu asioita, joihin en itse kykene. Nallen työt ovat esteettiseltä laadultaan aivan ylivertaisia ja moni ratkaisu hakee lähtökohtansa estetiikasta piittaamatta pätkääkään vaikkapa työmäärästä sen toteuttamiseksi. Niissä on sellaista taiteellista ehdottomuutta, jota harvoin näkee edes ammattitaiteilijoiden töissä. Vastaavalla pieteetillä töihinsä suhtautuu vain Ron Mueck, joka hänkin tekee töitään hitaasti, mutta jokainen yksityiskohta on äärimmäisen tarkkaan harkittu. (Mueckin töitä paraikaa esillä Sara Hildenin taidemuseossa Tampereella. Erittäin vaikuttava kokemus.)

Arvostan molempien Jyvässeudun pyöräseppien taideteollisen tuotannon erittäin korkealle ja olen aiemminkin ehdotellut yhteistä näyttelyä Sepon ja Sakarin töille. No, yhteinen ulkoilmanäyttelyhän siellä on näiltä taiteilijoilta päällä lähes joka päivä.

Anteeksi Seppo! :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja vph »

Täältä myös nöyrä anteeksipyyntö, sillä oma Bonk viittaukseni oli myöskin positiiviseksi asiaksi tarkoitettu!

Itse osaan (osaisin) arvostaa pelkästään tyylin tai estetiikan tai oman näkemyksen takia pyörään tehtyjä yksityiskohtia, joilla ei ole mitään funktionaalista merkitystä. Funktionalismia en siedä lainkaan, bonkkia taas arvostan paljon. :oops:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja irakas »

Seppoa jonkin verran tuntien hyvin ymmärsin hänen reaktionsa, kirjoitettaessa hänen työnsä yhteydessä Bonkista ja anjovisöljystä. Ovathan ne monien mielestä pelkkää pelleilyä. Mielestäni tämä oli mieltä liikuttava episodi nojapyöräfoorumilla. Täällä voi kirjoittaa ja ilmaista vapaasti, mutta myös selittää ja pyytää anteeksi, jos on mennyt yli ja mahdollisesti loukannut.

Minä itse arvostan suuresti Sepon pitkäjännitteisyyttä ja huolellista työskentelyä ja tuloksia. Yhteinen näyttelykin olisi mainio ajatus! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: STERN MBB rata ??

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nalle oli minua aiemmin samalla uunilla, joten sanonta, kun miehet puhuvat, pojat kuuntelevat, pitää kutinsa. Siksi peesasin eräänkin kierroksen kuuden tunnin kisassa nojanallea ja ihailin pyörän kauneutta sekä designiä. On aika ässä veto tehdä suoltikkuteline pyörään sanoo tunnin ajossa krampin selvästi osin suolavajeesta kärsinyt. No varmasti myös kylmä, märkä plus viima haittasi myös, mutta merisuolan syömisen nopea apu kertoi, että ei ole tuulesta temmattu kisaeväs ja sen teline. Mä niin paljon estetiikan perään naisten ulkopuolella ole, vaikka maan korkeimmassa kuvataiteen oppilaitoksessa olenkin työskennellyt. Pomon ideana oli taiteilijan seuraamisessa työtehtävässäni oli se, että asiatkin sujuvat, kun en ole edeltäjäni tapaan suusta kiinni taiteilijoiden kanssa. No mähän olen verbalikko, joten PW oli kyllä taiteellisuudesta jäljillä. Voihan miehen ottaa Kuvataideakatemista, mutta voiko Kuvataideakatemiaa ottaa miehestä? Sillä taustalla toimiva kaunis taideteos kisassa... Aijai herkkua! Oli ilo peesata ja nauttia taiteesta muutenkin kuin varikolla!

Vastaa Viestiin