SH31

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\

Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.

Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)

Härskin idea on niin loistava, etten millään voinut olla soveltamatta sitä SH31:een.

SH31 27.11.2016.png
SH31 27.11.2016.png (920.64 KiB) Katsottu 3612 kertaa

Eikö tämä nyt ole kallistuva deltatrike? Kallistus on helppo kytkeä tarvittaessa kokonaan pois jousella varustetulla tapilla. Vai olenko nyt aivan hakoteillä? Istuimen kallistuksien kanssa tulee mielenkiintoisia ongelmia, ja varmaan taas ehkä nurkan viilaajilla on huomautettavaa, mutta siitä vaan. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossahan keskinivel läpsähtää maahan. Mitään kannattelevaa rakennetta ei ole. Sivuvaunukiekon haarukan pitäisi osoittaa eteen päin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näin toimiakseen kallistusakselin on oltava vetävän- ja sivuvaunukiekon akselien välissä.

Liitteet
sh 31.jpg
sh 31.jpg (77.25 KiB) Katsottu 3579 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mutta käykö tuossa ilean tyyppisessä taka-akselissa niin, että taka-akselissa oleva veto tai jarrutus vääntää pyörän kallelleen? :roll:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Mutta käykö tuossa ilean tyyppisessä taka-akselissa niin, että taka-akselissa oleva veto tai jarrutus vääntää pyörän kallelleen? :roll:

Jonkinlaiset reaktiotangot vaatisi keskiön ja vetopyörän välille, ainakin 1-2 niveltä lisää. Ei kannata vielä hylätä ideaa, mutta jatkokehittelyä tarvitaan. Sivuvaunupyörässä ei -varmaan jarru olisi välttämätön.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

Enpä malttanut olla kokeilematta Vilijamin vinkkiä, mutta näyttääpä menevän mahdottomuuksiin. Pitäisi ehkä tehdä 20" takakiekoilla.

SH31 28.11.2016.png
SH31 28.11.2016.png (889.37 KiB) Katsottu 3485 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuohon ei enää "peruuteta" jalkoja nostelematta kyytiin ja ketjuvoimat vetää pyörän kallelleen. Mikä on se voima joka palauttaa tällaisen pyörän pystyasentoon?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

Aika pitkä akseliväli takapyörillä :? Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Petrimäinen idea: Kaksi ideaa, kaksi pyörää. Ikäihmisten helpon pääsyn pyörä ja kallistuva vauhtihirmu kisaajille. Toki kallistus voi suojata ikäihmisiä kippaukselta, mutta eikö olisi parempi laittaa nopeusrajoitus pyörälle ja kokenut kuski mukaan sitä valvomaan, jottei lonkat murru kaadossa?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Aika pitkä akseliväli takapyörillä :? Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei :roll:

Joo, tämä viimeinen versio on vain kokeilu, ja niin kuin vaaka sanoo tässä on tavallaan suunnitteilla kaksi vähän erilaista nojapyörää. Voihan muuten kallistumisen lukita, jos ei sitä tarvitse.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Aika pitkä akseliväli takapyörillä :? Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei :roll:

Joo, tämä viimeinen versio on vain kokeilu, ja niin kuin vaaka sanoo tässä on tavallaan suunnitteilla kaksi vähän erilaista nojapyörää. Voihan muuten kallistumisen lukita, jos ei sitä tarvitse.

Joo, eipä se suunnittelu haittaa 'turhaan kommentoin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten: :? Noin pitkällä haarukan varrella :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten: :? Noin pitkällä haarukan varrella :?

Takakiekot ovat samalla jäykällä akselilla. Vasemmassa vivussa on jarru- ja vaihdevivut kuten oikeassakin. Jos kallistelu ei toimi luontevasti, vasemmalla vivulla voi mahdollisesti säätää kallistuksen sopivaksi ja lukita se sopivalla mekanismilla.

Koko systeemin toimivuus on täysin epävarmaa. Aion tehdä siitä 1/10 mallin, jolla ainakin jollain tavalla voisi kokeilla miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Myös istuimen tuenta vaikuttaa ongelmalliselta. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten: :? Noin pitkällä haarukan varrella :?

Takakiekot ovat samalla jäykällä akselilla. Vasemmassa vivussa on jarru- ja vaihdevivut kuten oikeassakin. Jos kallistelu ei toimi luontevasti, vasemmalla vivulla voi mahdollisesti säätää kallistuksen sopivaksi ja lukita se sopivalla mekanismilla.

Koko systeemin toimivuus on täysin epävarmaa. Aion tehdä siitä 1/10 mallin, jolla ainakin jollain tavalla voisi kokeilla miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Myös istuimen tuenta vaikuttaa ongelmalliselta. :roll:

Viimeksi muokannut irakas, 28 Marras 2016, 15:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mienkähän ny taas osais itteensä ilmaista ettei tulis kelleen paha mieli..

Noin suuresta takarenkaiden akselivölistä tullee hieman jotain hyvää ja aika paljon harmia..

Hyviä puoli taitanee tässä tapauksessa olla hienoinen painon lisäys vetävälle renkaalle.

Ja huonona puolena ainaskin takarenkaiden haraaminen vastaan käännöksissä. vertaa esim kuorma-auton taka-akselistoon.teli alhaalla käännyttäessä auton pyörät oikein piirtää mustaa viivaa asvalttiin. Sama ilmiö tässä ja vaatisi kaksi kääntyvää pyörää.

Lisäksi kuski istuu aivan tukikolmion takareunalla, jolloin ohjaavalle pyörälle ei tule painoa juuri lainkaan. Takaperin kippaaminen on myös riskinä Jyväskylän mäkisessä maastossa.

Vastaa Viestiin