SH31

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Kuva
Jarkon piirustus on kyllä niin hyvä, ett himottas tehdä itekin tämmönen - vaikkei se ehkä oo pyörä/kinneri josta ny ite "haaveilen". Kattaminen pitäs miettii. Vaimon käyttöön vois aatella, paitsi kolmipyörä on raskas, hidas, ruma ... :? + sähköavustus, vois olla houkuttimena talveen liukkaille ja pöpperöön. Taakse 559 kiekot tai 507?

Sama juttu. Laitoin lapsen valitsemaan potentiaalista vaihtoehdoista ja tää tuli valituksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

En kylläkään ymmärrä tuossa Jarkon piirustuksesta, noita katkoviivoja, niiden merkitystä ja mistä ne tulee :oops: ? Esim. takakiekoilta lähtevät viivat kohtaa kauempana - vaikka takakiekkojen akselit on vähän erilinjassa, kai niiden auraus on kuitenkin 0? muok. Kuvaa suurentamalla ja tarkemmin katsomalla, huomasin ett takakiekot on samansuuntaiset = auraus 0.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

En kylläkään ymmärrä tuossa Jarkon piirustuksesta, noita katkoviivoja, niiden merkitystä ja mistä ne tulee :oops: ? Esim. takakiekoilta lähtevät viivat kohtaa kauempana - vaikka takakiekkojen akselit on vähän erilinjassa, kai niiden auraus on kuitenkin 0?

Se tarkoittaa, että pahimmillaan takapyörillä on 2,5 astetta kulmaeroa, kun käännetään u-käännöstä tiukimman mukaan. 2,5 astetta tottakai kahnaa vastaan käännöksessä. Tuo kulma vastaa lähes 20 mm aurausta, mutta esiintyy vain kaikkein tiukimman käännöksen aikana. Tätä kirjoittaessa mietin keinuvaan haarukkaan kiinnitettyä sivuvaunukiekkoa, jonka voisi kaupunkipyörittelyä varten heilauttaa taakse täsmälleen toisen takapyörän kanssa samaan riviin ja tien päällä kovemmin ajaessa eteen, vaikka enemmänkin kuin tuon 100 mm edemmäs, jotta ajo olisi rauhallista ja mutkittelematonta vaikka veto on sivussa. Mekanismi olisi siis ylhäältä nivelöity haarukka, joka keinuu taka- ja etu stopparin välissä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Tätä kirjoittaessa mietin keinuvaan haarukkaan kiinnitettyä sivuvaunukiekkoa, jonka voisi kaupunkipyörittelyä varten heilauttaa taakse täsmälleen toisen takapyörän kanssa samaan riviin ja tien päällä kovemmin ajaessa eteen, vaikka enemmänkin kuin tuon 100 mm edemmäs, jotta ajo olisi rauhallista ja mutkittelematonta vaikka veto on sivussa. Mekanismi olisi siis ylhäältä nivelöity haarukka, joka keinuu taka- ja etu stopparin välissä. :)

Aivan loistava idea!

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja MM »

Jarkon piirros on hieno ja sen pohjalta on helppo keskustella. Ohjausgeometrian lisäksi siinä ovat nuo painopisteen sijaintia kuvaavat katkoviivat, joista voi elävästi päätellä kuinka kaksiraiteisessa pitää pysytellä tarpeeksi takana. Mutta myös sen, ettei edes piirroksessa vasemmanpuoleinen poljinjalka ole painopistekolmion ulkopuolella juuri muulloin kuin aivan edessä ollessaan. Sakari taisi jo päättää siirtää etupyörän keskelle, jolloin semikampiakseli ja etupyörän toispuoleinen tukeminen eivät ole niin ratkaisevat painopisteen kannalta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sivuvaunukiekon keinuakseli tulis poljinkeskiöstä. Kammen poljinkierteen reikään bmx kiekko toispuoleisella kiinnityksellä. :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Sivuvaunukiekon keinuakseli tulis poljinkeskiöstä. Kammen poljinkierteen reikään bmx kiekko toispuoleisella kiinnityksellä. :?

Tuo poikkipalkki pitää vain laittaa vinoon kulkemaan diagonaalisesti istuimen alta ja käätä ylös mutkalle niin, että tuo keinuhaarukka saadaan sen päähän. Oikein jos haluaisi hifistellä, voisi tuon keinun tehdä ulokenavalla pienestä kammesta niin että kampi sojottaa suoraan taakse agility-asennossa ja suoraan eteen speed-asennossa. Kun se sojottaa suoraan eteen ja taakse, voi kampi olla lyhyt, eikä jarruttaminen tarkoituksettomasti vaihda asentoa.

2T3_uusi_top.png
2T3_uusi_top.png (69.57 KiB) Katsottu 2417 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sivuvaunukiekon keinuakseli tulis poljinkeskiöstä. Kammen poljinkierteen reikään bmx kiekko toispuoleisella kiinnityksellä. :?

Tuo poikkipalkki pitää vain laittaa vinoon kulkemaan diagonaalisesti istuimen alta ja käätä ylös mutkalle niin, että tuo keinuhaarukka saadaan sen päähän. Oikein jos haluaisi hifistellä, voisi tuon keinun tehdä ulokenavalla pienestä kammesta niin että kampi sojottaa suoraan taakse agility-asennossa ja suoraan eteen speed-asennossa. Kun se sojottaa suoraan eteen ja taakse, voi kampi olla lyhyt, eikä jarruttaminen tarkoituksettomasti vaihda asentoa.
2T3_uusi_top.png

Hieno idis miustakin. Mietin vaan kun ajetaan tasasella, suoraan, kovaa, nopeella pyörityksellä - onko tuosta hyötyä, ett sivukiekko on edempänä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sivuvaunukiekon keinuakseli tulis poljinkeskiöstä. Kammen poljinkierteen reikään bmx kiekko toispuoleisella kiinnityksellä. :?

Tuo poikkipalkki pitää vain laittaa vinoon kulkemaan diagonaalisesti istuimen alta ja käätä ylös mutkalle niin, että tuo keinuhaarukka saadaan sen päähän. Oikein jos haluaisi hifistellä, voisi tuon keinun tehdä ulokenavalla pienestä kammesta niin että kampi sojottaa suoraan taakse agility-asennossa ja suoraan eteen speed-asennossa. Kun se sojottaa suoraan eteen ja taakse, voi kampi olla lyhyt, eikä jarruttaminen tarkoituksettomasti vaihda asentoa.
2T3_uusi_top.png

Hieno idis miustakin. Mietin vaan kun ajetaan tasasella, suoraan, kovaa, nopeella pyörityksellä - onko tuosta hyötyä, ett sivukiekko on edempänä?

Sivuvaunu hieman edempänä tekee tukikolmiosta laajemman vasemmalle eteen, jolloin pyörä ei kaadu oikealle kaartaessa ja kaarteessa jarruttaessa niin helposti. Lopultakin aika pieni muutos lisää tukevuutta merkittävästi, kun tukikolmio on noin kapeakärkinen. Edempänä oleva sivukiekko tekee myös kääntymisestä vähän jähmeämpää, jolloin oikean puolen vedon aiheuttama vetely ohjaukseen vähenee. Tällä linkkuakselilla varustetusta pyörästä voi tehdä kapeamman, kun pysyy paremmin pystyssä myös vasemmalle.
Kuva
Tuohon kuvaan muokkaamani kiekon paikka tuli vähän väärin. Tuon linkun kun kääntää taakse, menee vasen takapyörä oikeaa kauemmaksi, josta ei ole mitään hyötyä –haittaa vain, joten vasen takapyörä pitäisi siis olla kymmenisen senttiä edempänä. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sivuvaunukiekon keinuakseli tulis poljinkeskiöstä. Kammen poljinkierteen reikään bmx kiekko toispuoleisella kiinnityksellä. :?

Tuo poikkipalkki pitää vain laittaa vinoon kulkemaan diagonaalisesti istuimen alta ja käätä ylös mutkalle niin, että tuo keinuhaarukka saadaan sen päähän. Oikein jos haluaisi hifistellä, voisi tuon keinun tehdä ulokenavalla pienestä kammesta niin että kampi sojottaa suoraan taakse agility-asennossa ja suoraan eteen speed-asennossa. Kun se sojottaa suoraan eteen ja taakse, voi kampi olla lyhyt, eikä jarruttaminen tarkoituksettomasti vaihda asentoa.
2T3_uusi_top.png

Hieno idis miustakin. Mietin vaan kun ajetaan tasasella, suoraan, kovaa, nopeella pyörityksellä - onko tuosta hyötyä, ett sivukiekko on edempänä?

Sivuvaunu hieman edempänä tekee tukikolmiosta laajemman vasemmalle eteen, jolloin pyörä ei kaadu oikealle kaartaessa ja kaarteessa jarruttaessa niin helposti. Lopultakin aika pieni muutos lisää tukevuutta merkittävästi, kun tukikolmio on noin kapeakärkinen. Edempänä oleva sivukiekko tekee myös kääntymisestä vähän jähmeämpää, jolloin oikean puolen vedon aiheuttama vetely ohjaukseen vähenee. Tällä linkkuakselilla varustetusta pyörästä voi tehdä kapeamman, kun pysyy paremmin pystyssä myös vasemmalle.

Juu ymmärsin kiekon siirron merkityksen - mietin vaan, ett menee vähän väärin päin kun edempänä oleva rengas vakauttaa käännöksessä mutta sitä käytetään suoraan ajaessa :?
Miten jyrkässä esim 200mm takakiekkojen erolla, tuo vielä kulkis siedettävästi? Kääntyykö nokian radalla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Juu ymmärsin kiekon siirron merkityksen - mietin vaan, ett menee vähän väärin päin kun edempänä oleva rengas vakauttaa käännöksessä mutta sitä käytetään suoraan ajaessa :?
Miten jyrkässä esim 200mm takakiekkojen erolla, tuo vielä kulkis siedettävästi? Kääntyykö nokian radalla?

Nokian radalla jyrkin kaarre on säteeltään 100 metriä. Tuo 200 mm on siitä 2 tuhannesosaa, eli metrinen rengas olisi kaksi milliä vinossa, tai puolimetrinen millin. Millin aurauksella on siis tuo sama vaikutus. Ei siis paljon. 50 m säteellä kahden millin auraus ja 25 mm säteellä neljän. Kyllä sillä ajelee siis kadullakin tuollaisena, mutta kaupunkipyöritykseen kannattanee kipata sivupyörä taakse. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Arvelen että tämä "sivuvaunumalli" tulee olemaan paljon helpompi malli rakentaa kuin perinteiset deltat ja tadpolet. Ainoa vaativampi homma on polkimen modaus. Kippiakselin tarpeellisuutta vähän epäilen, kannattaa kokeilla ensin ilman. Voi olla ratkaisu joka tuo esiin monta uutta ongelmaa. mm. jarruhan siinä kippaa samalla ympäri. Toisaalta lisäisi varmaan keskustelua täällä foorumilla joten...
Talvikäyttöön jos tälläistä meinaa, isot pyörät ainakin taakse. Se tosin pidentää pyörää ja heikentää ehkä pitoa. Pitää huomioida kyynärpään tilan tarve.
Pahoittelen että tuli taas sotkettua Sakarin ketjua. Meinasin että aloitan oman vasta jos alan oikeasti rakentaa. Tämä on niin simppeli että saattaisi tulla tehtyäkin.

Liitteet
Outrigger
Outrigger

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuosta sivukiekosta ja sivurungosta, olis helppo tehdä irrotettava - kuljetusta varten.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja samuel »

Sivuvaunun irrotuksen lisäksi tuohon poikkiputken eteen tukeva sarana, jolla etupää taittuisi alle.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Tuosta sivukiekosta ja sivurungosta, olis helppo tehdä irrotettava - kuljetusta varten.

Pyörän leveyttä vois myös säätää jos sivuputki olis klemmarilla säädettävä. Periatteessa sivuptken kääntämällä 180 astetta, saatas myös siirrettyä sivukiekko edemmäs speed asentoon. Tosin tuo siirtyy sillon 0,5m 406 kiekolla, onko jo liikaa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin