SH31

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

Jori kirjotti: "helppo kattaa". Mietin kuitenkin, ett miten? Koko pyörän kiertävä delta tuntus helpommalta :roll: Tähän joutuu, pelkästään katetta varten tekemään tukirakennetta. Mitä tykkää herra aerodynaamisuus kun kate on epäsymmetrinen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Jori kirjotti: "helppo kattaa". Mietin kuitenkin, ett miten?

Minä ymmärsin että jouhevan sisäänkulun mahdollistava kate helppo tehdä. Ei tarvi kömpiä niinku auton katolla olevaan kajakkiin ja viritellä kuminauhoja/vetoketjua kulkuaukon vedenpitäväksi saamiseksi, vaan voi vaan peruuttaa töppöttelemällä sivuovesta takaperin suoraan penkille ja vetää oven kiinni perässään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja MM »

Sakarin pohdintaan etupyörän paikasta mietin, että vain yhden takapyörän vetäessä on symmetristä, jos etupyörä on suoraan edessä samalla linjalla. Muuten sivuun vänkääviä pyöriä on kaksi.
Pyörämalli on helppo ( helppo ja helppo ) tehdä molemmilla takapyörillä vetäväksi, jolloin olisi sama missä etupyörä on.
Ilman, että ehdotus olisi vakava, miettisin nyt yläkautta nostetun keskiön tukiputken tuomista alakautta, jossa varpaat ja kantapäät eivät ulotu ollekaan poljinta kauemmaksi ja tuki voisi olla mahdollisimman lyhyt ja painopiste madaltuisi entisestään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

MM kirjoitti:

Sakarin pohdintaan etupyörän paikasta mietin, että vain yhden takapyörän vetäessä on symmetristä, jos etupyörä on suoraan edessä samalla linjalla. Muuten sivuun vänkääviä pyöriä on kaksi.
Pyörämalli on helppo ( helppo ja helppo ) tehdä molemmilla takapyörillä vetäväksi, jolloin olisi sama missä etupyörä on.
Ilman, että ehdotus olisi vakava, miettisin nyt yläkautta nostetun keskiön tukiputken tuomista alakautta, jossa varpaat ja kantapäät eivät ulotu ollekaan poljinta kauemmaksi ja tuki voisi olla mahdollisimman lyhyt ja painopiste madaltuisi entisestään.

Tuo sivuun vänkääminen on hyvä peruste sille miksi etupyörä kannattaisi olla oikeassa reunassa. Niinhän se oli minun ensimmäisessä versiossa. Ehkä täytyy palata sittenkin siihen. Kumpikin vaihtoehto on symmetrinen omalla tavallaan.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen? :shock:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen? :shock:

Kyllä se vaikuttaa. Jokainen rengas aiheuttaa vierintävastusta ja kaiken lisäksi massa massa aiheuttaa hitausvoiman, joka ollessaan vetävän renkaan linjasta poikkevalla kohdalla aiheuttaa momentin, joka pyrkii kiertämään ajoneuvoa pystyakselin ympäri, eli ohjaamaan sitä. Jos etupyörä on vetävän pyörän kanssa samalla linjalla, ei synny kumpaakaan näistä ohjaavista häiriömomenteista. Jos vastaavasti ohjaava etupyörä on eri raiteella, kuten tuossa meidän 2T3-pyörässä, polkemisen aiheuttama ohjautuminen on selvästi havaittavaa, vaikka toki aivan hallittavalla tasolla. Ei tässä isosta asiasta ole kyse, mutta havaittava vaikutus sillä on juuri noin kuin Sakari sanoi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jori kirjotti: "helppo kattaa". Mietin kuitenkin, ett miten?

Minä ymmärsin että jouhevan sisäänkulun mahdollistava kate helppo tehdä. Ei tarvi kömpiä niinku auton katolla olevaan kajakkiin ja viritellä kuminauhoja/vetoketjua kulkuaukon vedenpitäväksi saamiseksi, vaan voi vaan peruuttaa töppöttelemällä sivuovesta takaperin suoraan penkille ja vetää oven kiinni perässään.

Jukka

Joo helppo mennä sisään mutta ensin tämä olis katettava. Verrattuna symmetriseen pyörän kiertävään runkoon, tähän pitää lisätä enemmän tukirakenteita tai kate pitää olla jämäkämpää :? Kangaskatteen toista helmaakaan ei saa mihinkään kiinni :? Toinen sivu vois olla kiinteä, kuten oon deltojen kattamista aikasemminkin aatellu - tähän vaan joutus sisäänmenopuolelle tekemään enemmän tukirakenteita :?
Mietin siis omalla kohdalla, kannattaako tätä rakentaa jos jalka vielä nousee ja kattaminen on haaveissa? Tämän sijaan, pyöränkiertävä runko kaksraiteisena :roll: Pitääkö nää kaikki kuitenkin rakentaa :? :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja MM »

Selevitän vielä mitä tarkoitin etupyörän ja keskiön tuen painopisteen saamisella mahdollisimman alas. Yhden etupyörän lähellä painopistekolmion sivuviivat ovat kapealla ja korkea rautarakenne pyrkii kaatumaan kummallekin puolelle varsinkin kurvissa, jossa siihen kohdistuu massan hitaudesta johtuva sivuvoima. Toki massiivinen kuski painopistekeskiössä kompensoi tätä, mutta kuitenkin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen? :shock:

Tätä voi pohtia kaksipyöräisenä, niin saa muuttujia vähennettyä.
Normaalitapaus, jossa renkaat ovat peräkkäin, ei aiheuta lainkaan puoltamista.
Toinen ääripää on renkaat rinnakkain, jolloin pyörä ei enään kulkisi eteenpäin, vaan pyörisi sen toisen renkaan ympäri.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Joo helppo mennä sisään mutta ensin tämä olis katettava. Verrattuna symmetriseen pyörän kiertävään runkoon, tähän pitää lisätä enemmän tukirakenteita tai kate pitää olla jämäkämpää :? Kangaskatteen toista helmaakaan ei saa mihinkään kiinni :? Toinen sivu vois olla kiinteä, kuten oon deltojen kattamista aikasemminkin aatellu - tähän vaan joutus sisäänmenopuolelle tekemään enemmän tukirakenteita :?

Sulla on sen verran vähän sateessa ajo kokemusta että et ole suunnitellut vielä pään kattamista niin että voi ajaessa esim. vastata kännykkään. Pidät siksi kajakkimallia helpompana ;)

Pistin tuonne eka sivulle kuvan sopivasta katemallista: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 07#p103548
Ohut putki turvakaari tyyliin penkin taakse. Toinen samanlainen keulaan niin että menee kulku puolelta alhaalta rungon keskiputkeen. Tämä keula kaari taaksepäin kallelleen kuten em. kuvassa. Kennolevyt ja pleksit päälle popniiteillä. Kulkupuolella kiinnitys niiteillä/pulteilla vain etu tai takakaareen ja kuminauhalenkeillä muut reunat niin toimii ovena.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen? :shock:

Tätä voi pohtia kaksipyöräisenä, niin saa muuttujia vähennettyä.
Normaalitapaus, jossa renkaat ovat peräkkäin, ei aiheuta lainkaan puoltamista.
Toinen ääripää on renkaat rinnakkain, jolloin pyörä ei enään kulkisi eteenpäin, vaan pyörisi sen toisen renkaan ympäri.

Hyvä joseha! Tämä oli hyvä ja selvittävä vertaus! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen? :shock:

Tätä voi pohtia kaksipyöräisenä, niin saa muuttujia vähennettyä.
Normaalitapaus, jossa renkaat ovat peräkkäin, ei aiheuta lainkaan puoltamista.
Toinen ääripää on renkaat rinnakkain, jolloin pyörä ei enään kulkisi eteenpäin, vaan pyörisi sen toisen renkaan ympäri.

Ääreistäminen on hyvä tapa lähestyä asioita, mutta sivuvaunullinen moottoripyörä puoltaa kiihdytyksessä vaunun suuntaan ja moottorijarrutuksessa päinvastaiseen, vaikka ohjaava ja vetävä rengas ovat samalla raiteella.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kaksivetoisena tämän voisi tehdä takarenkaan sivuvetona, sekä eturenkaaseen veto twistiketjulla. Sivuvaunukiekkoon vielä sähköt, niin kylläpä kulkis talvella :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Ääreistäminen on hyvä tapa lähestyä asioita, mutta sivuvaunullinen moottoripyörä puoltaa kiihdytyksessä vaunun suuntaan ja moottorijarrutuksessa päinvastaiseen, vaikka ohjaava ja vetävä rengas ovat samalla raiteella.

Joo, ja puoltaminen olisi vielä suurempaa jos veto olisi sivuvaunussa ja moottoripyörän renkaat pyörisivät vapaasti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Ääreistäminen on hyvä tapa lähestyä asioita, mutta sivuvaunullinen moottoripyörä puoltaa kiihdytyksessä vaunun suuntaan ja moottorijarrutuksessa päinvastaiseen, vaikka ohjaava ja vetävä rengas ovat samalla raiteella.

Totta helkutissä puoltaa. Onhan siinä sivuvaunu.
Voimien suhteen epsymmetrinen rakenne aiheuttaa fysiikanlakien mukaan aina kiertymistä.

Vastaa Viestiin