Sivu 3/18

Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 11:22
Kirjoittaja jviirret

Sen pitää olla paksumpi. Koko vasemman jalan poljinvoima vääntää tuota ohutta ja jatkettua polkimen akselia ihan päästä. Ei siinä mikään 6mm kierretanko kestä jollainen tuossa polkimen akselin ulommassa päässä on. Jos kestäisi niin miksi me tehdään S-kammet 20x2 putkesta :D

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 11:52
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Sen pitää olla paksumpi. Koko vasemman jalan poljinvoima vääntää tuota ohutta ja jatkettua polkimen akselia ihan päästä. Ei siinä mikään 6mm kierretanko kestä jollainen tuossa polkimen akselin ulommassa päässä on. Jos kestäisi niin miksi me tehdään S-kammet 20x2 putkesta :D

Tuo kahden kampisetin laakerointi omilla laakereillaan muuttaa tuota väliin jäävää poljinta pitkin kulkevan kuormituksen väännöstä paljon pienemmäksi leikkausvoimaksi. Oikealla jalalla polkaiseminen kuormittaa vasenta poljinta samalla tavalla, kuin polkaisu aivan polkimen päästä. Vasemmalla jalalla polkaisu, kuten eri suuntaan, mutta muuten saman verran.

Tuohon riittäisi ketjupyörän puolen kampeen pätkä putkea, joka tukee polkimen päähän kuvan mutterin kohdalle. Oikein jos haluaa hifistellä, voisi tuon tehdä kahdesta polkimen akselista niin, että niiden puolesta välistä katkaistut päät menevät samaan holkkiin ja poljin istuu molempien poljinakseleiden kammenpuoleisten laakerikartioiden päällä. Akselia ei siis tarvitse hitsata yhteen, ellei halua. Asentaminen kyllä onnistuu yhteenhitsatullekin kaksipäiselle polkimelle, sillä siinä on päissä erikätiset kierteet. Polkimen kokoaminen tuollaisen akselin päälle olisi kuitenkin vaikeaa, joten itse kallistuisin holkin avulla yhdistettävään rakenteeseen.

Polkimen akselien katkaisu ja holkki niiden päiden väliin on helppo homma. Ainoa vähän hankalampi nikkaroitava on poljin, jossa on kaksi sisälaakeria. Ei sekään niin kovin vaikea kuitenkaan, varsinkaan jos polkimen laakereiksi vaihtaa konelaakerit.

Tällainen kolmesta palasta tehty olisi vasemman polkimen akseli. Tuohon päälle sitten poljin, johon on tehty kaksi sisäpäätä. Kuvassa akseli on liian lyhyt, kun kuva-ala loppui kesken. :oops:

axle-assemblyIMG_5670.JPG
axle-assemblyIMG_5670.JPG (22.72 KiB) Katsottu 2747 kertaa

Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 11:54
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.

Jos molemmissa runkopuoliskoissa on normaalit kampikeskiöt, ei vasemman jalan polkimen akselia tarvitse kiinnittää kuin oikeanpuoleisen kampiparin vasempaan kampeen. Vasemman kampiparin oikeaan kampeen se voi siirtää voiman polkimen akselin päällä työntämällä ilman jäykkää kiinnitystä tappi-reiässä-menetelmällä. Tällaionen liikkeen salliva rakenne mahdollistaa asennuksen ilman mittakellotarkkuutta. Jos nimittäin poljinakseli on hitsaamalla liitetty molemmista päistä, pitää molemmat kampikeskiöt olla aivan älyttömällä tarkkuudella samalla linjalla, eikä taipumia sittenkään voi täysin estää. Uiva asennus väistää ongelman. :D

Muutaman lukukerran jälkeen aavistelen ymmärtäväni oikein tuon tappi-reikä-metodin. Reijänkö muodostaa putki, joka hitsataan kakaistuun polkimen akseliin, joka sitten kierretään vasemman polkimen oikeaan poljinvarteen? Putki on sitten polkimen sisässä laakeroituna polkimeen.


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 12:05
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Sen pitää olla paksumpi. Koko vasemman jalan poljinvoima vääntää tuota ohutta ja jatkettua polkimen akselia ihan päästä. Ei siinä mikään 6mm kierretanko kestä jollainen tuossa polkimen akselin ulommassa päässä on. Jos kestäisi niin miksi me tehdään S-kammet 20x2 putkesta :D

Tuo kahden kampisetin laakerointi omilla laakereillaan muuttaa tuota väliin jäävää poljinta pitkin kulkevan kuormituksen väännöstä paljon pienemmäksi leikkausvoimaksi. Oikealla jalalla polkaiseminen kuormittaa vasenta poljinta samalla tavalla, kuin polkaisu aivan polkimen päästä.

Vakiopolkimessa ulompi laakeri on vain vähän jalkapohjan keskikohtaa ulompana eikä polkimen ulkoreunakaan yletä kengän ulkoreunalle. Aika pitkä jatkos pitää akseliin tehdä ja selvästi suurempi voima poljinakseliin tässä kodistuu kuin vakiopolkimen päästä polkaistaessa.

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 12:30
Kirjoittaja MM
Pastori kirjoitti:

Tai sitten - onhan niitä levitetty poljinkeskiön akseleitakin - mikset sitten polkimen?

Kuva

Mikäli olisi mahdollisuus sorvissa tai porakoneessa porata liitettävän akselin sisään ehjän akselin halkaisijoita mukailevat reiät ja mahdollisesti kierrekin, ei akselipätkien suuntauksessa olisi ongelmaa. Eikä kokoamisessakaan, jos lukitus sopivaan välykseen onnistuisi vaikka vahvalla kierrelukitteella. (Tämä siis jorin kaksipäiseen akseliin.)


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 12:31
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.

Jos molemmissa runkopuoliskoissa on normaalit kampikeskiöt, ei vasemman jalan polkimen akselia tarvitse kiinnittää kuin oikeanpuoleisen kampiparin vasempaan kampeen. Vasemman kampiparin oikeaan kampeen se voi siirtää voiman polkimen akselin päällä työntämällä ilman jäykkää kiinnitystä tappi-reiässä-menetelmällä. Tällaionen liikkeen salliva rakenne mahdollistaa asennuksen ilman mittakellotarkkuutta. Jos nimittäin poljinakseli on hitsaamalla liitetty molemmista päistä, pitää molemmat kampikeskiöt olla aivan älyttömällä tarkkuudella samalla linjalla, eikä taipumia sittenkään voi täysin estää. Uiva asennus väistää ongelman. :D

Muutaman lukukerran jälkeen aavistelen ymmärtäväni oikein tuon tappi-reikä-metodin. Reijänkö muodostaa putki, joka hitsataan kakaistuun polkimen akseliin, joka sitten kierretään vasemman polkimen oikeaan poljinvarteen? Putki on sitten polkimen sisässä laakeroituna polkimeen.

En sitä noin ymmärtänyt. Jorihan kirjottaa: "ilman tappi-reiässä-menetelmää". Ymmärsin niin, ett eturattaanpuoleisen polkimen jatkettu akseli, työntää rattaan kampea. Ei tarvita siihen kampeen reikää ollenkaan tai ainakin se voi olla väljä, ilman kierteitä tai laakereita. (meniköhän oikein :? )


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 13:01
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.

Jos molemmissa runkopuoliskoissa on normaalit kampikeskiöt, ei vasemman jalan polkimen akselia tarvitse kiinnittää kuin oikeanpuoleisen kampiparin vasempaan kampeen. Vasemman kampiparin oikeaan kampeen se voi siirtää voiman polkimen akselin päällä työntämällä ilman jäykkää kiinnitystä tappi-reiässä-menetelmällä. Tällaionen liikkeen salliva rakenne mahdollistaa asennuksen ilman mittakellotarkkuutta. Jos nimittäin poljinakseli on hitsaamalla liitetty molemmista päistä, pitää molemmat kampikeskiöt olla aivan älyttömällä tarkkuudella samalla linjalla, eikä taipumia sittenkään voi täysin estää. Uiva asennus väistää ongelman. :D

Muutaman lukukerran jälkeen aavistelen ymmärtäväni oikein tuon tappi-reikä-metodin. Reijänkö muodostaa putki, joka hitsataan kakaistuun polkimen akseliin, joka sitten kierretään vasemman polkimen oikeaan poljinvarteen? Putki on sitten polkimen sisässä laakeroituna polkimeen.

En sitä noin ymmärtänyt. Jorihan kirjottaa: "ilman tappi-reiässä-menetelmää". Ymmärsin niin, ett eturattaanpuoleisen polkimen jatkettu akseli, työntää rattaan kampea. Ei tarvita siihen kampeen reikää ollenkaan tai ainakin se voi olla väljä, ilman kierteitä tai laakereita. (meniköhän oikein :? )

Juu, noin se menee, jos vain jostain saat polkimen, jonka akselin pää tulee ulommas kuinn polkimen ja jalan leveys. Kammessahan on luonnostaan polkimen reika oikeassa kohdassa. :)

Koska tällaisen polkimenakselin löytäminen on vaikeaa, päädyin ehdottamaan keskeltä katkaistua poljinakselia, jonka osat työntävät toistaan yhteisen holkin kautta. Tuo MM tarjoama sorvaus olisi kyllä muuten hyvä tapa, mutei tuo päälle heitettävään putken pätkään verrattuna lisäarvoa, sillä kovin tarkasti tuota liitosta ei kannata sovittaa, sillä kampilaakereita ei saa täydellisesti samaan linjaan ja asennusvirhe katkaisee liitoksen jos se on tiukka. Tuo liitoshan siirtää vain leikkausvoimaa, joten hiukan väljä liitos toimii ihan yhtä hyvin.


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 15:06
Kirjoittaja MM
jori kirjoitti:

Tuo MM tarjoama sorvaus olisi kyllä muuten hyvä tapa, mutei tuo päälle heitettävään putken pätkään verrattuna lisäarvoa, sillä kovin tarkasti tuota liitosta ei kannata sovittaa, sillä kampilaakereita ei saa täydellisesti samaan linjaan ja asennusvirhe katkaisee liitoksen jos se on tiukka. Tuo liitoshan siirtää vain leikkausvoimaa, joten hiukan väljä liitos toimii ihan yhtä hyvin.

Kyllä, kyllä ja kovaan teräkseen poraaminen vaikeaa, ellei jatkopalaa tee pehmeämmästä aihiosta. Jos ketjurattaattoman poljettavan vääntiön tekee vanhanaikaisesta teräksisestä kiinteäkampisesta keskiöstä, raskii poljinakseliksi hitsata siihen minkä tahansa sopivan pyöröteräspätkän, johon rakentaa polkimen umpilaakereilla ja jonka vapaa pää vääntää ketjurattaallisen keskiön kampea. Tässä ei kyllä ole paljon hifiä, mutta eipä ole vaikeuttakaan.


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 18:16
Kirjoittaja irakas

Tässä luonnos polkimesta:

20161116_175642-1.jpg

Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 19:30
Kirjoittaja jooseha

Onko tuo paksumpi kuin vakiopoljin? Meinaan tarviiko toinenkin poljin tehdä itse. Polkimethan täytyy olla yhtä paksut tai ne tulee eri etäisyydelle.


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 19:37
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Onko tuo paksumpi kuin vakiopoljin? Meinaan tarviiko toinenkin poljin tehdä itse. Polkimethan täytyy olla yhtä paksut tai ne tulee eri etäisyydelle.

Onhan se paksumpi. Siihen on laitettu holkkiputki poljinakselien päälle ja vasta tämän päälle konelaakerit, mikä tottakai tekee kokonaisuudesta normipoljinta paksumman.
Tuossa minun ehdotuksessani poljin tehdään kahdesta peruspolkimesta asentamalla kaksi sisäpään lakeripäätä molempiin päihin poljinta. Tuossa Sakarin mallissa on kyllä hyvä idea hitsata tuo holkki lyhyempään akselipäähän kiinni, jolloin vapaasti holkkiin työnnettävä pidempi pää pysyy paremmin suorana, eikä poljin lonksu polkiessa.
Kuva


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 23:06
Kirjoittaja MM

Eikähän Sakarin polkimenkaan tarvitse olla muhviputkea paksumpi kuten ei tavallinen lättäpoljinkaan ole. Laakeripesät voivat olla sen verran leveällä, että kenkä ja koko jalka sopii kammenmutkaan ja muuta pojinta korkeammista laakeripesistä kiertää polkimen reunukset toiseen laakeripesään akseliputken paksuisina.


Re: SH31

Lähetetty: 17 Marras 2016, 02:32
Kirjoittaja irakas

Tässä vähän parempi kuva

20161117_020417-1-1.jpg

Edit: Oh, eipä juuri ollutkaan.


Re: SH31

Lähetetty: 17 Marras 2016, 08:16
Kirjoittaja PW

Sakarin kuvassa poljin akselit on molemmissa kammissa kierteellä kiinni, toisen puolen löysän/uivan kiinnityksen oli tarkoitus korjata, mahdolliset pienet epätarkkuudet (laakerit pyörii, eikä poljin hajoa). Onko tarkoitus tehdä täydellisen tarkka sovitus? Vai ajasko tuo katkastu ja holkitettu poljinakseli saman asian jos siinä on vähän välystä?


Re: SH31

Lähetetty: 17 Marras 2016, 08:30
Kirjoittaja PW

Kuva
Jarkon piirustus on kyllä niin hyvä, ett himottas tehdä itekin tämmönen - vaikkei se ehkä oo pyörä/kinneri josta ny ite "haaveilen". Kattaminen pitäs miettii. Vaimon käyttöön vois aatella, paitsi kolmipyörä on raskas, hidas, ruma ... :? + sähköavustus, vois olla houkuttimena talveen liukkaille ja pöpperöön. Taakse 559 kiekot tai 507?