Sivu 1/18

SH31

Lähetetty: 11 Marras 2016, 22:06
Kirjoittaja irakas
Olen Turkissa halpisreissulla, jonka aikana päässä on pyörinyt alla oleva nojapyöräidea. Täytyi viimein piirtää kuva vapaalla kädellä ilman skaalatikkua. Tavoitteena on tehdä nojis, johon olisi mahdollisimman helppo istua.

20161111_162826-1.jpg

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 00:47
Kirjoittaja MM
Tyhjän päällä olevan oikean etukulman painon vähentämiseksi kampiakselin oikeanpuoleinen laakeri ja sen tuki voisi olla kampiakselin keskeltä jolloin oikealle jalalle voisi laittaa vain tavallisen polkimen.

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 07:45
Kirjoittaja irakas
Tämä oli esikuvana: http://trisled.com.au/the-side-step/
En vaan muistanut, miten tuo runko meni.

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 10:51
Kirjoittaja Jarcco
Tein skissin samasta aiheesta, mutta toisinpäin niin että runko on oikealla puolella. Näin saa ketjun eri puolelle kuin jalat. Penkki on sivussa keskilinjasta jotta vetopyörälle jää enemmän painoa (=pitoa). Jos tuollaisen tekee, voi kokeilla sietääkö vapaa takarengas olla edempänä, tässä aluksi 100 milliä.

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 10:55
Kirjoittaja jviirret
Eikö ohjaava rengas kannattaisi kuitenkin olla keskellä kuten esikuvassakin?

Jukka

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 11:57
Kirjoittaja MM
Sakari on harrastanut helposti lähestyttäviä nojapyöriä ja tämä näyttää siinä suhteessa mitä mainioimmalta. Ikäihmisenkään jalat eivät sotkeutuisi putkiin, kun istumaan pääsee esteettä. Retu Kivisen auton mallinen pakki ja muu liikuttelu jaloilla olisi myös vaivatonta. Samoin pyörän kantaminen, koska kantaja pääsee sen sisään.

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 12:33
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:Eikö ohjaava rengas kannattaisi kuitenkin olla keskellä kuten esikuvassakin?

Jukka


Voitetaaks sillä enemmän kuin menetetään?

Nythän tossa jää kaksi vanaa lumeen - joten käyttöaika pitenee?

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 12:49
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Eikö ohjaava rengas kannattaisi kuitenkin olla keskellä kuten esikuvassakin?

Jukka


Voitetaaks sillä enemmän kuin menetetään?

Nythän tossa jää kaksi vanaa lumeen - joten käyttöaika pitenee?

Kyllä miekin rohkasisin kokeilemaan 2raiteisena - omassa kolmipyörässä toimi mutta voi olla ett pitää tehdä vähän takapainosempi ku Jarkon suunnitelmassa.
Tietyst jos kohderyhmä liikuntarajotteinen, tuskin lumessa ajetaan.

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 12:57
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Eikö ohjaava rengas kannattaisi kuitenkin olla keskellä kuten esikuvassakin?


Voitetaaks sillä enemmän kuin menetetään?

Nythän tossa jää kaksi vanaa lumeen - joten käyttöaika pitenee?


Epäilen että jälkiä olisi kuitenkin kolme, pitkä akseliväli tahtoo tehdä tämän myös kaksipyöräisessä.

Tuon kattaminenkin olisi helppoa. Kun kuski menee sisään sivusta niin katto voisi olla kiinteä osa koria.

Kuva

Sivuun vain pressuovi tai voisihan se vikuproppiakin.

Jukka

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 13:20
Kirjoittaja MM
Sakarin piirroksen vaakasuora runkoputki on vinoa nätimpi, mutta voisiko se jatkua etupyörän napaan asti siten koukaten, että pyörä pääsee riittävästi kääntymään. Ohjainlaakeri ja siihen yksipuolisesti kiinnitetty akseli olisivat navassa runkoputken päässä. Mutta onko siitä pyörän päällä olevaan ohjainlaakeriin verrattuna muuta etua kuin matalampi painopiste ja parempi näkyvyyys etupyörän yli.

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 15:51
Kirjoittaja Pastori
MIks ton pitää olla noin leveä? Mikähän olisi sopiva minimi - ilman että se heti kaatuisi?

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 16:22
Kirjoittaja PW
Olisko tuon runkoputken paksuus tuttua 50mm putkea?

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 16:32
Kirjoittaja Jarcco
Pyöreästä 50 x 1,5 tai 50 x 50 x 1,5 nelikulmaisesta minä tekisin.
Pastori kirjoitti:MIks ton pitää olla noin leveä? Mikähän olisi sopiva minimi - ilman että se heti kaatuisi?

Se nyt vähän riippuu, mm. painopisteen etäisyydestä tukipisteisiin. Mun suunnitelmassa on siksi vasen rengas ulompana että olisi molemmin puolin sama minimietäisyys.

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 16:55
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:MIks ton pitää olla noin leveä? Mikähän olisi sopiva minimi - ilman että se heti kaatuisi?


Jos ajatellaan kohderyhmää niin parempi että on vähän leveä ja korkea kuin kapea ja matala. Toisaalta jos ajattelee kattamistakin niin eteen näkemisen vuoksi ei voi olla hirmu matala joten pitää tehdä myös pikkusen leveämpi. Mutta käyttötarkoitushan sen sanelee...

Jarcco kirjoitti:Pyöreästä 50 x 1,5 tai 50 x 50 x 1,5 nelikulmaisesta minä tekisin.


Niin minäkin.

Jukka

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 17:46
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:MIks ton pitää olla noin leveä? Mikähän olisi sopiva minimi - ilman että se heti kaatuisi?


Jos ajatellaan kohderyhmää niin parempi että on vähän leveä ja korkea kuin kapea ja matala. Toisaalta jos ajattelee kattamistakin niin eteen näkemisen vuoksi ei voi olla hirmu matala joten pitää tehdä myös pikkusen leveämpi. Mutta käyttötarkoitushan sen sanelee...


Jarcco kirjoitti:Pyöreästä 50 x 1,5 tai 50 x 50 x 1,5 nelikulmaisesta minä tekisin.
Pastori kirjoitti:MIks ton pitää olla noin leveä? Mikähän olisi sopiva minimi - ilman että se heti kaatuisi?

Se nyt vähän riippuu, mm. painopisteen etäisyydestä tukipisteisiin. Mun suunnitelmassa on siksi vasen rengas ulompana että olisi molemmin puolin sama minimietäisyys.


Joo. Mä siis aattelin tätä mallia vaihtoehtona lasten pyörälle. Joten siis 40mm putkee ja pienempi. Se tässä siis takana. Lapset on noin 40 kilosii nyt. Vois siinä siis hitusen olla kasvunvaraa.