Cruiser easy

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. ens viikolla menee sama reissu vähän keposemmin ja en kesänä jo vallan naurattaa polkea niin lyhyesti! Kunhan muistat talvellakin jotain häärätä..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja jori »

Älä turhaan opettele tuollaisella pitkiä reissuja ajamaan. Onnistuuhan se, ei siinä mitään. Onnistuu se pystypyörälläkin, mutta miksi rasittaisit kroppaasi noin epäergonomisesti.

Nojapyörä on oikeastaan väärä sana. Tai oikea, jos puhutaan tollaisesta pienellä nojalla varustetusta pyörästä. Minusta germaanit ovat enemmän oikeassa, kun nimittävät retkillä ja pitkillä matkoilla mukavasti ajettavaa polkupyörää makuupyöräksi, liegerad, liggesyckel, ligfiets.

Virolaisten lamaratas on sekin parempi kuin tämä suomalaisten englannista kääntämä nojapyörä. Englantia puhuvilla on aina olennainen hukassa. Ei sovi englannin kieli filosofeille, mutta kauppiaille kai sitten, kun on niin yleistynyt. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Älä turhaan opettele tuollaisella pitkiä reissuja ajamaan. Onnistuuhan se, ei siinä mitään. Onnistuu se pystypyörälläkin, mutta miksi rasittaisit kroppaasi noin epäergonomisesti.

Ajatuksena on -tai haaveena-, että kun ensin saa harjoitusta kaksipyöräisellä ajamisesta tällä helposti hallittavalla seminojapyörällä, niin onnistuisiko sitten sillä flevo racerilla ajaminen? :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Rasittaa se tasapainon ylläpitokin ;) Jos homma annettaisiin sähkömoottorille niin melko monta wattia pitäisi olla :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Rasittaa se tasapainon ylläpitokin ;) Jos homma annettaisiin sähkömoottorille niin melko monta wattia pitäisi olla :roll:

Jukka

No niin on ja nyt vielä ei ole oikein vahvaa luottamusta tasapainoiluun ja sitä jännittää, niin käsi oli eilisen lenkin jälkeen tosi voimaton.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Härski »

Myönnetään. Tasapainon ylläpito on työlästä, varsinkin mulle, mun omalla ybernojapyörällä. Nojakulma jossain 18 asteen kieppeillä, enkä saa vekotinta vielä 10t harjoittelukilometrinkään jälkeen kulkemaan suoraan ns normaaleissa ajonopeuksissa. Kolmen kympin jälkeen alkaa renkaiden hyrrävoimat olemaan niin suuret että ei aivan kokoajan tarvitse keskittyä ajolinjaan.

-Veikkaan-, että se flevoraaceri ei käyttäytymiseltään paljoa poikkea mun pyörästä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

-Veikkaan-, että se flevoraaceri ei käyttäytymiseltään paljoa poikkea mun pyörästä.

Varmasti näin on. Jos joskus uskallan sitä kokeilla, niin penkki on asetettava noin 45˚ kulmaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

-Veikkaan-, että se flevoraaceri ei käyttäytymiseltään paljoa poikkea mun pyörästä.

Mun kokemuksen mukaan ero on kuin yöllä ja päivällä - ainakin aitoon Flevoraceriin.
Kumpikin on omalla tavallaan hyviä. Härskin pystyohjauskulmainen herkempi ja sporttisempi. Flevo taas on loivakeulaisena ja vaimennetun ohjauksen kanssa tunteettomampi polkemisvirheille.
Pitää kuitenkin todeta että Härskin pyörä on mulle aivan liian iso, joten saanen siitä erilaisen kuvan kuin täysikasvuisempi :mrgreen: Juuvan raceri taas on kuin tehty mulle.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja ki »

miksi korkeampi pyörä on yleensäkin helpompi pitää pystyssä kuin matala? Olen nimittäin huomannut saman. Kokeilin vanhaa Helkaman taittojekkua jonka akseliväli on 90cm eli se on lyhyt ja korkea ja sillä oli helpompi pysyä pystyssä. Samoin jopo 24"(akseliväli jotain 120cm)
on helpompi kuin normaalikokoinen pyörä. Minulla siis jonkinlainen asentotuntohäiriö ja tunnen suoran vinona ja vinon suorana. Jos ajan sen mukaan mitään tasapainoaisti sanoo, niin pystäri ei ole kohtisuorassa allani.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei liity tasapainoilun helppous korkealla pyörällä aisteihin. Kynän päällään seisotus sormella on vaikeaa, kun pieni liike saa ison vaikutuksen luudan ollessa korkeana helpompi tasapainottaa. Painopisteen pito oikealla kohdalla on helpompaa korkealla esineellä vs matalalla.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Härski »

Korkea esine kaatuu hitaammin kuin matala. On enemmän aikaa reagoida mahdollisiin tasapainon häiriöihin.

Saat pidettyä harjanvartta helpommin kämmenellä pystyssä kuin kynää, esim.

Vastaa Viestiin