Mysteeriprojekti :)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kun ei muutakaan keksi kansalaisopiston kurssille, niin pyöräähän sitä pitää rakentaa :)

Mietin pitkään ja hartaasti taas kerran tadpole-tyyppisiä ohjausniveliä, miten ne voi rakentaa ilman että pitää porata vinoja reikiä tai hitsailla holkkeja tarkkoihin kulmiin tms.

Sitten näin sen uuden Latvialaisen(?) pyöräpajan tuotekuvia ja asia valkeni, tässä lopputulos, näyttäisi toimivan.

Eli kaksi nivelpäätä, ja niiden kiinnityspisteeiden välinen kulma on sama kuin olkatapin haluttu kulma. pyörännavan puolen voi sitten tehdä suorakulmaisesta tavarasta jiiriin sahailemalla ja porailemalla reikiä ihan vaan 90 asteen kulmaan. nivelpäiden liikevarat riittää hyvin siihen että haluttu kääntösäde saavutetaan.

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Liitteet
IMAG0010.jpg
IMAG0010.jpg (241.35 KiB) Katsottu 4430 kertaa
IMAG0009.jpg
IMAG0009.jpg (185.14 KiB) Katsottu 4430 kertaa
IMAG0008.jpg
IMAG0008.jpg (188.92 KiB) Katsottu 4430 kertaa

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tässä rungon alkua teaserinä :)

Liitteet
IMG_20161116_195312.jpg

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Nivelien nopea kuluminen. Ovat tehty kestämään ihan eri suuntaista kuormitusta.
Mutta tällaisia niveliä sä muistaakseni käytit edellisessä tadpolessa ja ovat siinä kestäneet hyvin? Eli huoleni on aiheeton ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen hyvällä menestyksellä käyttänyt nivelvarsia SH26:ssa, SH27:ssä ja SH29:ssä. Rakenteeseen voi myös lisätä jousituksen. Jousituksen ansiosta nivelien laakeriin tuleva rasitus on pienempi. Varinivelillä voi kätevästi säätää etupyörien pystyasentoa.

SH29 18.5.2015.2.jpg
SH29 18.5.2015.2.jpg (353.39 KiB) Katsottu 4403 kertaa
SH29 28.4.2016 4.jpg
SH29 28.4.2016 4.jpg (366.14 KiB) Katsottu 4403 kertaa

Edit

Viimeksi muokannut irakas, 29 Tammi 2017, 13:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ovat tehty kestämään ihan eri suuntaista kuormitusta.

Kyllä nuo on suunniteltu kestämään myös akselin suuntaista kuormaa. Tosin vain 15% nimelliskuormasta. Siis 2100N x 0,15 = 315N niveltä(M10) kohti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mahe kirjoitti:

nivelpäiden liikevarat riittää hyvin siihen että haluttu kääntösäde saavutetaan.

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Olen itse miettinyt juuri samaa rakennetta, mutta kokeilematta on jäänyt, koska olen arvellut nivelen liikeradan loppuvan. Hyvä kun kokeilit. Tulen käyttämään samaa rakennetta joskus tulevaisuudessa. :wink:

PS. Mikset tekisi samalla nelipyöräistä, kun suurin ongelma on nyt selätetty?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Nivelien nopea kuluminen. Ovat tehty kestämään ihan eri suuntaista kuormitusta.
Mutta tällaisia niveliä sä muistaakseni käytit edellisessä tadpolessa ja ovat siinä kestäneet hyvin? Eli huoleni on aiheeton ;)

Jukka

Joo mutta siinä nivelet oli 90 asteen kulmassa olkatappiin nähden. Ongema siinä on se, että etupyörän akseli pitää sitteen jotenkin saada taas != 90 asteen kulmaan olkatappiin nähden.

Kuten Sakari totesikin, tähän rakenteeseen ei helpolla integroi joustoa, kun olkatappi ei ole yhtenäinen.

No aika näyttää, jos tästä nyt edes tulee ajopeli. Aika alkuvaiheessa ollaan ja etenee hitaasti. Valmistunee kevääksi mutta en sano minkä vuoden :)

Tietääkös kukaan muuten mistä saisi (edullisesti mielellään) 20" läskipyörän vanteita & renkaita?:) Käsittääkseni niitä on olemassa.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vilijami kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

nivelpäiden liikevarat riittää hyvin siihen että haluttu kääntösäde saavutetaan.

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Olen itse miettinyt juuri samaa rakennetta, mutta kokeilematta on jäänyt, koska olen arvellut nivelen liikeradan loppuvan. Hyvä kun kokeilit. Tulen käyttämään samaa rakennetta joskus tulevaisuudessa. :wink:

PS. Mikset tekisi samalla nelipyöräistä, kun suurin ongelma on nyt selätetty?

No, nelipyörä tästä on tulossa, paljastettakoon nyt :)

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mahe kirjoitti:

Tietääkös kukaan muuten mistä saisi (edullisesti mielellään) 20" läskipyörän vanteita & renkaita?:) Käsittääkseni niitä on olemassa.

Toispuoleisella kiinnitykselläkö? :shock:
Vai onko eteen tulossa haarukat?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ei tuu haarukoita. Takanavat on jo, etunavat hakusessa (tietääkö joku mistä sais halvalla SA:n rumpujarrunavat 12mm toispuoleisella akselilla?)

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kun mulla oli kinnerikuume, harkitsin Sachsin rumpujarrunapojen tilaamista Tohtorilta. Sopivat laakerit vaihtamalla niihin pitäisi saada 12 millin akseli.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mietin 406 etuhaarukan saatavuutta ilman läskivaatimusta ja Wacky sanoi Toni&Toni cyclesiltä löytyvän. Tämä tapahtui kesällä ja en nettisivuilta nähnyt. En ole käynyt paikan päältä kysymässä. Eikö sopivia osia voisi hitsata itse?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jooseha kirjoitti:

Kun mulla oli kinnerikuume, harkitsin Sachsin rumpujarrunapojen tilaamista Tohtorilta. Sopivat laakerit vaihtamalla niihin pitäisi saada 12 millin akseli.

Onko tämä fakta että niihin saa sopivat laakerit vaihdettua käyttämättä sorvia tai koneistajaa? Katsoin noita samoja napoja ja koitin kysellä Tohtorilta mutta ei sekään tiennyt.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Päätä itse, mutta näyttäisi onnistuvan. En uskalla luvata, kun on kokeilematta ;)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mysteeriprojekti :)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tilasin nyt sitten Tohtorilta nää navat: http://pyoratohtori.fi/kuvat/2014_10_15 ... kirkas.JPG ja ne tulivat tänään postissa.

Ovat juurikin nuo Jooseha:n linkittämässä ohjeessa mainitut Sachs VT 5000:t, 26mm ulkohalkaisijaisella konelaakerilla. Eli 12/26 laakerit jostain ja modaamaan :)

Itse navat on aika vakuuttavan oloiset, jarrurummun halkaisija on jotain 75mm:n luokkaa eli ilmeisesti pikkuisen isompi kuin kaupallisissa trikeissa yleisesti käytössä olevissa Sturmey Archerin rumpujarrunavoissa (70mm).

Grammoja ei tässä projektissa viilata :D

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin