Twisteri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etäohjauksen ohjaustangon laakerointia mietiskelin. Purin polkimesta laakerikupit irti ja laitoin ne 25x2,5 putkeen. 20x2,5 putkesta holkki kuppien väliin. Näkeekö joku ongelmaa kestossa? Polkimen akseli on tosi kovaa materiaalia, ruuvipenkin- ja putkipihtien leuat eivät tehneet naarmuakaan.

Liitteet
20170611_194345.jpg
Viimeksi muokannut Vilijami, 11 Kesä 2017, 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etuhaarukkaan tein nivelen kiinnityspaikan kulmaraudasta. Sähköliimaa vaille.

Liitteet
20170611_195224.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei kai tuossa muuta, mutta jollakin varmaan hyvä suojata nuo laakerit yläpuolelta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kammenpätkän ajattelin hitsata penkin viistoputkeen kiinni. Stemmiin tein kierteet ohjausniveltä varten. Kiilakiristyksellä saa säädettävän jatkomutkaputken ohjausvivulle.

Liitteet
20170611_200455.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Ei kai tuossa muuta, mutta jollakin varmaan hyvä suojata nuo laakerit yläpuolelta...

Kammen puolella on alkuperäinen stefa ja toiseen päähän pitää laittaa huonekalutulppa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Alaohjaus väliaikaisilla ohjaustangolla ja puisella raidetangolla. Pyörän ajettavuus parani ihan dramaattisesti verrattuna pitkään tilleriin. Nyt ohjaus puoltaa tien kaltevuuden suuntaan, kuten pitääkin. Enää ei pelota mutkiin ajelu. Yllättävän paljon tuli kettwieselin oloinen ajotunnelma.

Liitteet
20170613_204631.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lopullisempi ohjaustanko ja metallisempi raidetanko.

Liitteet
20170614_174417.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Koeajelin ajatuksen kanssa, niin totesin että 32-28-24 rattailla ohjaus vetää vasemmalle ja 13-15-17-19 rattailla oikealle, mutta 21 hampaisella ei polkeminen vaikuta oikeastaan ollenkaan ohjaukseen. Näin suunnittelin jo piirustuksissa ja yllättäen toimi myös käytännössä. Kampiratas on 48, 21 takarattaalla ja 50-406 renkaalla vauhtia on 90 kadenssilla noin 19,5km/h. Tuo on tavarapyörälle sopiva tasamaan vaihde.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo edellinen pitää paikkansa kai vain toisella eturattaalla –kummalla niistä?. Jos haluat säätää neutraalia ohjaustilanttetta jonnekin päin, voit tietysti vaihtaa eturattaan kokoa, jolloin neutraalin vaihteen takarataskin vaihtuu. Vaikea päätellä täsmälleen minne, sillä vetävä ketju on kahteen suuntaan vino ohjausakselin suhteen. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kammissa on 38 ja 48 rattaat, mutta käytän vain isompaa. 48-21 yhdistelmällä ketju näyttää olevan kumpaankin suuntaan ohjausakselin suuntainen. Flevolla tuo 48-21 välitys tuntui sopivalta noin 90% ajotilanteista täällä tasamaalla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Voisko tuota vetelyä pienentää suuremmalla jätöllä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Voisko tuota vetelyä pienentää suuremmalla jätöllä?

Saattaisipa ollakin. Ketjuvoiman aiheuttama ohjaava momenttihan ei siitä tietenkään pienene, mutta vastamomentti lähtee suurenemaan nopeammin ohjauskulman ja nopeuden kasvaessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Voisko tuota vetelyä pienentää suuremmalla jätöllä?

Tai Nexus 3:lla :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt alkaa ohjaamo olla valmis. Tangopäävaihtaja ois vielä toiveissa. Oikeankäden tanko on vaan paikallaan pysyvä (huonon) käden lepuutustanko. Vasemmanpuoleisella ohjataan.
Ohjausiskarina/keskittimenä on Jorille mieleinen naru-ratkaisu. Saa nähdä kuinka kauan kestää :mrgreen:

Liitteet
20170616_170044.jpg
20170616_170139.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: (Eurolava) Twisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kävin kolmenkympin peruslenkillä. Ajoin koko matkan 48-21 välityksellä. (Tämänhän vois sinkuloida :mrgreen: ) Ajelin pahimmat alikulkutunneleiden ja siltojen mäet mitä löysin. Yllättävän keveästi nousi ja pitokin oli mielestäni ainakin yhtä hyvä jos ei parempi kuin flevossa. Kertaakaan ei sutaissut, vaikka pysähdyin keskelle mäkeä ja lähdin siitä liikkeelle. Sutii varmaan jos haluaa, mutta tarkoituksella lähdin sievästi liikkeelle.
Eli flevon pieni vaihteenvaihtotarve ei selity kääntyvällä keskiöllä, kuten aiemmin on veikkailtu, vaan lyhyellä taittopyörättömällä ketjulinjalla, koska tässä on vaihtotarve yhtä pieni.
Ukrainan penkki on muuten loistava. Ensimmäistä kertaa 30km lenkillä ei tarvinnut pysähtyä ravistelemaan puutuneita varpaita oikeasta jalasta. Vai voiko se johtua muusta kuin penkistä?

Viimeksi muokannut Vilijami, 17 Kesä 2017, 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin