Sivu 3/24

Re: EuroFlevo

Lähetetty: 07 Huhti 2017, 18:03
Kirjoittaja Vilijami

Laatikkopyörällä kävin laskemassa -paikallisen mittakaavan- isoja mäkiä ja jotenkin korkealla kallistelemattomalla pyörällä yli 25km/h nopeus vähän hirvittää. Siitä tuli ajatus, että pitäisikö EuroFlevoakin madaltaa? Nojailijan (nykyään Nebuluksen) ZOX triken ergonomia miellytti kovasti, koska kampipuomia oli käännetty etupäästään alaspäin. Se ajoasento MBB toteutuksella vois olla toimiva :? Huomaa kuvassa jätön säätö ohjausnivelen etupuolella. Takapää pitäisi vielä olla vaihdettava, niin samalla keulalla onnistuisi rahti- ja racingajot. Kallisteleva perä kisoihin :D


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 07 Huhti 2017, 18:12
Kirjoittaja jviirret

Jos nyt pakko jotain haittapuolia kaivaa, niin rapa lentää eturenkaasta syliin.

Jukka


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 07 Huhti 2017, 18:15
Kirjoittaja Vilijami

Vaikka tämmöinen ilean perä.


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 07 Huhti 2017, 18:16
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Jos nyt pakko jotain haittapuolia kaivaa, niin rapa lentää eturenkaasta syliin.

Lentää kyllä. Pitänee rakentaa kotelolokari?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 08 Huhti 2017, 14:32
Kirjoittaja Vilijami

Kallistuvassa kolmipyörässä pitää olla keskittävä (jousella tai geometrialla) tai lukittava akseli, jotta siitä saa mitään hyötyä.
Mallintelin ilean akselia joka on tehty normaalista kampikeskiöstä, kammista ja bmx kiekoista. Kaksi mallia tein, ensin 100mm kammilla ja 180 asteen erolla. Tämä malli pitää joko lukita tai keskittää jousella. Toinen malli on 170mm kammilla, jotka ovat 90 asteen kulmassa. Tämä on geometrialla keskittyvä, jolloin malli kiinnostaisi, mutta miten kaltevalla pinnalla ajo sujuu? Vänkääkö se liikaa maanpinnan tasoon nähden kohtisuoraan? Pitää varmaan tehdä ja kokeilla tosielämässä :D


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 08 Huhti 2017, 14:41
Kirjoittaja jviirret

Miten tommonen haraa kurveissa vastaan? Kaksraiteisissa trikeissä ootta tehnyt takarenkaastakin kääntyvän, miksei tässäkin pitäisi olla?

Jukka


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 08 Huhti 2017, 15:33
Kirjoittaja Vilijami

Jos sillä kallistaa, niin ei haraa vastaan.


Re: RE: Re: EuroFlevo

Lähetetty: 08 Huhti 2017, 16:32
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Jos sillä kallistaa, niin ei haraa vastaan.

Nyt vaatii melkein kuvan. Vaikka renkaat kallistuu niin niiden akselithan pysyy samansuuntaisina toisiinsa nähden.

Jukka


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 08 Huhti 2017, 16:38
Kirjoittaja Vilijami

Ylemmäs piirsin jo kuvan :mrgreen:
Keskimmäisistä kuvista huomaa, että akseliväli eturenkaaseen on sama ylemmässä ja alemmassa takarenkaassa, silloin kun kallistetaan.


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 29 Huhti 2017, 18:46
Kirjoittaja Vilijami

Kun nuita kääntyväkeskiöisiä on tullut jo puolikymmentä tehtyä, niin hankaluuksia motivoitua tähän projektiin, vaikka tiedän mbb:n olevan parasta mitä polkupyörissä on niin kyllästyttää :D
Pitäiskö tästä tehdä twistiketjuinen? Semmoista en ole tehnyt. :? Oliko Jorilla vielä taittopyöriä jemulissa?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 29 Huhti 2017, 19:38
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

hankaluuksia motivoitua tähän projektiin, vaikka tiedän mbb:n olevan parasta mitä polkupyörissä on niin kyllästyttää :D

Motin puutetta on liikkeellä, munkaan Porkkana ei tunnu etenevän samasta syystä :(

Jukka


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 11:38
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Oliko Jorilla vielä taittopyöriä jemulissa?

Jollet Jorilta saa rissoja, voisin luopua omistani näin hyvään tarkoitukseen. Ajatuksissa on kyllä ollut tehdä joskus pieneen pakettiin menevä pyörä näiden ympärille.


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 11:43
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Oliko Jorilla vielä taittopyöriä jemulissa?

Jollet Jorilta saa rissoja, voisin luopua omistani näin hyvään tarkoitukseen. Ajatuksissa on kyllä ollut tehdä joskus pieneen pakettiin menevä pyörä näiden ympärille.

Nyt en ole aivan varma, mikä oli tilanne noiden taittopyörien suhteen. Ei niitä ainakaan yhtä paria enempää ole ylimääräisiä. Itselleni olin ajatellut pidättää kaksi paria. Edellisellä työpaikalla tehty muuttolaatikko, josta tuon voisi tarkistaa on tällä hetkellä kateissa. :(


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 13:54
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Nyt en ole aivan varma, mikä oli tilanne noiden taittopyörien suhteen. Ei niitä ainakaan yhtä paria enempää ole ylimääräisiä. Itselleni olin ajatellut pidättää kaksi paria. Edellisellä työpaikalla tehty muuttolaatikko, josta tuon voisi tarkistaa on tällä hetkellä kateissa. :(

Onko se lopullisesti kateissa? Mistä saadaan taittopyöriä jatkossa? :shock:
Etsiskelin nuiden piirroksia, niin löysin yhdet missä isomman pyörän ulkohalkaisija on 120mm, mutta Joosen kiertyväketjuisen säikeessä Jori kehuit halkaisijan olevan 138mm. Onko päivitettyjä kuvia jossain?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 13:58
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Oliko Jorilla vielä taittopyöriä jemulissa?

Jollet Jorilta saa rissoja, voisin luopua omistani näin hyvään tarkoitukseen. Ajatuksissa on kyllä ollut tehdä joskus pieneen pakettiin menevä pyörä näiden ympärille.

Kiitos tarjouksesta! Katsotaan ensin miten tämä homma menee :D