Sivu 4/24

Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 15:05
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Nyt en ole aivan varma, mikä oli tilanne noiden taittopyörien suhteen. Ei niitä ainakaan yhtä paria enempää ole ylimääräisiä. Itselleni olin ajatellut pidättää kaksi paria. Edellisellä työpaikalla tehty muuttolaatikko, josta tuon voisi tarkistaa on tällä hetkellä kateissa. :(

Onko se lopullisesti kateissa? Mistä saadaan taittopyöriä jatkossa? :shock:
Etsiskelin nuiden piirroksia, niin löysin yhdet missä isomman pyörän ulkohalkaisija on 120mm, mutta Joosen kiertyväketjuisen säikeessä Jori kehuit halkaisijan olevan 138mm. Onko päivitettyjä kuvia jossain?

Kyllä piirustukset ja jopa työstökoneohjelmat ovat tallessa. Ei ne ole ongelma, kunhan löytyy sorvari ja isoa POM-pyörötankoa. Tuon ison pyörötangon kanssa on hieman ongelmallista tangon poikki pistäminen. Se kuluttaa paljon raaka-ainetta ja työstöjälki ei tahdo jäädä riittävän hyväksi. Jos tuohon löytyisi joku ratkaisu, noiden tekeminen ei olisi mikään ongelma. Nyt hinta on aika kova, kun paksun pökäleen katkaisu syö niin paljon kallista raaka-ainetta. Vannesahan yhdistämistä monitoimisorviin jo mietittiin, mutta ei vielä päästy toteutusasteelle. 8)


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 15:17
Kirjoittaja Nojanalle

Entä puukkosaha . Niihin saa aika pitkiä teriä . :mrgreen:


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 15:21
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Entä puukkosaha . Niihin saa aika pitkiä teriä . :mrgreen:

Puukkosahaa kokeiltiin, mutta työstöjälki oli niin húono, että ne piti sorvata uudelleen tuolta pinnaltaan.


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 16:20
Kirjoittaja Vilijami

Onko materiaalin pakko olla tankoa? Eikö levystä olisi kätevämpää tehdä noita?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 17:26
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Kun nuita kääntyväkeskiöisiä on tullut jo puolikymmentä tehtyä, niin hankaluuksia motivoitua tähän projektiin, vaikka tiedän mbb:n olevan parasta mitä polkupyörissä on niin kyllästyttää :D
Pitäiskö tästä tehdä twistiketjuinen? Semmoista en ole tehnyt. :? Oliko Jorilla vielä taittopyöriä jemulissa?

Onko noista rissoista, mitään muuta hyötyä ku rakentamis motivaation löytäminen? Mitä seuraavaks?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 18:01
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Onko noista rissoista, mitään muuta hyötyä ku rakentamis motivaation löytäminen? Mitä seuraavaks?

No sepä se. Tällä hetkellä en voi sanoa mitään kokemusperäistä vankkaa mielipidettä kiertyväketjuisista pyöristä, koska ajokokemusta on alle kilometri. Tuo ajokokemuksen kasvattaminen motivoi rakentamaankin ja twistiketjuinen delta on kiinnostava kinnerin alustaksi.
Mutta mitä seuraavaksi, kun 2T3:kin on jo tehty? Kettwiesel/SH16 tyyppinen delta, mutta tuleeko siinä mitään uutta? Luggarionista tuli "valmis" kerralla. Flevosta (siis keulasta) tuli "valmis" kun nollasin jätön. Toki niissäkin vielä pientä hienosäätöä olisi, mutta pääpiirteet on kohdallaan. Pitänee tehdä tuo twistiketjuinen ja kun siitä on pysyvä mielipide, niin voi valita tuleeko täydelliseen pyörään twisti- vai flevokeula ja keskittyä kallistuvan deltan taka-akselistoon? :?
Saa ehdottaa toki jotain mielenkiintoista :D


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 19:15
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Saa ehdottaa toki jotain mielenkiintoista :D

Runko-ohjattu kallistuva nelipyörävetoinen epäsymmetrinen kolmen hengen kinneri?

Jukka


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 19:43
Kirjoittaja MM
Vilijami kirjoitti:

Saa ehdottaa toki jotain mielenkiintoista :D

Sakarilta jäi minusta vähän kesken tukielma soutupyörästä. Se sotkeutui vähän niihin ketjuihin ja ehkä liukupenkki ei toiminut ainakaan työntövaiheessa. Lisäksi jalkojen ja käsien yhteiskäyttö tai niiden eriaikainen hyödyntäminen väsymystilan mukaan antaisi mahdollisuuksia pitkänmatkan reissussa.


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 19:46
Kirjoittaja Vilijami
Vilijami kirjoitti:

Pitänee tehdä tuo twistiketjuinen ja kun siitä on pysyvä mielipide, niin voi valita tuleeko täydelliseen pyörään twisti- vai flevokeula ja keskittyä kallistuvan deltan taka-akselistoon? :?

Ja selvennyksenä vielä, että mutkaan ajaminen täysillä ei ole ideana kallistuvassa akselissa, vaan suoraan ajaminen. Tie on aina kallellaan jompaan kumpaan suuntaan ja tämä roikkuminen jäykän kolmipyörän kyydissä tympäisee jollain tasolla. Kallistelun ei tarvitse siis olla suurta ja olisi mukava jos keskitys/lukitus toimisi jotenkin helposti -itsestään- ?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 19:50
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Runko-ohjattu kallistuva nelipyörävetoinen epäsymmetrinen kolmen hengen kinneri?

Kolmen hengen kinneriin pitäis olla jatkuvasti kolmen hengen kuskaustarve, raskaahko yksin poljettavaksi :D


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 19:53
Kirjoittaja Vilijami
MM kirjoitti:

Sakarilta jäi minusta vähän kesken tukielma soutupyörästä.

Mielenkiintoinen aihe, mutta yksikätisyyteni vie mielekkyyttä tästä projektista? :?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 30 Huhti 2017, 20:36
Kirjoittaja MM
Vilijami kirjoitti:
MM kirjoitti:

Sakarilta jäi minusta vähän kesken tukielma soutupyörästä.

Mielenkiintoinen aihe, mutta yksikätisyyteni vie mielekkyyttä tästä projektista? :?

No juu. Mietinkin asiaa, mutta en tullut tarkistaneeksi vammasi laatua aikaisemmista viesteistä.

Tällaista jorin ammoista ajatusta muistelin hämärästi tuota ehdotusta tehdessäni:

"Tuosta samasta saat etukiekon vaihtamalla myöhemmin käsipyörän, jolla voit treenata oikeaa kättä, ettei aina tarvitse vävypoikaa vaivata. Vävy varmaan mielellään auttaa sen tekemisessä.
Yllytän, tee vain se. Minäkin ajelen tuolla Erkkolan invapyörälläni vähän väliä yhdellä kädellä, eli se kyllä onnistuu oikein hyvin. Kun laitat käsipolkimeen (yläveiviin) kiinni rullaluisteluun tarkoitetun rannesuojan kiinni raudastaan, voit sitoa vajaatehoisen kätesi siihen ja panna sen mukaan pyörimään ja totuttelemaan liikkeeseen. Liike parantaa verenkiertoa ja stimuloi hermoja. Tiedä vaikka käsikin siitä innostuisi toipumaan, kuten jalka. Kannattaa ainakin kokeilla. :)
Jori "


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 01 Touko 2017, 10:19
Kirjoittaja Vilijami

Koitin piirellä kiertyväketjuisen kuvia, mutta heti tökkäsi. Kertokaapa kokeneemmat kuinka kaukana twistiketjuisen poljinkeskiö tulee olla eturenkaasta? Onko kantapään osuminen renkaaseen käytännössä ongelma, vai huolehdinko turhaan?


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 01 Touko 2017, 11:21
Kirjoittaja jviirret

Lähes kaikissa kaupallisissa kantapää saattaa osua kääntyvään eturenkaaseen. Ei se ainakaan ole ongelma jonka ratkaisemiseksi pitäisi aivokapasiteettia uhrata.

Jukka


Re: EuroFlevo

Lähetetty: 01 Touko 2017, 12:14
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Lähes kaikissa kaupallisissa kantapää saattaa osua kääntyvään eturenkaaseen. Ei se ainakaan ole ongelma jonka ratkaisemiseksi pitäisi aivokapasiteettia uhrata.

Lyhyemmät kammet antavat tilaa juuri tuohon kohtaan erittäin tehokkaasti. Lyhyemmät kammet asennetaan kauimmaisen polkimen mukaan, jolloin lähempi poljin on kahden kammenlyhennysmitan verran edempänä ja yhden verran ylempänä, eli tyypillisesti 50 mm kampien lyhennys antaa renkaalle pitkälti toista sataa milliä lisää tilaa. :)